Valkparkieten op eieren met problemen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yaemyn

Valkparkieten op eieren met problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 11:12

Hallo valkparkietkenners!

Ik heb wat problemen/vragen naar aanleiding van mijn valkjes hun tweede legsel eieren. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mijn koppeltje valkjes zitten nu voor de tweede keer op eitjes. Hun eerste legsel is mislukt. (Drie in ei overleden kuikens en één leeg)
Nou verwacht ik van dit legsel ook niet dat er wat uit komt want ze zijn meerdere malen veel te lang van het blok geweest. Ruim een uur of langer en dat meer dan eens. Rond 6 april zijn ze 18 dagen bebroed dus we zullen zien. Deze valkjes zitten trouwens binnen in de huiskamer en dus niet buiten. Binnen is het tussen de 18 en 22 graden.

Pop: http://puu.sh/2tDBw Man: http://puu.sh/2tDDq

Het mannetje gedraagt zich deze keer heel vreemd en vervelend. Hij zit namelijk steeds op het dak van het popje. Heel dominant geworden of zo. Eerst is alles prima en dan ineens is hij het zat lijkt het. Dan mag ze niet bij het eten in de buurt komen of zelfs niet in het hok en zelfs buiten het hok als ze meters verder zit vliegt hij haar soms aan. Helemaal in duikvlucht op haar af. Het ziet er uit als een aanval.

Bij hun eerste legsel was alles prima, zij zat bijna continue op het blok en hij af en toe. Nu zit hij er vaker op dan toen en is hij zich zo gaan gedragen. Mede door dit gedrag liggen de eieren van dit tweede legsel veel te lang koud. Kan iemand mij vertellen waarom hij zich zo gedraagt? En wat kan ik er aan doen? Hij was altijd al iets dominant maar dit spant de kroon. Op het internet kan ik niks vinden. Behalve dat het "onervarenheid" is..

Het enige echte verschil met hun eerste keer is dat hun hok nu 's avonds dicht gaat en de man niet meer boven op de koelkast kan pitten 's nachts. Bij hun eerste legsel bleef het hok in de avond om die reden open. Ja, mijn valkjes hebben de hele woonkamer tot hun beschikking overdag. :P Maar ik heb katten. En ik heb een kattenluik naar de tuin dus kan niet garanderen dat de woonkamer katvrij blijft 's nachts. Vond het te risicovol om het open te laten als er niemand is. Kan deze verandering het gedrag getriggered hebben?

En is het wijs om na dit legsel het blok te laten hangen? Dit legsel kwam direct na hun eerste keer. Word drie keer eieren leggen achter elkaar te veel voor het popje of kan het nog? Misschien gewoon stoppen in verband met de man zijn gedrag? Ik weet niet of ik het blok nog terug hang als ik het weghaal. Zoals het er nu naar uit ziet zullen ze nooit een succesvol nest voortbrengen denk ik.

Ze krijgen pellets en eivoer en een beetje zaad aan de zijkant. Ze hebben een bad tot hun beschikking en worden af en toe gedouched. Mijn camera doet vervelend dus ik kan niet elke dag een foto maken en check de eieren dus niet elke dag zoals bij het eerste legsel. (Om er zelf in te kijken moet ik het dak van het hok halen en dat doe ik liever niet als het niet hoeft. Ik maak dus gewoon een kiekje met de camera en kijk daar op.) De laatste keer dacht ik al wat verkleuring te zien bij 1 van de eieren en bij het laatste legsel betekende dat een dood kuiken dus we zullen zien..

Zo zagen ze er uit op 25-03-13:

Afbeelding

Ga vanmiddag een nieuw fotootje maken en de recentere foto's op mijn computer zetten.

Bij voorbaat dank voor je reactie! Dit is mijn eerste keer met eieren en ook ik moet nog veel leren. Gelieve geen haat en nijd en wel advies. Ik snap dat mijn situatie anders is dan bij een standaard kweker. Als ik wat verkeerd doe hoor ik het graag!

arabella2000

Re: Valkparkieten op eieren met problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:32

ik denk dat je je vraag beter op valkparkiet.com kunt stellen. Daar zitten meerdere kwekers die je waarschijnlijk goed kunnen helpen.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:06

Ja dat was de volgende stap. Bedankt voor de tip. :)

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:42

mijn bourke is na het uitvliegen van haar 3 jongen ook weer gelijk eieren gaan leggen waar ze nu weer opzit, bij het eerste nest van 3 is ze ook vaak en langere tijd ervan af gegaan maar toch waren de jongen goed en gezond, de man zit ook altijd bovenop het broedblok of ervoor, als hij gaat vliegen en voor het hok gaat zitten komt de pop eruit en voed hij haar! ik denk dat ik hierna het blok dichtdoet vind 2 keer achter elkaar wel genoeg, ik haal het niet weg want ze slapen er boven op, succes met de eieren!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:06

Ik denk dat dit koppel geen jongen gaat groot brengen als de man zich zo gedraagt. Dat zal hij ook doen als de jongen er zijn en dan is een uur er bij weg in het begin fataal
Een 3e legsel is op zich geen probleem maar het levert zo te horen alleen stress op.

