erfvaste honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

erfvaste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:38

Hallo
wij willen heel graag een hond maar ons pap zegt alleen als de hond echt erfvast is omdat onze vorige hond nogal vaak wegliep.
welke hondenrassen zijn van nature al erfvast of kun je vrij makkelijk erfvast maken??
zijn er ook mensen die ervaring hebben met deze honden of ze ook echt erfvast zijn?
alvast bedankt :wave:

tita

Re: erfvaste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:39

Elke hond is erfvast met een elektronische halsband

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:41

Wij hebben inmiddels een aantal erfhonden gehad, en allemaal waren ze erfvast, behalve de labrador :D Die vond iedereen veel te gezellig en zat regelmatig bij de snackbar in het dorp voor de deur. Nu die wat ouders is blijft die wel hier.

We hebben nu een Duitse Herder, een Mechelse herder en dan nog de labrador. Allemaal blijven ze gewoon op ons erf, maar we leggen ze wel aan de ketting als we weggaan.

Hiervoor hebben we een Border Collie, een Bouvier, Jack Russels, Dobermann en een kruising Herder gehad, geen problemen mee. Het enige was de Jack's hadden, was dat ze achter konijnen aangingen in het weiland. Maar het is niet zo geweest dat ze alles afstruinden. We hadden wel voor de zekerheid stroomdraden op de oprijlaan.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:42

tita schreef:

nee hoor, ik ken een hond die dwars door de elektronische band heen liep.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:42

Over het algemeen zijn herders goede erf honden, maar er zit uiteraard wel een flink stuk opvoeding aan vast. Verdiep je er ook goed in, ik heb bijvoorbeeld een schotse herder, 2 mechelaars en een kruising. Ze zijn allemaal honkvast, waarbij de mechelaars weer extreem waaks zijn. De schotse herder laat nog zien waar het zilver staat en en kruising wil nog wel eens geintjes uithalen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:43

Duitse herderhonden..
Lijntje langs huis met schokdraad, de honden daar even tegenaan laten komen en ze gaan er nooit weer overheen.. :D

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:45

Ik heb geen ervaring met andere rassen dan een bouvier en die zijn erfvast maar je moet het ze wel eerst leren, maar ik neem aan dat je dat met elke hond moet doen.
Onze huidige bouvier konden we in het begin nog wel eens ophalen bij de buren wat ik zeer vervelend vond en ik heb daar ook mijn excusses voor aangeboden en toen bleek dat hun kinderen onze hond steeds hadden geroepen (circa 300 meter verderop). Toen heb ik netjes aangegeven dat dat niet de bedoeling is omdat hij gewoon bij ons op het erf hoort te zijn en alleen als we met hem gaan wandelen mag hij van het erf af. Sindsdien gaat het gelukkig goed :j

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:47

Wij hebben een Duitse Herder die 24/7 losloopt.. Ook als we er niet zijn.
Als puppy zijnde gewoon flink aanpakken als hij van het erf afloopt en belonen als hij er blijft (wij hebben 2 palen waar hij niet voorbij mag.. En het was gewoon een kwestie van er zelf overheen lopen of balletje gooien en dan belonen/straffen waar nodig.. ). We wonen wel vlak naast een weg (normaal rustig behalve tussen half 4 en half 6) dus het heeft iets langer geduurd voordat we het zelf vertrouwden.

Hij heeft wel een oppervlakte van 40 hectare waar hij los mag lopen ;-)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:52

EliseBrouwer schreef:
Als puppy zijnde gewoon flink aanpakken als hij van het erf afloopt en belonen als hij er blijft (wij hebben 2 palen waar hij niet voorbij mag.. En het was gewoon een kwestie van er zelf overheen lopen of balletje gooien en dan belonen/straffen waar nodig.. ). We wonen wel vlak naast een weg (normaal rustig behalve tussen half 4 en half 6) dus het heeft iets langer geduurd voordat we het zelf vertrouwden.

Wat een rare manier van aanleren...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:57

Caesar schreef:
EliseBrouwer schreef:

vind je,heb jij dan liever een plat gereden deurmat.ik zie hier niks raars aan.goed gedrag belonen en slecht afstraffen heel duidelijk.maar op vandaag zijn de meeste wat zweverig en is straffen niet meer van deze tijd,geloof ik.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:59

Caesar schreef:
EliseBrouwer schreef:

Gooien met de bal is natuurlijk in een later stadium.. En het woord "blijf" wordt er in het begin ook bij gebruikt als jij tussen de palen doorloopt..
Het is echt niet zo dat we meteen de eerste keer een bal van het erf afgooien en dan boos worden omdat hij er achteraan rent.. Wat ik hierboven beschrijf is een megakorte variant van hoe we het aanpakken.. Anders was ik hier nog wel een flinke tijd aan het typen ;-)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:06

arabella2000 schreef:
tita schreef:

jep, onze vorige hond dus ook....

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:18

zo te horen is de herder erg in trek, maar denk toch niet dat dat hem gaat worden
onze buren hebben er ook zo een en dat is echt een rot beest, bijt mensen, jaagt de paarden op, loopt weg enz.
"zo'n hond komt er bij ons niet in" zei ons pap letterlijk toen hij hoorde dat de hond van de buren een voorbijganger had gebeten
is misschien wel een extreem geval, maar toch
andere erfvaste honden???

