Ik weet het even niet meer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:30

Wil dit héél graag van me afschrijven, omdat ik op dit moment even in een hele erge dip zit...

Ben vanmiddag nadat ik van school thuis was, met mijn vader en opa met de hond naar de dierenarts geweest.

Wij hebben een west highland white terrier die op dit moment al 11 jaar is. Zoals jullie misschien weten is dit ras heel erg bekend om mankementen, wat vooral betreft met de huid.
Onze hond, April, heeft dit mankement ook, en al zo érg dat ze zich heel veel zat te krabben en dat ze zich zelf wel eens open krabde. Ze heeft nu op dit moment een plek, waar nooit meer haar aan zal groeien. Ze heeft hiervoor pilletjes gekregen en regelmatig een spuitje, voor de jeuk, wat héél goed hielp!
Sinds 1 maand geleden begon ze érg veel te drinken (zeker 7 a 8 volle drinkbakken was voor haar NIKS per dag) en moest ze heel vaak plassen (zo om het uur/anderhalf uur, er kwamen dan ook liters eruit). Wij hadden dit opgezocht op internet en kwamen we uit op de ziekte van Cushing. Alle symptomen, maar dan ook écht alle waren zeker weten vergelijkbaar met mijn April. We gingen haar ook minder pilletjes voor de jeuk tegen te gaan geven, in de hoop dat dit misschien wat zou verminderen, het kon natuurlijk door de pilletjes eventueel komen!
Ze is natuurlijk al een wat oudere hond, zeker voor dit ras. We merkte ook aan haar op dat ze wat dementer begon te worden. Als ze bijvoorbeeld naar buiten wou, we deden de deur open, en liep gewoon weer weg van de deur. Alsof ze niet wist wat ze wou. Vaker als ze buiten was, stond ze gewoon 3 minuten lang op een plek te kijken, alsof ze niet meer wist wat ze moest. Ze was ook heel erg achteruit gegaan kwa bespiering. Ze begon hele ingevallen flanken te krijgen, dit lazen we ook als symptoom van Cushing.

Nu waren we dus vanmiddag bij de dierenarts. De dierenarts voelde aan haar buik en zei dat het ook eventueel de lever kon zijn, die te groot was, dat dacht hij te voelen namelijk. Wij vroegen natuurlijk wat we het beste konden doen. Daarop kregen we antwoord dat, of hij prikte bloed voor te kijken of er wat met de lever was, of hij kreeg van ons een buisje met urine om te kijken of het de ziekte van Cushing was.
We vroegen aan de dierenarts wat hij zou doen als het zijn hond was en zei meteen bloed prikken.

Nou zo gezegd, zo gedaan. Hij kwam met het scheerapparaat en scheerde een stukje haren weg op de poot van April. Hij zei al meteen dat het een arm hondje was ivm de huid die ze had nadat hij zag hoe de huid was zonder haren. Wij schrokken hier ook tamelijk van, omdat ze best lange haren heeft aan de poten hebben wij dit niet zo goed kunnen zien. Ze kreeg immers ook altijd speciale shampoo, ook via de dierenarts voor geschreven. Haar huid op haar rugje was niet zo erg eraan toe als dat van de poten, dus daar schrokken wij ENORM om, en waren al bang ervoor dat er geen goed nieuws uit kwam.

Dierenarts bloed geprikt, en wij gingen in de wachtkamer zitten. Wat duurde dat lang zeg...

Toen ging eindelijk de deur open en vroeg de dierenarts of we naar binnen kwamen. (hij keek al niet zo blij)

Eenmaal in de kamer zei hij inderdaad dat hij slecht nieuws had. Uit het bloed was gebleken dat haar lever ENORM laag was, echt abnormaal laag zei die, en ze ook ENORME suiker had, echt enorme suiker had, daar schrok hij zelfs van!
De tranen kwamen natuurlijk al op mijn wangen te staan... want ik wist dat dit géén goed nieuws was.
Hij zei namelijk dat aan de lever eventueel wel wat gedaan kon worden door middel van medicatie, maar deze medicatie was prednison en als zij deze medicatie ging slikken had dat gevolgen voor de suiker, omdat deze pillen niet samen konden met de suiker die ze erbij had. Dus ze zou elke keer blijven schommelen.
Wij vroegen natuurlijk weer aan hem, wat zou u doen? Wat kunnen wij verwachten? Wat moeten wij doen?
En daar kwam natuurlijk het antwoord op waar we allemaal niet op gehoopt hadden.... Hij zou haar in laten slapen.
Ik natuurlijk aan het janken... Daar stond je dan, met je trouwe vietvoeter naast je, huilend op de knieën bij je hond.
Wij hebben haar wel besloten om haar nog mee te nemen naar huis, dit omdat ik nog een zusje en een zus heb, mijn moeder, opa en oma, die zouden ook graag afscheid van haar willen nemen.
We hebben besloten om haar begin volgende week in te laten slapen, en heb de taak op mij genomen dat wanneer de spuit komt, ze in mijn armen ligt. Dit vanwege het feit dat wanneer ik dit niet doe, ik weet dat ik daar later spijt van ga krijgen. Het liefst wil ik haar thuis in laten slapen in haar eigen vertrouwde omgeving, omdat het altijd een hond is geweest dat wanneer we op vakantie gingen en ze ging mee, ze heel erg heimwee kreeg. Zó erg dat ze zelfs niet meer at of dronk. Maar jammer genoeg hebben wij geen honderden euro's, om bijvoorbeeld een individuele crematie te houden. Dit omdat volgende week mijn opa en oma 50 jaar getrouwd zijn. Mijn zus gaat trouwen en heeft een vrijgezellenfeest. Dat kost natuurlijk ook een kapitaal.
April heeft het bij ons héél goed gehad, er is altijd goed voor haar gezorgd geweest en is ook altijd een hele lieve hond geweest van pup tot nu.
Wij wouden haar eventueel in de tuin bij ons begraven, omdat ik gewoon de enge gedachte niet in mijn hoofd kan hebben dat ze daar met andere honden wordt gecremeerd en daarna als ''stront vuil'' weg is. Ik had opgezocht dat dit eventueel kon, iemand daar ervaring mee?

