Koppelen van katten, altijd spannend!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koppelen van katten, altijd spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:01

Hoi!

Gister hebben wij ubersexy bloterik en ex-dekkater Grayson opgehaald <<) . Het is erg spannend omdat hij sproeide bij de vorige eigenaar en daar in een cattery zat en dus niet echt huiskamer gewend is. (het sproeien had hij 2 weken niet gedaan tot gister na het wassen.)
Hij is gister gekomen, we hebben Klaaz in zijn eigen ruimte gelaten en Grayson even de woonkamer laten verkennen maar hij vond het wel erg spannend dus dook meteen zijn schoen in die ik als veilige haven neer heb gezet.
Toen heb ik hem maar in zijn eigen kamer gezet in de schoen zodat hij in alle rust even kan wennen. Ik wil de stress zo min mogelijk houden omdat de kans op sproeien groot is.
Ik ben een aantal keer lekker bij hem gaan zitten, lekker een beetje knuffelen wat hij erg graag doet en hij werd gisteravond al redelijk onderzoekend in zijn eigen kamer.

Ik wilde even kijken hoe het zou gaan met Klaaz en Grayson samen want toen ze elkaar door het glas zagen waren ze allebei positief nieuwsgierig. Toen we ze op afstand voerde begon Klaaz wel te blazen en was Grayson terughoudend. Toen hebben we ze weer uit elkaar gehaald.
Klaaz is wel heel nieuwsgierig. Klaaz heeft een dekentje van Grayson zodat hij aan zijn geur kan wennen en gaat regelmatig kijken en ruiken bij de deur van Grayson.

Grayson is vandaag wat timide. Ik ben net rustig de was op gaan vouwen die in zijn ruimte hing zodat hij een beetje aan me wendt. Klaaz was echter zo nieuwsgierig dat ie aan de deur begon te mauwen dus heb ik de deur op een kier gedaan zodat ze elkaar even konden zien. Dat ging goed en ze waren allebei nieuwsgierig, Klaaz van achter de deur en Grayson in zijn schoen. Ik wil Klaaz niet in Grayson zijn veilige ruimte laten, dat doe ik alleen buiten zijn kamer.

Het is spannend hoe het nu verder zal gaan. Advies is welkom. Grayson is dus nog erg timide, ik denk zelf hem nog wat meer tijd te gunnen in zijn eigen ruimte alvorens te gaan koppelen. 1 ding tegelijk, maar wat als het klikt en Klaaz hem wat op sleeptouw kan nemen? Lastig dus. Wat zeggen jullie?

Ik hoop dat het sproeien uitblijft, ik ben nu al dol op hem. :D <3

Klaaz
Afbeelding

Grayson AKA Mooz :)
Afbeelding

Anoniem

Re: Koppelen van katten, altijd spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:25

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:29

Knapperd heb je er weer bij!

Zelf ben ik over het algemeen (al schijnt het echt niet de beste weg te zijn volgens sommigen) voor de korte pijn. Dit is je nieuwe huisgenoot, wen er maar aan. 2 bakken, 2 dozen, 2 voerbakken. Duurt -afhankelijk van de katten- een paar uur tot een paar dagen, en dan is het oké.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:29

Knappe poes :)

Aan mijn tips heb je wellicht niet zoveel, maar wij doen het katten koppelen altijd niet te moeilijk, samen in de woonkamer, vluchtplekjes mogelijk. Gaat één kat de andere kat een beetje teveel lopen pesten, dan grijpen we in, maar verder zoeken ze het onder elkaar maar wat uit. Ze hebben, na de eerste kennismaking, het volledige huis ter beschikking dus ze kunnen elkaar ontlopen als ze willen.

Nu koppelen wij altijd volwassen kat met kitten, dus dat geeft nooit veel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:31

Ik vind dat zo spannend, ook omdat Grayson nu zooo timide is. Hij durft zn eigen kamer niet eens uit te komen. En ik ben ook bang dat ie gaat sproeien al heeft ie dat dus nog niet gedaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:32

ik gooi een nieuwerd ook altijd in de groep.belangrijk is de geur.laat de nieuweling in(gedragen) kleren van jullie slapen, of was hem ff.
feliway(bij DA-stekker) helpt om de rust te bewaren, en tegen het sproeien.
ik heb ook wat ex-dekkaters gehad, en die kregen via de fokster een injectie bij de DA tegen het sproeien. nooit een sproeier gehad.

hij is leuk <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:33

Je kan de deur van z'n kamer laten openstaan, en hem op zijn eigen tempo alles laten verkennen? Als je vindt dat Klaaz te opdringerig wordt kan je zelf even ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:34

Hij heeft ook een spuit gehad tegen het sproeien en toen heeft ie t in principe niet meer gedaan behalve gister na het wassen. Maar goed dat is ook stressvol dus een geval apart denk ik.

