Hoe katten aan elkaar laten wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Hoe katten aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:29

Goed.. heb heel wat ervaring met honden en paarden.. maar katten aan elkaar laten wennen is voor mij nog nieuw.. :P Daarom wil ik graag wat informatie inwinnen.

Per mei ga ik mijn woning uit, maar heb nog geen nieuwe woning gevonden, dus trek ik tijdelijk weer even in bij mijn ouders.. Hier krijg ik een aardige woon -en slaapruimte en in principe is dit van tijdelijke aard, maargoed..

Mijn ouders hebben een kat en een poes van 17 jaar oud. De poes is een schatje, eigenlijk te lief voor deze wereld en die kater is altijd meer mijn kat geweest.. Echt een prins, een rauwdouwer als het gaat om zijn huis en zijn eten, iedereen moet vrij baan maken voor hem. Nooit te beroerd om een hond van z'n terrein af te jagen.

Toen ik uit huis ging en deze woning betrok heb ik de kat van de vorige huisbewoner overgenomen, een superleukelievegezellige rooie-je-weet-wel kater van nu een jaar oud, genaamd: Buurman!
Hij is nu gewend om via een plank vanaf mijn balkon de bosjes in te lopen en dus zo naar buiten te gaan. Het is dus een buitenkat. Nou moet ik zeggen, dat hij binnenzitten ook best wel prima vind, want rond oud & nieuw moest ik er niet aan denken dat hij wegliep of getergd zou worden door rotjes en heb ik 'm een week opgesloten voor zijn eigen bestwil :o .. Hij vond het best, lag bij de kachel en kon zich tonnetje rond eten.
Nu is het zo, dat als ik de woning uit ga, hem dus ook meeneem, ik doe hem absoluut NIET weg! Ik heb eigenlijk zoiets van.. laat hem voorlopig maar even acclimatiseren in mijn kamer en dan kijk ik daar mettertijd hoe ik het aanpak, als de tijd rijp is laten we hem kennis maken met de katten van mijn ouders..

Nu hoorde ik twee meningen..
De 1e: Neejoh, moet je niet doen, hou 'm binnen tot je een andere woning hebt, waar hij weer naar buiten kan. Het is even jammer voor 'm.
De 2e: Direct kennis laten maken met de andere huiskatten voor plaatsbepaling.. en hem gewoon buiten laten lopen, dat zoeken ze vaak zelf wel uit.

Het 1e punt is; ik blijf er natuurlijk niet voor eeuwig, maar ik vind het ook rot voor hem als hij de zomer in mijn bovenwoning moet spenderen.. Wat is wijsheid?
Mijn kater is een lief sociaal dier, dat alle buurkaters mee mijn balkon op neemt om zijn voer te delen. Gezellige boel hoor, hij heeft vriendjes, blijven zelfs mee eten en overnachten! Voel me net een moeder <3 , haha neehoor gekkigheid, maar leuk is het wel! ;)
Voor hetzelfde geld gaat het echt onwijs goed met de katten van mijn ouders, voor hetzelfde geld vreet de kater des huizes met onschuldige kater op.

Daarbij komt punt 2, passend bij mening 2: mijn woning is niet heel ver van mijn ouders huis af, dit was praktisch, omdat ik ook een hond heb (waar mijn kat echt dikke mik mee is).
Is het dan wel verstandig om hem naar buiten te laten of moet ik hem de eerste tijd even met een tuigje uitlaten in zijn 'nieuwe' buurt?

Wie kan mij wegwijs maken in de denkwereld van de kat? En vertellen wat verstandig is om te doen? Ik wil mijn kater niet de stuipen op het lijf jagen met Grumpy Cat the Second, daar is hij te gevoelig voor denk ik.

Thanks voor het meedenken!

Groetjes van mij! Poot van Buurman!