Maar echt, ik koop nooit meer een hond van zo'n slechte kennel. Je kunt ze eigenlijk ''broodfokkers'' noemen. Had laatst een serie van Cesar Millan, de hondenfluisteraar gezien, met zijn programma dog whisperer breeding cruelty. Maar mensen, koop aub geen hond van zo'n slechte kennel, of dat je denkt dat je daar een hond mee redt! Je red er juist GEEN hond mee, omdat de hond die jij koopt, daar komt dan juist een plek weer vrij bij de kennel voor een nieuwe puppy, zo doende blijven ze door fokken! Als je écht een hond wilt helpen, ga dan naar het dierenasiel, daar zitten honden die echt hulp nodig hebben!

We willen haar dus begin volgende week laten in slapen, het zal heel moeilijk voor mij worden, omdat ik deze hond bij me had terwijl ik als klein kind opgroeide, naar de meid zoals ik nu ben. Zij heeft in mijn belangrijkste periode gezeten, ze was er voor me als het even weer tegen zat, zij was diegene die naar me luisterde!

Jammer genoeg heb ik ook 2 weken geleden te horen gekregen dat mijn vader ook waarschijnlijk niet meer oud zal worden... Er is een scan gemaakt moeten worden en deze gaf de antwoorden dat alle aders in mijn vader zijn lichaam, de beschermlaag die erom heen zit bros aan het worden zijn. Dit betekend dat de aders sneller kunnen knappen, en dat wanneer het gebeurd, het gebeurd is....

Het zit me even allemaal niet mee...
Sorry voor de type fouten, het is ook waarschijnlijk een lang verhaal geworden, maar dit lucht me écht even op. :(

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:33

Heel veel sterkte, je hebt het beste gedaan wat je voor haar kunt doen!
En ook sterkte met je vader, maar blijf sterk!

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:36

Ik wil je alleen maar heel veel sterkte wensen :(:)

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:40

Ik wens je heel veel sterkte! :(:)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:26

Ooh ik zit hier met tranen in mijn ogen!
Het komt me zo bekend voor, alleen dat niet met zon hond maar een ander ras (sheltie)!
Toen wij onze hond (alweer ACHT maand terug) moesten laten inslapen door erge nierfalen ben ik ook mee geweest en dat heeft me zoveel goeds gedaan.. Ik heb het namelijk gelijk af kunnen sluiten, heb er heel af en toe als ik naar de mooie en geweldige foto's kijk ook nog wel tranen hoor.
En bij toeval, onze hond was ook 11!
Erg moeilijke beslissing, ergste nog; mijn pa begon te twijfelen of die het wel moest doen, laten inslapen..

Maar even bij jou terug, groot gelijk om met z'n allen afscheid te nemen!
Laat die tranen maar gaan hoor, geniet nog even van haar!
& erg veel sterkte! :(:)
En ook veel sterkte met je vader!!

LisaLuna

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:35

Hele dikke knuffel :(:)
Ik weet hoe het is, andere situatie maar ook in moeten laten slapen. Zo machteloos als dan je hond nog zo vrolijk naast je staat..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:39

Het is verdrietig om je huisdier te moeten laten inslapen.
Verwen haar maar flink de laatste dagen.
Heel veel sterkte.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:47

heel veel sterkte Y;(

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:50

Ach meid toch, wat erg! :(:) Heel veel sterkte komende week, geniet dit weekend nog maar extra van je hondje! En natuurlijk ook heel veel sterkte de komende tijd met het verlies van je hondje en met je vader!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:53

Jeetje wat een verdrietig nieuws en soms maakt het niet uit of je dier van een slechte kennel komt, het is vaak ook een zaak van geluk of pech hebben.
Maar je hondje is al 11 jaar en altijd best wat medicatie gehad voor jeuk, dan komen kwalen als lever en nieren geregeld voor, helaas.
Ik vind je heel erg dapper hoe je dit schrijft en dat jij bij het hondje wil zijn.

