Puppy in bench snachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddie_

Puppy in bench snachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:20

Hallo lieve bokkers,

Ik vraag het hier maar eens, omdat ik toch twijfel over het een en ander. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Onze pup van 9 weekjes moet natuurlijk snachts tussendoor nog uit de bench, om te kunnen plassen en poepen. In de bench heeft hij de helft met dekentjes en zachte onzin en de andere helft met kranten, voor als hij toch tussendoor nog moet. Overdag plast hij keurig op de kranten, snachts niet.

Ik sta op tijd op voor hem (als ik niet op sta houdt hij het zo'n 6 uur vol voor dat hij gaat janken.. super knap dus!) Ik laat hem snachts na ongeveer 4 a 5 uur eruit, zodat het in ieder geval voor die 6 uur is dat hij vol houdt.

Maar nu is het probleem... hij plast / poept wel netjes op de krant dan buiten de bench, maar daarna stuiterd hij van de energie. Mijn aanpak nu is hem gewoon laten stuiteren in de woonkamer wat hij wilt, zodat hij zijn energie kwijt kan. Hij rent, speelt, stuiterd en als hij klaar is komt hij op schoot gekropen bij me. Dan is hij moe en wilt hij slapen, dan stop ik hem terug in de bench. Dan huilt hij misschien nog 5 minuutjes en dan geeft hij het op en gaat slapen. Ook voor het slapen in eerste instantie wordt hij moe gemaakt, zodat hij niet piept. Doen we dit niet, schreeuwt hij alles bij elkaar.

Is dit goed? Want ik hoor vaker dat je de pup alleen mag laten plassen en dan terug in de bench moet zetten, maar dan zit hij zóó vol energie, dat dat niet te houden is voor hem.

Liefs, Mij.

aslo

Re: Puppy in bench snachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:25

Ik deed het altijd als volgt:
's avonds zo laat mogelijk nog even uit (24.00 u). Dan in de bench en dan 's morgens vroeg rond 06.00 u er weer uit.
Het tijdstip 's morgens schoof ik per week verder op tot op laatst rond 08.00 uur uit. Dan 's avond het tijdstip ook wat terug schroeven naar 22.30 uur. Eten e.d. kregen de pups in de bench, zodat ze deze gingen associëren met een fijn plekje. Onze huidige honden gaan er 's avonds na de laatste uitlaatronde zelf in. Das gewoon hun vaste nachtplek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:26

Als jij er geen problemen mee hebt en hij gaat daarna netjes slapen, lekker zo houden. Rustig de tijd 's nachts wat oprekken. Ik zou wel opletten dat hij niet steeds langer 's nachts gaat stuiteren, hoe lang duurt dat gemiddeld?

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:30

Leer een hond alsjeblieft niet op kranten plassen, straks ben je dat weer aan het afleren... Gewoon buiten plassen, onze pups konden ook altijd zo'n 7 uur zonder ongelukjes 's nachts.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:05

Die van ons sliep gewoon door van ongeveer half 12 tot half 7. Dit konden we redelijk snel opschroeven naar langer. Maar ik zou hem in de nacht als je er dan bij ben, wel buiten zetten en niet op de kranten. Want hij moet uiteindelijk buiten leren, en niet op de kranten.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:49

Bedankt voor jullie berichten!

@ Aslo; dat is wel een goed idee inderdaad. Misschien een paar brokjes mee de bench in 's avonds.
Maar moet zeggen het in de bench gaan op het moment dat hij goed moe is, is geen probleem. Vannacht heeft hij niet 1 keer gepiept en is gewoon lekker gaan slapen (deurtje stond nog open en hij sliep al zowat, wilde er ook helemaal niet uit lopen).

@ Mizora; meestal is hij ongeveer een half uurtje wakker voor hij weer terug de bench in gaat. Dat willen we natuurlijk steeds minder maken, maar hij heeft nu gewoon zó veel energie!

@ Surprise; de fokker heeft de pups krant-zindelijk gemaakt. Dat is al heel netjes, gezien de puppy uit zichzelf naar de kranten toe loopt als hij moet poepen of plassen. Ergens anders plast hij bijna niet! Het is de bedoeling om de kranten steeds verder richting achterdeur te leggen, zodat hij uiteindelijk voor de deur gaat staan als hij moet plassen (als dat het vast plas plekje is geworden en er liggen geen kranten meer, dan zal het ons wel opvallen dat hij daar heen gaat).
We wonen op 6 hoog, dus voor íeder plasje naar onder (buiten) is geen oplossing. Dus het is nu eerst eens even de bedoeling om hem te leren uiteindelijk op het balkon te plassen (op een specifiek stukje daarvoor natuurlijk!) en dan als hij wat ouder is kan hij het natuurlijk lang genoeg ophouden om gewoon tijdens de wandelingen te plassen en poepen. Onze andere hond heeft daar ook genoeg aan. 4 keer per dag minimaal wandelen overigens (en voor het slapen nog een snel plas-rondje).
En gelukkig hebben wij geen krant haha, dus valt niets af te leren!

