Hond (pup) moe krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hond (pup) moe krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:30

Nouja moe krijgen is het nu ook weer niet maar ik wil er voor zorgen dat hij lekker zijn energie kwijt kan!

Onze havanezer is nu bijna acht maanden en heeft energie te over, hij word er niet vervelend van maar het zou voor hem fijn zijn als hij iets meer kon doen.
Hij word nu 4 keer per dag uitgelaten, 2 x een half uur en dan nog 2x keer een kwartiertje. Ik zou hem graag nog wat langer uitlaten maar dit is lastig aangezien ik hem op het moment aan het trainen ben buiten en ik nog een hondje heb, deze laat ik nu dus apart van elkaar uit.

Ik zou dus graag iets met hem willen doen waar hij zijn energie meer kwijt kan maar ik zit met het punt dat hij pas 8 maanden is.. Ik zou bijvoorbeeld graag met hem gaan fietsen maarja zijn leeftijd zit me tegen. Denk spelletjes/trainen met hem binnen is lastig als hij zijn energie niet goed kwijt is, hij word dan erg druk en heeft moeite met opletten.

Wat kun je nu wel en niet doen met een hond van 8 mnd en hoe lang?

Donja

Re: Hond (pup) moe krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:43

Zwemmen !! worden ze lekker moe van, maar kan geen kwaad voor de gewrichten.
Wij hebben een speciaal hondenzwembad en er komen regelmatig ook pups zwemmen, juist om wat energie kwijt te raken, maar zonder belasting van de gewrichten ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:44

Donja schreef:
Zwemmen !! worden ze lekker moe van, maar kan geen kwaad voor de gewrichten.
Wij hebben een speciaal hondenzwembad en er komen regelmatig ook pups zwemmen, juist om wat energie kwijt te raken, maar zonder belasting van de gewrichten ;)

Oh dat lijkt me nu ook echt leuk om te doen! Moet alleen eens gaan uitzoeken of we hier in de buurt ook veilig water hebben. En het is afwachten of hij wil zwemmen, maar brokjes doen meestal wonderen.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:48

wat je kan doen is pup met iemand in de gang doen en zelf brokjes verstoppen in huis en die laten zoeken. werkt erg goed. Moet je overigens wel eerst het commando zoek er in krijgen. wij doen dit bij onze energieke weimaraner. Het put ze helemaal uit omdat het zoeken veel energie kost. wij doen het vaak 2/3 x per dag. Daarnaast trainen we haar veel (commando's aanleren steeds nieuwe trucjes leren)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:51

Mentaal moe maken. Lichamelijk moe maken zijn ze zo weer boven op.
Als ik een dag in de schoolbanken zou zitten ben ik ook meer moe dan dat ik een rondje gerent heb

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:18

Mijn hond is inmiddels 11 maanden en die maken we ook mentaal moe. Brokjes verstoppen, commando's leren.
Zwemmen kan deze hond helaas niet (mopshond), erg jammer want 100 meter verderop is een stuk waar veel honden zwemmen.
Ik zit nog te denken over meer denk spelletjes want inmiddels kent ie alle plekjes al waar z'n brokjes liggen :')

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:21

Springen! Dat doe ik ook mn energieige hond. En fietsen! Lekker hard.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:43

fietsen kan al makkelijk hoor met een klein blijvend hondje van 8 maanden. Niet lekker hard fietsen maar gewoon rustig naast de fiets mee laten llopen en langzaam opbouwen. Ik heb enigste hond die ik vanaf pup af aan heb al vanaf 6 maanden naast de fiets gehad (rottie x lab) zomaar 5minuten om de dag en dan laten draven en langzaam op gebouwd. 5 minuten dravend naast de fiets zonder rare bochten en buigingen is echt veel beter dan 5 minuten ongecontroleerd op ongelijke ondergrond rauzen met andere honden. Je moet alleen maken dat ze niet te moe worden en dus over hun grens heen gaan het moet met beleid gaan.

wat je verder veel kan doen is inteligentie spelletjes binnen. www.zooplus.nl verkoopt vele leuke en goedkopere spelletjes bijv.