Trouwens vraag eens aan je da of hij niet thuis in kan slapen, sommige doen dat.
Zij kunnen het dier ook voor je meenemen, dit moet je gewoon even vragen.
Daarbij hoef je niet perse individueel in te laten slapen.
Onze hond heb ik toen naar het crematorium gebracht hier in Roermond en wilde geen as.
Dus heb hem gezamenlijk laten cremeren met andere honden, de as word dan ook gezamenlijk uitgestrooit.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=d ... 5338,d.d2k

Ik heb hier toen iets van 83 euro voor betaald, dan heb je een beetje een idee.

Verder wens ik jullie veel sterkte en geniet van ieder moment.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 10:08

Dank jullie wel voor alle steun! Doet me echt goed.
Zit weer te typen met tranen in mijn ogen...

Volgens mij komt onze dierenarts niet bij mensen thuis voor euthanasie.
Wij willen haar wel graag thuis bij ons cremeren, vanwege het feit dat het altijd een heimwee hondje is geweest. Ik vind het dan een mooie gedachte, dat ze hier op haar vertrouwde omgeving ligt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 10:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn meisje. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:22

Ik heb in oktober afscheid moeten nemen van een van mijn westies.
Hij is thuis bij mij op schoot gegaan in bijzijn van de andere hondjes.
Ik vond dat hij dat verdiend had. Dierenarts begreep dit ook volledig en kwam zonder problemen thuis.
Wij hebben hem toen ook naar het crematorium gebracht.
Ik heb dat ondanks alle verdriet als heel prettig ervaren.
Voelde me daar echt begrepen.

Toen we hem brachten mochten we net zo lang bij hem blijven als we wilde.
Twee dagen later werd hij gecremeerd en voor zijn crematie mocht ik nog een paar uur bij hem zijn.
Daar werd totaal niet moeilijk om gedaan.
Samen met een medewerker heb ik nog een pootafdrukje in gips gemaakt.
Als ik wilde mocht ik tot het allerlaatste moment bij hem blijven.

Dat heb ik ook gedaan.
Het minste wat ik kon doen aangezien hij er ook 11 jaar lang voor mij geweest is

Ik ben zelfs meegegaan naar de oven en ben er echt bij gebleven tot hij in de oven lag.
Toen hij erin geschoven werd brak ik wel echt, maar achteraf heb ik er geen spijt van.

We mochten daar rustig wachten en konden meteen zijn urntje mee naar huis nemen
Dat voelde voor mij heel goed, toch het gevoel dat hij weer mee naar huis ging.

We zijn daar zo respectvol behandeld.
Zonder enige twijfel gaan daar de andere hondjes ook heen.

En de prijs, die viel uiteindelijk reuze mee.
Het was het zeker waard.

Heel veel sterkte voor jou in deze moeilijke tijd.

(Al zijn er in mijn ogen wel oplossingen hoor, wij hebben dezelfde problemen gehad met een westie.
Situatie leek ook hopeloos, maar ze huppelt weer vrolijk rond. Je mag altijd pb-en)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:23

Als jullie dat willen, kun je je hondje gewoon individueel laten cremeren en een mooie urn uitzoeken om haar thuis neer te zetten, of eventueel uit te strooien. Dat kan gewoon.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:53

LZP -> BB

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:29

En hoe is het gegaan :(?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:29

Ze is nog niet ingeslapen omdat ze niet met pijn leeft, maar we hebben wel al een afspraak gemaakt wat aankomende Woensdag zal plaats vinden.
We gaan haar individueel cremeren, waarbij we de as begraven.
Dit omdat wanneer je een lichaam wilt begraven, je hiervoor een vergunning moet aanvragen en dit helaas niet in elke gemeente mag gedaan worden.
Van dit as willen mijn zusje en ik een urn ketting laten maken, zodat ze toch nog bij ons blijft, het overige as willen we begraven.

Ik had eerst met Silence iets willen proberen, maar omdat ze door de suiker ziekte ook nog eens blind is geworden, hebben we toch thuis besloten dat dit een veel te grote opgave voor haar zou worden. En we twijfelde wel of ze dat zou redden.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 23:40

Het is allemaal goed maar emotioneel verlopen vandaag...
De dierenarts zei dat ze heel zwak was... het ging ook heel snel met inslapen.
De spuit werd gezet en 2 a 3 seconden erna was het gedaan. Mijn gevoel is dat ze heen is gegaan zonder dat de spuit heeft kunnen werken, het ging zo snel allemaal! Dat laat wel echt merken dat ze geen put meer had... De DA drukte van te voren op haar lever en alle urine kwam eruit. Ze zei zelf dat dit hondje echt geen dierwaardig leven meer heeft. We hebben daarom ook het besluit genomen om haar van haar leven te verlossen.
Ze was mooi opgebaard en we hebben een mooie urn uitgezocht.

Lieve April, je blijft voor altijd in onze gedachte! Rust zacht meisje, en bedankt voor alles! |(