Ratten - man of vrouw?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

man - vrouw

man
13 (50%)
vrouw
13 (50%)

Totaal aantal stemmen: 26

Chimene15

Ratten - man of vrouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 07:29

Heee :D

ik mag ratten van mijn ouders maar nu weet ik niet of ik mannen of vrouwen moet nemen?!?
ik heb al wat zoekwerk gedaan maar het is eigenlijk 50-50 per geslacht.

ik wil graag :
erachter zet ik welke er dan het beste past...

niet te erg ruiken (vrouw)
niet te groot (vrouw)
graag bij je blijven op schoot enz. (man)
een die graag veel bij je is (man)

wat moet ik nu?

ik vindt heeeeele grote rattten wel een beetje eng.

wie kan mij helpen?

xxx :D

Carlijn_94

Re: Ratten - man of vrouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:38

Het is wat je zelf belangrijker vindt, maar mannetjes zijn ruiken inderdaad wat meer en zijn luier dan vrouwtjes. Alleen hoeft het niet voor elke rat te gelden natuurlijk, een vrouwtje wil ook prima op je schoot blijven :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 07:40

Carlijn_94 schreef:
Het is wat je zelf belangrijker vindt, maar mannetjes zijn ruiken inderdaad wat meer en zijn luier dan vrouwtjes. Alleen hoeft het niet voor elke rat te gelden natuurlijk, een vrouwtje wil ook prima op je schoot blijven :)

maar welke zal meer echt tam tam worden die echt aan je hecht?
en worden mannen heeeel groot?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:41

ik heb 2 mannetjes gehad en deze gingen zelfs mee op mijn scooter.heel leuk bleven ook bij je.ik zelf zou zo weer voor 2 ratten gaan en dan ook weer mannetjes.en het ruiken als je ze iedere dag schoonmaakt en goed verzorgd stinkt het echt niet.ik zou wel voor 2 dieren gaan en niet 1 en zorgen dat je een flinke kooi hebt waar ze in kunnen klimmen en spelen

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 07:46

keona schreef:
ik heb 2 mannetjes gehad en deze gingen zelfs mee op mijn scooter.heel leuk bleven ook bij je.ik zelf zou zo weer voor 2 ratten gaan en dan ook weer mannetjes.en het ruiken als je ze iedere dag schoonmaakt en goed verzorgd stinkt het echt niet.ik zou wel voor 2 dieren gaan en niet 1 en zorgen dat je een flinke kooi hebt waar ze in kunnen klimmen en spelen

oke bedankt!

worden ze heeeeel groot?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:55

Nouja, wat is groot? Ik heb mijne van rittens af aan, omdat je ze ziet opgroeien wen je er aan hoor! Ik vind ze juist leuk zo groot :) ik heb 6 mannen, ja je ruikt ze maar als je gewoon alles schoon houdt valt écht mee!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 07:56

switt schreef:
Nouja, wat is groot? Ik heb mijne van rittens af aan, omdat je ze ziet opgroeien wen je er aan hoor! Ik vind ze juist leuk zo groot :) ik heb 6 mannen, ja je ruikt ze maar als je gewoon alles schoon houdt valt écht mee!

oke bedankt!

ik denk dat ik dan toch voor mannen ga.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 07:56

is 1 van de 2 eigenlijk agressiever met omgang van mensen?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:08

want ik wil graag een rat die heeeeeeel tam wordt en niet agressief is en gewoon een knuffeldier.

geur maakt dan niet heel erg veel uit meer.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:13

Ratten zijn sowiso absoluut niet agressief! Ratten zijn hele sociale lieve dieren, vrouwtjes echter zijn wat activer. Ik kan je wel aanraden ze NIET in een dierenwinkel te kopen maar bij een rattery, dan weet je zeker dat je lieve (en hopelijk gezonde) ratjes krijgt! Als je ze in een DW koopt weet je niet waar ze van vandaan komen, en volgens mij wil je dat ook niet weten. Bij een fokker zijn ze al mensen gewend van jongs af aan en daarom dus extra tam!

