Schaapherder failliet....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Schaapherder failliet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:00

Hoorde vanmiddag in het nieuws dat er 400 Schonebeeker schapen naar de slager moeten volgende week, omdat de herder failliet is.

http://www.nu.nl/binnenland/3393133/her ... map=%5B%5D

Is het Schonebeeker schaap nu wel of geen bedreigde huisdiersoort? Toch belachelijk dat er 400 dieren naar de slager gaan van een ras dat zo zeldzaam is?
Of is gaat dit weer met een sisser aflopen?

Anoniem

Re: Schaapherder failliet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:21

Volgens mij ook een begreigde diersoort , vindt het best krom zijn ze niet of net bevallen of hoogzwanger? Of dekken herders ze niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:21

Vast niet ,natuurmomenten moet bezuinigen dus die man is zijn baan kwijt.. Los nog van de schapen die vermoedelijk prima zouden overleven op een afgezet stuk land ipv de hele dag te kuieren met een herder en man naast zich..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:22

God jeetje, kunnen ze niet proberen tenminste een deel aan baasjes te slijten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:24

Als de directeur van Natuurmonumenten een fractie van zn salaris zou inleveren, dan zou de beste man zijn baan vast kunnen behouden...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:28

takkie_muis schreef:
Of dekken herders ze niet?

Dat mag ik hopen van niet... :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:28

Heel apart verhaal inderdaad! Ze zijn hier in de omgeving bezig met grote veranderingen in hun gebieden, wat bakken vol geld kost, en zo iemand ontslaan ze... Erg jammer! Hopelijk kunnen de schapen verdeeld worden over andere kuddes.

*edit: Oke, te snelle conclusie van mij: hij is particulier en heeft zijn eigen bedrijf. Tja... zonde dat Natuurmonumenten hem te duur vind, maar als ze hetzelfde effect krijgen bij een ander voor minder geld, waarom dan duur doen? Sneu voor de herder, maar om nou Natuurmonumenten daar compleet de schuld van in de schoenen te schuiven?
Laatst bijgewerkt door Sting op 09-04-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:29

Albert schreef:
takkie_muis schreef:

_O-

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:30

Albert schreef:
takkie_muis schreef:

:') _O-

Maar wat erg zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:33

Dhr De Graeff harkt zo'n 164.000 euro per jaar binnen, en beide andere directeuren zitten ook tegen de anderhalve ton pp aan. Kan me voorstellen dat er dan inderdaad geen budget is voor een schaapsherder en zijn kudde...
;(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:33

Schoonenbekers behoren tot de zeldzame huisdierrassen maar dit betekend niet dat ze beschermd zijn ;).
Slacht is dus makkelijkste oplossing.

Inderdaad wat sting zegt, er gaan miljoenen naar allerlei nutteloze projecten, schotse hooglanders allemaal dieren die hier niet thuis horen, een herder kunnen ze niet betalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:35

Sonja schreef:
Dhr De Graeff harkt zo'n 164.000 euro per jaar binnen, en beide andere directeuren zitten ook tegen de anderhalve ton pp aan. Kan me voorstellen dat er dan inderdaad geen budget is voor een schaapsherder en zijn kudde...
;(

Idd! Van de zotte! -O- ;(

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:35

Kunnen we ze niet los laten lopen?
Er lopen toch ook koeien soorte?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:36

troi schreef:
Vast niet ,natuurmomenten moet bezuinigen dus die man is zijn baan kwijt.. Los nog van de schapen die vermoedelijk prima zouden overleven op een afgezet stuk land ipv de hele dag te kuieren met een herder en man naast zich..

