Welke brok voor kat met kwaaltjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke brok voor kat met kwaaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:06

Sinds een paar weken kunnen mijn 2 katten eindelijk weer binnen komen wonen *\o/* . Nu kan ik eindelijk weer beter voer gaan geven (voorheen at de hele buurt mee en dat wordt dan een duur grapje).

Mijn 13 jarige kat heeft de nodige kwaaltjes waaronder nierproblemen en gevoelig voor blaasgruis. Daarnaast is ze veel afgevallen, omdat ze het meeste voer niet binnen kon houden.

Ze krijgt nu cat chow urinary protection en dat kotst ze niet uit. Ik vroeg me af of er meer premium voeders zijn die geschikt zijn voor katten met nierproblemen. Dan zit ik te denken aan brokken van rond de 7 euro per kilo. DA voer ga ik niet aan beginnen, dat is me echt veel te duur en ik heb er 2 te voeren. Ik woon klein dus apart voeren is geen optie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:16

Ik zou gaan voor een graanvrije brok zoals bijv. Acana, Orijen of Applaws.

Keet

Re: Welke brok voor kat met kwaaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:03

Rc renal is voor nierpatienten. Ook bij zooplus te krijgen.
Anders een van de bovenstaande merken. Mijn kat met nierfalen doet het super op orijen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:06

Inderdaad kijken naar graanvrije.. of kvv :)
Ik geef hier Bibi KVV, bevalt erg goed. Was bang dat het overstappen moeilijk zou gaan gezien haar leeftijd(vorig jaar ook 13), maar ze heeft nog nooit zo gulzig gegeten. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:27

Gezien je om brok vroeg heb ik alleen brokmerken genoemd, maar als je open staat voor KVV raad ik dit zeker aan boven brok juist ivm de nierproblemen en blaasgruis (vocht is dan erg belangrijk).
Ook voor KVV geldt: graamvrij.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 03-04-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:28

Taste of the wild!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:09

Ik ben vandaag naar de DA gegaan. De afgelopen dagen begon ze ook de cat chow weer uit te spugen tot er alleen nog maar slijm en gal uit kwam. We hebben nu bloed getrokken om de nierwaarde te bepalen en er komt ook een controle op de alvleesklier.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:11

Goede kwaliteit eiwitten, veel vocht en graanvrije voeding zijn belangrijk voor een kat met nierproblemen. Qua KVV noem ik meestal het merk Tinlo, mooie kwaliteit en goed verkrijgbaar.

Beterschap voor je kat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:25

Neroo schreef:
Taste of the wild!

Daar heb ik de analyse even van opgezocht maar die vind ik behoorlijk hoog zitten qua eiwitten en fosfaat. Nog vele malen hoger dan normale premium kattenbrokken en bijna 2x zoveel als in de nierdieet brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:10

Ik zou ook een goede KVV aanraden...
Sowieso, voor iedere kat/hond. Maar zéker voor een kat met problemen.
Bovendien is het héél veel goedkoper dan 7,- /kg en nog veel gezonder ook (geen kankerverwekkende toevoegingen enzo, die in de mééste brok wél zit).

Een kat is een carnivoor.
Toch voeren de meeste mensen (dankzij prachtige reclame campagnes die miljoenen kosten) de kat nagenoeg vegetarisch. In de meeste kattenbrokjes zit maar 4% vlees.
En dat vlees mag eigenlijk de naam 'vlees' niet hebben. Meestal is het afgekeurd slachtafval dat gebruikt wordt om brok van te persen.

ALS je toch brok wil gebruiken, kies dan een merk dat minimaal 60% vlees percentage heeft.
EN een merk dat zeer transparant is over wat er precies in zit.

Dus niet een merk dat "met gevogelte en rund" op het pak zet.
Maar een merk dat zegt wát er precies in zit. Zoals: 10% kippennek, 5% fazantenborstfilet, 3% runderpens, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:23

Onze honden hebben we ook op KVV staan (Lotgering) en dat bevalt enorm goed. Maar ze wonen nu bij mijn vriend en die heeft dus ook de extra vriezer staan. Ik heb niet veel ruimte in de vriezer en ben dus een beetje afhankelijk van wat ze hier in de buurt verkopen.

