Hond allergisch voor huisstofmijt en andere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Hond allergisch voor huisstofmijt en andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 08:27

Hallo,

Onze hond, jack russell, is al een jaar of 2 op de sukkel.

Het begon allemaal met een kaal plekje op de rug, hij beet zichzelf gedurende de nacht open, telkens op dezelfde plaats op de rug. Hiermee naar de dierenarts geweest, oorzaak: vlooienallergie. Na een spuit en enkele weken verder groeide het haar terug maar daarna begon hij weer te bijten op dezelfde plaats. Terug naar de dierenarts (een andere), terug het verdict: vlooienallergie. Voor deze gebeurtenis gebruikten we frontline (fipronil), dit mochten we niet meer gebruiken en kregen een ander middel. De naam van het nieuwe product ontsnapt me even, alleen weet ik dat het heel erg stinkt.

Na een tijdje groeide het haar terug maar hij begon weer te bijten en enkele dagen daarna had hij een opengesprongen anaalklier. De dierenarts zei dat het bijten hierdoor kwam, hij had pijn en werkte dit uit op zijn rug.

Voor het kaalbijten begon, een jaar hiervoor ongeveer, heeft hij rode lippen gehad en haarverlies rond zijn mond. De dierenarts zei dat dit een plastoallergie was, zijn voederbak was plastic en speelgoed van latex. Dit moest weg, voederbak uit metaal en stoffen speelgoed (die direct kapot is trouwens).

Dit genas en heeft hij tot op de dag van vandaag niet meer terug gehad.

Nu heeft hij sinds een maand of 3 rode oren, tranende ogen met af en toe etteruitvloei en rode slijmvliezen langs de binnenkant van zijn lippen. Maar vooral loopt hij de hele tijd te krabben met 1 achterpoot, aan dezelfde kant van de kale plek (waar nu weer haar groeit). Het krabben deed hij vooral wanneer er stress was, bijvoorbeeld: bandje aan doen om te gaan wandelen of wanneer iemand thuiskwam.

Hiervoor heeft hij van de dierenarts antibiotica gekregen en prednisolone. Telkens wanneer we de prednisolone afbouwen komen de verschijnselen terug.

4 weken geleden is er bloed getrokken geweest en hiervan hebben we dinsdag de uitslag gekregen.

Hij heeft een allergie aan:

Dermatophagoides farinae 2409
Acarus siro 2598
Tyrophagus putrescentiae 1157
Lepidoglyphus destructor 170
Rundsvlees 376
Zuivelproducten 343

Voorheen gaven we Hills kip, nu van de dierenarts Hills Z/D gekregen. Dit moeten we 12u in de diepvries stoppen en wanneer het terug ontdooit is besprenkelen met een beetje water om het stof (?) tegen te gaan.

Nu gaat de dierenarts een medicatie ontwikkelen om te desensibiliseren en dit zouden we zelf moeten injecteren. Ik heb er alleen niet zo'n vertrouwen in dat dit gaat werken. De dierenarts gaf zelf aan dat dit maar een tijdje helpt en het plots niet meer kan aanslaan.

Als tips nog meegekregen van veel te stofzuigen (met een hepafilter), hondenkussen wassen op 60°, veel verluchten....

Iemand ervaringen, tips ? -O-

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:54

Bij één van onze honden is het ook sinds twee weken geconstateerd.
Ook hij is allergisch voor mijten.

Maar helaas kan je mijten nooit voorkomen, hoe vaak je ook stofzuigt.
Qua het voer zit daar wel een logica in, omdat mijten ook in en op brokken zitten. Dus vandaar dat je het eerst in de vriezer moet leggen, want dan vriest het kapot.

Wel zijn er ook speciale kussens waar geen mijten in kunnen nestelen.

Toch zijn er ook heel veel goede resultaten geboekt met desensibiliseren, maar er zijn ook idd honden die er niet op reageren, zo'n 30% zeg maar.
De hond krijgt een stof ingespoten om hem immuun te maken voor hetgeen waar hij/zij allergisch voor is.

Zelf ben ik absoluut geen voorstander van prednison of atopica, want dit geeft straks meer problemen dan hetgeen waar hij deze troep voor krijgt.

