Hond met extreem veel verlatingsangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Hond met extreem veel verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:20

We zijn thuis einde raad.. het zit zo. Sinds vorig jaar hebben we een Engelse springer spaniel pup gekocht.

Al sinds t moment dat we hem opgehaald hebben bij de Fokker begon ie te piepen als er iemand weg ging. Dit is nu alleen maar erger geworden..

hij piept/blaft als:
- hij weet dat er iemand thuis is
- als ie meent dat ie niet genoeg aandacht heeft (hij gaat voor je neus kei hard staan janken)
Dit piepen en janken kan hij uren volhouden en het gaat uiteindelijk over naar blaffen.

Het hegint echt n vervelende hond te worden op deze manier. We hebben al diverse keren de buren en buren daarvan aan de deur gehad die kwaken klagen. Oma wiltbk ook niet meer hebben mer de vakanties omdat hij alles bij elkaar jankt.

wie heeft de oplossing? Blafband heeft meneer al, blaft ie gewoon doorheen.

Dani

Re: Hond met extreem veel verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:24

Wat doen jullie met hem overdag?
Hebben jullie het alleen-zijn opgebouwd, en hoe?
Waar zit hij als hij alleen is?
Hoe reageren jullie (nu en in het begin) als hij ging piepen of blaffen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:26

Misschien verstandig om iemand te zoeken die er verstand heeft van het gedrag van honden zodat deze jullie kan leren, hoe te corrigeren en eventueel oorzaak achterhalen.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:36

DaniBanani schreef:
Wat doen jullie met hem overdag?
Hebben jullie het alleen-zijn opgebouwd, en hoe?
Waar zit hij als hij alleen is?
Hoe reageren jullie (nu en in het begin) als hij ging piepen of blaffen?

Hij doet het al sinds dat we hem ophaalden.. We waren alle gegevens aan het invullen bij de fokker, fokker liep eventjes en en toen begon ie al. Toen we naar de auto gingen; weer piepen en janken (hij viel toen wel in slaap) en daarna hebben we het geprobeerd op te bouwen met de bench. Dat ging ook voor geen meter. We hebben het geprobeerd met een deken erover, bench kleiner gemaakt door er een doos in te zetten, hoop dekens erin, radio aan. Niks werk, uiteindelijk maar beneden gaan slapen voor 'n paar keer. Ging op zich wel goed, tot meneer het nodig vond om snachts te gaan blaffen waar door we er snachts ook uit moesten.

We hebben het geprobeerd met belonen, stil zijn = koekje. Piepen/blaffen = negeren. Werkt niet, meneer piept/blaft net zolang tot hij aandacht krijgt, hij kan goed uren achter elkaar piepen/blaffen. Je kan hem nog zo hard straffen als je wilt, zodra je weg bent begint hij weer en vaak nog harder dan eerst.

Als hij alleen is zit hij in de bench in de bijkeuken. Maar tegenwoordig als hij vind dat hij niet genoeg aandacht heeft gehad kan ie ook gerust naar liggen janken voor je voeten.

In het begin met stemverheffing, nu nog met stemverheffing, blafband om, naar buiten, of straffen.

Tigra_ schreef:
Misschien verstandig om iemand te zoeken die er verstand heeft van het gedrag van honden zodat deze jullie kan leren, hoe te corrigeren en eventueel oorzaak achterhalen.

Daar ga ik even naar opzoek!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:37

Wat voor en hoeveel beweging krijgt hij per dag?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:39

Mijn ouders gaan er elke avond 'n uur mee wandelen. En verder word hij soctends nog 2x uitgelaten. Als we opstaan en als de laatste van huis vertrekt en dan laat de eerste hem weer uit die thuis is. En nog een keer voor we gaan slapen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:42

Heel logisch dat een pup dat doet. Het is ook reuze-eng om als baby alleen gelaten te worden, zeker als je ook nog eens in een nieuw huis zit. Dat een jonge hond er 's nachts uit moet is logisch - dat hij niet alleen wilde slapen ook. Probleempje is waarschijnlijk dat jullie hem onbedoeld hebben geleerd dat hij éérst moet blaffen voordat hij krijgt wat hij wil: jullie nabijheid en/of de mogelijkheid om te plassen of poepen.