Foto's om een beeld te krijgen van mannen, dit zijn mijne:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:16

aaah wat leuk!

wat is een rattery?

jou ratjes zijn leuk! allemaal mannen?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:22

Ja, allemaal echte mannen! Heerlijke knuffels :)

Een rattery is iemand die thuis ratjes fokt maar daarbij heel erg let op gezondheid en gedrag. De ratjes die je daar koopt zijn doorgaans gezonder dan die van een dierenwinkel en al tam als je ze koopt. Google maar eens!

kijk anders eens hier: [BB] Ratteneigenaren verzamel u!!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:26

switt schreef:
Ja, allemaal echte mannen! Heerlijke knuffels :)

Een rattery is iemand die thuis ratjes fokt maar daarbij heel erg let op gezondheid en gedrag. De ratjes die je daar koopt zijn doorgaans gezonder dan die van een dierenwinkel en al tam als je ze koopt. Google maar eens!

kijk anders eens hier: [BB] Ratteneigenaren verzamel u!!

heel erg bedankt!! :D

ik zal vamiddag kijken moet nu richting school!!

doeii x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:27

Heb je al wel eens in het echt kennisgemaakt met ratjes? :) Misschien kan je bij iemand langsgaan die beide geslachten heeft, dan kan je zelf merken wat je er van vindt. :j

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:31

RedPassion schreef:
Heb je al wel eens in het echt kennisgemaakt met ratjes? :) Misschien kan je bij iemand langsgaan die beide geslachten heeft, dan kan je zelf merken wat je er van vindt. :j

ja vrienden van ons hadden ze maar geen idee wat dat waren die zijn inmiddels overleden.
ik zal dat wel eens doen binnenkort :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:35

Ik geloof dat ratten wel sociale dieren zijn en je er dus beter twee kan nemen?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:35

xx_Horsiex schreef:
Ik geloof dat ratten wel sociale dieren zijn en je er dus beter twee kan nemen?

doe ik ook

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:57

Ik krijg ook ratten!
Toen ik jong was heb ik ook altijd ratten gehad, zo leuke beestjes zijn dat!
Ik had altijd vrouwtjes omdat ik bij de mannetjes die uitstekende balletjes niet zo mooi vind :o

Overigens was het toen heel gewoon als je er maar 1 had := ... gelukkig liepen die van mij veel los.

Natuurlijk nemen we er nu 2. En een mooie kooi met allemaal van die leuke speeltjes.

Het wachten is alleen tot onze hamster overlijdt, die is al oud. Maar is ook een heel lief diertje hoor, dus het mag best nog even duren.
Mijn dochter wil clickertraining doen met de ratten! Ik ben heel benieuwd. Ze kan dit heel goed, want we hebben ook een minipony die allerlei kunstjes kan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:47

ik heb altijd vrouwtjes gehad (met uitzondering van 1 castraatje) dus weet niet hoe het met mannen zit. Maar van de vrouwtjes die ik had, is er geen enkele haar leven doorgekomen zonder tumoren. 1 met tumoren op de eileiders, de anderen tumoren op de melkklieren. Ik vermoed dus dat mannetjes veel minder last hebben van die ondingen... want uiteindelijk kosten ze toch het leven van je rat. Of je ze nu laat weghalen of niet, die krengen blijven terug komen.
Nu heb ik geen ratten meer, maar ik denk wel, als ik ooit zou herbeginnen, dat ik deze keer mannen zou nemen. En dan neem ik het lelijke zicht op de ballen er wel bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:02

Ratten zijn wel leuk. Wij hebben ze gehad voor of met onze zoon. We hadden toen nog een huurhuis en de vorige bewoonster had ratten. Ze had ze in de keuken staan en de hele muur was aangetast en vies. Een andere kooi en de kattenbak hadden in de badkamer gestaan. Als je het niet goed schoonhoudt is het vreselijk.
Wij hadden 1 grote kooi en daarachter plastic gedaan. Mannen plassen wel uit hun kooi, dus dan is het makkelijker schoonmaken en de lucht trekt nergens in.

Verdiep je goed in bodembedekkingen speeltjes etc.

Wij hadden 2 mannen. Eerst van de dierenwinkel heel naief.

1 ging dood, dus bij een rattery gaan kijken. Kregen we een ouder beestje mee die zo lief zou zijn. Die ging na een jaar dood.

Toen zocht ik een ratje, dus zag een adv en heb gebeld. Er was volop keus en ik moest maar langskomen. Kom daar aan op een groot terein. Werden we meegenomen en daar stonden hele rekken vol met bakken.

Waren een beetje op leeftijd gesorteerd en op geslacht. Er zaten er veel te veel in een bak. Er lagen zelfs dode en aangevreten ratjes tussen. Bleek dat ze dus ratten fokte als voer, maar dat hadden ze me niet verteld.