Ik houd zelf schapen (heb een kudde van 112 ijslanders) en dit is pertinent onjuist. Je kunt 400 schapen niet "prima laten overleven" door ze op een stuk afgezet land te zetten. Die schaapsherder is hard nodig, en geloof me de beste man doet héél wat meer dan de hele dag kuieren....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:37

Schapen zonder toezicht tussen de toeristen met niet onder appel staande honden slechts gescheiden door een tijdelijke afrastering? Goedkoper voor natuurmonumenten zal wel, veiliger vraag ik me af en het aantrekkelijke plaatje (toeristentrekker) is ook foetsie.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:37

Ze kunnen een herder wel betalen. Natuurmonumenten heeft het netjes aanbesteed en de beste man heeft een offerte ingediend. Hij was duurder dan de andere herders welke een offerte hebben ingediend. Sneu voor de schapen, maar volgensmij is hier verder niets geks gebeurd. Dit was vanmiddag op het nieuws. Hij was gewoon te duur. Marktwerking heet dat. Tja en die schapen kunnen er niets aan doen ja. Wel het meest verantwoorde scharrelvlees ....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:37

Ik vind het alleen zo sneu dat er nu 400 beesten dood moeten....zal de marktwerking wel zijn, maar dit snap niet niet. Niet van Natuurmonumenten maar ook niet van de herder.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:41

Musiess schreef:
Kunnen we ze niet los laten lopen?
Er lopen toch ook koeien soorte?

400 schapen los laten lopen zonder toezicht zijn er volgens mij wel heel veel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:42

Kom op Kuggur, je kunt je schaaphouden in een land als nederland met zijn rijke gras best zo inrichten dat je per kudde schapen een bepaald gebied afzet en die dieren daarbinnen laat lopen en vervolgens na een tijdje die beesten verplaatsen. Dat is ook de reden dat 99% van de NL schapen zo gehouden worden..

En dat een herder niet halfslapend naast zijn schapen sjokt (want nee, dat bedoel ik niet met kuieren namelijk) maar nuttig werk doet als je niet kiest voor die manier van houden hoor je mij niet betwijfelen.. Even goed lezen aub!

Even los van die discussie, dat schaaphoeden als cultuur verschijnsel steeds verder verdwijnt in NL vind ik trouwens wel heel jammer. Misschien ook een uitdaging voor de herder om, net als alle andere cultuurverschijnselen, met zijn tijd mee te gaan en te kijken of hij extra bronnen van inkomen kan vergaren. Bijv toeristen meenemen of in de meditatie hoek niches aan te boren. Waar een wil is is een weg lijkt me..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:48

takkie_muis schreef:
Volgens mij ook een begreigde diersoort , vindt het best krom zijn ze niet of net bevallen of hoogzwanger? Of dekken herders ze niet?
Ik mag toch hopen dat de herder dat inderdaad aan een ram overlaat...

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:50

Dit roept om een inzamelingsactie of op zijn minst een petitie die we kunnen ondertekenen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:51

"kui·e·ren (werkwoord; kuierde, heeft, is gekuierd)
1
op zijn gemak wandelen"

Gebruik dan gewoon het woord wat je eigenlijk bedoelt. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:53

Cil_ schreef:
Dit roept om een inzamelingsactie of op zijn minst een petitie die we kunnen ondertekenen.

Is wel erg kort dag hoor, hij heeft nog voer voor een week daarna gaan ze naar de slager. Een inzameling is een druppel op de gloeiende plaat, gaat op de lange duur geen zoden aan de dijk zetten. Ik heb geen land, weet niets van schapen maar zouden ze niet even tijdelijk ergens kunnen onderkomen?

Hoeveel voer moeten die schapen hebben per dag? Als het er 400 zijn, en ze de hele dag op de hei lopen?

En het alternatief voor de slager, wat is dat dan? Dieren laten verhongeren? Komt de beste man ook nog met zijn naam in de krant omdat hij zijn dieren heeft verwaarloosd nadat Natuurmonumenten hem een schop heeft gegeven?

Op zich wel goed dat hij de publiciteit heeft gezocht en het nieuws heeft gehaald. Ik hoop dat er iets voor hem gedaan kan worden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:57

Als het dezelfde herder is als ik op de radio hoorde, dan is hij bezig met geld bijeen te krijgen via een particulier fonds.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:58

Wat een triest verhaal :(

Hoop dat er nog een oplossing komt