Kuikens dood, nieuwe kuikens bij de kip zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Kuikens dood, nieuwe kuikens bij de kip zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:47

Helaas is eergisteren een kuikentje achter de bak gevallen, heeft mama nooit meer kunnen vinden en is dood gegaan door de kou. Vandaag is het andere kuikentje in de sloot gevallen. Mama kip blijft opzoek naar dr kinderen dus ik ben op marktplaats opzoek gegaan naar 2 nieuwe kuikentjes. Nu kan ik er morgen twee ophalen maar zal mama kip snappen dat ze voor deze twee 'adopteer'kuikens moet zorgen en de kuikens dat dat hun nieuwe mama is? De kuikens komen uit een machine dus hebben nooit een moeder gezien maar misschien dat het instinct ze verteld dat ze naar de kip moeten? Iemand die mij kan helpen? Gaat dit werken of zal moederkip zonder kinders door moeten?

kim1207

Re: Kuikens dood, nieuwe kuikens bij de kip zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:12

Hoe oud zijn ze ? Ik heb t ook wel ns gedaan maar de kip werd echt super agressief naar die nieuwe kuikens. Ze wilde ze dood pikken. Maar die kuikens waren al n week of drie ...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:13

kim1207 schreef:
Hoe oud zijn ze ? Ik heb t ook wel ns gedaan maar de kip werd echt super agressief naar die nieuwe kuikens. Ze wilde ze dood pikken. Maar die kuikens waren al n week of drie ...

Zijn nog wel jonkies, volgens mij een week oud.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:15

Als je kuikens haald zorg dan zeker voor een warmtelamp en afgesloten ruimte. Denk niet dat ze de kuikens onder haar hoede neemt.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:19

kohtje schreef:
Als je kuikens haald zorg dan zeker voor een warmtelamp en afgesloten ruimte. Denk niet dat ze de kuikens onder haar hoede neemt.

Als ze ze niet accepteert dan breng ik ze weer terug :) Denk dat ze het niet halen op stal in deze kou met alleen een lampje...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:24

Ik zou de kuikens in het donker onder de kip zetten, dat is de grootste kans dat ze ze accepteert...

Neem aan de hen nog wel op het nest zit? Dan stiekum de kuikens eronder zetten, zonder al teveel kabaal, en morgenochtend vroeg kijken hoe het gaat.

Overigens: dat de kuikens uit de broedmachine komen hoeft geen probleem te zijn, belangrijker is dat de hen ze accepteert. Als ze na een nachtje slapen naar de "moeder" ruiken kan het goed gaan. Succes!!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:33

Persoonlijk als je de kip een dag heen laat doen is het zo over. Met regelmaat last van kraaien en buizerds gehad. En na een dag zocht ze ze niet meer. Inmiddels broed de kip in een afgesloten ruimte haar kuikens en mogen ze iedere dag met mooi weer naar buiten. Er blijft dan altijd iemand aanwezig met een stok of buks.. grote obstakels verwijderen en een sloot afzetten :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:39

__Nicky schreef:
kohtje schreef:

Als ze ze niet accepteert dan breng ik ze weer terug :) Denk dat ze het niet halen op stal in deze kou met alleen een lampje...

Wel als je ze in een afgesloten bak zet. Zoizo zou ik de moeder kip binnen houden met zulke kleine kuikens.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:45

Oke! Nou we hebben nog een warmtelampje liggen dus als ze niet geaccepteerd worden kunnen we altijd nog overwegen ze te houden. Zijn namelijk wel grappige kippies met een kuif. Moeder en kinders deden we altijd naar binnen 's avonds. Overdag scharrelden ze een beetje rond. Meestal binnen, af en toe buiten maar dan zaten de kleintjes al heel gauw onder moeders.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:48

Maar nu is het (te)koud dus roofdieren hebben trek en pakken eerder een kuiken.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 11:03

Ik heb ze vanmorgen opgehaald en toen ik aankwam met een doosje waar gepiep uitkwam had moeders het gelijk door. Ik heb ze direct onder moeders gezet. Eentje was beetje zwak dus die een uurtje onder de lamp en daarna ook bij moeders. Ze accepteert ze volledig alsof t d'r eigen kids zijn :)

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:42

Wat lief <3
Hopelijk blijft het goed gaan succes!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:54

Je kan kuikens van een week niet meer bij een kip zetten. Sowieso kan je geen andere kuikens erbij zetten. Dat gaat enkel als de kip op eieren broed en nog op de eieren zit. Dan kan je nog wel eens de eieren vervangen door levende kuikens van één dag!