Blafband heeft duidelijk geen zin dus die kan je weghalen. Straffen heeft ook weinig nut want is ook aandacht en dan krijgt hij toch min of meer wat-ie wil, tenzij je echt naar straft waardoor hij onzekerder wordt. Daarmee vergroot je zijn stress ook alleen maar. Wat je wil is dat hij leert dat het niet nodig is om te piepen of blaffen om aandacht te krijgen. Niet door het te negeren, maar door gewoon op willekeurige momenten aandacht te geven, heel regelmatig. Zó regelmatig dat hij denkt 'oh, ik hoef niet te blaffen, ik krijg toch wel aandacht'. En als hij dan eens stil is ga je natuurlijk heel uitbundig belonen met iets Heel Lekkers en een leuk spelletje. En ik zou hem uit de bench laten, waarschijnlijk heeft-ie daar nu ook geen fijne associaties mee. Het zal geen rustige ontspanningsplek voor hem zijn.

Hoe hebben jullie het alleen-zijn aangeleerd? Is dat met kleine stapjes gebeurd, steeds wat langer, of gewoon vanaf dag 1 de hele nacht alleen en na een paar weken overdag ook?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:46

Maar jullie doen geen sport met jullie hond of zijn bij een hondenclub? Hoe oud is die nu?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:50

Hoe lang zit die hond alleen eigenlijk op een dag? Nemen jullie hem wel eens aan de fiets mee?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:12

kohtje schreef:
Maar jullie doen geen sport met jullie hond of zijn bij een hondenclub? Hoe oud is die nu?

We doen geen sport met hem, al lijkt me dat heel leuk! Agility lijkt me heel leuk, kan ie ook mooi z'n energie kwijt!

Nikka schreef:
Hoe lang zit die hond alleen eigenlijk op een dag? Nemen jullie hem wel eens aan de fiets mee?

Ja dat verschilt heel erg.. :\ Kan van 7 tot 5 zijn, kan ook van 9 tot 5 zijn. Het ligt een beetje aan de schoolroosters van m'n broertje en mij of m'n moeder tussendoor naar huis komt. Als hij van 9 tot 2 alleen moet zijn bijvoorbeeld en dan komt er iemand thuis, dan komt m'n moeder natuurlijk niet naar huis. We nemen hem niet mee aan de fiets (ik zou niet weten waarheen :+)

Hij is nu anderhalf jaar oud.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:14

Ja, als ik lees hoe lang hij alleen zit en z'n energie dus bijna niet kwijt kan, dan is dit geen zaak van een vervelende rothond maar meer een hond die jullie iets probeert te vertellen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:20

Dat is behoorlijk lang. Nogmaals de vraag dan: hebben jullie dat rustig opgebouwd?
Als je een hond ineens urenlang alleen laat kan je er bijna op rekenen dat hij verlatingsangst ontwikkelt, zeker als dat al begonnen is met direct 's nachts alleen moeten zijn.

Gelukkig duurt het niet zo lang tot de zomervakantie. Wat je het beste kan doen is opbouwen. Zorgen dat de hond goed moe is -écht moe- en hem dan even alleen laten. Heel kort, je moet terugkomen vóór hij gaat piepen (dat kan dus 10 seconden zijn als dat nodig is). Even een aai geven oid. en dan gewoon verder gaan. Niet dolenthousiast doen, je wil dat-ie zelf ook een beetje rustig blijft, maar wel laten blijken dat-ie het goed heeft gedaan. En dat dan heel vaak op een dag, telkens wat langer. Een minuutje, 2, 5, 10, 15...enzovoorts. Of kleinere stapjes, als dat nodig is. En ook op andere momenten regelmatig uit jezelf aandacht geven, zodat hij er niet om gaat vragen.

En 's ochtends langer wandelen. Juist als hij zo lang alleen moet zijn overdag wil je dat hij de eerste paar uur sowieso gewoon slaapt, dus dat betekent in de ochtenden niet een kort aangelijnd blokje om maar laten rennen en speuren en écht met hem bezig zijn. Het beest is anderhalf, hij barst van de energie!