Maar ook voor de kat sta ik zeker open voor KVV :j . Wat zijn de betere en makkelijk te verkrijgen kvv's voor katten? En zijn katten makkelijk aan vers vlees te krijgen? Een rauw stukje kip lusten ze wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:26

Femke schreef:
Ik zou ook een goede KVV aanraden...
Sowieso, voor iedere kat/hond. Maar zéker voor een kat met problemen.
Bovendien is het héél veel goedkoper dan 7,- /kg en nog veel gezonder ook (geen kankerverwekkende toevoegingen enzo, die in de mééste brok wél zit).

Een kat is een carnivoor.
Toch voeren de meeste mensen (dankzij prachtige reclame campagnes die miljoenen kosten) de kat nagenoeg vegetarisch. In de meeste kattenbrokjes zit maar 4% vlees.
En dat vlees mag eigenlijk de naam 'vlees' niet hebben. Meestal is het afgekeurd slachtafval dat gebruikt wordt om brok van te persen.

ALS je toch brok wil gebruiken, kies dan een merk dat minimaal 60% vlees percentage heeft.
EN een merk dat zeer transparant is over wat er precies in zit.

Dus niet een merk dat "met gevogelte en rund" op het pak zet.
Maar een merk dat zegt wát er precies in zit. Zoals: 10% kippennek, 5% fazantenborstfilet, 3% runderpens, etc.

Wat de meeste mensen vergeten is dat in vleesvoeding vaak niet de essentiele aminozuren zitten, en een gebrek aan mineralen en vitaminen die in de meeste brok wel zitten. Ook vergeet men dat de kwaliteit van vleesvoeding nogal verschillend kan zijn, PLUS het feit dat onze huidige huisdieren al duizenden jaren gedomesticeerd zijn en ook andere behoeften hebben gekregen dan alleen vlees.

Je moet kijken naar het dier en niet naar de hype die heerst. TS, wat zegt je DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:43

Brok of vers, voor beiden is wel iets te zeggen :) . Onze honden doen het er super op na veel problemen met brokken. Ik ben nergens specifiek voor of tegen en sta voor alles open. Het enige waar ik wat minder mee op heb is Royal Canin. Dat vind ik een grote commerciële bende die er duistere onderzoekspraktijken op na houden.

Ik heb trouwens stage gelopen bij Purina en ben dus op de hoogte van de relatie tussen de claims op de verpakking en de werkelijke ingrediënten :+ . Ik keek daar de nieuwe verpakkingen na of die voldeden aan de wettelijke bepalingen. Zo even uit mn hoofd; MET vlees = min. 4% vleesproduct; RIJK AAN vlees = min. 14% vleesproduct.

De DA heeft trouwens nog niets gezegd over type voeding. Wachten nu de bloedwaarden af. Bij de DA verkochten ze specific voer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:39

Gloa schreef:
Brok of vers, voor beiden is wel iets te zeggen :) . Onze honden doen het er super op na veel problemen met brokken. Ik ben nergens specifiek voor of tegen en sta voor alles open. Het enige waar ik wat minder mee op heb is Royal Canin. Dat vind ik een grote commerciële bende die er duistere onderzoekspraktijken op na houden.

Ik heb trouwens stage gelopen bij Purina en ben dus op de hoogte van de relatie tussen de claims op de verpakking en de werkelijke ingrediënten :+ . Ik keek daar de nieuwe verpakkingen na of die voldeden aan de wettelijke bepalingen. Zo even uit mn hoofd; MET vlees = min. 4% vleesproduct; RIJK AAN vlees = min. 14% vleesproduct.

De DA heeft trouwens nog niets gezegd over type voeding. Wachten nu de bloedwaarden af. Bij de DA verkochten ze specific voer.

Ik ben voor een mix van beide.

Bespreek het eens met je DA, vraag eens naar dingen waarop je moet letten of wat hij aanraadt, en dat betekent echt niet per se een brok soort. Specific is ook een goed merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:31

Ik volg geen hype. Ik volg de degelijke kennis die ik tijdens mijn hbo dierhouderij studie heb opgedaan ;-)

Iemand die roept dat kvv niet compleet is, heeft in mijn ogen niet voldoende research gedaan...

Ja, de kwaliteit van t vlees is wisselend per merk.
Maar ik kan je garanderen dat die in alle gevallen nog een flink stuk beter is dan wat er voor afval in brok van bijv pedigree en royal canin zit. Dat is niet eens spiervlees. Meestal afgekeurd slachtafval zoals runder darmwanden, etc.
De goedkoopste bende die ze kunnen inkopen.