Kijk 'm eens zwoel kijken! <<)
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/68427_4843150599098_522347005_n.jpg

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:45

Mijn ervaring is gewoon erbij doen, heb mijn hele leven lang al katten, heb er nu 2 met 4 jaar leeftijds verschil en dit zijn de grootste vriendjes. Bij mijn moeder tolereerde ze elkaar en meer niet. Zal wel eerst blazen en meppen worden, maar rang orde oet worden bepaald. Zeker 6 weken binnen laten, kat moet eerst weten waar hij thuis hoort en is hij al geholpen. Ex kater zijn meetsal minder vijandelijk dan katers. Kijk wel goed of hij mag eten van de andere katten.

picobello

Re: Hoe katten aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:48

Ik heb ook de beste ervaring met gelijk introduceren bij elkaar. Heb nu 7 katten die allemaal goed met elkaar kunnen, al was er tijdens de introductie best wel eens onenigheid. Wel idd een aantal weken binnen houden zodat ze weten waar heen thuis te komen...succes!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:50

Gewoon bij elkaar zetten, het went vanzelf.
Wij hebben sinds deze week weer 2gecastreerde katers erbij gedaan terwijl we al een kater en poes hebben, maar alles gaat prima..niet te veel over piekeren gewoon doen!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:51

picobello schreef:
Ik heb ook de beste ervaring met gelijk introduceren bij elkaar. Heb nu 7 katten die allemaal goed met elkaar kunnen, al was er tijdens de introductie best wel eens onenigheid. Wel idd een aantal weken binnen houden zodat ze weten waar heen thuis te komen...succes!

Wij zijn dus niet de enige met 7 katte haha, 4 poezen en 3 katers

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:54

Wij hebben tot nu toe ook gewoon onze katten bij elkaar gezet, wij hebben 2 poezen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:59

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:08

Flevolander schreef:
Ik ben plaatsingsmedewerker op een dierenasiel en wij raden sterk af om twee vreemde katten zo ineens bij elkaar te zetten..

Een goed stappenplan is op onderstaande link te vinden.. Suc6!

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm

Als er genoeg plaats is zodat ze op hun eigen plekje kunnen trg trekken en de eerste kat ook gewoon genoeg aandacht geven.. zo'n stappeplan gaat dan echt niet helpen, vind ik

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:13

bello2005 schreef:
Flevolander schreef:
Ik ben plaatsingsmedewerker op een dierenasiel en wij raden sterk af om twee vreemde katten zo ineens bij elkaar te zetten..

Als er genoeg plaats is zodat ze op hun eigen plekje kunnen trg trekken en de eerste kat ook gewoon genoeg aandacht geven.. zo'n stappeplan gaat dan echt niet helpen, vind ik

Jammer dat je er zo over denkt.. Bij de kattengedragsopleiding van Tinley denken ze er wel zo over.. :j

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:15

Als wij een nieuwe kitten kopen zetten we die altijd gewoon met mand en al in de woonkamer waar de andere katten ook lopen. Die komen vanzelf wel kijken en snuffelen, en ja af en toe doen ze wel eens lelijk tegen een nieuwe kat (vind het bij zo'n kleintje altijd zo zielig om te zien), maar over het algemeen is dat er vrij snel van af, en is een nieuwe kat bij ons binnen een paar dagen wel geaccepteerd :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 23:36

Dank voor het meedenken allemaal!
Ja, Buurman is een rooie je-weet-wel-kater ;) ..

Ik ga de link eens even aandachtig doorlezen. Bedankt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:19

Oh, ik heb zelf echt een slechte ervaring om een tweede volwassen kater bij mijn eigen volwassen kater te zetten. Het was 'gelukkig maar' een logeetje (voor een half jaar) maar de woning was die tijd echt verdeeld in 2 stukken en mijn eigen kat werd van de bank en de gezellige plekjes verbannen. Heel erg zielig.

Daarna hoorde ik allemaal verhalen dat 2 volwassen katers introduceren zelden goed gaat. Maar ik lees hierboven toch ook andere ervaringen (gelukkig!). Ik denk dus dat het ook heel erg meespeelt hoe groot je woning is. Ik denk dat de kans ook wel aanwezig is dat je kat terugloopt naar je ouders als hij het niet leuk vindt bij jou en Buurman.

