Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DaniBanani schreef:Wat doen jullie met hem overdag?
Hebben jullie het alleen-zijn opgebouwd, en hoe?
Waar zit hij als hij alleen is?
Hoe reageren jullie (nu en in het begin) als hij ging piepen of blaffen?
Tigra_ schreef:Misschien verstandig om iemand te zoeken die er verstand heeft van het gedrag van honden zodat deze jullie kan leren, hoe te corrigeren en eventueel oorzaak achterhalen.
kohtje schreef:Maar jullie doen geen sport met jullie hond of zijn bij een hondenclub? Hoe oud is die nu?
Nikka schreef:Hoe lang zit die hond alleen eigenlijk op een dag? Nemen jullie hem wel eens aan de fiets mee?
Kan van 7 tot 5 zijn, kan ook van 9 tot 5 zijn. Het ligt een beetje aan de schoolroosters van m'n broertje en mij of m'n moeder tussendoor naar huis komt. Als hij van 9 tot 2 alleen moet zijn bijvoorbeeld en dan komt er iemand thuis, dan komt m'n moeder natuurlijk niet naar huis. We nemen hem niet mee aan de fiets (ik zou niet weten waarheen
)
Sorry hoor maar dat heeft toch niks meer met dierenliefde te maken ? DaniBanani schreef:Dat is behoorlijk lang. Nogmaals de vraag dan: hebben jullie dat rustig opgebouwd?
Als je een hond ineens urenlang alleen laat kan je er bijna op rekenen dat hij verlatingsangst ontwikkelt, zeker als dat al begonnen is met direct 's nachts alleen moeten zijn.
Gelukkig duurt het niet zo lang tot de zomervakantie. Wat je het beste kan doen is opbouwen. Zorgen dat de hond goed moe is -écht moe- en hem dan even alleen laten. Heel kort, je moet terugkomen vóór hij gaat piepen (dat kan dus 10 seconden zijn als dat nodig is). Even een aai geven oid. en dan gewoon verder gaan. Niet dolenthousiast doen, je wil dat-ie zelf ook een beetje rustig blijft, maar wel laten blijken dat-ie het goed heeft gedaan. En dat dan heel vaak op een dag, telkens wat langer. Een minuutje, 2, 5, 10, 15...enzovoorts. Of kleinere stapjes, als dat nodig is. En ook op andere momenten regelmatig uit jezelf aandacht geven, zodat hij er niet om gaat vragen.
En 's ochtends langer wandelen. Juist als hij zo lang alleen moet zijn overdag wil je dat hij de eerste paar uur sowieso gewoon slaapt, dus dat betekent in de ochtenden niet een kort aangelijnd blokje om maar laten rennen en speuren en écht met hem bezig zijn. Het beest is anderhalf, hij barst van de energie!
kimmie261 schreef:en zit die hond van van 7 tot 5 in een kooi van nog geen m2 ( met een blafband om? )??
tja,zou bijna zeggen zoek een ander huis voor hem,waar hij minder alleen is en waar hij zijn energie kwijt kan...
Bassenqua schreef:Erg spijtig om te lezen dat zo'n jong dier dus de hele dag alleen zit, niet zo moeilijk om dan te bedenken dat de hond in protest komt. Hond is dus niet vervelend zoals je in de OP schrijft maar hond maakt jullie duidelijk dat er iets verandert moet worden en jullie begrijpen hem duidelijk niet, te druk met andere dingen ? Nee dit ligt niet aan de hond maar aan de baasjes, spijtig om te zeggen maar dit moet je toch echt bij jezelf zoeken en niet bij de hond neerleggen!
En een hond van 1.5 jaar oud al een antblafband om ? SCHANDALIG!!! Realiseer je je wel dat sinds dit jaar deze banden bij de wet verboden zijn en je dus ook nog een keer strafbaar bent ?
Zoals ik het dus lees, en ik kan het mis hebben : Jullie hebben een hond aangeschaft die jullie de hele dag alleen laten ? Die in de avond een wandeling krijgt van een uur, de andere 2 rondjes zijn een blokje om ? Hond heeft dus meerdere baasjes ( moeder die in de avond een uur wandelt) Fietsen doen jullie niet omdat je niet waarheen je moet fietsen, nou gewoon een blokje om misschien om te beginnen. Jullie zijn niet op de hondenschool geweest en als opvoedingsmethode is er gekozen voor een antiblafband ?Sorry hoor maar dat heeft toch niks meer met dierenliefde te maken ?
kimmie261 schreef:even tussen de middag toch? hoe lang mag ie er dan uit?
ik vind een kooi al niets voor een hond ,maar een jong dier daar voor uren in leggen is echt vreselijk..
een hond is een roedeldier,die van jullie is een heel eenzaam dier wat nog eens niet begrepen wordt ook..
echt zoek een liefhebber van het ras en geef hem een ander huis...
DaniBanani schreef:Dan heb je een hondje die er bijzonder slecht tegen kan en moet je misschien accepteren dat jullie niet het juiste gezin voor hem zijn..
Waarschijnlijk heeft hij meer beweging, uitdaging en aandacht nodig dan jullie kunnen bieden én meer tijd om aan het alleen-zijn te wennen. Dat direct 's nachts alleen laten kan al verlatingsangst veroorzaken bij de 'verkeerde' hond, en dat kan het hele proces flink vertragen. Het kan best dat hij er daardoor nu zoveel moeite mee heeft..
Het is niet eerlijk om de hond elke dag die stress aan te doen (want hij blaft en piept natuurlijk ook niet omdat-ie zich zo prettig voelt) of om steeds heftigere blafbanden om te doen zodat jullie (en de buren) er geen last meer van hebben, terwijl de hond zich net zo ongelukkig blijft voelen. Dan is herplaatsen wel de beste optie. Dat, óf veel meer met de hond gaan doen qua beweging en mentale uitdaging en zoeken naar een goede(!, vraag advies en kies niet zomaar eentje want iedereen mag zich zo noemen) gedragstherapeut die met jullie mee kan kijken wat er precies gebeurt.
Al zou meer uitdaging best een groot verschil kunnen maken, vergis je daar niet in. Als onze hond een dagje wat minder heeft gedaan dan drentelt hij constant om me heen, gaat piepen als ik hem negeer of als ik naar 't toilet ga oid., kliert meer en luistert minder. Als hij goed bezig is geweest dan ligt-ie gewoon te slapen en maakt 't hem allemaal niet zoveel uit. Maar dan moeten jullie dus wel bereid zijn om dat elke dag te doen én om te investeren in een gedragstherapeut (geld) en de tijd die 't zal kosten om de verlatingsangst te verhelpen.
Edit: hond erbij nemen zou ik nu niet doen, je kan ook de pech hebben dat die het gedrag overneemt en dan zit je met een dubbel probleem.