Help! Moeilijke keuze.. konijn weg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help! Moeilijke keuze.. konijn weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:17

Ik zal eerst wel het verhaal vertellen..

Beertje is 2 jaar oud, ik heb haar samen met Tijgertje gekregen voor mijn verjaardag, 2 vrouwtjes konijnen van toen 6 weken? oud, erg dom natuurlijk want vrouwtjes kunnen soms niet samen, maar goed 2 jaar geleden..
Na een jaar begonnen ze te puberen, Beertje jaagde tijgertje vaak weg bij het eten, gevolg; Tijgertje dunner.. Ook begon Beertje te 'rijden' op tijgertje, tijgertje vond dit niet leuk en kreeg ook haar rust niet, na een lange tijd denken maar langs de DA, wat zijn de mogelijk heden? Als eerst konden we ze allebei sterriliseren, maar dat is in de 100 euro per konijn én we waren niet verzekerd dat ze normaal gingen doen, en het ophield. Andere mogelijkheid was bij allebei een mannetje zetten die gecastreerd was, mijn ouders wouden sowieso geen konijnen er bij dus dat we 4 konijnen hadden. Andere mogelijkheid was apart zetten, wel tegen over elkaar want dan konden ze nog 'contact' houden. Dat maar gedaan, merkte dat Beertje zich verveelde, Tijgertje vond het rustig en lekker, naar een tijdje werd ook zijn een beetje suf en verveelde zich..

Nou merk ik.. dat Beertje agressief wordt.. Mijn vader wou haar uit de ren halen maar ze rende steeds weg wat ze altijd doet, dus mijn vader gaat in de ren staan, en Beertje rent naar zijn been en bijt erin.. Wou ook nog niet los laten, papa noemde haar toen ook een 'pitbull'. Gevolg; blauwe plek op mijn vader zijn been. Verder wanneer ik haar uit de ren haalde, want mijn vader had daar natuurlijk zo geen zin meer in, deed ik altijd mijn vaders schoenen aan, nou ja Beertje rende weg. Ik denk laat ik eens mijn schoenen uit doen, wil ik Beertje pakken en pak ik haar zo, misschien bang voor mijn vader? Dat was wat ik dacht. Ze mag mijn vader gewoon niet. Tot vandaag, ik wil haar eruit halen bijt ze volop in mijn hand, heb haar toen een tik op haar kont gegeven want dat was het enige waar ik nog bij kan.. Vind het niet leuk om zo te zien dat zij boos is.. En dat is dus mijn probleem.

Ik dacht eraan om Beertje te verkopen aan iemand met een gecastreerd mannetje, waar ze gezellig mee samen kan zijn en niet te veel met mensen in contact moet zijn dus niet op schoot ofzo, want ze is geen knuffelkont. En dan dacht ik een gecastreerd mannetje te kopen voor bij mijn andere konijn.. Dit is het beste voor bijde konijnen.. En dat is eigenlijk wat ik wil..

Wat denkt bokt hier van? Bedankt als je alles hebt gelezen, is er nog een andere mogelijkheid en heeft er toevallig iemand nog een gecastreerd mannetje en hoe oud moet die dan zijn?

Creatas

Re: Help! Moeilijke keuze.. konijn weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:20

Ik denk dat je meer kans op verkoop (of naja, eerder gratis herplaatsing gezien het overschot) maakt als je de rustige/makkelijke aanbied. En dat je dan de knorrige houd..

Buiten verveling kunnen het natuurlijk ook nog altijd hormonen zijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:21

Misschien kan je een van de vrouwtjes ruilen bij de opvang voor een gecastreerd mannetje? Sowieso is het denk ik voor beide konijnen fijner om een vriendje te hebben :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:21

Wat goed dat je hier over nadenkt! Er zijn zat mensen die het maar zo laten omdat ze geen van de konijnen willen missen, ookal is het voor het welzijn van het konijn een stuk beter een fijn maatje te hebben.

Persoonlijk zou ik Beertje houden, ivm. de ''agressie''(wat vaak komt door eenzaamheid) is haar karakter waarschijnlijk iets moeilijker dan die van Tijgertje.

Ik denk dat de beste optie is om naar een konijnenopvang te gaan, daar kan je 1 van de twee ook achterlaten zodat zij voor jou een nieuw fijn plekje voor dr kunnen vinden :)
Daarnaast kan je dan direct het konijn wat je houdt, koppelen met een gecastr. mannetje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:23

Creatas schreef:
Ik denk dat je meer kans op verkoop (of naja, eerder gratis herplaatsing gezien het overschot) maakt als je de rustige/makkelijke aanbied. En dat je dan de knorrige houd..

Buiten verveling kunnen het natuurlijk ook nog altijd hormonen zijn.

Snap ik, maar Tijgertje is echt een grote schat die ik eigenlijk niet kan missen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:25

Air schreef:
Wat goed dat je hier over nadenkt! Er zijn zat mensen die het maar zo laten omdat ze geen van de konijnen willen missen, ookal is het voor het welzijn van het konijn een stuk beter een fijn maatje te hebben.

Persoonlijk zou ik Beertje houden, ivm. de ''agressie''(wat vaak komt door eenzaamheid) is haar karakter waarschijnlijk iets moeilijker dan die van Tijgertje.