Ik ben zelf ook wel eens een blok verderop verhuisd en ik kon mijn kat onmogelijk binnen houden (hij sprong gewoon van het balkon af) maar hij liep niet terug naar het oude huis. :) Zelf ben ik niet zo van de kattentuigjes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:35

Ik zou de katten gewoon bijelkaar laten, vaak redden ze zich prima.
Ook niet teveel in mengen, want dan voelen ze zich snel gesterkt.
Buiten laten zou ik ook gewoon doen wel pas na een tijdje als alles rustig is en jouw kat zich thuis voelt op de nieuwe plek, anders heb je kans dat ie niet naar huis komt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:20

Flevolander schreef:

Jammer dat je er zo over denkt.. Bij de kattengedragsopleiding van Tinley denken ze er wel zo over.. :j

In de theorie valt alles anders uit.. iedere kat is anders,, toen we voor het eerst een kat erbij deden was onze 'eerste' kat een week van zn padje.. nu we er weer 2 bij hebben gezet is hij na de 2de dag er al mee aan het spelen..
De katten op stal zijn ook gewoon bij elkaar gezet, en als we dadelijk verhuisd zijn zullen de 'stalkatten' er ook nog bij komen...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:31

HippoLogic schreef:
Oh, ik heb zelf echt een slechte ervaring om een tweede volwassen kater bij mijn eigen volwassen kater te zetten. Het was 'gelukkig maar' een logeetje (voor een half jaar) maar de woning was die tijd echt verdeeld in 2 stukken en mijn eigen kat werd van de bank en de gezellige plekjes verbannen. Heel erg zielig.

Daarna hoorde ik allemaal verhalen dat 2 volwassen katers introduceren zelden goed gaat. Maar ik lees hierboven toch ook andere ervaringen (gelukkig!). Ik denk dus dat het ook heel erg meespeelt hoe groot je woning is. Ik denk dat de kans ook wel aanwezig is dat je kat terugloopt naar je ouders als hij het niet leuk vindt bij jou en Buurman.

Ik ben zelf ook wel eens een blok verderop verhuisd en ik kon mijn kat onmogelijk binnen houden (hij sprong gewoon van het balkon af) maar hij liep niet terug naar het oude huis. :) Zelf ben ik niet zo van de kattentuigjes.

Het zal er ook zeer zeker aan liggen of beide katers altijd alleen zijn opgegroeit. Onze 2 nieuwe aanwinsten zijn ook beide katers, wel pas 7 maanden, en de kater die we al hadden is 3 jaar. En dat gaat super, ze spelen zo heerlijk met elkaar... terwijl we onze kater en poes ( van 7) het niet zo goed ging, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen. Ze spande in eerste instantie wel samen toen de 2 nieuwe aanwinsten kwamen, maar echt spelen doen ze niet.
Ach ik ben er evegoed blij mee!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:56

TS, ik ben eigenlijk wel benieuw hoe dit is afgelopen? Is het goed gegaan?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:01

Ik heb 8 katten en ik doe ze er eigenlijk altijd meteen bij, zet eerst de bench een uur in de huiskamer zodat ze mekaar kunnen bekijken en ruiken en als dan alles rustig is, deurtje eruit en lopen maar, dag of 2 kunnen ze wat brommerig zijn, maar dan is het wel prima, kittens blijf ik overigens wel bij, omdat sommige grotertds dan wat overmoedig kunnen worden, dan bescherm ik ze door zelf in de kamer aanwezig te zijn, als dat goed gaat, zonder gemep, brommen is niet erg, dan hoef ik er niet meer bij te blijven, maar ik sluit ze niet meer op, dan maak je ze weer bijzonder dus gewoon doen wat je normaal doet in huis, dat went het snelst. Ik zou de kat die buiten komt wel binnenhouden, als ie de nieuwe niet meteen leuk vind loop je anders het risico dat ie niet meer naar binnen wil, na een week of 2 kan je hem wel weer gewoon naar buiten laten, dan komt ie wel terug.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 12:29