Met onze Luca ben ik begonnen eerst op versvlees te zetten en zijn wij bezig met een homeopaat.
Zoek maar eens op Tannetje Koning op internet en zo kan je dus ook lezen wat vaccinaties doen met honden die huidproblemen en evt andere afwijkingen hebben.

Tegenwoordig vind ik dat dierenartsen nogal gauw naar de prednison pakken, maar in mijn ogen is het alleen maar symptoombestrijding. Dat de hond een allergie opbouwt kan, maar waarom heeft deze hond een allergie opgebouwd? Wat is de trigger geweest?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:52

Ervaring en tips, ja. Volgens de uitslagen die je hier neerzet is je hond met name allergisch voor de meelmijt (Acarus siro) en farinaemijt (Dermatophagoides farinae). Voor voedingsmiddelen bestaat tot op heden geen betrouwbare allergietest, dus hoe je DA daaraan komt vraag ik me af.

Goed. De DA vermoedt blijkbaar een voedselallergie, vandaar de Hills Z/D. Het probleem is dat in alle broksoorten de meelmijt voorkomt, juist dus waar jouw hond de ergste allergie voor heeft volgens de test. Met dit dieet zul je de klachten dus nooit verminderen.

Het desensibiliseren geeft, zoals je zelf al aangeeft, geen garanties op verbetering of herstel. Zeker omdat je het lichaam tegelijkertijd blijft triggeren door het voeren van iets waar het probleem (de mijt) in zit, heeft dit weinig kans van slagen.

Wat wel heel veel verbetering kan geven, is rauw (vers) gaan voeren. Het beste kun je dan gaan voor de meest 'extreme' variant, namelijk zelf gaan samenstellen (BARF) op basis van een eliminatiedieet. Hiermee sluit je alle mijten in het voer uit en tegelijkertijd voer je maar 1 diersoort, waarvan vrijwel zeker is dat de hond daar niet allergisch voor is. Dit dieet moet je minimaal 8-10 weken volhouden, waarna je bekijkt hoe het dan staat met de klachten. Zijn die verdwenen, dan voeg je een tweede diersoort toe.

Zie je zelf samenstellen niet zitten, dan kun je kiezen voor een goede KVV (rauw maar dan kant en klaar) die geschikt is voor eliminatie. Kost wat meer dan BARF, maar is wel makkelijker (minder tijdrovend).

Later kun je altijd nog desensibiliseren, maar dit kun je het beste doen naast het voeren van een rauw (vers) menu. Dan heeft het de grootste kans op slagen.

Mijn Boxer is ook allergisch voor de meel- en farinaemijt en heeft ook aan de prednison gezeten (hoge dosis). Na het starten van BARF was hij binnen 4 maanden medicatievrij en inmiddels is hij ook (vrijwel) jeukvrij. Het dieet kost zeker in het begin wat doorzettingsvermogen, maar het heeft me mijn hond teruggegeven.

Zoals hierboven ook gezegd wordt, ook enten kan een grote boosdoener zijn van de problemen. Het is de moeite waard je daar ook in te verdiepen en te kijken naar een alternatief (titeren).

Tot slot: elke dag stofzuigen, luchten en kussens wassen (wij wassen op 80 graden) kan ook helpen (maar zal het probleem niet oplossen).

BlueMilk

Re: Hond allergisch voor huisstofmijt en andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:57

Heel erg bedankt, hier heb ik echt wat aan. :)

Ik heb me ook al ingelezen in vers vlees voeren en kan hier makkelijk aan carnibest raken. Is dit een goed alternatief?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:03

Gezien je een Jack Russel hebt: Voor mensen zijn er speciale hoezen voor om kussens. Gezien hij niet zo groot is kun je wellicht een hoofdkussen van mensen in combinatie met deze hoes (daarover een gewone kussenhoes) gebruiken voor zijn mandje/plekje?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:05

Geen dank! Voor Carnibest zou ik niet kiezen. Ze hebben veel varianten met lam/kip/rund en die diersoorten moet je zeker de eerste tijd vermijden. De andere optie is dan eend/rijst of kalkoen/rijst en rijst is een grote jeukveroorzaker. Ik zou op safe spelen en dan gaan voor bijvoorbeeld Haaksbarf paard. Daar zit echt alleen paard in en de kans dat jouw hond eerder paardenvlees heeft gegeten is klein, denk ik?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:08