Idd zoekspelletjes zijn ook erg leuk en heel vermoeiend.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:42

fietsen bouwt conditie op, in het begin zijn ze er moe van maar snel kunnen ze al veel aan... wat ik zou doen is kijken of je ergens in de buurt kan speuren, kost geestelijk heel veel energie. daarnaast zijn er veel puzzels te koop en kan je op internet ook veel denkspelletjes zoeken

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:44

fietsen met een jonge pup is erg slecht voor de gewrichten en de heupen. Ons is aangeraden om pas met 1/1,5 hiermee te beginnen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:47

zoekspelletjes worden ze altijd moe van, moeten ze zich geestelijk concentreren

speeltjes verstoppen of snoepjes (bedenk wel als je hem naar eten leert zoeken zal ie buiten ook naar eten zoeken...en is dat wel wat je wil??)

gek maken op een speeltje, iemand hem vast laten houden in het zicht verstoppen de eerste paar keer gewoon ergens achter laten vallen waar ie zo bij is en bij kan, wanneer ie dat snapt kan je het een beetje moeilijker maken, goed belonen als ie gevonden heeft, dat is het feestmoment en dat wil je zien als baasje... suc6

als je vragen hebt stel ze maar, geef hier ook workshops en trainingen in en zoek zelf al jaren met honden, narcotica, explo, verstekkelingen, gas......

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:49

hou er wel rekening mee dat ze wel meer en meer conditie krijgen en opten duur bijna of niet meer moe te krijgen zijn:)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:53

8 maanden is nog te vroeg om bewust mee te gaan fietsen, en de paar minuutjes om het aan te leren zijn niet genoeg voor enig resultaat dus dat heeft geen zin nog

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:54

fietsen mag pas na 1 jaar vanwege de groei

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:20

Fietsen met acht maanden is echt niet aan te raden, en zes maanden al helemaal niet. Ik heb een tijdje uv les gegeven en daar hielden voor kleine honden ruim een jaar aan en grote honden pas vanaf anderhalf jaar. Ook al fiets je rustig en rechtuit, naast de fiets belast je de hond toch anders en loopt ie toch een ander soort tempo als zijn normale tempo als hij los is. Daarnaast loopt de hond op verharde grond waardoor de gewrichten meer te voorduren krijgen, je kunt hem ook in de berm laten lopen maar langs wegen ligt er vaak scherpe dingen en glas is de berm dus dat is ook niet raadzaam, ik zou met fietsen echt nog wat maandjes wachten, genoeg andere leuke dingen om te doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:34

Een wobbler van Kong! Ideaal ding en hij is mentaal helemaal kapot daarna. :j

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:27

Misschien wat meer regelmaat in uitlaten, ik bedoel de tijden. Door onregelmatig uitlaten komen ze soms niet tot rust. Het lijkt of ze dan stikken van de energie. Ook belangrijk dat je hond juist zichzelf leert vermaken. Ik doe meestal 1 lange wandeling van klein uurtje en paar x dag kwartiertje eruit of mee. En ik heb nog wel Jack russells, ;) maar ze doen het er prima op. Ze hebben speelgoedmandje met veel spullen.