Ik wilde niet, maar die man vond het sneu en is toen een ratje gaan uitzoeken en heeft die een tijdje in zijn handen gehad. Mijn zoon was best van streek en wilde ze allemaal redden. Die man had alle begrip, dus gaf ons dat ratje mee en die heeft het eigenlijk prima gedaan. Ging tegen al mijn principes een beetje in, amar het was een lieve rat.

Lees je ok goed in, want ratten krijgen inderdaad weleens tumoren en dat kan best naar zijn. Wij hebben er eentje gehad met een groot groeiende tumor. Hij was 3 en de da wilde niks doen meer. Voor inslapen kiest de 1 voor een spuit en de ander voor laten stikken zover ik om me heen hoorde. Spuit schijnt naar te zijn. Ze worden niet vreselijk oud, dus bereid je daar ook op voor.

Je kan er veel plezier van hebben, dus dat maakt alles goed.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:05

Ashkerlon schreef:
ik heb altijd vrouwtjes gehad (met uitzondering van 1 castraatje) dus weet niet hoe het met mannen zit. Maar van de vrouwtjes die ik had, is er geen enkele haar leven doorgekomen zonder tumoren. 1 met tumoren op de eileiders, de anderen tumoren op de melkklieren. Ik vermoed dus dat mannetjes veel minder last hebben van die ondingen... want uiteindelijk kosten ze toch het leven van je rat. Of je ze nu laat weghalen of niet, die krengen blijven terug komen.
Nu heb ik geen ratten meer, maar ik denk wel, als ik ooit zou herbeginnen, dat ik deze keer mannen zou nemen. En dan neem ik het lelijke zicht op de ballen er wel bij.

Mijn tamme mannetjesmuizen zijn beiden ook aan tumoren overleden. Dat is vrees ik niet beperkt tot vrouwtjes. Komt vooral omdat (geloof ik...) celdeling wat op hol slaat bij ouder worden, en in het wild muizen/ratten niet zo'n hoge leeftijden halen, en dus ook geen last krijgen van tumorvorming (of toch veel minder alleszins).

TS: ik heb gestemd op vrouwtjes, heb twee mannetjesmuizen gehad (is wel anders dan ratten, maar vergelijkbaar) en het waren schatjes, heel tam ook, maar ze roken idd wel. En de ballen waren niet het meest charmante zicht :P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:29

Ik denk dat het per rat verschillend is of ze ruiken of niet. Even een kort voorbeeldje met behulp van mijn konijnen. Het is aangenomen dat mannetjes veel meer sproeien/geur produceren, maar in mijn konijnenduo is het toch echt het vrouwtje die dat doet. Het mannetje totaal niet.
Ik zie niet in waarom het een probleem zou geven als je ze regelmatig schoonhoudt.. ;)

Verder kan ik je geen advies geven, maar wil je wel succes wensen bij de zoektocht :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:33

Ik heb altijd mannen gehad en sinds kort heb ik twee vrouwen. Ik merk wel dat de vrouwen actiever zijn, maar ook mijn vrouwen zitten graag bij me hoor :j Ze lopen alleen wat meer heen en weer. :) Ik ruik ze minder, maar dat kan ook komen omdat ik nu andere bodembedekker gebruik (deze: http://www.back-2-nature.co.nl/). Je moet sowieso geen zaagsel gebruiken, dat is slecht voor de luchtwegen. Maar ik neem aan dat je je al goed hebt ingelezen en weet wat wel en niet de bedoeling is :) Mannetjes worden groter dan vrouwtjes, maar wat vind je 'heeeeeel groot'? Ze worden bijvoorbeeld niet zo groot als een konijn ofzo haha.

Op bijvoorbeeld deze site: http://ratjes.nl/ staat heel veel informatie wat je misschien nog niet wist! Daar heb ik zelf ook heel veel van geleerd/gelezen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:36

Ik heb enorm genoten van mijn mannen, werd iets meer dan hand lang, stinkte met de juiste bodembedekking niet heel erg en kon heerlijk op schoot liggen slapen. Het bijkomend voordeel is dat ze minder slopen en ik dan ook een half jaar met een hangmat kon doen, waarbij hij nog herkenbaar was ook.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:36

bedankt iedereen! :D

ja ik vind die uitstekende ballen ook niet zo mooi maar vond het een beetje gek om te zeggen. :')