Cavia erg dun, hoe dikker te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Cavia erg dun, hoe dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:26

Ik heb twee cavia heren gezellig samenwonen. Meeste tijd van het jaar buiten of in de garage, maar halverwege de winter toch naar binnen gehaald omdat de oudste erg begon af te vallen.
( vermoeden bestond dat het hem teveel energie ging kosten om warmte blijven)

De oudste, Eggs, is 5 jaar oud, en de jongste, Pepper, is nu ongeveer een jaartje. Leven samen prima samen, eigenlijk nooit ruzie of onrust in het hok.

Nu viel het mij de laatste tijd op dat Eggs niet echt dikker werdt ondanks dat hij weer lekker in een verwarmde ruimte stond. Hij eet en drinkt perfect, is super actief en blij, en ik weet 100% zeker dat Pepper hem geen eten afpakt of iets.

Maar ja............ Waarom issie mager?
Hij (v)reet nog meer dan pepper, die maar liefst 1231 gram weegt :Y) , maar ik schrok net flink toen Eggs op de weegschaal moest.
Mijn volwassen kerel van 5 jaar oud, weegt slechts 736 gram -O-

Tandjes zien er verder goed uit, en ik voel ook geen knobbels. Ik wil zowiezo Eggs de komende tijd zeer structureel wegen om dit in de gaten te houden,maar ben ook op zoek naar lekkere dikmakertjes om hem extra te ondersteunen.

Ze krijgen nu;
:Y) onbeperkt goede kwaliteit hooi
:Y) volle bak brokjes per dag, dit zijn alleen de korrels, niet gemengd voer
:Y) 2 grote stronken witlof per dag, of andere groente

Wie ooh wie weet er wat tips en tricks om mijn oude heer weer gezellig dik te krijgen? Of is het de leeftijd, en wordt het gewoon een bottig oud manneke?

troi

Re: Cavia erg dun, hoe dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:39

Het kan aan de hoeveelheid eten niet liggen.. Ik zou even langs de DA gaan om hem te laten nakijken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:49

Even langs de DA.
Kijk je zn tanden na? Het klinkt ver gezocht, maar ik heb een cavia gehad met een kaak probleem (stond scheef), waardoor zn tanden doorgroeide.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:51

Ik zou zo ook inderdaad denken dat er iets met de tanden is want eten krijgt hij inderdaad genoeg.
Bezoekje aan de DA is zeker aan te raden :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:54

Drinkt ie wel voldoende?

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:37

Hoi Lowara, ik heb bijna heel m'n leven al cavia's en mijn ervaring is dat caaf's op leeftijd (5 jaar is toch wel zo'n beetje het gemiddelde) meestal geleidelijk gaan afvallen. Het zou dus kunnen dat Eggs inderdaad een bottig oud manneke is geworden. Is het gewichtsverlies in korte tijd ontstaan, dan kan er best ook iets anders aan de hand zijn. Wat de tandjes betreft, bij cavia's kan je zelf alleen de voortanden zien. Als er een probleem met de kiezen is, kan dat alleen bekeken worden met een speciaal 'kijkertje' bij de dierenarts.
Wegen is heel verstandig. Gewichtsafname kan een teken zijn dat er iets niet pluis is. Ook al denk je zelf dat het beestje geen zieke indruk maakt en lekker lijkt te eten. Als een cavia door ziekte al veel gewicht is verloren, kan genezing lastiger zijn. Daarom weeg ik standaard regelmatig de beestjes.
Dus misschien toch eventjes een bezoekje aan de dierenarts en voor de zekerheid in zijn mondje laten kijken.
Verder heb je bij de Pets Place van dat schepgoed wat je zelf afweegt, dan bedoel ik niet de caviapallets maar van dat gemengde spul. Zij hebben een soort waar errug veel dikmakertjes inzitten!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat jouw Eggs nog een hele tijd gezellig, wel of niet knokig bij je mag zijn :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 10:57

Dan ga ik toch van de week even langs de dierenarts met hem denk ik :j
Ga vanavond even zus bellen die DA is, even vragen wat het beste is om te doen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:57

Ik zou ook de witlof vervangen door andere groente. Door witlof gaan ze meer plassen ;) Ik geef zelf af en toe wat witlof, liever niet vaker dan 1 á 2 keer per week.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:59

Geef mij zo'n zus ;) :D

Succes +:)+ ben benieuwd wat ze zegt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:04

Bonjoy schreef:
Ik zou ook de witlof vervangen door andere groente. Door witlof gaan ze meer plassen ;) Ik geef zelf af en toe wat witlof, liever niet vaker dan 1 á 2 keer per week.

