Wat zouden jullie doen, mee geven of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geef jij het dier mee ?

Ja
16 (45%)
Nee
4 (11%)
Afhankelijk van ..
15 (42%)

Totaal aantal stemmen: 35

rommulus

Wat zouden jullie doen, mee geven of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:45

Ik zit er al even over te denken.

Een hele goede familie vriend was al jaren aan het vechten tegen kanker en heeft afgelopen week besloten dat het genoeg was.
Nu was het zodat hij vorig jaar afscheid heeft genomen van zijn vrouw en gezien hij niet veel meer buiten de deur kwam wilde hij wel heel graag weer een kat hij voelde zich enorm alleen in huis.
Hij had al jaren katten gehad (ongelooflijk maar waar waren die beesten htk altijd ter grote van mini tijgers) maar zijn kinderen wilden het niet hebben.
Wand wat nu als hij zou sterven ? niemand wilde het dier over nemen.

Nu was hij weer op een van zijn tegenwoordige zeldzame tripjes weer eens langs geweest en in brullen uit gebarsten omdat hij zo graag weer wat leven om hem heen wilde.
Het hoge woord was er uit gekomen maar zijn kinderen wilden het niet hebben.

Voor ons was het eigenlijk een no brainer en hebben we die zelfde dag nog gezocht en een kat geregeld (wij hebben niet verteld dat het nieuwe baasje terminaal was).
Mocht de inmiddels en euforie verkerende man uit het leven stappen was het snel duidelijk en zou de kat bij een van ons terecht komen.
Toen het nieuwe baasje eindelijk de kat ging ophalen blij als een klein kind heeft hij wel verteld over zijn situatie.
Dat hij dus niet lang meer te leven had en dat de kat daarna weer een nieuw baasje zou krijgen.

De oude eigenaar heeft het dier mee gegeven, en daarmee de meest fantastische kat die zo verschrikkelijk veel plezier en zorgen heeft gegeven aan onze vriend.
Die kat was een gouden zet en heeft hem nog een 5 maand plezier bezorgt.
En we zijn de oude eigenaar ook nog zeer dankbaar dat hij ons dit vertrouwen heeft gegeven.

Nu was mijn vraag aan bokt.
Zouden jullie een huisdier mee geven/verkopen aan iemand die op sterven ligt ?
Laatst bijgewerkt door rommulus op 29-03-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

cass1991

Re: Wat zouden jullie doen, mee geven of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:49

ja meteen! en zeker als ik zeker weet dat er daarna ook weer een baasje geregeld is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:50

Als er een heel goed backup plan is misschien wel.. Maar dat ligt ook aan het karakter van het dier.. Veel dieren gaan gepaard onder stress als ze keer op keer moeten verhuizen maar als je een dier hebt dat zich makkelijk aanpast aan de situatie zou ik het wel durven overwegen.. Is toch geweldig als je iemand die terminaal is nog wat liefde en geluk kan geven van een dier, op deze manier.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:52

Hier hetzelfde; alleen als er een goed ( zoals in dit geval) back up plan is, en de nieuwe eigenaren tussendoor al regelmatig contact met het dier hebben.
Het dier mag er zelf natuurlijk niet de dupe van worden, en op die manier is de overgang naar baasje nummer 3 in korte tijd, waarschijnlijk een stuk fijner.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:52

Ja, als ik ervan overtuigd zou zijn dat het dier daarna weer terug bij mij zou komen ( of een ander betrouwbaar adres zou krijgen ).

Vind het eerlijk gezegd bijzonder egoïstisch van de kinderen van jullie vriend om hem dit laatste plezier te misgunnen :(

'k Hoop dat hij nog een heel fijne tijd gehad heeft met de kat !
Laatst bijgewerkt door Shirley op 29-03-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:56

afhankelijk van wat er erna gebeurd met de kat

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:58

Als er een plan B is, zou ik het zeker doen :)

Overigens vind ik het ook een goed recht van de kinderen om te zeggen dat zij de kat niet wilden erven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:58

Moet eerlijk zeggen dat het me aan de ene kant wel verbaast dat de reacties tot nu toe bijna allemaal ja zijn.
Zo'n dier word natuurlijk wel van hot naar her gesleept.