Inderdaad, hij heeft nog nooit paard gekregen. De dierenarts sprak ook van paard, kangoeroe of struisvogel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:11

Die laatste 2 zijn ook mogelijk natuurlijk, maar daarvan is geen KVV te krijgen volgens mij! Het is wel belangrijk dat je niet alleen paardenvlees voert, maar compleet, dus: vlees, bot (gemalen) en orgaan, zoals ook in KVV (Haaksbarf) zit.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:14

Ja heb ik gelezen dat het compleet moet zijn. Haaksbarf is alleen moeilijk te verkrijgen in de streek hier. Het enige die hier simpel te krijgen is, is Duck. Volgens mij is dit geen goed merk?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:15

Klopt. Is Haaksbarf niet online te bestellen? Je zou ook kunnen overwegen BARF te gaan voeren.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:21

Onze Luca doet het ook niet goed op de Duck. Van de glutenvrije Duck ging hij echt gigantisch aan de schijterij :o

Waar wij voor hebben gekeken is Lotgering, misschien daar eens op googlen.
Dat is compleet en met beender en spiervlees. Je hebt het in allerlei soorten met maar één eiwitbron. Je kan kiezen uit paard, eend, kalkoen, etc etc.
Idd oppassen met rijst, want ook dat kan dus problemen geven.

Je moet echt één ding tegelijk gaan uitsluiten. Ook geven wij niks meer aan snacks erbij.
Luca krijgt nu paardenlongen, paardenlever, hert, sardientjes (zit veel selenium in), kabeljauwhuid etc etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:30

toch even melden hier..
ik heb een kat gehad met precies dezelfde klachten
ik kreeg toen de tip van iemand om vooral geen kippenvlees te gaan geven
dit zou dan in verband zijn met de antibiotia in kip waardoor de darmflora van de kat slecht zou worden en waar de klachten dan vandaan kwamen.
prima,klonk me wel goed in de oren dus voer opgezocht zonder kip, en een goede probiotica gaan geven
duurde even maar toen trokken de klachten weg!
valt altijd te proberen :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:09

de beauceron van een kennis van mij heeft dit ook, ook allergisch voor grassoorten (en dan de mijten) doet al maaanden een desensibiliteits kuur maar het helpt voor geen meter, paar honderd euro PER MAAND! en het helpt geen ene f u ck.. heb al een aantal keer aangeraden om volledig op barf over te gaan, staat nu op prins brokken maar dat komt niet erg over geloof ik. ze heeft een tijdje alleen op paardenvlees (niet compleet) gestaan maar dat hielp toen niet waardoor ze nu het excuus heeft dat niks van vers helpt

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:21

essiesilly schreef:
de beauceron van een kennis van mij heeft dit ook, ook allergisch voor grassoorten (en dan de mijten) doet al maaanden een desensibiliteits kuur maar het helpt voor geen meter, paar honderd euro PER MAAND! en het helpt geen ene f u ck.. heb al een aantal keer aangeraden om volledig op barf over te gaan, staat nu op prins brokken maar dat komt niet erg over geloof ik. ze heeft een tijdje alleen op paardenvlees (niet compleet) gestaan maar dat hielp toen niet waardoor ze nu het excuus heeft dat niks van vers helpt

Laat haar eens de filmpjes zien van Tannetje Koning, die zijn gewoon op te zoeken op YouTube.
Ook op het barfforum staat heel veel te lezen over versvlees en atopie ;)

Soms kost het gewoon even tijd om hetgeen te vinden waar je hond het beste op reageert. Maar om dan al meteen af te haken vind ik een beetje te snelle conclusies trekken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:42

ja ik ook.. ik zal haar inderdaad eens de filmpjes van tannetje laten zien.. nu heeft ze zoiets van ja maar ik ben nu toch in behandeling bij utrecht en die zeggen zus dus ik doe het zo

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:00

essiesilly schreef:
maar ik ben nu toch in behandeling bij utrecht en die zeggen zus dus ik doe het zo

Over Utrecht ken ik ook een aantal prachtige verhalen, o.a. het voorschrijven van een dieet enkel op basis van paardenvlees en boontjes. Jammer dat de artsen daar niet iets zorgvuldiger zijn in hun raadgeving, temeer omdat mensen die raad klakkeloos overnemen (want zij hebben ervoor gestudeerd).