Als je eens een inside look in die industrie hebt gehad, blijf je de rest van je leven heeeeel ver weg van die commerciële brokmerken.

En dieren zitten pas een jaar of 30 a 40 aan de commerciële brok.
De begin periode maakte men nog "blikvoeding" door goedkoper vlees op te kopen en dat in te blikken. Pas later is men afvalproducten (zoals Bietenpulp, granen, etc.) gaan gebruiken; omdat de originele hondenvoer bedrijven werden overgenomen door multinationals zoals Mars, Palmolive-Colgate, etc. die hun afvalproducten op die manier ipv een kostenpost in een winstgevend product konden veranderen. Zet daar enkele decennia lang topmarketeers op voor fantastische reclame en de hele wereld weet niet beter dan dat een pakje vegetarische afvalproducten het beste "hondenvoer" is dat er bestaat.

Voor die tijd is er altijd vers gevoerd of aten ze met de kost mee.

Een dierenarts is overigens niet onafhankelijk. Die worden gesponsord door de brokfabrikant. En zijn financieel ook afhankelijk van de verkoop van o.a. de brokken.
Ze krijgen tijdens hun studie ook weinig meer te horen dan dat brok heilig is en andere dingen troep (meestal via lezingen door... de brokfabrikanten!).
Daar kun je dus niet echt terecht voor degelijk advies over voeding.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:58

Tinlo zul je nog wel eens tegenkomen in een dierenwinkel. In nijmegen verkoopt Pet's Place die bijvoorbeeld. Verder kom ik in dierenwinkels tegen: Prins en Rodi, maar daar ben ik niet echt fan van.
Als je honden ook KVV eten zou je ook online in de buurt kunnen bestellen.

Je wilt vooral spiervlees en vleesbotten van gevogelte of kleine prooidieren geven. Rood vlees vermijden, daarvan is het fosfor gehalte vaak hoger. Iets wat je liever niet wilt voor je nierpatient. Paard is dan wel weer redelijk laag in fosfor gehalte.
Visolie (van Doils bijv.) is ook een prima ondersteuning voor je nierpatient.

Bandit heeft een nierdieet, maar vindt de ingrediëntenlijst daarvan erg kort en ik zie er rund bij staan, zou ik zelf dus niet aandurven.

Ook interessante link wat betreft evt. supplementen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,25436.0.html

Maar het is sowieso wel handig af te wachten wat de waardes zijn, bij iets verhoogde waardes zijn er zat KVV's voor je kat. Zit je al echt bij nierfalen dan wordt het al een stuk preciezer gepruts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:05

Ik wacht inderdaad het bloedonderzoek af voordat ik een keuze voor voer ga maken. Morgen ochtend ga ik even langs de jumper om te kijken wat ze daar vanuit de diepvries aan vers verkopen.

Is er ergens een overzicht van katten KVV te vinden? Dan kan ik op die merken zoeken wat er anders in de regio te verkrijgen is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:07

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:13

Femke schreef:
Ik volg geen hype. Ik volg de degelijke kennis die ik tijdens mijn hbo dierhouderij studie heb opgedaan ;-)

Iemand die roept dat kvv niet compleet is, heeft in mijn ogen niet voldoende research gedaan...

Ja, de kwaliteit van t vlees is wisselend per merk.
Maar ik kan je garanderen dat die in alle gevallen nog een flink stuk beter is dan wat er voor afval in brok van bijv pedigree en royal canin zit. Dat is niet eens spiervlees. Meestal afgekeurd slachtafval zoals runder darmwanden, etc.
De goedkoopste bende die ze kunnen inkopen.

Als je eens een inside look in die industrie hebt gehad, blijf je de rest van je leven heeeeel ver weg van die commerciële brokmerken.

En dieren zitten pas een jaar of 30 a 40 aan de commerciële brok.
De begin periode maakte men nog "blikvoeding" door goedkoper vlees op te kopen en dat in te blikken. Pas later is men afvalproducten (zoals Bietenpulp, granen, etc.) gaan gebruiken; omdat de originele hondenvoer bedrijven werden overgenomen door multinationals zoals Mars, Palmolive-Colgate, etc. die hun afvalproducten op die manier ipv een kostenpost in een winstgevend product konden veranderen. Zet daar enkele decennia lang topmarketeers op voor fantastische reclame en de hele wereld weet niet beter dan dat een pakje vegetarische afvalproducten het beste "hondenvoer" is dat er bestaat.