Zou het dus niet doen, kip gaat de kuikens zeker vermoorden.
Kuikens onder warmtelamp met voer en waterbakje waar ze niet in kunnen verdrinken en tot 4 weken onder de lamp laten, warmte langzaam afbouwen in die vier weken naar de buiten temperatuur. Dan kan je ze nog niet bij de oudere kippen zetten. Dat kan pas met 4-5 maanden.
Dus je zult de kuikens dan tot 4 maanden ergens apart moeten houden.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:45

Laptopmuis schreef:
Je kan kuikens van een week niet meer bij een kip zetten. Sowieso kan je geen andere kuikens erbij zetten. Dat gaat enkel als de kip op eieren broed en nog op de eieren zit. Dan kan je nog wel eens de eieren vervangen door levende kuikens van één dag!

Zou het dus niet doen, kip gaat de kuikens zeker vermoorden.
Kuikens onder warmtelamp met voer en waterbakje waar ze niet in kunnen verdrinken en tot 4 weken onder de lamp laten, warmte langzaam afbouwen in die vier weken naar de buiten temperatuur. Dan kan je ze nog niet bij de oudere kippen zetten. Dat kan pas met 4-5 maanden.
Dus je zult de kuikens dan tot 4 maanden ergens apart moeten houden.

Zoals ik hierboven zijn, ze had ze volledig geaccepteerd. Helaas is er nu eentje dood (lag dood onder de kip, geen pikwonden oid dus denk gewoon ongelukkig geval) maar de kip was enorm beschermend en zag het gelijk als dr eigen kinderen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:09

Fijn dat het goed gegaan is! hoe is het nu met moeders en met de kinders?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:11

Helaas zijn de kinders dood. Oorzaak onbekend. Moeders heeft dr best gedaan. We gaan er niet meer aan beginnen :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:27

Ik denk dat ze het echt te koud hebben gehad .

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:30

Ik weet het niet... Laatste kuikentje thuis gehouden met moeders in een dik pak hooi en onder de lamp...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:35

och wat zielig!Aten en dronken ze wel?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:37

De laatste dronk 's avonds wel, at nog niet. Maar dat hoeft volgens mij ook niet de eerste 24 uur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:42

__Nicky schreef:
De laatste dronk 's avonds wel, at nog niet. Maar dat hoeft volgens mij ook niet de eerste 24 uur.

wel hoor...anders gaan ze dood,maar dat zijn ze nu inderdaad.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:45

Het eigeel trekt in de buik net voordat ze uit het ei komen. Daar kunnen ze 24 uur lang nog op teren. Beter is ook als ze niet eten omdat dan de boel kan gaan verstoppen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:46

__Nicky schreef:
Het eigeel trekt in de buik net voordat ze uit het ei komen. Daar kunnen ze 24 uur lang nog op teren. Beter is ook als ze niet eten omdat dan de boel kan gaan verstoppen ;)

maar hoe weet je zo zeker dat ze niet iets ouder waren?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:50

Ah, wat zonde. En het zag er nog wel zo goed uit, dat de moeder ze gelijk accepteerde vond ik al geweldig (blijft altijd spannend, maar onze wyandotte's hebben ook wel eens andermans kuikens grootgebracht. Zeker als je ze 's avonds onder de hen zette, liep de volgende dag het hele grutje achter moeders aan buiten).

Sneu voor de hen en de kuikens, misschien was het inderdaad nog te koud, of waren de kuikens toch te zwak om al buiten te lopen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:04

geerke schreef:
__Nicky schreef:

maar hoe weet je zo zeker dat ze niet iets ouder waren?

Omdat ze ik bij een hobbyfokker heb gehaald die ze zelf in de machine heeft uitgebroed :)