Misschien moet ik dat maar gewoon doen Noah. En dan zet ik een schoen/huisje in de woonkamer zodat hij daar mooi veilig in kan zitten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:37

Goed idee :) Zelf een oogje in het zeil houden en laat hem maar alles op zijn tempo doen. Komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:40

Ik heb de deur open gezet. Hij zat diep weggestopt in zijn mandje. Is het niet erg als Klaaz bij hem in de ruimte komt? Want ik wil wel dat zijn ruimte zn veilige ruimte blijft.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:43

wauw wat een knapperd...ik heb geen advies, hopelijk gaat het goed en worden ze BFF !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:47

Wat issie leuk :D

Vanwege het sproeigevaar en het niet gewend zijn aan niet-catteryomgeving zou ik het eigenlijk gewoon doen zoals je al doet: hem rustig in z'n eigen ruimte laten wennen aan jou en de geluiden enzo in huis. En hem een dekentje geven met Klaaz' geur, net als je andersom al hebt gedaan. Het is heel positief lijkt me dat ze nieuwsgierig zijn naar elkaar door de kier van de deur. Is het mogelijk om, over een tijdje, als Mooz meer gewend is, de gewone deur open te zetten en in het deurgat een hor te plaatsen? Zo kunnen ze veilig naar elkaar kijken en snuffelen aan elkaar zonder dat je er steeds bij moet blijven, en kunnen ze ook allebei weg bij de ander.

En dan als Mooz helemaal op z'n gemak is en het contact via de hor vriendelijk verloopt ze bij elkaar laten. Denk dat 't dan slim is om Mooz eerst in z'n eentje in de ruimte (woonkamer?) te laten zodat hij de ruimte kan verkennen, en dan hem weg te halen, Klaaz er neerzetten omdat hij er al woonde en misschien Mooz als indringer ziet als die er eerst is, en dan Mooz (de nieuweling) er weer bij. En het ze dan laten uitzoeken met z'n tweeën. Niet te veel in mengen.

Natuurlijk ben je bang voor sproeien, daarom moet je ze denk ik samen zetten als Mooz aan jou en aan het fenomeen woonhuis gewend is. Zodat hij zo relaxed mogelijk is. En het ze daarna verder zelf laten uitzoeken, niet te veel in mengen. Qua voeren kan ik je geen tips geven, het lijkt me slim om ze in aparte ruimtes te voeren voorlopig maar je kunt het beste zelf even aankijken hoe ze reageren. Of niet meteen hun brokken geven maar allebei 1 snoepje, een eind uit elkaar in dezelfde ruimte, en dan kijken wat ze doen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:53

Hij is wel leuk.....

Toen Mink bij ons kwam had ik Me-Ow en Mads al.
Nu was Mink niet timide maar best nieuwsgierig

Dus ze even achter de schuifdeur naar elkaar laten kijken
Mink mocht de serre onderzoeken...

Toen ze elkaar zagen achter de deur heb ik de deur open gegooit
Huis was groot genoeg.

Mads vond hem gelijk leuk en die kreeg ook gelijk kopjes
Me-Ow heeft een half jaar naar hem lopen blazen als hij ook maar in zijn buurt kwam
en nu spelen ze samen na 14 maanden.

Gewoon lekker laten doen... als je maar inderdaad een veilig plekje heb voor hem

Eten bij elkaar geven en snoepjes samen geven dan komt het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:16

Net even met snoepjes geexperimenteerd. Hij vond dat toch wel interessant en toen even de gang door gegaan met hem, hij nog wel buikschuivend :')
Ze kunnen elkaar zien door het glas en dat deden ze nu weer, Klaaz mauwt dan heel schattig en ook Mooz maakte een lief geluidje. Toen heb ik toch de deur weer even open gedaan maar ben er wel tussen gaan staan omdat ik niet wil dat Klaaz in de ruimte van Mooz komt, ook doordat h Mooz dan in zijn schoen zit en dat wil ik zijn veilige haven houden. Als Klaaz m daar gaat lastig vallen raakt Mooz helemaal zn veiligheid kwijt.
Klaaz blies weer even en liet een miauwgrom iets horen :') Maar toch was ie ook wel heel nieuwsgierig en ging ie mooi voor de drempel zitten en zaten ze naar elkaar te kijken.
Mooz leek bijna zn schoen uit te komen maar toch niet. Toen heb ik het daarbij gelaten en Mooz weer met rust gelaten. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:27

en nu willen we wel een update van die 2 kale heren.. :P