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:25

EliseBrouwer schreef:

40 hectare?? hoe groot is jullie terrein wel niet? dat is 80 voetbalvelden :wow:
geen wonder dat hij dan niet wegloopt haha

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:26

boerenfox

maar denk eigenlijk dat je eerrder moet kijken welke hond bij jullie gezin past,want iedere hond kun je het aanleren het ene ras makkelijker dan het andere natuurlijk.maar met wat tijd er in steken moet dat lukken

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:29

Noetje14 schreef:
EliseBrouwer schreef:

40 hectare?? hoe groot is jullie terrein wel niet? dat is 80 voetbalvelden :wow:
geen wonder dat hij dan niet wegloopt haha

Haha, we hebben achter het huis 6 hectare eigen grond (grasland) en de boer die het gebruikt (gratis) heeft nog 35,6 hectare grasland..
Dit ligt achter ons huis en daar gaat hij vaak op hazenjacht etc. Hij mag daar gewoon loslopen etc. omdat hij een vaste poepplek heeft bij ons achter op het erf. Maar de voorkant is veel leuker hoor! Daar heb je wandelaars, fietsers, krijsende kinderen en het allerleukste... Poesjes!! ;-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:30

dat is een gevalletje alles over 1 kam scheren noetje, dat is geen rot beest maar gewoon een onopgevoede hond die nooit regels heeft geleerd... is het dan een rotbeest of een rotbaas??...
daarnaast is de herdergroep erg groot he

goed terug naar het onderwerp, wat keona zegt ben ik het wel mee eens maar in jullie geval zou ik lekker opzoek gaan naar een hond uit het asiel die al gewend is op een erf te wonen, jonge honden gaan 9 van de 10x wel een keer het erf af om op onderzoek te gaan er zit altijd werk in

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:31

Een DH's zijn ook geen makkelijke honden die je even 123 goed opvoed, alle honden niet.
Ik denk dat je moet kijken welke hond bij jullie gezin past, en of je alle energie van het opvoeden erin kan steken (en de rest van het hondenleven).
Daarbij verschilt het natuurlijk ook per hond.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:40

ja dat is waar. ligt zeker aan een goede opvoeding
wij hebben wel veel ervaring met honden, altijd newfoundlanders gehad ivm met kleine kinderen.
echt top beesten, liepen ook eigenlijk nooit weg maar onze vorige wel. was een overplaatsingshonden toen kwam er een landsheer pup bij en alles ging ook prima en zoals ik al zei tot nu toe nog nooit weggelopen tot ze een keer met zijn tweeen op pad gingen en ergens in de omgeving de kippen dood hebben gebeten. sinds dien niet meer thuis te houden. ook niet met zo'n stroomhalsband. liepen ze gewoon doorheen. we konden ze regelmatig bij het dierenasiel gaan ophalen. soms wel 2 keer in de week. dus nu kijken naar een goede erfvaste hond of eventueel een hond voor binnen maar dat hebben we nog nooit gehad dus dat zal ook niet de voorkeur hebben thuis

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:42

essiesilly schreef:
dat is een gevalletje alles over 1 kam scheren noetje, dat is geen rot beest maar gewoon een onopgevoede hond die nooit regels heeft geleerd... is het dan een rotbeest of een rotbaas??...
daarnaast is de herdergroep erg groot he

goed terug naar het onderwerp, wat keona zegt ben ik het wel mee eens maar in jullie geval zou ik lekker opzoek gaan naar een hond uit het asiel die al gewend is op een erf te wonen, jonge honden gaan 9 van de 10x wel een keer het erf af om op onderzoek te gaan er zit altijd werk in

ik scheer niet alles over een kam. ik zei er ook bij dat het een uitzondering was maar dat is dus wel de rede dat mijn vader er niet zo weg van is

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:44

heb ook ergens gelezen dat de hovawart een van nature erg erfvaste hond is maar ik kan niet vinden waar je die in nederland kan krijgen. zijn er mensen die ervaring hebben met deze honden en waar heb je die gekocht??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:47

een berner sennen...maar die worden niet oud.
Kun je het erf niet omheinen?
Waarom liep jullie vorige hond steeds weg?Was het een reu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:06

Noetje14 schreef:
heb ook ergens gelezen dat de hovawart een van nature erg erfvaste hond is maar ik kan niet vinden waar je die in nederland kan krijgen. zijn er mensen die ervaring hebben met deze honden en waar heb je die gekocht??

http://www.hovawartclub.nl/

Hier kun je bij aanschaf en dan bij pups en dan bij geboren en verwachte pups in de tekst zien waar een nest is.
Mijn ouders hadden vroeger (35 jaar geleden) zo'n hond. We woonden in een volksbuurt met een park aan de overkant van een drukke weg. De hond liet zichzelf uit, heel bijzonder. Hij ging bij de verkeerslichten zitten wachten tot die van hem op groen sprong en rende dan het park in... terug deed hij het net zo (kwam een keer iemand mijn ouders vertellen, die zijn hem toen een keer nagegaan). Ik schaam me wel een beetje voor dat mijn ouders hem zo lieten gaan, maarja, ik was nog een klein kind toen, wist ik veel.
Maar hij deed geen rare dingen en kwam ook altijd weer netjes naar huis. Echt een hele intelligente hond en ook leuk voor het gezin en vooral voor kleine kinderen heel lief.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:06

Noetje14 schreef:
arabella2000 schreef:

jep, onze vorige hond dus ook....

Wat wel van belang is dat met deze banden 2 weken lang elke dag even getraind word anders gaan ze er inderdaad doorheen.

Onze vorige tervuerense was erfvast, maar onze huidige totaal niet. Onze aussie ook niet, ik denk dat het ook aan de opvoeding ligt. Onze honden krijgen in ieder geval voor de zekerheid wel een band, maar wel met training.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:15

bijons op de honden school liep een hoverwarter,deze mevrouw kan je er ook vast een hoop over vertellen ze zit ook in het bestuur van de honden club ik zal even zoeken naar haar e-mail adres