Ik denk dat de beste optie is om naar een konijnenopvang te gaan, daar kan je 1 van de twee ook achterlaten zodat zij voor jou een nieuw fijn plekje voor dr kunnen vinden :)
Daarnaast kan je dan direct het konijn wat je houdt, koppelen met een gecastr. mannetje :)

Ja ik wil eigenlijk het beste voor mijn konijnen.. Ik ben alweer aan het huilen haha want ik ben bang dat als ik het zo laat mijn konijnen echt een piepleven krijgen, maar ik ben erg bang dat hij bij een konijnenopvang geen goed tehuis krijgt.. niet dat dat altijd zo is hoor maar ja..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:25

Direct laten steriliseren (de grommer).
Dat doe ik standaard bij konijnen die zo last van zichzelf hebben.
Op die manier heb ik geen probleem met twee vrouwen bij elkaar.
In de lente doe ik met voeren een tussenschot ertussen maar daarna mogen ze gewoon weer samen zitten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:26

Het beste zou inderdaad zijn als je beide dames meeneemt naar een opvang, en dat je dan 1 van de 2 inruilt voor een gecastreerd mannetje.
Op die manier kan je meteen kijken dat het klikt. Zo niet dan kan je meteen een andere proberen.
Als je een konijn koopt loop je altijd het risico dat die ook niet goed met je konijn overweg kan.

Weet niet waar je woont maar asielgoofy.nl is een goede. Een konijnenopvang kijkt vaak best kritisch naar nieuwe baasjes dus je hoeft echt niet bang te zijn dat ze niet goed terecht komen.

Het beste kan het konijn 4 maanden of ouder zijn. Dan heb je de meeste kans van slagen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:27

Ik zou eens contact zoeken met een konijnenopvang bij jou in de buurt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:34

Hoe huisvest jij je konijnen? Mijn konijn was ook zo ontzettend vals altijd en viel ook alles aan wat los en vast zat en dus ook andere konijnen! Sinds ze in een grote ren zit met een gecastreerd mannetje en ook een vrouwtje en inmiddels 2 kippen is ze erg braaf en kan ze goed overweg met de konijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:41

NienkeNiels schreef:
Hoe huisvest jij je konijnen? Mijn konijn was ook zo ontzettend vals altijd en viel ook alles aan wat los en vast zat en dus ook andere konijnen! Sinds ze in een grote ren zit met een gecastreerd mannetje en ook een vrouwtje en inmiddels 2 kippen is ze erg braaf en kan ze goed overweg met de konijnen.

Ze zaten in een redelijk groot hok, wel 1 verdieping, ook hebben we een grote ren, daarin samen gaat óók niet.. zal even foto van ren zoeken want foto van hok kan ik niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:42

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:52

100 euro per konijn is duur. Bel eens wat rond want dat kan echt lonen! Een andere optie is 1 van de dames naar een goede opvang brengen en de ander meenemen om daar te koppelen aan een gecastreerde ram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:10

benangelique schreef:
100 euro per konijn is duur. Bel eens wat rond want dat kan echt lonen! Een andere optie is 1 van de dames naar een goede opvang brengen en de ander meenemen om daar te koppelen aan een gecastreerde ram

Per konijn ? Ik snap je niet.. Oke ik ga even overleggen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:38

Jij zegt dat sterilisatie 100 per konijn is. Ik betaal bij mijn konijnkundige dierenarts 45...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:06

Nou, ik denk dat als ik naar mijn vaste dkl zou gaan dat ik met gemak 150,- ben.

Shoppen is dus niet verkeerd, maar dan moet je met een paar puntjes rekening houden;
Gasnarcose òf heel kundige da wb injectienarcose (ik geen voorstander van).
Pas naar huis mits goed wakker en eigen temp. kunnen reguleren.
Gegeten en gekeutelt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:27

Ik vind het heel goed dat je hier over nadenkt.

Het gedrag van Beertje is meer dan logisch. Verplaats je maar in haar als prooidier, zij heel klein komt er opeens een groot mens met grijpgrage handen.. Terwijl het instinct zegt oppakken is niet goed, het is dus voor haar ontzettend eng om opgepakt te worden en mee in de lucht genomen te worden. Ook Tijgertje zal dit eng vinden, maar reageert er gelukkig niet zo heftig op. Je doet ze in ieder geval geen plezier met oppakken. Ik zie nog niet direct een verband met de hormonen van Beertje, maar echt puur een link met het oppakken zoals jij het beschrijft.
Daarom zou ik bij de basis beginnen eerst een hok verzorgen met een vaste ren, een konijn heeft dag en nacht vaste uitloop nodig zonder dat ze erin getild hoeven te worden oid.

Daarna zou ik je adviseren om via een opvang te kijken wat de mogelijkheden zijn om daar een rammetje te adopteren en te kijken wat zij kunnen beteken voor herplaatsing. Hou er rekening mee dat bij herplaatsing van een rammetje er plaatsingsvoorwaarden gelden en je dan een hok met vaste ren waar ze dag en nacht in kunnen moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:41

benangelique schreef:
Jij zegt dat sterilisatie 100 per konijn is. Ik betaal bij mijn konijnkundige dierenarts 45...

Dan ben je heel goedkoop uit. Sterilisatie van een voedster is veelal duurder dan de castratie van een ram. Een ram castreren kost al gauw rond de 50 a 60 euro.