Tuigje voor je kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Tuigje voor je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 15:41

Jack heeft op 16 januari zijn poot gebroken. Hij is sowieso erg onhandig en dat heeft ons doen besluiten hem niet meer zonder toezicht buiten te laten.
Nu hebben wij een grote tuin, maar deze kan niet afgezet worden zodat hij in de tuin kan blijven.
Nu dacht ik er aan een tuigje voor hem aan te schaffen zodat hij, als het mooi weer is en wij bijvoorbeeld op het terras zitten ook gewoon lekker buiten kan zijn.
Hij kan dan lekker buiten zijn en ik hoef niet bang te zijn dat hij zal ontsnappen doordat wij steeds in en uit lopen.

Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee. Wat voor tuigje moet ik hebben, wat zit goed. Ik ben altijd bang dat een tuigje met bandjes gaat snijden of irriteren.
De K9 Julius tuigen voor honden zijn erg mooi, maar veel te groot voor kleine Jack, die nog geen jaar is en door zijn enormm slechte start waarschijnlijk ook altijd klein zal blijven.

Nu vond ik op Zooplus deze, maar de ervaringen zijn nogal wisselend.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ere/151973

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij van een advies voorzien!

vanLotje

Re: Tuigje voor je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:44

ik zal wel weer teveel kattenfluisteren maar ik vind 'n kat aan een tuigje NOT DONE.
De discussie veiligheid / overlast gaat ook hier onherroepelijk weer oplaaien, en daar houd ik me fijn buiten :) ...maar katten aan tuigjes :n

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:56

Op zich hoeven tuigjes met bandjes niet te gaan snijden of irriteren hoor. Wij hebben zelf een tuigje van suede gehad voor het konijn (maar was officieel voor een kat), ging prima. Later ook voor de hond als pup gebruikt. Qua lijn hoor je veel mensen een waslijn door de tuin spannen en daaraan een lijn naar beneden doen zodat de kat wel een flink stuk kan bewegen zonder een makkelijk in de knoop rakende lijn te hebben.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:02

vanLotje schreef:
ik zal wel weer teveel kattenfluisteren maar ik vind 'n kat aan een tuigje NOT DONE.
De discussie veiligheid / overlast gaat ook hier onherroepelijk weer oplaaien, en daar houd ik me fijn buiten :) ...maar katten aan tuigjes :n

Geeft niks hoor, dat is je goed recht.

Voorop gesteld gaat Jack niet aan de lijn als er geen toezicht is. Het gaat puur om de momenten die wij ook lekker in de tuin doorbrengen bijvoorbeeld.
Ik ben er namelijk ook niet voor, maar ik wil het voor Jack wel proberen op een zo'n veilig mogelijke manier.
Onze andere kat speelt gewoon los buiten (wel met een bandje om maar met safety sluiting die goed werkt).
Jack mag niet meer los naar buiten, de kans dat hij dan met een kapotte poot terugkomt is veel te groot en dat risico wil ik niet lopen.
Daarvoor heb ik er namelijk te veel liefde, tijd, moeite en geld in gestoken ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:06

Mizora schreef:
Op zich hoeven tuigjes met bandjes niet te gaan snijden of irriteren hoor. Wij hebben zelf een tuigje van suede gehad voor het konijn (maar was officieel voor een kat), ging prima. Later ook voor de hond als pup gebruikt. Qua lijn hoor je veel mensen een waslijn door de tuin spannen en daaraan een lijn naar beneden doen zodat de kat wel een flink stuk kan bewegen zonder een makkelijk in de knoop rakende lijn te hebben.

Hij heeft zo'n tuigje gehad (voor de eerste paar keren naar buiten, laten zien waar de achterdeur is en hoe hij daar kan komen e.d. ;) ) Maar die zakt altijd scheef en achter in die holtes bij de voorpoten. Dit was ook een kittentuigje en past hij dus nu niet meer.
Qua lijn moet ik er nog even over nadenken hoe dit het beste kan, waslijn met oogje e.d. is een optie, maar kan ik zo even niet voor me zien bij ons op het terras.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:06

Heb je geen mogelijkheid om een leuke kattenren in de tuin te bouwen voor 'm ?
Kan de andere kat af en toe ook eens komen spelen ;)

Ik ben ook geen voorstander van katten aan touwtjes en tuigjes, ze kunnen zichzelf binnen een heel korte tijd gruwelijk in de nesten werken daarmee :(

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:06

November vorig jaar mijn poes bij mijn ex opgehaald, maar was zulk mooi weer, ook een suede tuigje opgehaald en elke dag even met haar de tuin in in het zonnetje, je zag haar lekker genieten, nee, ik vond er niks mis mee. Nu vanaf halverwege januari kan ze lekker zelf weer naar buiten zonder tuigje.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:18

Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn vorige post. Het is namelijk niet zo dat hij helemaal nooit meer los naar buiten kan. Hier kan nog wel een hele lange tijd over heen gaan (max een jaar denk ik, hoop ik). Dus om daarvoor dan een hele ren te bouwen......... tja weet niet, denk niet dat ik dat doe :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:20

Ik zou dat nog wel doen voor een maand :D

't Lekkere ervan is dat hij er ook gewoon in kan als je zelf niet buiten bent en zo hebben jullie allemaal veel meer vrijheid ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:42

Wij hadden een heel fijn tuigje van Rogz, was voor kleine hondjes geloof ik.
Poes vond het prima, had een lijn van een meter of 8 en vermaakte zich prima in de tuin :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:52

Onze katten hebben totaal geen probleem met een tuigje. Vanaf katten af aan aangewend, eerst wilden ze niet lopen als t aan was, nu beginnen ze spinnen als ze omgaan, want tuig + buitenspelen en dat is leuk.
Als ik er nu een zou kopen, zou ik er een kopen met niet alleen een tussenbandje aan de bovenkant, maar ook tussen de voorpoten. Dan zit t toch wat beter vast. Nu kunnen ze m uittrekken als ze hun best doen, wat ook wel prettig is om te weten dat ze in ene paniek situatie gewoon zichzelf los maken. (natuurlijk hoe ik wel toezicht).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:53

Toen wij nog op een bovenwoning zaten en onze katten jong waren, hebben wij hetzelfde gedaan. Wij wilden ze ook af en toe van het lekkere weer laten genieten, maar er mocht geen ren gebouwd worden (ivm huren) en we vonden ze nog te jong om alleen op onderzoek uit te gaan. We hebben ze aan een tuigje met een lijntje mee het dakterras op genomen als wij daar ook zaten en dat ging perfect! Alleen je moet ze dus wel constant in de gaten houden (maar ik zag in je post dat hij idd ook alleen onder toezicht buiten zal komen).

Vrienden van mij wonen op een boerderij en hebben een volwassen kat uit het asiel gehaald. Zij hebben in het begin, om hem kennis te laten maken met het terrein, eerst ook aan een tuigje met lijn gehad. Ook altijd onder toezicht en ook daar is het altijd goed gegaan. Hij vind zelfs muizen terwijl hij aan de lijn zat :D

Het tuig dat je laat zien in je post lijkt me erg mooi. Ik heb hem zelf nooit in het echt gezien, maar het lijkt mij een stevig tuig dat niet zo snel gaat snijden en schuiven.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:55

vanLotje schreef:

Dat vind ik eigenlijk ook. Maar het lijkt me toch wel beter om een kat aan een tuigje buiten te laten dan helemaal niet.
Sorry TS, ik heb geen ervaringen ermee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:01

Afbeelding
Zo een hadden wij er :) zat alleen vast als wij ook buiten waren en kon niet bij de schuttingen e.d. komen.