bij mij op het werk (vmbo school) zijn we de huisvesting voor de konijnen aan het aanpassen. Van een flat gaan ze naar een buitenverblijf van 3.60 m lang en 1.5m breed, per konijn. Wij hebben op school diverse raskonijnen, waar er waarschijnlijk volgend jaar nog een aantal van bijkomen. Dit zijn (op 1 konijn na), allemaal voedsters. Helaas zitten de voedsters alleen en zijn ze niet koppelbaar aan elkaar. Graag wil ik voor iedere voedster een (ras)konijn erbij, wat dan natuurlijk een gecastreerde rammelaar moet zijn. Nu kan ik raskonijnen aanschaffen en deze laten castreren, maar eigenlijk wil ik een aantal konijnen uit de opvang een nieuw huis bieden. Helaas zijn de meeste opvangcentra niet echt positief over konijnen huisvesten op scholen en krijg ik daar dus geen konijnen mee, ondanks de nieuwe huisvesting, die volgens mij echt niet verkeerd is (ze komen dus 24/7 buiten te wonen, krijgen een verblijf van 3.60 lang en 1.5 meter breed, kunnen veilig graven want er wordt gaas ingegraven). De konijnen worden bij ons alleen gebruikt voor zo nu en dan hanteerlessen en nagels knippen. We vragen dus niet veel van de konijnen.
Benieuwd ben ik dus naar opvangcentra die wel hun konijnen bij een school willen plaatsen, of vraag ik echt iets onmogelijks?
los van de vraag of de opvangcentra akkoord gaan (geen ervaring ) vraag ik me af of je raskonijnen gaat vinden daar eigenlijk. Of mogen vuilnisbakjes ook??
Absoluut mogen vuilnisbakjes. Vandaar ook dat ras tussen () staat. De voedster zullen de raskonijnen voornamelijk zijn om aan de leerlingen te kunnen laten zien wat voor rassen er zijn en hoe ze er in het echt uitzien. Ook moeten ze aan de hand van rastandaard beoordelen of het konijn echt bij het ras hoort, of het ras opzoeken. Dan is het wel handig dat er wat raskonijnen tussen zitten De opvangers zullen echt dienen voor gezelschap voor de meiden!
BaileyMix
Geplaatst: 09-04-13 21:13
Je hoeft toch niet persé erbij te zeggen dat het voor een school is Anders maak je een foto van het nieuwe verblijf, of als dat nog niet af is het bouwplan en laat je dat zien?
Ankie2011
Geplaatst: 09-04-13 21:13
Heb je Binkies al geprobeerd, hele goede konijnenopvang uit West-Brabant. Wel een eindje rijden, maar daar hebben ze ook veel leuke gecastreerde rammetjes, misschien willen die wel plaatsen:
Hmm ik geloof dat dit m'n oude school is en m'n zusje d'r school. Het is dan een stuk beter voor ze. Heerlijk al die ruimte. Heeft het asiel geen konijnen zitten? Of op marktplaats zie je veel gratis dieren.
puagaus
Geplaatst: 09-04-13 21:19
hallo, ik heb eventueel een gecastreerde ram die je zou kunnen krijgen voor niets.
als de huisvesting goed is en hij gekoppeld kan worden aan een ander konijn zou dat super zijn. dat verdient hij zeker, het is echt een lief beestje.
zie bokt advertentie in mijn onderschrift voor foto's
Linea
Geplaatst: 09-04-13 22:38
Je zou Bunnybin eens kunnen benaderen of zij iets weten, in het verleden hebben zij al eens eerder geholpen met het samenstellen van een groep konijnen voor op een school. Bunnybin zelf is geen opvang meer maar ze staan altijd klaar om vragen te beantwoorden en hebben veel contacten met andere opvangen
Ik zou daar als opvang zoals jij het beschrijft absoluut geen probleem vinden. Het punt op de school waar ik zat was dat ze veel te klein zaten en mee gefokt werd. Nu is dat nogal lastig met een gecastreerde ram natuurlijk en we nemen dat wel op in de voorwaarden.
Ik juich dit als opvang alleen maar toe, maar zit erg ver weg helaas, want zulke prachtige verblijven de stampers staan hier al jaloers tegen het gaas omhoog. Vaak is er veel controle op een school met vaak een dierenarts aanwezig en dat is allemaal weer positief.
Bij mij op school zitten de dieren ook vrij ruim. De grote Lotharingers hebben buiten nog een konijnenheuvel.
Zou gewoon zoeken naar een opvang die jou wel wilt helpen, want vind het al heel positief uitzien (ook voor de leerlingen) als konijnen per twee gekoppeld zijn en ze dit zien.
Bedankt voor de reacties. Ik wil niet liegen tegenover asiels/opvangcentra's. Het is voor een school en wil niet dat het later wel uitkomt o.i.d. Daarbij vindt ik het gewoon geen fijn idee en geen goed voorbeeld tegen over de leerlingen. Juist wil ik geen dieren van marktplaats halen omdat ik ze wil koppelen en geen dier wel aanschaffen die uiteindelijk niet koppelbaar blijkt te zijn. Faniek, ik wil er echt wel een stukje voor rijden, waar zit jij ook al weer? We willen absoluut niet fokken, daarom willen we er inderdaad ook gecastreerde rammen bij. Ik ben zelf paraveterinair, dus inderdaad de medische controle is er absoluut.