Serieus? Ze krijgen echt 6/7 dagen per week minimaal 1 stronk witlof hier :=
Doe ik eigenlijk al jaren. Wel vaak in combinatie met bv rode paprika of stukje komkommer of andijvie, maar witlof heeft wel overduidelijk hun voorkeur.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:24

Hier ook hoor :j Witlof staat in de top 3 :Y)
Op 1 staat andijvie :9 Krijgen ze beide dagelijks +:)+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 22:38

Inmiddels besloten dat aanstaande maandag Eggs richting dierenarts gaat. Afspraak is al gemaakt
Vertrouw het niet, dus we wegen hem elke dag tot die tijd, en force feeden hem ook twee keer per dag via een pipetje in totaal 10ml aan voedingsstoffen speciaal voor cavia's
Hij krijgt ook extra met de hand een groot stuk rode paprika elke dag, zodat ik zeker weet dat hij het volledig opeet.
Hij vind het trouwens allemaal reuze gezellig :+
Staat al op de achterpootjes als hij doorheeft dat hij weer mag :j

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:46

je kan kijken of ze banaan lusten.
daar worden ze ook dikker van.
mijn cavias zijn er gek op. wel de verse banaan!
niet die gedroogde schijfjes.
en van wortel. mogen ze ook veel van hebben zit betacaroteen in
word in lichaam omgezet naar vitamine A

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:52

Fruit is niet het beste wat je een cavia kan geven.

Ik gaf cavia's cavia muesli bij als ze wat dun waren. (dus vaak in de winter)

Maar wat voor een brok geef je ze?

En vind het goed ondanks dat je hier advies vraagt maandag naar de DA gaat!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:56

ja muesli is inderdaad ook goed.
ik geef ze paarden muesli van naturest best, met nog wat extra lucerne erdoorheen.
lucerne is ook dikmakend volgens mij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 23:02

Serieus? Reguliere paarden muesli? Dat zou ik morgen namelijk prima mee kunnen nemen. Maar eet hij dan nog wel zijn reguliere brokken? Den dat ik geen gemengd voer heb, is dat ze anders kieskeurig gaan worden. En met muesli als keuze erbij.....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:10

Wat voor een brokken geef je? Van welk merk?

En nee, geen reguliere paarden muesli, je hebt van Kaspersfauna food speciale cavia muesli. Die kan je bv om de dag als extra's erbij geven!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:22

naturest best met lucerne vinden ze heerlijk.
de kasper muesli eten ze bij mij niet. de brokjes wel.

ze krijgen bij mij 1 of 2 keer per week een handje.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 23:43

Helaas geen merk bekend, is vanuit de dierenwinkel hier, die weegt zelf af en doet dit in neutrale zakjes. Voor de rest hebben winkels hier alleen maar van dat gemengde zooi, dus neem nu sinds...mmmm een jaar?.... Dit voer. Hiervoor kregen ze die gele zakken van ehm.. Farmer hills ofzoiets? Ook puur brokken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:05

Probeer eens na te gaan wat voor een brok het is. En hoeveel vitamine c erin zit. Door vitamine c te kort kunnen ze ook afvallen!

Gipsyboy, daarom glimmen jouw cavia`s zo...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 08:31

Er staat wel een stickertje op met ' extra vitamine c'
En andere cavia is wel een vetklep, met hetzelfde dieet?

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:59

Goed dat je een afspraak hebt.
En fijn dat Eggs het 'dwang'voeren "vrijwillig" oppakt. Doet echt niet iedere caaf hoor.
Wat krijgt hij? Recovery of Critical Care ofzo? Er zijn tegenwoordig gelukkig steeds meer producten te verkrijgen waar alles inzit wat cavia's nodig hebben.

