Hond schreeuwt alles bij elkaar!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

Hond schreeuwt alles bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:27

Wij hebben een heidewachtel van bijna 9 maanden.
De laatste weken schreeuwt hij 's morgens alles bij elkaar als 1 van ons 's morgens uit bed gaat en daarna weg moet.
Nu zit mijn vriend bij huis en ben ik meestal diegene die weg gaat 's morgens (naar school of werk), maar zodra ik de deur uit ben, begint hij echt, maar dan ook echt, keihard! te schreeuwen. Hij doet het ook als mijn vriend eerder weg gaat en ik nog in bed lig, maar dat komt niet zo vaak voor.

Negeren is echt geen optie, want hij schreeuwt zo hard, dat het echt 6 huizen verderop nog te horen is! Mijn vriend heeft hem laatst een keer laten janken, maar hij houdt niet op. Stel dat mn vriend binnenkort werk heeft en 's morgens om 6 uur weer weg moet.. Dan maakt de hond de hele buurt wakker.. :( :\

Wat kunnen we nog doen? Ik weet het echt even niet meer.. :oo

patjuh87

Re: Hond schreeuwt alles bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 08:28

Ik ben trouwens vandaag aan het werk, maar ik zal in de pauzes proberen te kijken via mn telefoon!
Dus als ik niet zo snel reageer, dan ligt het daaraan..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:29

Hoe lang komt hij er pas dag uit en hoe vaak?
En op welke manier houden jullie hem bezig? Heidewachtels moet je flink uitdagingen bieden.
Wanneer ze zich vervelen is het niet zo vreemd dat ze dit gedrag vertonen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-04-13 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:30

Een Heidewachter is niet een van de makkelijkste rassen. Wat doen jullie overdag met deze hond? Zit je op een club? Heeft hij door dat er nog iemand thuis is als er een de deur uit gaat? Heeft diegene de hond ook even flink uitgelaten voor die weg gaat?

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:41

Jep, hij wordt meerdere keren per dag flink uitgelaten. We wonen vlak bij het bos, dus hij kan naar hartelust rennen..
hij eet 's morgens zn brokken ook nooit meer helemaal op, terwijl hij de bak eerst altijd gelijk leeg schrokte..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:12

Is het een idee dat tijdelijk jullie er allebij uit gaan? De een gaat een wandeling maken en de ander weg?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:39

Vaak zit het hem in de dingen die er gebeuren voordat je weggaat en de dingen die gebeuren als jullie gewoon thuis zijn.

De hond moet leren prettig zelfstandig thuis te kunnen zijn en het weggaan niet als iets ergs zien. Als jouw vriend de schoenen aantrekt en de hond reageert daar op, heb je al grotere kans dat hij niet happy is als je vriend weggaat. Dan trekt je vriend z'n jas nog aan, pakt de sleutels, loopt naar de deur, doet de deur open, zegt misschien nog iets in de trant van doei/maakt oogcontact en trekt dan de deur dicht.
Elk aspect van het ritueel weggaan roept bij de hond spanning op.
Een hond die compleet ontspannen blijft liggen t/m de deur dicht gaat, gaat niet ineens janken als er iemand weg is.
Je zult dus bij elk begin van spanning ervoor moeten zorgen dat die weer verdwijnt. Je kunt hiervoor desensibiliseren of plaatsvervangend gedrag aanleren.

Ook maakt het uit wat je met de hond doet als hij binnen is. Als je hond veel op je let, achter je aanloopt ipv lekker zijn eigen ding doet en jou met rust laat, zal hij ook veel sneller problemen krijgen met het feit dat er iemand weggaat. Omdat de hond niet weet wat te doen omdat zijn focus binnen op jou gericht is. Hond is nog binnen, wil focussen op jou wat dus niet kan en gaat om je roepen. Hij weet gewoonweg niet wat hij moet doen.