Edit: en die bench de deur uit doen. Los van of een bench wenselijk is voor zoveel uur is dat ding nu vooral een stressplek geworden, geen veilige rustplek. Of in ieder geval de deur open laten (als jullie dat niet doen) en hem zelf de kans geven in of uit de bench te gaan. Als jullie bang zijn dat hij gaat slopen misschien een kamer 'hondproof' maken, of met een traphekje een deel afsluiten oid.
Laatst bijgewerkt door Dani op 13-04-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:22

en zit die hond van van 7 tot 5 in een kooi van nog geen m2 ( met een blafband om? )??

tja,zou bijna zeggen zoek een ander huis voor hem,waar hij minder alleen is en waar hij zijn energie kwijt kan...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:23

Wacht, hij zit ook nog in een bench?? Daar had ik overheen gelezen.
Nee, dat kan idd echt niet, zeker voor die lange tijd. Geen wonder dat hij zich zo laat horen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:26

Leverage schreef:
Als hij alleen is zit hij in de bench in de bijkeuken.

-O- -O- dat is zo te lezen op zijn "pech dagen" van 7 tot 5 en snachts ws ook nog in die kooi,gemiddeld zo'n 18 uur per dag op 1 m2 leven voor een jonge hond van een zeer actief ras...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:29

Erg spijtig om te lezen dat zo'n jong dier dus de hele dag alleen zit, niet zo moeilijk om dan te bedenken dat de hond in protest komt. Hond is dus niet vervelend zoals je in de OP schrijft maar hond maakt jullie duidelijk dat er iets verandert moet worden en jullie begrijpen hem duidelijk niet, te druk met andere dingen ? Nee dit ligt niet aan de hond maar aan de baasjes, spijtig om te zeggen maar dit moet je toch echt bij jezelf zoeken en niet bij de hond neerleggen!

En een hond van 1.5 jaar oud al een antblafband om ? SCHANDALIG!!! Realiseer je je wel dat sinds dit jaar deze banden bij de wet verboden zijn en je dus ook nog een keer strafbaar bent ?

Zoals ik het dus lees, en ik kan het mis hebben : Jullie hebben een hond aangeschaft die jullie de hele dag alleen laten ? Die in de avond een wandeling krijgt van een uur, de andere 2 rondjes zijn een blokje om ? Hond heeft dus meerdere baasjes ( moeder die in de avond een uur wandelt) Fietsen doen jullie niet omdat je niet waarheen je moet fietsen, nou gewoon een blokje om misschien om te beginnen. Jullie zijn niet op de hondenschool geweest en als opvoedingsmethode is er gekozen voor een antiblafband ? :r Sorry hoor maar dat heeft toch niks meer met dierenliefde te maken ?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:31

DaniBanani schreef:
Dat is behoorlijk lang. Nogmaals de vraag dan: hebben jullie dat rustig opgebouwd?
Als je een hond ineens urenlang alleen laat kan je er bijna op rekenen dat hij verlatingsangst ontwikkelt, zeker als dat al begonnen is met direct 's nachts alleen moeten zijn.

Gelukkig duurt het niet zo lang tot de zomervakantie. Wat je het beste kan doen is opbouwen. Zorgen dat de hond goed moe is -écht moe- en hem dan even alleen laten. Heel kort, je moet terugkomen vóór hij gaat piepen (dat kan dus 10 seconden zijn als dat nodig is). Even een aai geven oid. en dan gewoon verder gaan. Niet dolenthousiast doen, je wil dat-ie zelf ook een beetje rustig blijft, maar wel laten blijken dat-ie het goed heeft gedaan. En dat dan heel vaak op een dag, telkens wat langer. Een minuutje, 2, 5, 10, 15...enzovoorts. Of kleinere stapjes, als dat nodig is. En ook op andere momenten regelmatig uit jezelf aandacht geven, zodat hij er niet om gaat vragen.

En 's ochtends langer wandelen. Juist als hij zo lang alleen moet zijn overdag wil je dat hij de eerste paar uur sowieso gewoon slaapt, dus dat betekent in de ochtenden niet een kort aangelijnd blokje om maar laten rennen en speuren en écht met hem bezig zijn. Het beest is anderhalf, hij barst van de energie!