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:58

Whahaha....ja die Da's van tegenwoordig.
Met sommige moet je ook gewoon echt die discussie niet aan willen gaan, die zien maar één weg. Dat heb ik allang opgegeven en als ze niet naar mij willen luisteren, zoek ik het wel ergens anders :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 06:15

letten degenen die 'blind' af gaan op wat de DA zegt wel op het feit dat een DA is voor allerlei kleine mankementjes, chippen en entingen? De DA is niet voor voedingsadviezen daar hebben ze namelijk niet voor geleerd!! Ze volgen gewoon het algemene riedeltje van de verpakking en dat is het wel een eind (uitgezonderd de DA die naast het leren voor DA zich ook zeker in voeding verdiept hebben maar dat is echt maar een kleine minderheid)

De meesten raden tuurlijk hills of royal canin aan. En vaak gaat het ook goed op dat voer maar ze kunnen niets anders aanraden omdat ze daar totaal geen ervaring mee hebben of zich nooit in verdiept hebben.

Gek genoeg de meeste DA's die ook veel van voeding weten adviseren vers vlees............ Scheelt in elk geval al dure brokken in kopen die je toch nog moet bevriezen, ontdooien en water overheen moet doen. Vlees stuift niet, is al bevroren en extra water is nergens voor nodig. Daarnaast heeft het ook al die rare stoffen niet in zich die in brokken zitten dus je kan er al een hoop winst mee behalen mits je een goed dieet vind (hoewel een dieet niet altijd nodig is)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 07:29

Hij krijgt nu al bijna een week vers vlees, heb gekozen voor eend. Hij doet het hier goed op, maar krijgt wel nog de prednisolone, vanaf morgen nog om de dag een pilletje en donderdag terug naar de dierenarts.

Hij eet nu tenminste sinds hij vlees krijgt. Zijn brokken konden soms wel 2 dagen blijven staan en maar af en toe ging eten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:19

Van welk merk heb je de kvv? Ik kan adviseren de prednison héél rustig af te bouwen. Beter iets te langzaam dan iets te snel in dit geval. Welke dosering geef je nu?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:13

Carnibest eend krijgt hij nu, kon ik het makkelijkst snel verkrijgen. Heb ook binnenkort een bestelling binnen van Naturis ( paard en zalm), maar heb al gelezen hier best mee te wachten en voorlopig alleen de eend aan te houden.

De prednisolone is 5mg, wij hebben al een paar keer proberen af te bouwen maar de symptomen kwamen telkens terug. Ik hoop wanneer we nu afbouwen er toch beterschap te zien is.

Hoe raad jij aan om af te bouwen? De dierenarts zegt om de dag nog ééntje.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:20

Ik heb met afbouwen 3-4 weken gewacht nadat ik met rauw voeren was begonnen. Mijn Boxer kreeg om de dag 1,5 tablet (3 mg). Dat ben ik met een kwart tabletje af gaan bouwen. Dus eerst van 1,5 naar 1,25, toen 1 tablet, toen 0,75... En elke tussenstap heb ik 2-3 weken volgehouden. Als ik eerder verder afbouwde, kwamen de symptomen terug en moest ik weer een stapje omhoog. In totaal ben ik dus 4 maanden bezig geweest om van 3 mg om de dag naar medicatievrij te komen.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:38

Ja dat zouden wij ook kunnen proberen.

Onze dierenarts wil hem eigenlijk zo snel mogelijk van de prednisolone af omdat het gewoon ongezond is. Ze zegt altijd dat de kans groot is dat hij suikerziekte krijgt door die medicatie te lang te geven. Ze zou graag na de prednison een medicatie geven met histamine. Dit zou geen nadelen met zich meebrengen volgens haar.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:37

Klopt, maar als je de prednison niet zorgvuldig afbouwt, kom je er nooit vanaf. Het zal vast voor iedere hond anders zijn hoor, dus misschien kunnen jullie er sneller mee stoppen. Voor mijn Boxer was dat gewoon niet mogelijk, dus dan valt er weinig te kiezen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:20

Als je daar Carnibest kan bestellen zou je kunnen vragen of ze de Diabetes versie voor je willen bestellen. Is hetzelfde, maar dan zonder rijst en is voor een eliminatiedieet dus geschikter.