Arme Luca....Atopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Arme Luca....Atopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:04

Vandaag het telefoontje van de Da gekregen...Luca heeft atopie :(

Vorig jaar is Luca bij ons teruggekomen, omdat zijn baasjes afstand van hem deden ivm huidproblemen.
Luca stond op dat moment op de prednison en kon zijn plas niet ophouden, waardoor hij binnen alles liet lopen.
In eerste instantie hebben wij eerst de prednison afgebouwd, omdat ik dat de grootste troep vind die er maar bestaat en zolang er geen oorzaak is wat het probleem veroorzaakt is het alleen symptoom bestrijding.

In overleg met de Da zijn we eerst begonnen met een eliminatie dieet en eigenlijk konden we het goed onder controle houden.
Helaas begon er een aantal weken geleden de allergie echt heel erg op te spelen en Luca had ontzettend veel jeuk, kreeg kale plekken en vermagerde in een rap tempo.

Terug naar de Da en eerst huidafkrabsels bekeken en ja hoor, gisten en huidontstekingen. Om de dag wassen we hem nu met medicinale shampoo en ik moet zeggen dat zijn huid al aan het opknappen is. Ook meteen bloed afgenomen en getest op atopie en zijn schildklier. Zijn schildklier is helemaal in orde, maar hij heeft dus atopie.

Nu is het lab aan het onderzoeken voor welke mijten, want het waren geen pollen of vlooien. Daar krijg ik dus volgende week de uitslag van.

Nu wil ik het allemaal zo goed mogelijk aanpakken en hebben we ook meteen contact gelegd met een homeopaat, die gelukkig heel goed in contact staat met mijn Da. We zijn nu dus een stappenplan aan het opzetten hoe Luca het beste te behandelen en vooral te helpen met deze verschrikkelijke jeuk.

Wie weet er een goed kussen waar Luca op kan slapen waar geen mijten in kunnen nestelen?

Alvast bedankt voor het lezen en alle tips zijn meer dan welkom ;)

Palmera

Re: Arme Luca....Atopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:10

Wellicht voor de handigheid: wat is Luca?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:10

Wat balen, arme Luca.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:16

femke27 schreef:
Wellicht voor de handigheid: wat is Luca?

Luca is een hond ;)
Was misschien wel zo handig om dat erbij te zetten :D

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:20

Wat rot... Mijn vorige hond had hier ook last van. Op aanraden van de dermatoloog hebben wij wat dingen in huis veranderd.
We hadden een tapijt op de vloer liggen, die hebben we weggehaald. Als slaapplek voor de hond hadden we een leren kussen, wat je makkelijk af kan nemen met een doekje. Daar deden we handdoeken of dekbedovertrekken overheen die gewassen waren op 90 graden, dat ging wel goed.

Die medicinale shampoo voor de hond heb ik ook gebruikt, maar daar zou ik wel mee oppassen. Dat spul is behoorlijk heftig, en wanneer je hond al geïrriteerde plekjes of open wondjes heeft, kan dat echt zeer doen. Gevolg hiervan was dat mijn hond meer aan die plekjes ging likken, waardoor de ontsteking uiteindelijk verergerde.
Krijgt je hond ook Atopica of nu even geen medicijnen?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:24

Wij hebben dit kussen voor onze herder met atopie:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/slaap ... sen/130321

Verder ligt ze heel veel buiten, omdat zij niet tegen huisstofmijten kan. Wanneer ze veel binnen ligt krijgt ze merkbaar meer jeuk.
Ik wens je veel succes!

Lees even mee, misschien komen er voor ons nog goede tips voorbij.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:29

We hebben gelukkig nergens geen tapijt, maar alleen zeil en plavuizen, dus dat scheelt alweer ;)
Luca ligt nu ook op katoenen lakens die we iedere keer op 90 graden wassen, maar ik wil hem idd iets zachts geven om op te liggen.

Ik weet dat de medicinale shampoo heftig kan wezen, maar op dit moment moeten we de gisten en de ontstekingen onder controle zien te krijgen.
Verder spuit ik hem in met calendula om het allemaal wat te verzachten. Hydrocortiderm mag ook, maar dat zijn wéér cortisonen en die troep hebben zijn immuunsysteem van binnen ook al helemaal naar de filistijnen geholpen.

Hij krijgt nu AB vanwege dat hij ook nog eens een bacteriële infectie in zijn darmen heeft zitten, waardoor hij dus zo vermagert.
Hoe meer eten we hem geven en al verdelen we het over de gehele dag, hoe meer die poept. Hij neemt op dit moment dus niks op en die allergie kost hem zoveel energie ;(

Qua voeding wil ik het nog even bekijken, want als ik alles om ga gooien, weet ik straks ook niet meer waar het aan ligt.
Had jij goede ervaring met Atopica?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:31

Pippaa schreef:
Wij hebben dit kussen voor onze herder met atopie:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/slaap ... sen/130321

Verder ligt ze heel veel buiten, omdat zij niet tegen huisstofmijten kan. Wanneer ze veel binnen ligt krijgt ze merkbaar meer jeuk.
Ik wens je veel succes!

