Waarom niet 1, maar 2 cavia's.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Waarom niet 1, maar 2 cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:25

Toen ik 11 jaar was kreeg ik Otje,
een cavia die toendertijd uit de Intratuin kwam.
Ik had haar vanaf kleins af aan.

Alleen Otje heeft nooit een vriendinnetje gehad,
waar ik me altijd schuldig over heb gevoeld achteraf.
Otje heeft een week een vriendinnetje gehad,
alleen dat ging niet zo goed.
Dus vriendinnetje moest weer weg.

Otje heeft nooit een vriendinnetje gehad,
ze kreeg heel veel aandacht van en het gezin hier.
Otje is iets meer dan een jaar geleden ingeslapen omdat ze een waarschijnlijke baarmoedertumor had,
en ze had heel veel pijn,
maar dan ook heel veel.
Ze is 4 jaar geworden, ze werd bijna 5.
Otje was een ontzettende lieve cavia.

Afbeelding

Ik als 11- jarige met toendertijd weinig verstand van cavia's,
ik wist niet dat ze groepsdieren waren dat leerde ik later pas,
op Bokt.nl bijvoorbeeld.

Toen een paar maanden later,
heb ik 2 rascavia's gehaald bij de fokker.
En als ik zie hoe leuk deze halfzusjes het samen hebben,
voel ik me soms schuldig dat ik nooit Otje een vriendinntje heb gegeven,
ondanks ik weet dat Otje wel gelukkig was, maar ze was nog gelukkiger geweest met een vriendinnetje erbij.

Indy en Jill, oftewel Jut en Jul, ze kunnen niet zonder elkaar.

Afbeelding

Ik wil met dit topic dus alleen maar laten weten,
dat het heel belangrijk is dat je 2 cavia's neemt of meerdere cavia's.
In elk topic waar 1 cavia in verschijnt word altijd gevraagd of het caafje een soortgenoot heeft,
een soortgenoot is heel belangrijk, ze communiceren met elkaar.
Een konijn is ook geen goed vervangend cavia-maatje, ze spreken elkaars taal niet en eten ook ander voer en hebben andere levensbehoeften.

Lees je goed in voordat je cavia's neemt bijvoorbeeld op:
www.degrotecavia.nl of meld je aan op www.caviaforum.nl

Een hoop cavia's worden op de dag van vandaag niet juist gehouden. Lieve Otje, je was de beste <3

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:42

Klopt helemaal! :D Hier leven ze ook een groepen of tweetallen. Heb door de fokkerij één beertje een paar dagen alleen gehad, maar kon gelijk aan zijn gedrag merken dat hij niet lekker in zijn vel zat. Gelijk fokkers gaan bellen/mailen en een maatje voor hem geregeld. Heb op het moment 20 caafjes in de volgende groepen onderverdeeld:

- Twee zusjes samen met hun baby's (Ieder een nestje van 4 jongen).
- Castraat en vier volwassen dames.
- Twee (jong)volwassen beren.
- Eén beer en twee dames (Om te dekken)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:04

Ik heb soms nog wel eens een schuld gevoel over dat mijn eerste konijn altijd alleen heeft gezeten. Hij had het wel beter dan een gemiddeld konijn hoor, hij liep overdag altijd los in de tuin (hele grote tuin) maar ik vind het toch wel erg dat hij altijd alleen heeft gezeten,. Als ik terug in de tijd kon, had ik hem een leuk vriendinnetje gegeven.

Mijn eerste cavia zat ook twee jaar alleen, tot ik er achter kwam dat cavia's samen hoorde. Dus kwam er een vriendinnetje bij. Ik had mijn cavia nog nooit zo blij gezien! Ze leefde helemaal op. Sindsdien zitten alle dieren die groepsdieren zijn, altijd samen.

Leuke cavia's heb je trouwens!!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:32

Goed topic! Als het ook maar bij één persoon de ogen opent is het zinvol geweest. Groepsdieren hebben zo nood aan een maatje! Eentje is vaak nog wat povertjes maar toch echt een minimum. Maar als je ze in groep houdt en ziet hoe ze met elkaar omgaan wordt het pas echt genieten.