We hebben het rustig opgebouwd! Of geprobeerd, er was geen vordering in te krijgen. We probeerden het al bij het eten. Bakje met brokken en water staan in de bijkeuken. Hij ging eten, wij de deur dicht gedaan. Toen begon het al. Eerste dagen maar met open deur gedaan, daarna heel eventjes die deur dicht en weer open. Dit gaat nu goed.

Op die manier hebben we het ook met de bench gedaan, deze staat ook in de bijkeuken. Op zich is het in de bench blijven niet zo'n probleem, hij jankt ook als ie buiten zit, als iemand op de wc zit en hij zit in de gang. Het probleem is meer dat als wij in een andere ruimte zijn als hem, dat hij dan al meteen begint met janken.. We proberen het nog steeds op te bouwen, hij in de woonkamer, hij in de gang. En hem dan binnen laten als hij stil is. Er zit gewoon totaal geen vooruitgang in met 'm..

kimmie261 schreef:
en zit die hond van van 7 tot 5 in een kooi van nog geen m2 ( met een blafband om? )??

tja,zou bijna zeggen zoek een ander huis voor hem,waar hij minder alleen is en waar hij zijn energie kwijt kan...

Heb je ook gelezen dat mijn moeder in die dagen dan naar huis komt? Vast niet he?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:35

even tussen de middag toch? hoe lang mag ie er dan uit?

ik vind een kooi al niets voor een hond ,maar een jong dier daar voor uren in leggen is echt vreselijk..

een hond is een roedeldier,die van jullie is een heel eenzaam dier wat nog eens niet begrepen wordt ook..

echt zoek een liefhebber van het ras en geef hem een ander huis...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:39

Bassenqua schreef:
Erg spijtig om te lezen dat zo'n jong dier dus de hele dag alleen zit, niet zo moeilijk om dan te bedenken dat de hond in protest komt. Hond is dus niet vervelend zoals je in de OP schrijft maar hond maakt jullie duidelijk dat er iets verandert moet worden en jullie begrijpen hem duidelijk niet, te druk met andere dingen ? Nee dit ligt niet aan de hond maar aan de baasjes, spijtig om te zeggen maar dit moet je toch echt bij jezelf zoeken en niet bij de hond neerleggen!

En een hond van 1.5 jaar oud al een antblafband om ? SCHANDALIG!!! Realiseer je je wel dat sinds dit jaar deze banden bij de wet verboden zijn en je dus ook nog een keer strafbaar bent ?

Zoals ik het dus lees, en ik kan het mis hebben : Jullie hebben een hond aangeschaft die jullie de hele dag alleen laten ? Die in de avond een wandeling krijgt van een uur, de andere 2 rondjes zijn een blokje om ? Hond heeft dus meerdere baasjes ( moeder die in de avond een uur wandelt) Fietsen doen jullie niet omdat je niet waarheen je moet fietsen, nou gewoon een blokje om misschien om te beginnen. Jullie zijn niet op de hondenschool geweest en als opvoedingsmethode is er gekozen voor een antiblafband ? :r Sorry hoor maar dat heeft toch niks meer met dierenliefde te maken ?

Zal ik de werkroosters maar even plaatsen?
Moeder: half 9 tot half 4 ( AF EN TOE!!!!!!!!!!!!!!!! 7 tot 14 of 17)
Vader: 7 tot 5
Broertje: 7 tot 14/15/16 (ligt aan het rooster)
Ik: 8 tot 13/15/17/18 (ligt aan rooster)
Mijn moeder is ook geregeld dagen vrij dus. Ik ben geregeld dagen vrij, broertje heeft ook vaak studiedagen en m'n vader zit vanaf volgende maand gedeeltelijk in de WW dus die is ook een aantal dagen thuis. Hond zit niet zo vaak zo lang alleen als er word gedacht nu.