Voor die tijd is er altijd vers gevoerd of aten ze met de kost mee.

Een dierenarts is overigens niet onafhankelijk. Die worden gesponsord door de brokfabrikant. En zijn financieel ook afhankelijk van de verkoop van o.a. de brokken.
Ze krijgen tijdens hun studie ook weinig meer te horen dan dat brok heilig is en andere dingen troep (meestal via lezingen door... de brokfabrikanten!).
Daar kun je dus niet echt terecht voor degelijk advies over voeding.

Dat is echt grote onzin, ja ze krijgen korting op hun inkoop op diervoeders maar gesponsord worden is echt onzin, daarbij zal een dierenarts altijd handelen naar het welzijn van het dier en niet naar de beurs. Hoe ik dat weet? Studie paraveterinair en een dierenarts in de familie. En nee, in vlees zit zeer zeker niet alles wat een dier nodig heeft, en dat kan ook niet want het komt van dieren af die zelf nooit de juiste voeding gekregen hebben, laat staan rotzooi binnen gekregen.

Brokken zijn niet natuurlijk en worden bewerkt maar dat ze afval bevatten en ronduit slecht zijn is een kletspraatje en een nutteloos argument van de fervente vleesvoeder.

Maar de TS heeft dit topic niet geopend als discussie punt maar om advies te vragen, dus hier laat ik het bij. Voor verdere discussies sta ik open maar niet in dit topic.

TS, praat met je dierenarts, praat met diervoeder verkopers, zij weten meer dan de mensen op Bokt.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:15

Femke schreef:

Exact! Ik was aan het denken hoe ik het het beste kon opschrijven, toen zag ik dat jij ´mijn stukje´ al had neergezet :).
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:40

Ik heb inmiddels de uitslag van het bloedonderzoek terug:
Hart; goed
Lever; goed
Nieren; goed
Schildklier; goed

Zuiver op het bloed afgegaan dus kerngezond voor een 13 jarige kat :D . Zelfs de nierproblemen van een paar jaar terug (te hoog eiwit in urine gemeten) is niets meer van terug te vinden. Het is dus een gevoelig spijsverteringskanaal of een voedselallergie.

Ik heb bij de dierenarts nu een zak Specific Digestive Support gekocht. Als ze hier niet van opknapt dan gaan we een uitsluitdieet proberen.

Gisteravond heb ik even niet opgelet en heeft ze op het aanrecht een leeg bakje van paprika chips uitgelikt. Binnen 5 minuten begon ze weer gal te spugen. Kan dus echt 0,0 in huis rond laten slingeren :(:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:12

Ze doet het erg goed op de specific en vind het ook lekker voer. Helaas is het wel erg duur voer met bijna 30 euro voor 2,5 kilo. Grotere en dus goedkopere verpakkingen zijn er niet. Ik moet er 2 van voeren (apart kan niet) dus het gaat hard. Op de verpakking staat niet hoeveel % vlees erin zit, alleen een samenstelling en % eiwit, ruwe as enz.

Ik ben dus toch aan het rondkijken voor andere betere merken dan de Iams, RC, Hills. Wat raden jullie aan voor mijn kat? Orijen, Applaws, Acana, Taste of the Wild

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:16

Mijn katten doen het altijd erg goed op Orijen :j

Momenteel heb ik wel weer brokken waar minder vlees in zit (geen mogelijkheid om Orijen te halen/bestellen), maar daar krijgen ze eigenlijk heel weinig van, vul dat aan met vers vlees van de slager (rauwe kip en rund)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:21

Volgens mij zijn merken als totw,acana en orijen wel belastend voor de nieren..Ik heb het mijn kat ook gegeven en die spuugt het uit en doet het er niet fantastisch op..Als vers wil zou ik daar voor kiezen en anders is porta 21 ook een goed merk en betaalbaar..

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:29

Ik heb mijn kat een tijd op kvv gehad ivm gevoeligheid voor blaasgruis, helaas mocht dat niet baten. Jammer want ik ben wel voorstander van kvv (hondje krijgt ook kvv en doet het er super op) ze staat nu op rc urinary van de DA maar ga vanaf volgende week jarco proberen. (Mede omdat rc van de DA zo vreselijk duur is)