Lees even mee, misschien komen er voor ons nog goede tips voorbij.

Dat snap ik ;)
Voor Luca is het ook beter dat hij naar buiten gaat in de kennel, alleen op dit moment kan hij nog niks hebben. Hij is zo vreselijk mager dat ik benauwd ben dat als hij iets onder zijn leden krijgt dat het dan ook meteen gebeurd is.

Eerst even aansterken en aankomen en dan zien we verder ;)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:32

Arme Luca.
Gelukkig is hij in goede handen bij jullie !

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:35

BertinaBvd schreef:
Arme Luca.
Gelukkig is hij in goede handen bij jullie !

Dank je wel :o
We doen er alles aan om hem er weer bovenop te krijgen.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:39

kamatz schreef:
Qua voeding wil ik het nog even bekijken, want als ik alles om ga gooien, weet ik straks ook niet meer waar het aan ligt.
Had jij goede ervaring met Atopica?

De Atopica hielp bij mijn hond wel, maar helaas was het zo ernstig dat we hem in hebben moeten laten slapen. Hij kon het namelijk niet met de Atopica alleen, en moest daarbij prednison krijgen om het enigszins onder controle te houden. Dit tastte zijn organen aan en brak zijn spierweefsel af, waardoor het gewoon niet meer ging. Nou is mijn hond wel een heel erg extreem geval geweest hoor. Maar dus wel goed dat je met de prednison gestopt bent!
Ik ken een hoop honden die het met een onderhoudskuur Atopica en een aangepast dieet erg goed doen!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:50

Pffff, wat vervelend om te horen zeg.

Bij Luca is het dus het geval dat de Da van zijn vorige eigenaren een aantal keren erop heeft aangedrongen om een atopietest te doen, maar dat wilden zij niet. Ik heb hier het gehele medische dossier liggen van de vorige Da. Door maandelijks jeukstillende spuiten erin te laten zetten en de hond op prednison te zetten is zijn gehele immuunsysteem naar de filistijnen |o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:46

Mijn oude reu waar ik je over vertelde via PB een paar weken terug heeft eigenlijk ook alle symptomen van een atopie gehad.
- ooronstekingen
- huidproblemen
- maag en darmproblemen
- alvleesklierachtige problemen
enz. bij hem heb ik echt goede resultaten met Royal Canin German Shepard 24. Het is speciaal voor de DH afgestemd. En met name op huidproblemen en verteringsproblemen. Het legt ook een beschermlaag op de maag en darmslijmhuid.
Sinds hij dat krijgt heeft hij nagenoeg geen problemen mee. Hij is niet de dikste maar zeker niet te mager, geen huidproblemen meer, oorproblemen zijn weg evenals het steeds diarree hebben en de alvleesklierachtige ontlasting.

Ook staat de huid maar ook de slijmhuid van maag en darm allemaal met elkaar in verbinding en is de huid de afvalbak van vele problemen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 07:49

Ik moet even gaan bekijken hoe het nu allemaal zal gaan verlopen.
En daarnaast wil ik echt één ding tegelijk gaan uitsluiten, want anders zie ik door de bomen het bos niet meer ;)

Verder heb ik m'n eigen in zitten lezen over Atopica, maar in mijn ogen is dat net zulke troep als prednison. Beiden brengen toch een hoop andere bijwerkingen en kwalen met zich mee en eerlijk gezegd pas ik daarvoor.
Eerst maar eens verder met de AB en de homeopaat. Eventueel eerst gaan desensibiliseren en dan zien we wel verder.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 07:23

Hier weer even een update.

Afgelopen vrijdag telefoon gehad van de Da. Luca is allergisch voor twee soorten huisstofmijt en voor twee schimmels. Ook is afgelopen donderdag weer de homeopaat langs geweest en zijn we begonnen om Luca zijn immuunsysteem op te peppen.

We moeten nog even doorgaan met de medicinale wassingen, want daar reageert hij heel erg goed op. En over vier tot zes weken doen we opnieuw een bloedonderzoek omtrent zijn alvleesklier en algehele bloedwaarden. Ook zijn we weer bezig met een eliminatiedieet op basis van paard en eend/konijn. De desensibilisatie vloeistof kan tot een half jaar gemaakt worden, dus die optie kunnen we ook nog begaan.