Nee, dat wist ik niet. Die band heeft ie ook alleen om als wij niet thuis zijn maar hij weet (we hebben een alarm thuis) en als dat alarm er op is, dat er niemand thuis is. Dan blaft hij ook niet, DAN is hij stil dus die band heeft ie dan eigenlijk ook voor piet snot om. Als wij thuis zijn is hij uiteraard gewoon af.

Sorry hoor, maar dit vind ik veel te aanvallend. Ik vroeg om tips en hoe dit te verhelpen is, niet om af gezeken te worden. Ik vraag om een oplossing, voor mij en de rest van het gezin en voor de hond. Ik verwacht ook tips te krijgen HOE ik dit aan moet pakken omdat we zelf ten einde raad zijn. Het is voor die hond ok niet leuk! Nee wat doe jij, nog eens een schepje er boven op dat wij geen liefde hebben voor die hond. En bedankt he?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:40

kimmie261 schreef:
even tussen de middag toch? hoe lang mag ie er dan uit?

ik vind een kooi al niets voor een hond ,maar een jong dier daar voor uren in leggen is echt vreselijk..

een hond is een roedeldier,die van jullie is een heel eenzaam dier wat nog eens niet begrepen wordt ook..

echt zoek een liefhebber van het ras en geef hem een ander huis...

Ik vraag om een oplossing, hoe ik en mijn gezin dit moet aanpakken, want wij hebben ook al door dat de fout bij ons ligt. Het enige wat ik lees bij sommige, is enorme aanvallendheid waar ik niks mee kan en waar ik me ook nog eens behoorlijk gekwetst door voel. Ik wil ook het beste voor die hond en ik wil graag weten hoe en ik hoef niet te horen dat we geen goede baasjes zijn.
Laatst bijgewerkt door Leverage op 13-04-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:41

Hond erbij kopen. Honden zijn niet gemaakt om alleen te zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:41

Dan heb je een hondje die er bijzonder slecht tegen kan en moet je misschien accepteren dat jullie niet het juiste gezin voor hem zijn..

Waarschijnlijk heeft hij meer beweging, uitdaging en aandacht nodig dan jullie kunnen bieden én meer tijd om aan het alleen-zijn te wennen. Dat direct 's nachts alleen laten kan al verlatingsangst veroorzaken bij de 'verkeerde' hond, en dat kan het hele proces flink vertragen. Het kan best dat hij er daardoor nu zoveel moeite mee heeft..

Het is niet eerlijk om de hond elke dag die stress aan te doen (want hij blaft en piept natuurlijk ook niet omdat-ie zich zo prettig voelt) of om steeds heftigere blafbanden om te doen zodat jullie (en de buren) er geen last meer van hebben, terwijl de hond zich net zo ongelukkig blijft voelen. Dan is herplaatsen wel de beste optie. Dat, óf veel meer met de hond gaan doen qua beweging en mentale uitdaging en zoeken naar een goede(!, vraag advies en kies niet zomaar eentje want iedereen mag zich zo noemen) gedragstherapeut die met jullie mee kan kijken wat er precies gebeurt.

Al zou meer uitdaging best een groot verschil kunnen maken, vergis je daar niet in. Als onze hond een dagje wat minder heeft gedaan dan drentelt hij constant om me heen, gaat piepen als ik hem negeer of als ik naar 't toilet ga oid., kliert meer en luistert minder. Als hij goed bezig is geweest dan ligt-ie gewoon te slapen en maakt 't hem allemaal niet zoveel uit. Maar dan moeten jullie dus wel bereid zijn om dat elke dag te doen én om te investeren in een gedragstherapeut (geld) en de tijd die 't zal kosten om de verlatingsangst te verhelpen.

Edit: hond erbij nemen zou ik nu niet doen, je kan ook de pech hebben dat die het gedrag overneemt en dan zit je met een dubbel probleem.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:45

DaniBanani schreef:
Dan heb je een hondje die er bijzonder slecht tegen kan en moet je misschien accepteren dat jullie niet het juiste gezin voor hem zijn..

Waarschijnlijk heeft hij meer beweging, uitdaging en aandacht nodig dan jullie kunnen bieden én meer tijd om aan het alleen-zijn te wennen. Dat direct 's nachts alleen laten kan al verlatingsangst veroorzaken bij de 'verkeerde' hond, en dat kan het hele proces flink vertragen. Het kan best dat hij er daardoor nu zoveel moeite mee heeft..