@ Wendy; beetje zelfde als surprise, betreft de kranten. En 7 uurtjes houdt hij niet vol. Een uurtje of 6 is op dit moment wel het maximale. Dan moet hij er echt even uit. Het is natuurlijk wel de bedoeling om dit langzaam op te bouwen. Maar 9 weekjes is natuurlijk nog wel érg jong, die blaasjes zijn ook zo gigantisch klein.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:53

Ja is ook zo.. Maar kan je niet bijvoorbeeld iets later naar bed gaan? Dat je er dan niet in de nacht uit hoeft? Lastig zo die kleine blaasjes idd.. Over 3 weken gaat dat al stuk beter!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:35

Ik zou het ook niet met kranten doen. Gewoon buiten op het gras leren. Heb hier tot nu toe alle honden nog binnen 3 a 4 weken compleet zindelijk gehad.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:56

@ Wendy; maakt niet uit hoe laat ik naar bed ga, de tijd dat hij in de bench kan blijven is toch hetzelfde. Of dit nu van 23:00 uur tot 04:00 uur is of van 02:00 tot 07:00 uur haha!

@ Wilawander; jij woont vast niet in een flat, op 6 hoog met alleen een betonnen balkon?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:17

hier precies hetzelfde hoor. Onze pup, nou ja inmiddels 10 maanden bijna vindt de bench ook helemaal niet erg, maar het is wel de kunst het juiste moment te vinden. Als hij moe is, geen probleem loopt hij er vaak uit zichzelf in. Maar is hij moet en stuiterig laat hij duidelijk horen het er niet mee eens te zijn. Wil hij graag bij ons zijn en spelen. Eg vindt hij de bench niet, zoekt hem zelf ook op en is echt zijn plekje.
Meestal als hij het er niet mee eens is, legt hij zich er al vrij snel bij neer. Momenteel is hij wel wat aan het puberen en heeft hij dagen dat hij niet moe te krijgen is. We blijven gewoon kijken en luisteren naar hem en dan komt ook dat wel weer goed.

Wat trouwens goed kan helpen is een radio bij de bench. Helpt bij die van ons vaak wel.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 08:17

Ik moet zeggen, de puppy vindt de bench op zich ook niet erg. Toen hij moe was kroop hij er ook zelf in, omdat het voor hem gewoon een lekker zacht, rustig plekje is. Hij heeft gisteravond even een runderlevertje gekregen, zo'n staafje. Daar heeft hij zachtjes op geknabbeld. Die hebben we hem meegegeven in de bench (die kon toch niet te klein worden voor hem in die tijd, gezien hij er amper van kan eten nog) en dat vond hij ook wel fijn. Hij is best tevreden de bench in gegaan. Hij heeft ook maar heel even drama gemaakt, misschien een minuutje of 5, in ieder geval nog geen 10! Daarna is hij gaan slapen! Super trots!!

Om 04:00uur had ik de wekker staan, om hem even eruit te halen. Hij was gewoon aan het slapen, dus heb hem er half slapend uitgevist en op de kranten gezet in de kamer. Dit ging perfect!! Hij plaste en omdat hij nog een beetje moe was, heeft hij ook maar 5 minuutjes (maximaal) drama gemaakt om terug in de bench te zitten, maar daarna is hij toch heel tevreden in slaap gevallen weer, met wat zacht gesnurk.

Super goed gegaan dus! Wel ook nog een plasje in de bench gedaan (netjes op de krant-helft). Maar met opstaan om 07:00uur toch ook weer netjes op de krant geplast. Nu tevreden een runderknaagstaaf aan het delen met onze andere hond.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:17

Ik wil in dit topic even inhaken, over 6 weken krijg ik namelijk een Weimaraner pup

Zoals ik goed begrijp, is het beste om, als de pup om 24:00 gaat slapen, haar even om 04:00/05:00 laten plassen.
Maar als de pup dan slaapt? Is het beste om haar dan wakker te maken en buiten te zetten voor haar plasje?

