Kuikens seksen in Arnhem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerbomb

Kuikens seksen in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 07:07

Hallo bokkers,

Rond ongeveer 15 april gaan er hier wat eieren van de Jersy Giant, grootste kip ter wereld, de broedmachine in. Nu wil ik graag een paar hennen aanhouden. Natuurlijk kan ik wachten tot de kippies iets ouder zijn en dan aan het uiterlijk zien welke kippen haantjes en welke hennen zijn maar het zou nog makkelijker zijn als iemand ze als pasgeboren kuiken kan seksen. Hierbij dus mijn vraag; is er iemand in Arnhem die deze kuikens kan seksen voor mij?

Alvast hartelijk dank!

Flowerbomb

Re: Kuikens seksen in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:20

Niemand?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:30

Ik kan verschillende kippenmerken seksen, maar bij de Jersey Giant is het erg lastig omdat er bij de kuikens weinig verschil tussen de bekleding van de veren is. Ook het verschil tussen de lellen en de kam is vrij lastig te zien bij dit merk omdat er in de eerste periode bijna geen verschil is. Ook is er bij de Jersey giant op jonge leeftijd nog geen verschil in de vorm van de cloaca en de afstand van de legbeentjes te zien.

Wat ik nog op internet vond (ben toch nieuwsgierig hoe je het wel kunt zien, hopelijk zijn er bokkers die mogelijk wel verschillen op jonge leeftijd weten):

De beste methode die bij alle rassen wel op gaat is simpelweg obsereveren van het kuikengedrag. Laat de kuikens eens schrikken door onverwachts iets over hun heen te slingeren (doek o.i.d.) en kijk naar de reacties. Instinctief zullen de haantjes zich oprichten en een vreemdsoortig sjirpend waarschuwend geluid laten horen terwijl de hennen zich op de grond drukken en zich helemaal stil houden.

Geen idee of dit werkt, maar je kunt het proberen en deze kuikens dan van elkaar scheiden. Na een aantal weken (als de geslachten duidelijk zijn) kun je dan zien of bovenstaande gewerkt heeft/enigzins betrouwbaar is.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:33

He wat een leuke tip! Ga ik zeker uitproberen! Ik had al gelezen dat de bekleding van de veren nauwelijks verschilt bij dit ras. Misschien dat je internet-trucje werkt. Hartelijk dank voor je reactie!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:23

Wachten tot ze 3-4 weken zijn en dan kan je het zien.
Mensen die kuikens op dag 1 kunnen seksen zijn zeldzaam en deze mensen komen dit niet zomaar bij Jan en Alleman doen. Ze krijgen een goed betaald baantje in een legkippen fokkerij.. en daar heb je bepaalde regels waar je je aan moet houden.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 20:50

Klopt, maar je weet maar nooit of er een bokker is die deze gave heeft. Het was het proberen waard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:46

Gezien dit topic beter op de markt past, hier een slotje.