Het is niet eerlijk om de hond elke dag die stress aan te doen (want hij blaft en piept natuurlijk ook niet omdat-ie zich zo prettig voelt) of om steeds heftigere blafbanden om te doen zodat jullie (en de buren) er geen last meer van hebben, terwijl de hond zich net zo ongelukkig blijft voelen. Dan is herplaatsen wel de beste optie. Dat, óf veel meer met de hond gaan doen qua beweging en mentale uitdaging en zoeken naar een goede(!, vraag advies en kies niet zomaar eentje want iedereen mag zich zo noemen) gedragstherapeut die met jullie mee kan kijken wat er precies gebeurt.

Al zou meer uitdaging best een groot verschil kunnen maken, vergis je daar niet in. Als onze hond een dagje wat minder heeft gedaan dan drentelt hij constant om me heen, gaat piepen als ik hem negeer of als ik naar 't toilet ga oid., kliert meer en luistert minder. Als hij goed bezig is geweest dan ligt-ie gewoon te slapen en maakt 't hem allemaal niet zoveel uit. Maar dan moeten jullie dus wel bereid zijn om dat elke dag te doen én om te investeren in een gedragstherapeut (geld) en de tijd die 't zal kosten om de verlatingsangst te verhelpen.

Edit: hond erbij nemen zou ik nu niet doen, je kan ook de pech hebben dat die het gedrag overneemt en dan zit je met een dubbel probleem.

Hond erbij nemen doen we niet, dadelijk zitten we met 2 van zulke honden en dat willen we niet.

Hij blaft alleen, als hij WEET dat we THUIS zijn. Nogmaals, we hebben een alarm thuis, als die erop staat is er niks aan de hand. Dan is hij gewoon stil en slaapt ie (denk ik) of hij speelt met z'n bot of ander speeltje.

Aan meer beweging kunnen we gaan werken! Mijn vader en moeder zijn heel erg into wandelen, dus die wandelen elke avond sowieso! een uur en soms nog wel langer.

Die tijd willen we erin steken! Het is voor ons niet leuk en al helemaal niet voor de hond. We proberen goeie baasjes te zijn, we willen alles proberen (helaas ook die blafband uit pure wanhoop).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:47

Hij blaft en peipt dus alleen als jullie er zijn ?

Ik heb ook een hond met verlatingsangst (is bij dit ras zo goed als standaard) en ik heb hem een maatje genomen voor onze afwezigheid op te vullen, want anders brak hij de boel af en huilde hij de buurt bij elkaar.
Als we thuis zijn echter dan is hij gerustgesteld.
Ik denk dat jouw hond niet echt verlatingsangst heeft, want anders zou je hem niet zo alleen kunnen laten. Ik denk dat hij vooral aandacht opeist. Als je hem in plaats van koekje voor stilte een opdonder geeft als je hem weer hoort janken zou dat mischien voor hem een stuk duidelijker zijn. Mischien minder vriendelijk, maar wel duidelijk. Begrijp dat iedereen knettergek word als hij steeds maar zit te janken om aandacht. Stuur hem weg of geef hem eens een flinke opdonder als hij aandacht eist. Julie moeten beslissen wanneer hij die krijgt en niet andersom. Haal er desnoods een trainer bij die julie op de goede weg helpt.
Laatst bijgewerkt door betadine op 13-04-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:48

Helemaal opnieuw beginnen met het leren alleen zijn. Dat kan heel lang gaan duren bij een hond zoals deze. Beginnen met echt 2 seconden alleen laten en dat opbouwen. Pas opbouwen als het alleen zijn goed ging op die 2 seconden. Dan 4 seconden, dan 6 enz enz. En dan niet als je op 5 minuten zit denken dat de hond dan ook wel 2 uur alleen kan zijn. Verder 's morgens een lange wandeling. Lekker een uur met de hond op stap waarbij de hond zijn energie kwijt kan.

Mijn honden vinden het trouwens ook heel vervelend dat als er iemand thuis is ze er niet bij mogen zijn.