Wat ik ook wel doe als het voeren moeizamer gaat is van die kleine potjes fruithapjes voor baby's van olvarit geven. Of ik heb ook vaak zelf brouwsels van groenten, fruit en vezels gemaakt in de blender. Brinta gaat er bij sommigen ook in als pap :)

Persoonlijk vind ik zelf de Supreme Science Selective brokjes het best uitgebalanceerde voer wat er in de handel is (ook daar kan je eventueel dwangvoeding van maken)
Het is wel duur, maar ik bestel 10kg-zakken en dan wordt het een stuk voordeliger. Maar ik snap dat dat lastig is voor mensen die bv maar 2 knaviaas hebben :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:21

Lowara schreef:
Er staat wel een stickertje op met ' extra vitamine c'
En andere cavia is wel een vetklep, met hetzelfde dieet?

Het is per cavia verschillend hoe ze op voer reageren. Een stomme vraag, maar zou je een foto kunnen maken/opzoeken van het voer? Misschien kunnen we dan raden wat voor voer je hebt..

Ik neig naar Kenner, omdat daar ook een sticker op zit met 'extra vitamine C'. En nog zit echt te weinig vitamine C in voor cavia's..

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:59

Laura_x_ schreef:
En nog zit echt te weinig vitamine C in voor cavia's..

Klopt, in veel voeders zit vaak niet genoeg vit C. Bij sommige voermerken wordt het zelfs al voor verhitting toegevoegd, dan blijft er niet veel van over.
Ook blijven de vit.waarden niet constant, door bv het bewaren kan het al teruglopen.
Daarom krijgen ze van mij elke dag een vitamine C-60 tabletje, gewoon van de kruidvat. De meeste cavia's vinden het heel lekker. Alhoewel ik nu 4 mormels heb die ik het achter in hun bekkie moet stoppen Heel vreemd, het zijn 4 dames van dezelfde leeftijd en in de meer dan 30 jaar! dat ik al cavia's heb, is het nog nooit voorgekomen dat ze dat 'snoepje' niet vrijwillig aannemen :?

Momenteel heb ik hier ook een 'lichting' zware zeugen := Maar dat komt meer omdat ik mijn zeugjes voortaan bijna allemaal laat steriliseren.... voorkomt een héleboel ellende met eierstokcysten.

Hoe gaat het met Eggs, nog lekker aan de pipet?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:40

Mallorka schreef:
Laura_x_ schreef:
En nog zit echt te weinig vitamine C in voor cavia's..

Klopt, in veel voeders zit vaak niet genoeg vit C. Bij sommige voermerken wordt het zelfs al voor verhitting toegevoegd, dan blijft er niet veel van over.
Ook blijven de vit.waarden niet constant, door bv het bewaren kan het al teruglopen.
Daarom krijgen ze van mij elke dag een vitamine C-60 tabletje, gewoon van de kruidvat. De meeste cavia's vinden het heel lekker. Alhoewel ik nu 4 mormels heb die ik het achter in hun bekkie moet stoppen Heel vreemd, het zijn 4 dames van dezelfde leeftijd en in de meer dan 30 jaar! dat ik al cavia's heb, is het nog nooit voorgekomen dat ze dat 'snoepje' niet vrijwillig aannemen :?

Momenteel heb ik hier ook een 'lichting' zware zeugen := Maar dat komt meer omdat ik mijn zeugjes voortaan bijna allemaal laat steriliseren.... voorkomt een héleboel ellende met eierstokcysten.

Nee, vitamine C 'vervliegt' snel inderdaad. Ik voer zelf Kasper Faunafood en ben er wel tevreden over, hier zit redelijk wat vitamine C in :j Hier is het wisselend of ze vitamine C tabletjes lusten hoor, denk dat de verhouding 50x50 zal zijn. Sommigen komen fluitend naar voren, maar anderen moeten er helemaal niks van weten :Y)

Eierstokcysten schijnen inderdaad verschrikkelijk te zijn.. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel heel veel over gelezen. Heb jij er zelf ervaring mee? Zo ja, hoe is dat verlopen? (puur een geïnteresseerde vraag ;) )