Kat met nierproblemen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilie

Kat met nierproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:11

Ben een beetje ten einde raad dus ik hoop dat er hier mensen zijn met gelijkaardige ervaringen.

Het begon nu een maand terug met plasjes met bloed bij, dus toen naar de dierenarts geweest met als resultaat dat het gewoon een blaasontsteking was. Oke, prima, antibiotica gehad en een spuitje maar na 14 dagen zat er nog bloed bij in de urine.
Terug naar de DA en toen is er bloed afgenomen waaruit bleek dat de nierwaardes te hoog waren. Nu krijgt hij dus aangepaste voeding en Renalzin. In die week dat er bloed afgenomen was zag ik ineens dat hij vaak een poging deed tot plassen maar er kwam niets uit dus maar met spoed naar de DA gegaan en volgens haar was het gewoon geirriteerd. Dus weer antibiotica gehad tot nu afgelopen vrijdag.

Maar, sinds woensdag deed hij het opnieuw van constant te gaan zitten en kwam er niets uit of enkele druppeltjes met bloed. Dus weer naar haar gebelt en ik moet de antibiotica nu 3 weken geven...

Tot vanmorgen deed hij het weer en nu heb ik een afspraak staan om half 4 bij een andere dierenarts en ben nu best wel ongerust wat het gaat zijn...

Hij is verder wel goed, speelt, eet goed, maar enkel het plassen dus.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:22

hoi,

ik heb dit probleem zelf ook gehad (of nouja mijn kater)
het begon met op een bepaalde manier mauwen met tegelijkertijd plasjes met bloed.
Toen wisten we nog niet wat er was, de DA vond het niet noodzakelijk om gelijk te komen in de avond
dus we kregen van een kennis een pijnstiller en hebben dat gegeven de volgende ochtend zijn we erheen
gegaan met vol zenuwen. Toen is hij daar dagen geweest om onderzoeken te doen en te stabiliseren
en het bleken de nieren te zijn, nu krijgt hij speciaal voer. Het begon op het begin met speciaal nat voer
uit zakjes en als dat goed ging dan het speciale hardvoer. En dan om de aantal maanden moesten we
met een pipet plas opnemen en langs brengen om te kijken of er iets te zien was, de waardes bleven goed
dus we doen dit niet meer. Ik geef hem wel gewoon normale snoepjes die andere katten ook gewoon krijgen
of van die stiks en ik meng ook wel eens gewoon nat voer door zn hardvoer heen.

Wij hebben Urinary voer, beetje rare naam xd Je betaalt er aanzienlijk meer voor dan anders voer.
Hij was toen 4/5 jaar toen wij erachter kwamen en 2 dagen geleden is hij 7 geworden.
Ze zeggen dat katten dan ook minder oud worden met nierproblemen, of dat de kans daarop groot is.

Ik heb wel het idee dat hij ook niet graag opgetild wil worden omdat hij toch last heeft in zijn buikje als je er in duwt ofzo.

Maar zoals ik het bij jou hoor, kan het ook niet van die stenen zijn, had mijn kat toen tegelijkertijd met zn nierproblemen
waardoor het plassen niet lukte.

succes en sterkte in ieder geval :(:)

mbkaatje

Re: Kat met nierproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:34

Mijn katten hebben last van blaasgruis. Dat plasgedrag kwam ook steeds terug. Dat zou bij jou kat ook het probleem kunnen zijn. Maar dat laat ik aan jouw da over.
Op advies van de da heb ik speciaal voer gekregen en daar doen ze het heel goed op. Nooit meer last van gehad.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 13:40

Blaasgruis was het volgens mijn DA niet. Hij krijgt al speciale voeding,eerst Sanimed maar dat verdroeg hij echt niet, kwam er altijd terug uit. Dus nu Hill's en Royal Canin Renal voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:43

Drinkt je kat wel voldoende?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:46

Waarschijnlijk heeft hij blaasgruis of stenen, die de plasbuis verstoppen, dan plassen ze soms ook bloed of heel weinig. Levensgevaarlijk als het te lang duurt, dus snel iets aan laten doen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:48

Zilie schreef:
Blaasgruis was het volgens mijn DA niet. Hij krijgt al speciale voeding,eerst Sanimed maar dat verdroeg hij echt niet, kwam er altijd terug uit. Dus nu Hill's en Royal Canin Renal voeding.