Nou moet eerlijk zeggen dat ik een beetje baal.. Ik ben een midweekje weggeweest en toen heeft mijn vader voor mijn kat gezorgd. Hierbij is de kater van mn ouders naar binnengeglipt.
Mijn kat zat op mijn slaapkamer om daar te wennen en van de schrik te bekomen en daar in alle rust te wennen aan geluiden. Helaas heeft mijn kater de schrik van zijn leven gehad.. Mijn kater en de kater van mn ouders hebben dus een hele dag samen op mijn kamer gezeten, er was verder niemand thuis het was namelijk Koninginne/Koningsdag.. Wat er gebeurt is weet ik niet. Mijn kater wordt alleen doods en doodsbang als hij de kater van mijn ouders ziet.. en durft nu eigenlijk niet meer van mijn kamer af te komen.
Zo vervelend dat dit gebeurt is!! De kater van mijn ouders is erg geinteresseerd in mijn kat en is behoorlijk fel.. Ik weet even niet waar ik goed aan doe.. Helemaal afschermen lijkt me ook niet goed, maar mijn kat de kamer uit dwingen ook niet.. :(

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 12:31

Miepie77 schreef:
Ik heb 8 katten en ik doe ze er eigenlijk altijd meteen bij, zet eerst de bench een uur in de huiskamer zodat ze mekaar kunnen bekijken en ruiken en als dan alles rustig is, deurtje eruit en lopen maar, dag of 2 kunnen ze wat brommerig zijn, maar dan is het wel prima, kittens blijf ik overigens wel bij, omdat sommige grotertds dan wat overmoedig kunnen worden, dan bescherm ik ze door zelf in de kamer aanwezig te zijn, als dat goed gaat, zonder gemep, brommen is niet erg, dan hoef ik er niet meer bij te blijven, maar ik sluit ze niet meer op, dan maak je ze weer bijzonder dus gewoon doen wat je normaal doet in huis, dat went het snelst. Ik zou de kat die buiten komt wel binnenhouden, als ie de nieuwe niet meteen leuk vind loop je anders het risico dat ie niet meer naar binnen wil, na een week of 2 kan je hem wel weer gewoon naar buiten laten, dan komt ie wel terug.

Goeie tip, dat van de bench! Misschien nog alleen een beetje te laat voor?
Daarnaast is er soms best veel onrust in het huis van mijn ouders (broertje die weinig rekening houden met..) en ben bang dat de kat hier dan van schrikt en nog angstiger van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:51

Ik woon tijdelijk bij mijn vader in. En heb mijn kat gewoon bij zijn katten gezet. Zijn katten helemaal van slag en die van mij negeerde ze gewoon. Nu sinds 2 week spelen ze wel met elkaar. Maar ze heeft ze gewoon 2 weken lang genegeerd.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:13

Wauw echt super dat dat zo gaat love_western.. Mijn kater is alleen een heel onzekere en bange kat, die langzaam aan alles went.. Een andere man in huis bijvoorbeeld vond hij al dood en dood eng..

Tot nu toe vind het prima op mijn kamers.. Hij loopt heen en weer, eet wat, slaapt onder m'n bed.. kruipt op schoot als ik er ben.. en hij is eigenlijk wel heel ontspannen daar.. Ik hoop dat ik niet lang bij m'n ouders ben, maar durf het niet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:37

Ik heb het dus zo ook nog nooit meegemaakt hoor. Maarja beestje loopt de rest van de dag ook hele tijd achter mij aan.

Bij andere katten die wij hebben gehad, hebben we ze ook gewoon bij elkaar gezet. En gewoon goed in de gaten houden. Sommige zag je 3 dagen niet weer. En sommige wende zo aan elkaar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:18

Ach wat een naar nieuws. Ik hoop dat je katten toch snel wennen.