Ik ga de eerste nachten bij haar slapen, zij in de bench en ik op de bank. Ik wil namelijk niet dat ze boven komt of op de slaapkamer.
Of kan ik dan beter gewoon wachten tot dat ze wakker wordt, en haar dan buiten zetten?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:22

Ik lees ook even mee hier, wij krijgen over 4 weken ons bordeauxdog pupje. Volgens mij worden zij door de fokker ook krant-zindelijk gemaakt, dus ik zit straks een beetje met hetzelfde idee. Wij hebben gelukkig wel gras binnen een paar meter afstand, dus ik wil haar zo snel mogelijk leren om buiten haar plasjes te doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:35

De pup bij mijn vriend heeft het nooit in de bench gedaan. Ook al stond ie op knappen, hij deed het niet.
Vaak ging ie er rond half 11/ 11 uur uit, en dan rond 6en (vader moest werken, dus gelijk laten piesen). Hij heeft het wel eens in de kamer gedaan, maar dan even zn neusje in de pies gedrukt en meteen naar buiten. Na 3/4 week ging ie voor de deur zitten als ie moest piesen :').

Nu is ie bijna een jar

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:38

als ie snachts nog slaapt terwijl jij de wekker hebt gezet zou ik de volgende nacht de wekker een half uurtje later instellen, totdat ie helemaal niet meer wakker wordt. zo heb je ze in no time nachtzindelijk. en snachts plassen is gelijk weer naar bed slapen

overdag is het plassen na het eten, na het slapen, na het spelen, dan is het niet erg als ie juist na het plassen (uitlaten) actief is.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:43

ha goed om te weten, dat ze vaak moeten plassen na het eten en slapen en zo.
Ik lees wel, dat je een half uur voor en na het eten (weet niet of dit alleen bij dit type hond zo is)
Niet moet gaan spelen/wandelen, dus is dan maar een plasje bij het kanaal of zo.
Wonen we vlakbij en ook al heb ik een hele grote tuin, wil liever niet dat zij het aanleert om in de tuin te doen.

En het beste is dus, het plasje laten doen, als de pup wakker wordt.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:52

Idd. zodra ze in beweging komen direct naar buiten, laten plassen en dan spelen.
Wij krijgen over een paar week ook weer een pupje, een frans bulldogje.
Voor ons 8,5 jaar geleden dat we een pup hadden, maar dat weet ik nog wel.
Dat ze voor je iets gaat doen eerst naar buiten moet.
En idd. weer na het eten, en na het spelen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:00

Ess_Ramona schreef:
Hij heeft het wel eens in de kamer gedaan, maar dan even zn neusje in de pies gedrukt en meteen naar buiten.

Ik hoop wel heel hard dat dit advies niet opgevolgd wordt, dat is echt iets wat je NIET moet doen.

TS, volgens mij doe jij het hartstikke goed!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:06

haha ik hoop dat mijn idee/bedenken erover ook goed zijn Diablo? :P

En idd met zijn neusje in de pies.. is zielig, je duwt je baby/peuter toch ook niet zijn gezicht in zijn luier of broekje waar die in geplast heeft.. :n

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:24

tis niet eens alleen zielig maar het lost niets op, want honden vinden het zelf niet vies alleen de handeling van jou hem erop drukken e.d. daar kweek je alleen angst voor jou mee.

als ie het binnen kan doen je bent erbij, dan ben je zelf een sul want dan was je te laat, goed kijken naar je hondje is heel belangrijk ook in de rest van zijn leven, dingen herkennen, honden doen niets zonder dat van te voren aan te geven, soms heel subtiel

vaak met plassen en poepen zoeken ze een plekje, dus let daarop, dan draaien ze nog een keer... als je dat al ziet kan je hem oppakken en buiten zetten...en jij hebt dan gewonnen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:44

CalvinenGino schreef:
haha ik hoop dat mijn idee/bedenken erover ook goed zijn Diablo? :P

En idd met zijn neusje in de pies.. is zielig, je duwt je baby/peuter toch ook niet zijn gezicht in zijn luier of broekje waar die in geplast heeft.. :n

Nou, ik heb niet de wijsheid in pacht hoor, maar een pupje met zijn neus in de urine duwen heeft gewoon echt geen zin. Je bereikt er niets mee, hij snapt niet waarom je dat doet.
Gewoon héél goed opletten. Inderdaad na het slapen, eten en spelen naar buiten, maar het kan natuurlijk ook zomaar tussendoor zijn dat hij moet plassen. Het diertje heeft nog geen schema, als hij moet, moet hij en hij doet dat ook. Hij heeft nog geen controle over zijn blaas, dus moet je hem niet straffen als hij het per ongeluk toch in huis doet. Je moet gewoon zelf opletten en steeds weer buitenzetten als hij aanstalten maakt om te plassen of te poepen, het kwartje valt vanzelf wel.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:19

Wij woonden ook nog op een flat toen we onze pup kregen.
en zijn echt zoveel mogelijk voor ieder plasje/poepje naar beneden gelopen.
Hoe consequenter je zelf bent hoe eerder je puppy zindelijk is.
voor de zekerheid hadden wij wel een krant bij de balkondeur liggen (tja je moet zelf soms ook naar de wc en als puppy dan ook moet)