Hond wond aan het oor, wat ermee doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hond wond aan het oor, wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:38

Ik was lekker op buitenrit, hond mee en ineens komt die terug, helemaal onder het bloed. Mijn vader meteen gebeld en die heeft haar opgehaald met de auto. Maar goed, die gaat niet zo snel naar de DA met een dier, dus die heeft gewacht tot ik thuis was. Ik zo snel mogelijk naar huis. Ben nu net 10 minuten thuis. Hond lijkt verder nergens last van te hebben. Loopt lekker rond, rent, blaf, kwispelt. Schud af en toe wel met het hoofd. Het bloeden is nu ook gestopt, maar ik kan ook niet verder niet goed zien wat voor wond het is, hoe groot etc. Zit teveel haar overheen. Het is in ieder geval het topje van het oor.

Weet nu niet zo goed wat ik ermee moet doen. Onder de douche, het bloed eruit wassen of maak ik het daar erger mee? Kans dat het weer opengaat. Desinfecteren misschien, maar met wat? Of toch naar de DA. Wil ik best doen. maar het zijn wel die spoedkosten, dus zit te denken of ik ook tot morgen kan wachten. Hond is verder actief en vrolijk. Of kan zoiets toch niet wachten?

Iemand ervaring mee?

Heb foto toegevoegd, zit er ernstiger uit dan het is, want de wond is niet groot. Maar het bloedde wel goed.

Afbeelding

nicci88

Re: Hond wond aan het oor, wat ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:42

ik zou het met lauw water uitspoelen en bekijken.
(niet warm water, want dat maakt bloed dunner)

Zo is het niet te beoordelen.
Uit ervaring weet ik dat het uiteinde van een oor goed kan bloeden.
Hoeft niet ernstig te zijn, maar is niet te zien op zo'n foto.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:46

ik zou net zoals mijn voorganger zegt even met lauw water spoelen en dan kijken of je de wond kan zien..eventueel wat haren weg knippen indien de hond het toe laat.
bij twijfel zou ik toch naar de DA gaan.

een oor is een behoorlijk doorbloed deel dus hier ziet er al gauw uit als een ravage.. hopelijk valt het mee :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:49

Zou het oortje even kaal maken zodat je het goed ziet. evt wat ontsmettende poeder er op.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:53

Ik heb het gespoeld, al het bloed weg.. Maar kan geen haren weg knippen, dat laat ze niet toe.. En zie nu dus ook dat het nog bloed. Niet veel, maar het bloed nog wel. Ik ga maar even DA bellen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:06

Da gebeld, maar die had ook zoiets van, och, puntje van het oor kan goed bloeden altijd. Schoonhouden, stopt vanzelf. Pas als het gaat etteren ermee heen. Oké.. Maar ze lijkt er ook geen last van te hebben. Dus we kijken het aan.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:13

ik zou t ook gewoon aankijken,maar mocht t lang duren dan toch even langs d.a.het kan namelijk best een klein scheurtje zijn en die gaan niet altijd netjes dicht zitten.wat ook helpt is een koude nat washandje of handoek het wondje dichtknijpen door even vast te houden.controleer door een schoon stukje doek of wondje ak kleiner/dicht is.
een staartpuntje stuk is ook meteen al een bloedfestijn..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:22

idd het gewoon even aan kijken en goed in de gaten houden qua eten/drinken/poepen/plassen en mischien de tempratuur even nakijken morgen ivb met ontstekingen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:26

Geeft direct een hoop rotzooi, maar over het algemeen valt het best mee. Heb je een plek waar je haar netjes kan laten slapen? Want het schudden zal wel zo blijven en met witte muren.... Anders een poging doen tot verbinden, een oor-verband is relatief gemakkelijk. Wel afhankelijk van de hond, niet allemaal zijn ze even werkwillig als er iets pijnlijks verbonden moet worden ;). http://www.youtube.com/watch?v=dCpDm33na30 :)