Dat geldt overigens niet alleen voor cavia's en konijnen, maar ook voor al die eenzame vissen, vogels (parkieten, kanaries, papegaaien,...), ratten, chinchilla's,... noem maar op. En dan natuurlijk -we zijn tenslotte niet voor niets op bokt- al die eenzame paarden en pony's die in hun eentje staan weg te kwijnen. Je mag een dier nog zo veel aandacht geven; vervanging voor een soortgenootje kan een mens nooit ofte nimmer zijn!

Samiyah

Re: Waarom niet 1, maar 2 cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:45

Goed topic! :) Ik heb 5 cavia's (in groepjes van 2 en 3) en het is zo heerlijk om ze te zien communiceren met elkaar!

Vroeger als kind heb ik ook een konijn alleen gehad, ik voel me er nog steeds een beetje schuldig over. Maar ik was nog maar een kind en m'n ouders wisten niet dat ze met min. 2 moesten. (en er was nog geen internet :p )

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:37

Goed topic! :j

Zelf heb ik +- 40 cavia's en op 1 na zitten ze allemaal minimaal samen met één andere cavia. Voel me dan ook erg schuldig tegenover degene die alleen zit, maar dat is een mannetje, zijn vriendje is eergisteren overleden en ik heb geen ander mannetje alleen zitten.
Het scheelt wel dat ik dus veel cavia's in dezelfde ruimte heb, waardoor hij wel andere cavia's ziet, hoort en ruikt.

Maar echt contact maken door elkaar te wassen etc is zó belangrijk! Hij blijft dan ook zeker niet lang alleen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:22

Ik ben het eens met mijn voorgangers, goed topic :j

Je leest teveel dat cavia's, en ook konijnen, alleen worden gehouden, omdat 'hij toch wel genoeg menselijke aandacht krijgt'. En dat terwijl cavia's toch echt sociale dieren zijn.
Het is heerlijk om onze cavia groep 's zomers buiten te zien. Ze kunnen zo ontzettend gezellig met elkaar omgaan/kletsen en het is echt fijn om te zien dat ze de sociale interactie waarderen :j

Je merkt ook heel erg dat cavia's, die alleen zitten, moeite om zich aan te passen aan soortgenoten en natuurlijk gedrag te vertonen, dit vind ik zo spijtig. Er gaan zoveel tijd in zitten om een cavia te laten wennen, die nooit een vriendje heeft gehad (of heel lang geleden).

Ik hoop dat dit de ogen opent voor tenminste één iemand op het gebied van cavia's (en konijnen) ;)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:31

Ik heb altijd een zwak gehad voor cavia's. Als kind had ik er ook 1 en daar voel ik me achteraf ook schuldig om, maar toen stond ik daar helemaal niet bij stil en mijn ouders wisten ook niet dat ze minstens met z'n tweeën moesten.
In de toekomst hoop ik een mooi groot hok te kunnen kopen/bouwen om een groepje cavia's in te houden, dat lijkt me echt super leuk :)

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:38

Hier altijd een groot verblijf gehad met meerdere konijnen, cavia's en kippen door elkaar heen. Het zijn echt dieren die in groepen leven. Als het maar ruim genoeg is dan gaat het koppelen prima. Ging er een cavia door ouderdom dood, dan werd er weer een nieuwe uit de opvang bijgehaald. Ze leven hier het hele jaar door buiten en worden gemiddeld een jaar of zes. Nu ingekrompen naar een caviavilla met 3 cavia's, maar de dames hebben dikke pret samen en leven echt in een groep. Nu heeft mijn nichtje een beertje en misschien dat we een van de dames toch eens gaan koppelen aan deze knappe kerel ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:56

Super van je want ook best veel bokkers hebben een cavia('s).