@Share het was ook het geluk dat deze kat nu een week bij mijn ouders zit en zich zelfs daar al thuis voelt ondanks dat hij geen honden gewend is.
Hij gaat al zelfs met de hond samen achter lampjes aan ed :+

@ Shirley ik ben er van overtuigd dat als die kat er niet geweest zou zijn dat hij het al veel eerder had opgegeven.
Die kat was alles voor hem en er staat een foto van hem en de kat op de kist (was zijn wens) dus ja die kat was geweldig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:22

Er zijn wel dieren die om minder goede redenen van eigenaar wisselen en deze kat is ook verzekerd geweest van een aantal maanden liefdevolle verzorging !

Fijn dat hij nu ook goed maakt bij je ouders ...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:29

Ik vind het een heel mooi gebaar!
Ik zou het zeker gedaan hebben!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:44

Ik zeg nee, maar dat vind ik kat 'persoonlijk'

mijn (eigen) katten hebben namelijk veel moeite met het aanpassen in een nieuwe leefomgeving. daarom zou ik nee zeggen omdat ze dan eventueel 2x in korte tijd worden verhuist :)

zou ik een kat hebben die er niet moeilijk over doet zou ik er anders over denken :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:45

Helemaal afhankelijk van het dier :j Hier een kat die bij elke verhuizing twee weken lang onder het bed zit.. die zou ik zoiets niet aan willen doen. Maar een dier wat zich snel overal thuis voelt, en als er ook een nieuwe eigenaar klaar staat, dan zou ik er geen problemen mee hebben :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:03

ik ben misschien hard maar nee, een dier uit zijn vertrouwde leefomgeving halen vind ik niks :n
alleen als het niet anders kan, maar geen bewuste keuze van maken.

het is wel een beetje per dier afhankelijk, omdat er wel degelijk dieren zijn die zich overal binnen een dag aanpassen
maar de meeste dieren niet, dus vandaar dat ik nee zou zeggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:04

Ik zeg ook nee.
Ik zou mijn kat een blijvend huis willen gunnen en zou niet willen dat hij na onbekende tijd weer zou moeten verhuizen en weer aan een ander zou moeten wennen.

Desondanks vind ik het wel erg mooi dat de persoon in de OP nog zo heeft kunnen genieten van een kat en dat de oude eigenaren hierin mee gingen, top!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:09

Ik zou het plezier van een terminaal persoon altijd zwaarder laten wegen dan tijdelijk ongemak van een dier. Lijkt mij een eervolle taak voor een dier en dat ze daarna weer opnieuw moeten wennen kunnen ze ook wel aan. Dus ja, ik zou het absoluut doen en trots op mijn dier zijn als hij dit voor iemand kan betekenen.

Edit: +:)+ van jullie dat jullie dit voor hem hebben geregeld.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:19

Het hangt af van de kat in kwestie. Ik kan bv 3 van de 4 katten vrij probleemloos "uitlenen", zij wennen ontzettend snel. Maar de 4e valt waarschijnlijk al om bij het idee alleen al.

En ik sluit me ontzettend aan bij +:)+ en _/-\o_ voor hoe je het hebt aangepakt :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:21

_Saar schreef:
Ik zou het plezier van een terminaal persoon altijd zwaarder laten wegen dan tijdelijk ongemak van een dier. Lijkt mij een eervolle taak voor een dier en dat ze daarna weer opnieuw moeten wennen kunnen ze ook wel aan. Dus ja, ik zou het absoluut doen en trots op mijn dier zijn als hij dit voor iemand kan betekenen.

Edit: +:)+ van jullie dat jullie dit voor hem hebben geregeld.

Helemaal mee eens! Vind het ronduit egoistisch als mensen een kat of ander dier niet zouden meegeven(mits er natuurlijk opvang is geregeld)
kom op zeg het welzijn van mensen gaat toch wel even boven dat van dieren!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:25

Het welzijn van een volkomen vreemde gaat mij persoonlijk niet boven het welzijn van de kat die ik al weet ik het hoeveel jaar heb.
Sec gezegd gaat 'de mens' boven 'het dier' ja, maar in een persoonlijke situatie is dat heel anders.

