Waarschijnlijk drachtige poes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Waarschijnlijk drachtige poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:59

Jaja, ook wij verwachten waarschijnlijk een nestje kittens. Niet gepland, of nou ja het was wel gepland maar niet voor dit jaar. Onze jongste poes (nog maar 1 jaar dus veel te jong) was vorige maand heftig krols, mijn zusje was dit zo zat (het gemauw, het geplak, het geschreeuw 's nachts) dat ze de poes naar buiten heeft gegooid. Toen ik en mijn moeder thuis kwamen van school en werk waren we haar kwijt, we zijn haar 2 dagen kwijt geweest tot ik haar helemaal verwilderd in iemand zijn achtertuin zag zitten omringt door 5 flinke katers. Ik heb meteen bij de betreffende mensen aangebeld en gevraagd of ik mijn poes even uit hun achtertuin mocht halen, dat mocht uiteraard. Dus ik heb mijn poes met enigszins wat geweld van tussen de katers geplukt (ik heb de nodige uithalen en happen gekregen, en er is ook flink naar me geblaast omdat ik hun dame mee nam), en heb haar meteen mee naar huis genomen. Daar begon ze meteen uitgehongerd te eten en kwam ze bij me op schoot liggen en helemaal spinnen en blij om weer thuis te zijn.

Nu ongeveer een maand later zijn er wat veranderingen opgetreden, ze is knuffeliger, ze is dikker geworden, ze is niet meer krols geworden, haar tepels zijn duidelijk voelbaar en zichtbaar als ze zit of op haar rug ligt en zijn donkerroze gekleurd. Ze eet alles wat los en vast zit, dit was voorheen echt niet. Ze slaapt veel meer dan eerst en is totaal niet meer speels, ons gebruikelijke speelkwartiertje elke dag word niet meer uitgevoerd :(

Nu vermoeden we dus dat ze zwanger is (die kans lijkt me best groot namelijk), maar nu heb ik ook op internet gelezen dat poezen ook schijnzwanger kunnen zijn met dezelfde symptomen als een drachtige kat. Nu zat ik te bedenken of we misschien een echo kunnen laten maken om het zeker te weten (ook al wil mijn moeder geen geld uitgeven aan zoiets, maar goed dan rijd ik er zelf wel heen en betaal ik het zelf wel) maar ik weet niet of mensen weten hoeveel dat kost? Sowieso hebben we de poes voor de zekerheid maar alvast op kitten brokken gezet omdat ik had begrepen dat dat beter is voor drachtige poezen.

Verder hebben we al baasjes gevonden voor als mevrouw echt zwanger blijkt te zijn.
Ik weet dat het onverantwoordelijk was om haar naar buiten te doen toen ze krols was, (mijn zusje heeft ook de nodige uitbranders gehad) ook omdat ze nog maar 1 jaar is en dus veeeeel te jong om mama te worden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:04

Er is nog maar 1 ding dat je kan doen en dat is nog een maandje (anderhalf) afwachten. Echo kan, maar vind ik persoonlijk geldverspilling en als ze tegen die tijd nog niet bevallen is, nog ff naar de DA.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:05

sjonge jonge wat lopen er nog veel onwetende mensen rond :(

ga er maar vanuit dat die poes zwanger is, scheelt je weer zo'n 50 euro voor de echo. Veel inlezen wat je allemaal moet doen en dan na dit nestje de poes steriliseren

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:14

Ik ben me al druk aan het inlezen over de beebs. Ik twijfel alleen of het echt zwanger is of schijnzwanger. Juist omdat ze zoveel eet, voor hetzelfde geld word ze dikker door het vele eten wat ze doet de laatste tijd en niet doordat ze drachtig is. Overigens wilden we over 2 jaar sowieso een nestje, en zou ze op de poezenpil gaan zodra ze voor het eerst krols was. Helaas was mijn zusje ons voor en heeft zij poes naar buiten gegooid voor we naar de DA konden.

Edit:
Poes is wel getest op kattenziektes en heeft van kleins af aan tot nu netjes de entingen gehad die ze moest hebben omdat ze veel te vroeg bij de moeder weg moest. Ze word ook netjes ontwormd en ontvlooit.

Cerilene_

Re: Waarschijnlijk drachtige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:23

Poes wordt krols en wel buiten gezet, is 2 dagen weg, en wordt gevonden omringd door katers. Het lijkt me heel sterk dat die niet zwanger is... Scannen lijkt me inderdaad vrij overbodig in dit geval.

Jammer dat een poes die al een slechte start heeft gehad zo te lezen ook nog zo jong moeder moet worden. Dat is natuurlijk niet best voor de ontwikkeling.

Maargoed, het is al gebeurd. Ik zou het goed in de gaten houden rond de tijd dat ze moet gaan bevallen, omdat de kans op complicaties bij zo'n jonkie wel aanwezig zijn. Succes ermee in ieder geval.

Laten jullie haar na dit nestje wel steriliseren?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:28

Ja na dit nestje gaat ze meteen langs de dierenarts, ik moet nog wel even bellen hoelang dit na de bevalling kan. Hoelang de kleintjes zonder mama kunnen of dan mee moeten of wat dan ook, het was ook niet mijn keuze om dit op zo'n jonge leeftijd toe te staan laat dat wel goed duidelijk zijn. Ik wilde haar op de pil zetten en wachten tot ze een jaar of 2/3 was zodat ze er lichamelijk ook meer klaar voor zou zijn.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:29

dat je poes getest is op kattenziektes heeft nu geen nut meer, ze is buiten gedekt door verschillende (zieke?) katers

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:32

Ja ik snap dat je er nu niets meer aan kan doen. In ieder geval fijn dat je wel je best doet om er wel het beste van te maken. Succes met de bevalling en de kleintjes over een tijdje.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:33

Dan ga ik binnenkort sowieso langs (ik mag nu geen autorijden door medicijnen) om haar dan weer te laten testen, ik weet niet of dat dan nog veel nu heeft maar ik wil wel het beste voor mijn meisje en haar eventuele kinderen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:37

Ik denk dat je er 99,9% vanuit kunt gaan dat ze zwanger is. Een zwangere poes eet vaak wel 3 keer zoveel.
De knalroze tepels zijn nog wel het duidelijkste herkenningspunt.

Wel een beetje raar van je zus dat ze een krolse poes buiten gooit, omdat ze er gek van wordt. Dat zijn nou eenmaal de consequenties als je een poes niet steriliseert of op de pil zet. Behoorlijk onverantwoord!
Ik hoop in ieder geval dat ze geen kattenaids heeft opgelopen van haar avontuur en alles verder voorspoedig verloopt. En nog even voor de duidelijkheid een poes kan terwijl de kittens nog zogen alweer krols worden!