konijnen scheiden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

konijnen scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:56

Ik heb een koppeltje dames zitten in 1 groot hok
Nu zijn ze al serieus een paar maanden aan het klootviolen onder elkaar
Ze rijden op elkaar en 1 van de 2 heeft een kale nek van het bijten

Nu weet ik dat dit normaal gedrag is maar dit gedrag duurt dus al bijna drie maanden.. en volgens mij is dat juist niet normaal
Het is niet zo dat ze elkaar constant de tent uitvechten.. er komt ook geen bloed aan te pas
Maar het rijden en losse plukken blijft dus bezig.. ik heb ook al een paar keer gehad dat 'ze' een nest hadden gemaakt van die plukken haar
Soms zijn ze zo achter elkaar aan het rauzen dat ik ze even gescheiden hou.. 5 minuten later is het weer rustig en zitten ze samen te eten en zitten ze elkaar te wassen.. het is dus niet zo dat het de hele dag door zo gaat
Wat is wijsheid? Uit elkaar halen en houden?

WinSel

Re: konijnen scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:00

Wijsheid is 1 of 2 gecastreerde rammen erbij halen.

2 voedsters gaat vaak na een tijdje niet meer goed samen door hormonen.
1 of 2 gecastreerde rammen zorgen hierbij voor rust in de tent.

Dit is eigenlijk de enige oplossing, je kan een 4tal gaan maken of 2 koppels.
Maar beide voedsters apart en alleen houden is geen optie.
Zorg wel voor voldoende ruimte

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:26

Ik ga helemaal met WinSel mee :j

Limanade schreef:
Soms zijn ze zo achter elkaar aan het rauzen dat ik ze even gescheiden hou

Dit zou ik niet aanbevelen. Elke keer dat jij je konijnen uit elkaar haalt, moet de rangorde opnieuw bepaald worden. Koppelen is een zwaar geestelijk proces voor een konijn en als dit elke keer overnieuw moet, is het voor een konijn geen pretje.

Hoe groot is je hok/ren? Hebben ze voldoende ruimte om elkaar uit de weg te gaan?
Een paar maanden is wel erg lang.. Natuurlijk kan er wel eens onenigheid zijn, maar dat hoort niet in zo'n mate te gebeuren.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:32

Ik volg dit topic. Ik heb al 3 jaar ook 2 voedsters (zusjes uit hetzelfde nest) en zij vertonen hetzelfde gedrag. Het vechten gaat gelukkig wat beter maar het rijden blijft maar doorgaan.

@WinSel, Eerst zeg je dat je er 1 of 2 gecastreerde rammen bij zou halen. Daarna zeg je dat je een viertal of 2 koppels kan maken. Hoe bedoel je dit? Kun je hier ook 1 ram bij ''zetten'' zodat je 3 konijnen hebt zeg maar? (ik hoop dat mijn vraag duidelijk geformuleerd is, moeilijk := )

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:51

Beste kan je dan twee koppels maken.
Hier is een viertal, één gec. ram en drie dames. Gaat ook prima. Maar het beste is om twee aparte koppels te maken als de dames onderling niet overeen komen. Ieder hun eigen heer laten kiezen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:26

En ze dan apart houden? Dus 2 aan 2?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:03

2 aan 2 Idd :) dat is het beste :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:10

Mijn gecastreerde ram + voedster vertonen dit gedrag ook.
Voedster is nu druk bezig met een nest bouwen. Ik denk dat het gewoon weer lente wordt.
Dit gedrag vertonen ze alleen in het voorjaar of als ze opeens van buiten naar binnen verplaatsen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:16

Maar 2 voedsters is anders dan voedster met gec ram.
2 dames wordt om deze redenen ook vaak afgeraden

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:27

Wat ook een optie is, is beide dames te castreren. Dit geeft ook mogelijkheid op verbetering al was mijn keus ook inderdaad 1 of 2 gecastreerde heren erbij of 2 koppels. En eigenlijk het liefst natuurlijk ook de dames laten helpen, want ze zitten zichzelf ook erg in de weg zo.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:57

WinSel schreef:
Maar 2 voedsters is anders dan voedster met gec ram.
2 dames wordt om deze redenen ook vaak afgeraden

Mij is het toen aangeraden maar ik doe dit nooit meer! :n

Faniek schreef:
Wat ook een optie is, is beide dames te castreren. Dit geeft ook mogelijkheid op verbetering al was mijn keus ook inderdaad 1 of 2 gecastreerde heren erbij of 2 koppels. En eigenlijk het liefst natuurlijk ook de dames laten helpen, want ze zitten zichzelf ook erg in de weg zo.