Nog een tip, ik geef ze een antler zijn ze lang zoet mee. Van farmfood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:31

Zorg dat je hond kan kluiven!!! (recreatiebotten versvoeding bijvoorbeeld, niet van die 5 minuten idngen van de dierenwinkel), mentale stimulatie krijgt (mee naar plekken waar hij niet fysiek bezig is maar wel nieuwe dingen ziet), zoekspelletjes, commando's, even spelen met andere honden, enz. Als je hem over de dag korte momenten bezig houdt ben je goed bezig. Eigenlijk vind ik dat hij verder al iets te lang beweegt..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:33

Meenemen naar je paard als het kan?
Onze cattle dogs 'helpen' altijd mee met de paarden, zo kunnen ze lekker hun energie kwijt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:44

Mossel schreef:
Mentaal moe maken. Lichamelijk moe maken zijn ze zo weer boven op.
Als ik een dag in de schoolbanken zou zitten ben ik ook meer moe dan dat ik een rondje gerent heb

Daar zit ik dus met het probleem dat hij te druk is om te trainen als hij zijn energie niet goed kwijt is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:45

littlesannie schreef:
wat je kan doen is pup met iemand in de gang doen en zelf brokjes verstoppen in huis en die laten zoeken. werkt erg goed. Moet je overigens wel eerst het commando zoek er in krijgen. wij doen dit bij onze energieke weimaraner. Het put ze helemaal uit omdat het zoeken veel energie kost. wij doen het vaak 2/3 x per dag. Daarnaast trainen we haar veel (commando's aanleren steeds nieuwe trucjes leren)

Hoe kun je ze dit precies aanleren? Klinkt erg leuk namelijk!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:18

zie mijn eerste post, daar staat al iets wat je kan gebruiken om dat aan te leren

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 03:17

speurneusc schreef:
zoekspelletjes worden ze altijd moe van, moeten ze zich geestelijk concentreren

speeltjes verstoppen of snoepjes (bedenk wel als je hem naar eten leert zoeken zal ie buiten ook naar eten zoeken...en is dat wel wat je wil??)

gek maken op een speeltje, iemand hem vast laten houden in het zicht verstoppen de eerste paar keer gewoon ergens achter laten vallen waar ie zo bij is en bij kan, wanneer ie dat snapt kan je het een beetje moeilijker maken, goed belonen als ie gevonden heeft, dat is het feestmoment en dat wil je zien als baasje... suc6

als je vragen hebt stel ze maar, geef hier ook workshops en trainingen in en zoek zelf al jaren met honden, narcotica, explo, verstekkelingen, gas......

oef, zoeken naar eten buiten is juist niet wat ik wil, ben er juist heel streng op geweest dat hij dit niet mocht doen! Kun je ze helemaal niet leren dat het alleen voor binnes huis is?

Mag je belonen met eten als hij het speeltje heeft gevonden? Hij is gek op zijn speelgoed maar eten werkt hij nog veel beter voor. Hij snuffelt graag en in mijn inziens redelijk goed dus ik zou het best leuk vinden om een beetje voor de lol te speuren met hem!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 03:18

KimD schreef:
Een wobbler van Kong! Ideaal ding en hij is mentaal helemaal kapot daarna. :j

Die hebben we 1 en dit vind hij erg leuk maar echt moe word hij er niet van. Hij heeft uitgevonden hoe het ding werkt in 2x en nu tikt hij hem op de goede kant om en pakt zijn snoepjes, eitje dus :D

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 03:20

Biepmiep schreef:
Misschien wat meer regelmaat in uitlaten, ik bedoel de tijden. Door onregelmatig uitlaten komen ze soms niet tot rust. Het lijkt of ze dan stikken van de energie. Ook belangrijk dat je hond juist zichzelf leert vermaken. Ik doe meestal 1 lange wandeling van klein uurtje en paar x dag kwartiertje eruit of mee. En ik heb nog wel Jack russells, ;) maar ze doen het er prima op. Ze hebben speelgoedmandje met veel spullen.

Nog een tip, ik geef ze een antler zijn ze lang zoet mee. Van farmfood.

Antler hebben we pas geleden geprobeerd, hij kauwt graag maar hij vond er jammer genoeg helemaal niets aan.

Hij kan zichzelf erg goed vermaken, rondrennen met speeltjes en zijn eigen balletjes vangen. Hij heeft ook een enorme bult speelgoed en maakt hier goed gebruikt van.