Wel zijn we gestopt met de AB, want hij scheet z'n eigen helemaal leeg. Ik had meer dan vier zakjes nodig om het op te ruimen, dus hij reageerde er niet zo goed op.
Nu maar hopen dat hij weer wat gaat aansterken en dikker wordt, want dan kan hij lekker bij de meiden buiten.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:27

Heel veel sterkte met de zieke man !
Jullie zijn goed bezig :)

Hopelijk knapt hij snel op !

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:11

Voor welke twee soorten mijt is hij precies allergisch?

Hier ook een hond met ernstige atopie, maar een combinatie van een eliminatiedieet, dagelijks stofzuigen, wassen op min. 80 graden (90 is nog beter natuurlijk) en veel geduld werkt hier heel goed. We zijn nu een jaar bezig en nog elke dag zie ik verbetering.

Verstandig dat jullie gestopt zijn met de AB, dat levert uiteindelijk weinig tot niets op. Volgens mij ben je heel erg op de goede weg!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:08

Ik moet van de week toch naar de Da en zal dan meteen de formulieren meevragen, zodat ik precies weet voor welke huisstofmijten Luca allergisch is.

Zelf denk ik ook wel dat we op de goede weg zijn ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:12

ik denk dat luca's immuunsysteem prima werkt...zelfs te goed,anders zou hij niet zo reageren op normale stoffen.
Ik hoop dat je een middel vind dat de hond nog een fijn bestaan heeft zonder jeuk.
Stond hij op een hoge dosering prednison?

Heb je geen antihistamine geprobeert?
Loratadine helpt soms wel en is vrij onschuldig met geen bijwerkingen.(aerius)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:36

Ben benieuwd naar de precieze uitslag van de test ja :j

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:34

Luca zijn immuunsysteem is juist helemaal naar de kl*te.
Door alle troep die er maar in is gepropt zoals prednison. Prednison neemt alle werkingen van het lichaam over, waardoor heel veel organen bijna zelf niet meer werken.

Door het stoppen ervan moeten de organen het juist weer op gaan vangen, maar daar is wel enige hulp bij nodig. Doordat zijn immuunsysteem zo'n opdonder heeft gehad, is hij dus dermate vattelijk voor bacteriën, schimmels en gisten. Het is een aanval tegen zichzelf.

Kijk maar naar de mens...sommige mensen krijgen ook last van schimmels en bacteriën als hun weerstand verlaagd is. Ook krijgen sommige mensen in stress situaties meer last van deze aandoeningen. En bij Luca is het en en....

Luca zijn allergie is twee jaar lang onderdrukt geweest door alle prednison, omdat de vorige eigenaren hem niet wilden laten testen.
En dan vervolgens doen de eigenaren nog afstand van hem ook ;(

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 06:49

Wat sneu voor de hond en vooral vervelend voor jullie. Wel enorm goed dat hij weer terug is bij jullie, zodat er nu iets aan gedaan kan worden. Beter laat dan nooit. Voor kussens weet ik één merk wat erg goed werkt, die had mijn tante ook voor haar vorige hond die ook atopie had. Het merk heet biabed, lekker zacht, maar makkelijk schoon te houden. Wel prijzige kussens, maar een goede kwaliteit. Zij had dat kussen voor een new foundlander en hij leeft nog steeds na 8 jaar. Succes met Luca!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:58

Dank je ;)
En idd van dat biabed heb ik al meer gehoord, ga m'n eigen er eens in verdiepen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:27

Vis (zalm) is goed voor huid en vacht, immuunsysteem en organen. Anders misschien een idee om vis toe te voegen als het goed gaat op de paard en eend/konijn?

Mijn kat heeft zo af en toe hele erge jeuk, zo erg dat hij zichzelf helemaal openkrabt. Ik smeer hem in met olijfolie, nu is bijna alles weg! Kon 1 dag niet smeren en toen had hij ook meteen een plakkaat (korst) zitten op 1 plek.
Waarom mijn kat jeuk heeft is niet helemaal duidelijk (DA weet het ook niet), maar als hij het heeft helpt de olijfolie dus wel tegen de vicueuze cirkel.
(Kat krijgt jeuk door X, likt daardoor huid open, huid droogt uit, zorgt weer voor jeuk etc. etc.)

Zou ook goed kunnen werken na de medicinale wassing. Dus wassen met shampoo, afspoelen, insmeren met olijfolie en dan afdrogen.

Klinkt misschien raar maar ik had graag gehad dat iemand mij eerder deze (goedkope) tip gegeven had!
(Ben nu ook Lupoderm voor huid&vacht aan het uitproberen, geef het aan kat en ook aan hond ter controle, als ik grote vooruitgang zie laat ik het weten)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:18

Alleen vis toevoegen aan het menu heeft niet een heel therapeutische werking, dan zou je een visolie moeten gaan geven als supplement.

Mijn atopische hond krijgt daarom dagelijks Doils, maar in dit stadium van het eliminatiedieet zou ik daar nog niet aan beginnen.