Wat is dat toch dat konijnen stoppen met eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Wat is dat toch dat konijnen stoppen met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 07:47

Ik heb twee konijnen achterom zitten en ga een paar keer per dag naar buiten om ze hooi of wat anders lekkers te geven.
Verder hebben ze de hele tuin tot hun beschikking dag en nacht en evengoed een groot warm hok met ten alle tijden hooi.
Ik geloof dat er bijna geen mooier leven is.
Normaal komt een van de konijnen vaak al naar de deur gerenne smorgens want dan weet hij dat ik wat bij heb.
Maar gister bleef hij rustig zitten, hij ging ook niet naar de appel toe, terwijl dat normaal toch minimaal even bekeken moet worden.
Ik binnen zwart brood gehaald waar hij zich echt voor hangt normaal, maar niks, en dan gaan de alarmbellen aan.
Dierenarts gebeld en ik moest meteen komen, daar wat dingen bekeken en buiten dat zijn maag leeg was, was ik er misschien op tijd bij.
Konijn is nu nog bij de dierenarts sinds gistermorgen en gister begon hij na dwangvoeren zelf weer wat te knabbelen, dus goede hoop.
Tandjes zijn gecontroleerd, hij heeft geen diarree, tempratuur was goed, er kwam gister zowaar een streskeutel.
Hoe kan het toch dat die konijnen zomaar stoppen met eten, want er is niks veranderd, hij oogde niet ziek, dus soms voor je het in de gaten hebt is het al even aan de gang.
Misschien hebben mensen hier een idee.

karuna
Drukke kabouter

Re: Wat is dat toch dat konijnen stoppen met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:50

Een van onze dwerghangoortjes had dit soms ook. Vanuit het niets van haar eten af. Bij haar bleek het steeds een lichte vorm van gas te zijn. Hiervoor de juiste medicatie gehad van de derenarts. Ben vergeten welke precies. Dan ook een dagje binnen in de warmte, zachte buikmassage en binnen een dag was het weer over dan. De oorzaak ervan is nooit gevonden trouwens.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:59

Konijnen zijn hele gevoelige dieren en voornamelijk gas en verstopping komt snel voor bij konijnen.
Heel goed dus dat je snel naar de dierenarts bent gegaan, want 12 uur niet eten begint kritiek te worden.
Wat darmen betreft zijn de pluizebolletjes soms erg lastig :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 08:16

Onze Thomas is hier geboren en zit samen met zijn pa en voorheen ook met ma.
En ze hebben altijd ruwvoer, water, genoeg plaats om te bewegen, optijd lekker verschillend groenvoer.
Ze hebben de afgelopen dagen ook niks gehad waarvan ik denk dat ze gas in de darmen kunnen hebben zoals sla ofzo.
Kan zo meteen naar de dierenarts toe om hem te halen als alles goed is gegaan.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:25

Als ze aan het verharen zijn krijgen ze veel haar binnen dat kan ook klachten geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 08:27

Arinossa schreef:
Als ze aan het verharen zijn krijgen ze veel haar binnen dat kan ook klachten geven.

Ja daar was ik ook aan het denken idd, maar ja dat proces duurt ook nog wel even.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:30

Mijn konijn heeft dat ook gehad. Opeens stopte ze met eten en werd ze heel rustig. Zij bleek last te hebben van een verstopping in haar darmen. De medicijnen moesten werken na 3 dagen en op de 4e dag at ze nog steeds niet. Totdat ze op de avond van de 4e dag opeens heel voorzichtig een brokje op at. En sindsdien gaat het weer helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:34

Stress misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:35

Je kunt op bunnybunch eerste hulp paketten bestellen. En op konijnebelangen kun je medische boekjes met de symptomen van elke ziekte downloaden gratis. Erg handig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:15

Het kan van alles zijn, kan ook gewoon door simpelweg gulzig eten komen net als bij mensen. Het komt helaas af en toe voor en snel ingrijpen is dan noodzakelijk.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:20

Mijn dierenarts heeft toen brood afgeraden, hoe lekker ze dat ook vinden. Ivm met de vezels die daar inzitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:52

Arinossa schreef:
Mijn dierenarts heeft toen brood afgeraden, hoe lekker ze dat ook vinden. Ivm met de vezels die daar inzitten.

Mijn da rade idd ook brood af en brokjes, vanwege koolhydraten.
Hij is nu thuis en was blij weer rond te kunnen hupsen.
De da zei ook dat hij daar stres had en dat het hopelijk weer beter zou gaan in zijn eigen omgeving.
Nog even afwachten, een apotheek medicijnen erbij gekregen.
En dan hopen dat het snel beter gaat met hem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:15

kunnen haren problemen geven dan? Mijn voedster is nu al 4x schijndrachtig geweest in 3 maanden. Ik ga er toch sterk over denken ze te laten helpen overigens maar als haren zoveel problemen kunnen geven kan ik ze dan eventueel wat extra's geven om dat meer door te laten stromen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:24

Geen idee dierenfan, we weten ook niet of dat bij die van mij HET probleem is.

Pfff, een hele klus om het konijn steeds te vangen voor zijn medicatie.
Vind overigens dat er behoorlijk wat medicijn in moet, brengt ook steeds weer stres mee.
Hij krijgt antibiotica, pijnstiller en iets voor de darmen de ondersteunen en stimuleren.
Van ieder 2ml dus dat is een flinke slok steeds.
Wel heeft hij vandaag lekker in de zon gelegen, gras, wortel en alles gegeten.
Langzaam moet hij weer op gang komen.
Keutelen doet hij ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:43

heb bij mijn vlamen steeds gemaakt dat de rest niet bij hun kon komen en de medicatie op voeding gedaan voor zover dat ging. Was een stuk makkelijker en vangen deed ik met 3 panelen van een puppenren zodat ik de nijn klaar kon zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:12

Als ik het op voeding doe weet ik niet of hij alles binnen krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 07:25

Het gaat weer goed met nijn, ik heb grote moeite zijn medicijnen binnen te krijgen.
Dus denk dat ik met de pijnstilling en dat spul voor de darmen ga stoppen, alleen de ab is nog voor 2x ongeveer in het flesje.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:29

Die van mij heeft het ook wel eens gehad. Ik geef 'm dan een wilgentakje, daar begint hij dan gelijk aan te vreten. Meestal is de "verstopping\het niet willen eten", de volgende dag alweer over.