Wordt mijn kat dement?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wordt mijn kat dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:37

Hallo bokkers!
Ik ben in het bezit van een nu 17 jarige poes. De laatste tijd doet ze een beetje vreemd dit
bestaat uit;

* Op het aanrecht/tafel springen en al het eetbare wat hier ligt zo snel mogelijk opvreten; Ze mogen hier niet op tafel en aanrecht
en dit weten ze ook dondersgoed. Madame dus ineens niet meer reageert ook niet op mijn stem of als ik haar eraf haal.

* In de vensterbank springen tegen het raam aan en ineens weer naar de andere kant van de kamer rennen
* Andere katten uitdagen tot vechten; Dit deed ze nooit

* Net als ze eten heeft gehad weer mauwen voor nog meer eten; Terwijl ze haar portie soms niet eens opeet

* Voor een deur gaan mauwen daarin willen en na 1 minuut hier weer uit willen en dus weer mauwen voor de deur.

pfoeeh zo langzaamaan wordt ik een beetje gek van haar :+ Iemand ervaring met dementerende katten :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:39

Joh, punt 4 en 5 is volgens mij zo'n beetje normaal kattengedrag. Doet die van mij ook en die is pas 8 en ik wordt er KNETTERgek van.

Tot op het punt dat ik op tijd naar bed ga want dan ben ik van het gezeur en gedram en gedrentel af (ja echt) Tja... katten...

Punt 2 en 3 is van toepassing op mijn andere kat en die is ook pas 8 en nog goed bij.

Dus eigenlijk zijn mijn twee katten samen goed voor vier van je punten. Leuk :')

QuintySnoepy

Re: Wordt mijn kat dement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:43

mijn kat is ook heel oud we denken dat hij ook dement is.
hij doet namelijk:
ineens uit het niet rond draaien op de stoel en in eens met de leuning spelen.
en Bij paadrijden gaat hij voor me pony liggen mauwen en dan wil hij niet weg gaan ik spoor mijn pony dan aan want dan denkt hij dat hij weg moet gaan want anders staat me pony er op maar nee hoor hij blijft liggen natuurlijk stappen ze niet echt over een kat heen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:43

Ik snap wat je bedoelt TS, geloof dat katten best kunnen dementeren.
Mijn kat heeft eigenlijk ook al jouw punten, al heeft denk ik wel dat Amaris gelijk heeft en een aantal punten sowieso wel bij 'normale' katten voorkomt.

Mijn kat kruipt ook ineens vaak op schoot de laatste tijd en als hij ergens zit kijkt hij ineens heel raar naar boven en lijkt dan iets te zien. Ziet er heel eng uit, maar ook wel grappig haha.

En ja, wij worden er ook een beetje moedeloos van haha.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:45

Dat miauwen herken ik wel. Mijn katten zijn 17 en 21 jaar oud... die van 21 is ook echt dement. Alleen nog slapen en wakker worden om dan keihard te miauwen en alleen nog maar te willen eten. Eerst kwam ze nog bij me liggen maar dat doet ze ook niet meer. Alleen soms nog op de vensterbank zitten en uren voor zich uit gaan starten.
Ze zeggen dat hoe ouder een kat hoe meer hersencellen er dood gaan door veroudering. Vandaar soms ook de dementie bij echt oude katten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:50

Oh gelukkig dus meer mensen met zulke katten haha!

Mauwen doet ze soms inderdaad ook grr... ben ik net aan het leren loopt ze echt de hele te tijd te janken! :+
en dan ook zo'n krakerige mauw die er half uitkomt haha! Achjaa gewoon maar accepteren dus
oude omaatje <3

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:28

Overigens vind ik het helemaal niet gek hoor, dementie bij katten, en ik denk ook wel degelijk dat het voorkomt, maar de dingen die jij nu opnoemt TS... ik weet niet... dat klinkt toch wel redelijk normaal. (wel veel punten voor één kat, sterkte :') )

Ik denk dat je bij echte dementie wel kunt zien/merken aan de kat dat ie het gewoon allemaal niet meer zo goed weet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:30

17 jaar he, en dat is best oud voor een kat en ja ze kunnen dement worden.

Wij hadden 2 katten gehad die dement werden want die waren ouder dan 17 jaar, leer ermee om te gaan.

Het is niet anders.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 18:53

Hmm jaa wij denken inderdaad ook dementie haha gelukkig ligt ze nu te slapen :p

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:57

Katten kunnen zeker 'dement' gedrag gaan vertonen en dat is op die leeftijd helemaal niet zo gek.
Enorm klagelijk mauwen, een verdwaalde indruk geven, net het eten op hebben en dat vergeten lijken te zijn enzovoorts.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:03

Ik zou eens een bloedtestje voor schildklier doen ;)
Dat zou dit gedrag ook heel goed kunnen verklaren. Zeker het vele eten en ze kunnen er ook enorm hyper van worden, dat zou dan ook het vechtgedrag kunnen verklaren.
Dementie kan zeker, maar ik zou eerst de schildklier eens uitsluiten.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:07

die van mij krijg het ook lichtelijk maar dit uit zich in
spontane gekke knuffelbuien en dan wordt die helemaal gek, vind die opeens heeeerlijk
ook gaat die midden op zolder of de overloop staan janken/ roepen/ schreeuwen /klagen
lastig te omschrijven maar het klinkt echt heel erg ziellig. Heeft die ook nooit gedaan
ook wel is spontaan door de kamer rennen en dan heel hard naar boven gaan.
hij drinkt sinds tijdje ook spontaan water uit de wasbak wat die ook nooit deed.
Maar ach, het hoort erbij en verder is die nog wel helemaal goed. :) gestoord was die toch al haha

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:15

Onze kat van 21 was aan het einde ook dement, kon heel zielig miauwen en was ook regelmatig verdwaald in huis.
I.p.v linksaf naar zijn mandje in de gang was hij rechtsaf geslagen, naar de wc (deur stond toevallig open) en in de wc gaan zitten. Arme beest zeiknat en helemaal in de war.
Dus inderdaad het kan heel goed! Kan me voorstellen dat je gék wordt van dat gemiauw!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:16

Aaahhh Nienke, moet er stiekem om lachen maar het is echt zielig hè. Ook zo heel klagelijk gaan mauwen omdat ze het volgens mij gewoon allemaal niet meer begrijpen dan.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:25

Och dat klagelijke mauwen is zo sneu he, staat die daar in de gang beetje om zich heen te mauwen :(:)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:36

Ja 't is zeker zielig. Doet me denken aan sommige verhalen van dementerenden in het verzorgingstehuis waar een kennis werkt, daar is ook een meneer die altijd over de gangen struint, altijd op zoek naar... wat weet hij eigenlijk ook niet. Ook altijd zo'n niet-begrijpend en verdwaald gevoel. Sneu hoor.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:43

Kat van mijn zus deed precies dezelfde dingen die jij beschrijft, bleek zijn nieren niet goed meer te werken waardoor hij zichzelf vergiftigde, bloed wordt niet goed gereinigd en dat komt ook in het koppie terecht natuurlijk, was helaas weinig aan te doen, medicatie hielp niet afdoende.
Wil niet zeggen dat die van jouw dit heeft maar het komt me wel heel bekend voor.
Zou je kat toch even een bloedtest laten ondergaan.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:29

Dankjewel voor de tips! Zal morgen gelijk even langs de dierenarts met haar wist helemaal niet dat het kon.