Castreren heb ik over geïnformeerd maar zou dat nog helpen? Ze zijn al dik 3 jaar (ook samen) dus zou het ook niet aangeleerd gedrag zijn?
Wat jij zegt: ''Dit geeft ook mogelijkheid op verbetering al was mijn keus ook inderdaad 1 of 2 gecastreerde heren erbij of 2 koppels''. Hoe bedoel jij dan 1 of 2? Als ze in koppels moeten leven, wil het dus zeggen of 2 heren er bij of één dame weg en de overgebleven koppelen met een nieuwe heer?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:09

Ik heb ik overleg met de konijnenopvang 1 dame daar heen gebracht
Ik heb nog een rammetje zitten.. deze word zsm gecastreerd en word gekoppeld aan de andere dame
De reden van afstaan is omdat dit gedrag echt al maanden duurt en het volgens de opvang zelfs erger kan worden en dat wil ik natuurlijk ook niet

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:21

Daar denk ik ook serieus over na. Ik zou dan één van mijn dames willen ''ruilen'' tegen een gecastreerd rammetje maar ik vind het moeilijk om te beslissen. Heb die konijnen al 3 jaar en ik ben er eigenlijk voor om een huisdier tot zijn dood te hebben maar misschien is dit wel beter voor allebei..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:18

Als je niet een 3tal of 4tal kan houden is dit idd de beste oplossing :)
2 dames en 1 ram kan goed gaan, maar dan kan het zijn dat 1 buiten de boot valt , vandaar dat een even getal beter is, dus of 2 rammen en 2 voedsters of 2 aparte koppels van 1 ram/voedster

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:07

blauw00gje schreef:
Daar denk ik ook serieus over na. Ik zou dan één van mijn dames willen ''ruilen'' tegen een gecastreerd rammetje maar ik vind het moeilijk om te beslissen. Heb die konijnen al 3 jaar en ik ben er eigenlijk voor om een huisdier tot zijn dood te hebben maar misschien is dit wel beter voor allebei..

ik ben er ook voro huisdieren tot hun dood te hebben. Echter ik ben er ook voor dat ze een zo geweldig mogelijk leven moeten hebben. En elke dag vechten en bijten en gebeten worden, veel stress hebben enz. is geen goed leven en geen leuk en gezellig leven. In zo'n geval ben ik voorstander van herplaatsen naar een betere situatie. Dus ik zou zeker of 1 á 2 gecas. rammen erbij zetten of 1 gecas. ram bij 1 voedster zetten en idd 1 herplaatsen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:27

Precies wat jij zegt, dierenfan. Maar toch blijft het moeilijk :=
Ik ga hier nog eens even héél goed over nadenken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:44

Zoals ik zei mocht je niet de ruimte hebben om 1 of 2 gec rammen er bij te nemen,
Is het voor beide dames het beste om één om te ruilen voor een gec ram.
Als je dit bij een konijnen opvang laat doen worden ze gelijk gekoppeld en krijgt Jou andere dame ook een goed tehuis met een vriendje :)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:58

Qua ruimte kan ik er wel 3 hebben maar ik viel een beetje over jouw opmerking:
WinSel schreef:
Als je niet een 3tal of 4tal kan houden is dit idd de beste oplossing :)
2 dames en 1 ram kan goed gaan, maar dan kan het zijn dat 1 buiten de boot valt , vandaar dat een even getal beter is, dus of 2 rammen en 2 voedsters of 2 aparte koppels van 1 ram/voedster

Ik denk dat ik maar eens ga informeren bij de konijnenopvang hier in de buurt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:00

Okee dat kan ik begrijpen idd :) Een trio is wat lastiger omdat je een oneven aantal hebt.

Informeren kan altijd, je ziet er niet gelijk aan vast :) Mocht je nog vragen hebben pb gerust

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:52

Ik heb een konijnenopvang en een dierenasiel gemaild dus ik ben benieuwd naar de reacties.

Bedankt WinSel! :)