Dat wil dus niet zeggen dat hij het niet heeft, andere dierenarts zoeken zou ik zeggen. Gruis is bijna de meest voorkomende oorzaak van dit soort problemen en de kat heeft daardoor veel pijn... Anders foto laten maken, kun je zien of er een tumor of steen zit (of gruis zichtbaar op foto is weet ik niet). Ben ervaringsdeskundige en dierenartsen kunnen echt wel ongelijk hebben!!!

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 13:54

Drinken doet hij inderdaad voldoende. Ja ik mag om half 4 naar een andere DA. Ben nu net bang voor wat jij zeg hahahatsjoe, dat er een tumor ofzo zit... Bah.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:56

Zilie schreef:
Drinken doet hij inderdaad voldoende. Ja ik mag om half 4 naar een andere DA. Ben nu net bang voor wat jij zeg hahahatsjoe, dat er een tumor ofzo zit... Bah.

Meestal valt dat wel wat mee hoor, maar als je het zeker wilt weten en deze zegt ook geen gruis, dan zou ik toch een foto laten maken, kost je paar tientjes maar dan weet je het zeker. Bij mij was het gelukkig altijd gruis of stenen. Dus je niet al te veel zorgen maken, meestal valt het mee gelukkig.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 13:58

Maar kunnen ze blaasgruis niet in de urine zien dan of in het bloed (geen idee hoor). Dan zou ze het toen toch al moeten gezien hebben?
Ja, ik houd het in m'n achterhoofd om een foto te vragen moest dit het niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:01

Gruis kunnen ze wel zien in de urine.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:02

Bloed in de urine of persen zonder dat er wat komt is iets wat je heel serieus moet nemen. Nogal ehhh... slordig van je DA om het af te doen als irritatie of ontsteking :(

Heel veel succes en sterkte vanmiddag, goed dat je voor een second opinion gaat!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:02

Jeetje,mijn kater had dat ook ,maar zijn blaas was geblokkeerd,en hij moest met spoed opgenomen worden.Heeft een paar dagen doorgebracht in de kliniek,omdat hij een catheter in kreeg.
Dagelijks werd zijn blaas een paar keer gespoeld. Als ik gewacht had tot savonds of de volgende dag had hij wel dood kunnen zijn.
Zijn nieren zijn door het snelle optreden gelukkig niet beschadigd.Hij had blaasgruis.

Hij krijgt nu ook RC urinairy,tot nu toe(afkloppen)gaat het goed met hem.

In het ernstigste geval gaan ze over tot penisamputatie.Zodat het gruis niet meer dus het smalle penispuntje hoeft.

Ik vind het wel raar dat je dierenarts niet ingrijpt...hij loopt er al zo lang mee.En het doet zo'n pijn....

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:07

Als ze gruis kunnen zien had ze dat toen (2 weken terug) wel kunnen zeggen en heeft ze niet gedaan. Het blijft bij haar een irritatie van de blaas of urinebuis als ik dat goed heb.

En vandaar dat hij nu constant antibiotica moet nemen.
Ondertussen heeft hij al wel kunnen plassen hoor, 2 x zelfs. Wel buiten de bak steeds.
Ik zie het somber in als ik dit allemaal lees...
Ik heb gelukkig de bloedresultaten die ik zo meteen kan meenemen dat ze dat al direct kunnen zien en zal alvast urine meenemen ook.
Ik had het al eerder moeten doen maargoed, ik verwacht dat een DA zijn werk wel goed doet.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:10

Sterkte vanmiddag. Ik ben benieuwd wat deze dierenarts ervan zegt.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:14

Oh ok dus ze hebben zijn blaas dus wel gespoeld om te kijken of er stenen of blaasgruis mee naar buiten kwam?

