Wat mag een koe eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat mag een koe eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:48

Achter mijn verzorgpony's stal staan melkkalveren, (pff.. die melkkalveren hebben een groot hok, dikke laag stro, enzo.. de vleeskalveren zitten met zijn drieen in een klein hok, dun laagje stro enzo :() en ik ben dus helemaal verliefd op 1 van die kalveren.
Ik noem haar voor het gemak Aagje, omdat ze zo'n nieuwsgierig Aagje is. :P

Maar.. ze zit helemaal te smullen van een stukje appel en komt aanlopen wanneer ze het zakje hoort met partjes appels en schijfjes wortel erin.
Maar wat mogen koeien allemaal eten? niet dat ik ze dalijk vergiftig met een partje appel.. want dat wil ik Aagje zeker niet aandoen :P

ManonGrr

Re: Wat mag een koe eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:50

ik zou het even aan de boer vragen. Wellicht heeft hij een heel voederschema voor een optimale melkgift, die jij dan gaat verstoren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:53

Ik ken de boer niet :o (het is een pensionstal, en ik ken de eigenaar van die stal niet XD)
Maar als ik hem ooit eens zie zal ik het vragen :)
Ik wil er trouwens wel ff bijzeggen dat ik niet de kalveren vol prop, maar gewoon 1 klein partje geef. :P.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:55

Ik zou niets voeren zonder toestemming :n

Mijn vriendin heeft melkkoeien en die hebben een eigen voerschema (mbt krachtvoer hebben ze een chip halsband om) dus ik voer echt niets. Hooguit een pluk kuilvoer die er ligt of een plukje gras :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:55

Paardengek0 schreef:
Ik ken de boer niet :o (het is een pensionstal, en ik ken de eigenaar van die stal niet XD)
Maar als ik hem ooit eens zie zal ik het vragen :)
Ik wil er trouwens wel ff bijzeggen dat ik niet de kalveren vol prop, maar gewoon 1 klein partje geef. :P.

Is in principe geen probleem hoor! Ik gaf de kalveren regelmatig een stuk fruit (ook banaan die ze uit de hand op aten).
Wel zou ik om toestemming vragen.. Dat vind ik wel zo netjes.

Jij zou het waarschijnlijk ook niet leuk vinden als iemand anders je paard zomaar zou voeren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:56

Oh, oke. Dan wacht ik wel gewoon tot ik ooit de boer tegenkom ;)

Dankjewel voor de reacties

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:57

Ik vind het niet netjes als vreemde mensen andermans dieren gaan voeren zonder toestemming. Ook al is het maar 1 klein partje.

liefhelietje

Een partje kan :-) niet teveel appel want dat gaat gisten en wordt alcohol of zoiets :-)

vuurneon

De boer zal, als je mag voeren, ook wel tips voor je hebben wat zijn dames lekker vinden! :)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:59

melkkalfjes geven nog geen melk, die zijn net bij de moeder weg zodat ze daar de melk van kunnen gebruiken. Later worden het misschien wel melkkoeien, dus het melk geven zal je niet verstoren.

Ik zou gewoon even aan de gene van wie de koeien zijn vragen of je ze een stukje appel mag geven, appel kan niet zoveel kwaad maar als iedereen dat doet krijgen ze toch wel ineens veel meer eten:P

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:03

Ik voer al mijn kalfjes gewoon wat voordroog en hooi... maar als je gewoon een partje geeft kan het geen kwaad...

Leuk zijn kalfjes he!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:04

Blubje11, ik snap dat melkkalfjes geen melk geven. Maar wellicht worden ze later wel gebruikt als melkkoe en dan moet de pensflora gewoon goed gevoerd worden.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:07

ManonGrr schreef:
Blubje11, ik snap dat melkkalfjes geen melk geven. Maar wellicht worden ze later wel gebruikt als melkkoe en dan moet de pensflora gewoon goed gevoerd worden.

Het ging hier geloof ik over vleeskalveren ;-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:09

Ik zou het ook even aan de boer vragen :j

Misschien mag je eens helpen met voeren of verzorgen, kalfjes vinden het ook lekker om geborsteld te worden ;)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:27

@manon mijn paard staat ook bij een boer die kalfjes voor de melk later heeft, ik zal eens vragen hoe dat werkt.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:31

Elisebouwer, het gaat over melkkalfjes.
Blubje11: is goed, laat maar even weten! Is wel interessant. Ik heb verstand van melkkoeien en dan vooral van het voeren van ze ivm pensflora, maar hoe het met kalfjes zit weet ik eigenlijk niet. Dus ben benieuwd wat hij zegt!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:42

ManonGrr schreef:
Elisebouwer, het gaat over melkkalfjes.
Blubje11: is goed, laat maar even weten! Is wel interessant. Ik heb verstand van melkkoeien en dan vooral van het voeren van ze ivm pensflora, maar hoe het met kalfjes zit weet ik eigenlijk niet. Dus ben benieuwd wat hij zegt!

Oeps, verkeerd gelezen idd! Tja, een stuk fruit kan in principe geen kwaad hoor!
Ook de melkkoeien kregen bij ons ook wel eens een stuk banaan.. Het is maar een paar gram en een koeienmaag
raakt zomaar niet van streek.

Ik ga er even vanuit dat de kalveren 2 maanden of ouder zijn (i.v.m. het graag lusten van hapje fruit).
Op deze leeftijd is de pens al behoorlijk ontwikkeld en kan een stukje fruit geen probleem zijn.
Teveel is natuurlijk niet goed, het kalf moet wel voldoende ruwvoer blijven eten voor een optimale penswerking.