Ik vind het heel mooi dat een terminaal persoon de kans krijgt te genieten van andersmans huisdier, maar mijn huisdier zou niet daar terecht komen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:21

NienkeNiels schreef:
Helemaal mee eens! Vind het ronduit egoistisch als mensen een kat of ander dier niet zouden meegeven(mits er natuurlijk opvang is geregeld)
kom op zeg het welzijn van mensen gaat toch wel even boven dat van dieren!

ok nu zal ik wel helemaal een harde tante zijn

je praat over welzijn en terminaal
welk welzijn?

ja tis mooi om zo iemand nog een prachtige laatste tijd te gunnen en te geven, ik denk dat er meer wegen naar rome leiden dan over de rug van het welzijn van het dier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:19

Zijn we niet allemaal terminaal?
Weten we niet allemaal dat we ooit gaan sterven?
Degenen die echt een ziekte hebben, weten dat het eerder gaat zijn dan bij een ander.
Maar zelfs artsen hebben het af en toe goed mis bij het stellen van prognoses en voorspellen van periodes die iemand nog te leven heeft.
Ook jij en ook ik kunnen zomaar morgen niet meer wakker worden.
Moeten we dan allemaal maar niet aan dieren beginnen?

Toch heb ik gekozen voor de optie: ligt eraan. En dan met name aan het dier. Nog niet zo heel lang geleden een film gezien over de hond Hachi (die echt heeft bestaan) die zijn baas iedere dag na werktijd op het treinstation stond op te wachten. Tot deze niet meer kwam na plotseling te zijn overleden. Maar de hond kwam nog steeds, iedere avond, volgens mij 9 jaar lang, naar het station om op zijn baas te wachten. Weer of wind, hij was er. De kinderen van de eigenaar wilden hem opvangen, hij liep weg, terug naar dat station. Een mooi maar ook zielig verhaal.

Wikipedia pagina

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hachiko

Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=rUNQjYe870A

En full movie:

http://www.youtube.com/watch?v=O1vuMhWvZUs

Ik zou voor een dier een plek zoeken waar hij tot het eind van zijn dagen kan blijven. Maar dan, afhankelijk van het dier, zou ik ook iemand die terminaal is gunnen om nog een maatje te hebben totdat ook voor hem de tijd op is. Uiteindelijk zou ook het dier zelf zomaar eerder kunnen gaan dan het baasje. Omdat hij overreden wordt door een auto, verdrinkt in een sloot. Of ineens zomaar niet meer thuis komt....

We zijn allemaal mensen/dieren van de dag.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:02

Dank voor jullie eerlijke antwoorden.
Ik kan de redenen van het niet doen heel goed begrijpen en met die ideeën liep ik al rond, en de redenen van het wel doen ook.
Dit is waarom ik het topic geopend had.

Ook de complimenten ben ik dankbaar voor al was het meer iets wat voor ons vanzelf sprekend is.
De vriend was voor mij een 2e vader die altijd voor ons klaar stond dus waarom hem zo iets niet gunnen.
Als we voor hem nog zo iets kleins konden doen waardoor hij zo veel meer plezier nog in het leven zou hebben waarom niet?
Het was onmogelijk te voorspellen hoe lang hij nog had, artsen durfden er geen tijd aan vast te knopen.
Voor het zelfde geld had hij het nog meer dan een jaar volgehouden of was hij de dag na dat hij de kat had opgehaald overleden.
Hoe dan ook waren we erg blij dat de kat bij hem was, op de dagen dat hij het moeilijk had en hij troost uit het dier kon halen en de dagen dat hij zich goed voelde kon genieten van de rare capriolen dat de kat uithaalde.

Als we op visite kwamen en hij 100 uit vertelde over zijn kat wisten we zeker dat we het goed gedaan hadden en dat was voor ons genoeg.