Ik dacht dat ze alleen maar AB hadden gegeven.

Ik hoop voor je dat het goed komt.Ik was in een paar dagen tijd 400 euro lichter.
Maar goed dat heb je nou eenmaal met beesten...En ik ben zo gek op m.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:17

Nee, hij heeft net gewoon zelf geplast, hij had vanmorgen constant last van te gaan zitten en duwen en dan kwam er niks uit of maar een druppeltje.
Ik ben nu al de helft kwijt, maar als het goed komt vind ik dat geen probleem. Niet dit constant getreuzel en gedoe.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:24

Goed dat je een second opinion neemt!!!!

Om even wat positiefs te noemen, mijn kat heeft nierproblemen en blaasgruis gehad, bloedprikken, paar x urineonderzoek op kristallen en een echo, medicijnen, extra water toedienen via spuitjes in de mond, speciale voedingenz
maar heeft nu nergens meer last van! <3 en inmiddels is ze bijna 14 jaar. En dat is al een paar jaar geleden
Ze moet wel haar verdere leven op speciaal voer en regelmatige controles bij de DA. En dat lijkt duur, maar eigenlijk door de goede waardes doe je er heel lang mee en geeft het minder ontlasting en vind ik het persoonlijk qua kosten wel meevallen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:28

Het klinkt wel als blaasgruis.
Dat zitten en persen deed mijn kater ook steeds.
Er zaten plasjes met bloed in zijn bak zag ik later....
Ik wil niet betweterig overkomen hoor,wil je alleen waarschuwen.Als het wel blokkeerd kan het binen 24 uur over en uit zijn.En dat zou zo zonde zijn...Bovendien lijdt een kat echt veel pijn als hij het wel heeft.....

Maar je gaat nu naar een andere DA?Ben benieuwd wat die zegt.
Sterkte ermee,hopelijk valt het mee.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:31

Ja maar als het echt blaasgruis zou zijn loopt hij hier dus al een maand mee rond? Kan toch ook niet lijkt me? En dan is het helemaal mooi dat mijn gewone dierenarts zei dat het dat niet was. Pijn ofzo zie ik verder ook niet echt.
Nuja, ik mag over een halfuurtje/ 3 kwartier vertrekken.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:33

Pijn toont een dier ook niet snel.
Fijn dat je weer heengaat met je kat.Het dier is je vast dankbaar.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:34

Is het een kater of een poes? Bij een kater zijn blaasgruis klachten accuter dan bij een poes, omdat de plasbuis nauwer is. Ik ben heel benieuwd wat uit de second opinion komt.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:35

Het is een kater.
Ik ben inmiddels al op van de zenuwen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:38

Blaasgruis is echt niet acuut dodelijk. Het wordt pas een probleem als een kat voor langere tijd niet kan plassen. Mijn kat heeft ook blaasgruis gehad. Zij deed elke keer kleine plasjes naast de bak. Eerst dachten we dat het een territorium probleem was. We waren net verhuisd en madam had een verleden van sproeien dus we hebben eerst een paar weken aangekeken. Het probleem bleef en er kwam op een gegeven moment ook bloed mee. Toen pas naar de DA gegaan en binnen 3 weken was het probleem met medicatie en tijdelijk ander voer opgelost. Nooit meer problemen mee gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:08

Zilie schreef:
Ja maar als het echt blaasgruis zou zijn loopt hij hier dus al een maand mee rond? Kan toch ook niet lijkt me? En dan is het helemaal mooi dat mijn gewone dierenarts zei dat het dat niet was. Pijn ofzo zie ik verder ook niet echt.
Nuja, ik mag over een halfuurtje/ 3 kwartier vertrekken.

Het hoeven niet meteen enorme kristallen te zijn die de urinebuis volledig blokkeren. Kleinere gruisjes zijn ook pijnlijk en kunnen voor symptomen zorgen.

Nu zul je al wel onderweg zijn denk ik maar toch nogmaals sterkte :(:)