Wij hebben hier een groep van op dit moment 25 zeugen en daar lopen 2 castraten bij.
De rest zit gekoppeld in flats. 1 beer zit op dit moment alleen omdat hij zijn "maatje" zwaar had toegetakeld, maar daar vinden we ook wel weer een oplossing voor.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:35

25 zeugen, wow :wow: gaaf zeg! Die moeten wel in een enorm verblijf leven, heb je toevallig een foto? (sorry beetje offtopic :D )

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:33

Dankjewel voor de leuke reacties! Ik wou eerst het topic niet openen, wou geen zeurtopic beginnen ofzo, maar ik wou juist mijn verhaal kwijt en mensen informeren.

Zelf heb ik op het moment 2 konijnen alleen zitten.
1 konijn is 12 en kregen we toen hij 7/8 jaar was, dus dat was ook geen optie om meer te laten castreren. En onze voedster is nu 3 jaar, ik zou haar wel een vriendje gunnen maar wij mogen geen konijnen meer. Want de konijnen zijn eigenlijk niet van mij, maar van mijn zusjes en die kijken er zo nu en dan naar om, maar het dagelijkse verzorgen komt het vaak op mij neer. Niet dat ik dat erg vind, maar zo hoort het eigenlijk niet. Dus er komt helaas geen konijntje meer, onze oude Poekie blijft hier tot zijn dood, en wie weet komt Pip ooit nog terecht bij een vriendje....

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:22

Samiyah schreef:
25 zeugen, wow :wow: gaaf zeg! Die moeten wel in een enorm verblijf leven, heb je toevallig een foto? (sorry beetje offtopic :D )

Je die hebben wel de ruimte :D

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:29

Mijn 2 caviameisjes van nu 9 maanden zijn 2 volle zusjes uit t zelfde nest. Als ik de 1e uit de kooi haal, gaan ze naar elkaar piepen en fluiten omdat de dames elkaar dan missen. Officieel heten ze Zaza en Zoë maar ze wisselen steeds van naam. Momenteel heten ze Kaas en Kaasje ^^

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:45

Cavia's zijn zeer zeker groepsdieren, ikzelf heb 3 meiden samen en 2 kerels in een ander hok. Gaat super.
Helaas zijn niet alle caafjes zo sociaal. Ik heb namelijk een een beertje gehad die alles aanvloog bij hem in het hok, dame of heer. Maakte hem dus niet uit. Hij ging door tot bloedens toe. (Uiteindelijk ook bij mij, note to self.. steek nooit je hand tussen twee vechtende cavia's :o )

Castratie helpt dan vaak wel, al brengt dat natuurlijk ook wel een klein risico met zich mee. Klein, maar wel aanwezig.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:27

Weet iemand hoe makkelijk het is om een 3e cavia te koppelen aan 2 dames die al hun hele leven samen zitten?

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:43

Nu ik er aan denk.. mijn eerste konijn zat ook alleen... (Oké, mn ouders kregen haar van iemand toen ik nog maar 2 was..)
Wat wel grappig was, ze had een buitenhok met een ren en daar kwam 's avonds altijd een 'wild' konijn naast zitten.

Daarna wel altijd 2 konijnen samen gehad, alleen de laatste 2 konden het zacht uit gedrukt niet zo goed met elkaar vinden. (Konijn 1 viel konijn 2 steeds aan, tot bloedens toe...) Dus hebben we een extra hok gekocht zodat ze dan maar naast elkaar in hokken zaten, toen één van de konijnen overleed is de andere naar de kinderboerderij gegaan :P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:24

_AB_ schreef:
Weet iemand hoe makkelijk het is om een 3e cavia te koppelen aan 2 dames die al hun hele leven samen zitten?

Ik zou niet bewust kiezen voor een drietal. Ik zou óf 2 tweetallen óf een viertal maken. Ervaring leert dat er bij een drietal toch altijd eentje buiten valt ;)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:58

Dank je voor je reactie. ik lees m alleen wel n beetje laat...
Heb inderdaad voorlopig besloten de dames met zn 2en te laten.