Hoe oud zijn ze?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:03

Ongeveer 4 jaar. Eerste legsel waren er geen problemen daarom snap ik er niks van. Net vulde ik het voerbakje en toen zat de man op het blok. Vrouwtje wil eten en hij komt eruit om haar weg te jagen. Gaat zelfs buiten het hok nog even door. Uiteindelijk komt het vrouwtje bij me op de bank en heb ik een bakje voer bij haar gezet, en toen maar als een muur tussen haar en de man gaan zitten want hij wou er steeds op af. Kon ze toch eten. Uiteindelijk gaf hij het op en ging weer op de eieren zitten tot ze hem kwam aflossen. En dan is alles gewoon goed. Ik snap er echt niets van. :?

Ik heb overigens gelezen dat er kwekers zijn bij wie de eitjes zelfs tot 3 uur lang koud hebben gelegen en het toch hebben overleefd, maar als dit gedrag na eventueel uitkomen door gaat ziet het er inderdaad niet goed uit.. Man apart zetten maakt het voor de pop alleen maar zwaarder. Met de hand groot brengen heb ik natuurlijk nog nooit gedaan, kans op een slechte afloop is dus alsnog groot. Denk dat ik het blok hierna maar eruit moet halen. Man heeft een kronkel in zijn kop gekregen of zo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:30

Is er iets veranderd in de omgeving? andere vogels erbij? hoeft vaak maar iets kleins te zijn. Valken zijn erg stressgevoelig. Ja de eitjes kunnen dat wel overleven. Dat gaat vaak nog wel goed maar als ze uitkomen niet. En handopfok kan je alleen maar doen na een dag of twee. De eerste kropmelk is erg belangrijk voor ze en handopfok komt heel nauw kijken en gaat veel tijd inzitten. Heb ook een aantal van dat soort koppels gehad en ik sluit ze uit voor de kweek.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:47

Nee er is niets veranderd, geen nieuwe vogels of andere dieren. Geen veranderingen in de kamer of het hok zelf. Het enige is dat ik het hok 's nachts dicht deed maar hij begon dit gedrag daarvoor al te vertonen, alleen nog niet zo erg. Hoor net van mijn vader dat hij het hok een aantal dagen 's nachts weer heeft opengelaten maar er is dus niets veranderd.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:52

Wat een apart gedrag!
Mijn koppeltje liet de eieren ook best wel een tijdje bloot liggen en ze hebben tot 2 x succesvol gebroed.
Herken t gedrag wel grotendeels want zo gedroeg mijn mannetje zich wel naar mijn andere valkjes als die te dicht bij het blok kwamen...
Tegenover zn popje was hij wel poeslief!
Ben ook bang dat jouw man dit gedrag naar de kuikentjes uit en ze dit niet gaan overleven...

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:29

Ik laat morgen het hok de hele dag dicht, kijken of hij zich dan nog zo tegen haar gedraagd. Op valkparkiet.com krijg ik geen reacties en ik weet verder ook niet wat ik met hem aan moet..
Fotocamera doet het weer is niet dus maar even via de moeilijke weg gekeken en de eieren zagen er nu mooi wit uit op een roze (waarschijnlijk onbevrucht) ei na. Vorige keer waren de eieren half zwart door de overleden kuikens.. Misschien zit er nog leven in.
Hoop dat het mannetje dan gewoon normaal doet mocht er iets uitkomen.

Ik schouw overigens niet, dus niets is zeker.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:05

Ik heb verrassend nieuws, er komen namelijk kleine piepjes uit het blok vandaag! Er is blijkbaar toch een jong uitgekomen. Het lijkt erop dat pa en ma nu gewoon zorgzame ouders zijn. Ik hoop dat ie het overleefd! Ik kijk nu niet in het blok want ik wil niets verstoren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:10

Fijn, hopelijk gaat alles vanaf nu goed :) (stille meelezer)

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:57

spannend, hopelijk gaat het verder goed nu!

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 20:42

Vader deed vanmiddag toch weer zo raar tegen het popje, helaas. Gelukkig ging hij vrij snel zelf weer op het blok. We houden het goed in de gaten.