Bewust kruising fokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Bewust kruising fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:01

:wave:

Ik durf dit bijna niet op bokt te zetten, bang voor de kritiek als ik ben :')
Het is namelijk zo dat ik misschien bij mijn oudste hondje een nestje wil gaan fokken. Ze is 3 jaar (vandaag jarig, hoera *\o/* ) en een Cavalier king charles spaniel.
Nu hoef ik de meeste van jullie niet te vertellen hoe veel gezondheidsproblemen er spelen bij dit ras. Ik heb me hierin ook verdiept en mijn hond is door de MRI scan gegaan en VRIJ bevonden van die vreselijke afwijking syringomyelia (de te kleine schedel voor de hersenen, voor de mensen die de naam niet weten maar bekend zijn met de aandoening ;) ). Daarnaast zijn haar paps en mams ook gezond en hebben beide een gradatie A hart en ook geen syring.
Nu zou je denken, hup, een gezonde Cavalier reu erop en je hebt gezonde pups. Helaas is dit niet altijd zo, aangezien een cavalier x cavalier altijd meer risico met zich meebrengt.

Nu kwam ik zo'n jaar geleden de Tibetaanse spaniel tegen in een boek. Dit hondje spreekt me erg aan en de gezondheidsproblemen die bij dit ras spelen, zijn echt minimaal (ik denk mede doordat het ras niet zo bekend is en dus niet doorgefokt).
Ik ben dus aan het overwegen of het een optie is om mijn hond te laten dekken door een Tibetaanse spaniel reu. Uiteraard ook een gezonde, sociale enzovoort.
Sowieso wil ik zelf één pup houden en voor twee eventuele anderen heb ook al een plekje.

Ik wil dus graag een gezond hondje fokken. Ik ben benieuwd naar de mening van de bokkers hierover! Ik hoef op zich geen haat PB's e.d. over vermeerdering, nutteloze nestjes en weet ik wat nog meer :Y)
Ben gewoon benieuwd naar meningen die ik bij mijn overwegingen mee kan nemen :)
Laatst bijgewerkt door Aranel op 24-03-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:04

Zo te lezen heb je er goed over nagedacht en heb je goed onderzoek gedaan.

Meid, doe lekker waar jij je goed bij voelt. Volgens mij zit dit wel snor.

troi

Re: Bewust kruising fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:08

Tegen de tijd dat wij een hond kunnen nemen (nu tijd tekort) ga ik zoeken naar een kruising uit geteste en gezonde ouders. Hoe breder de genetische spreiding hoe groter de kans op een gezonde nakomeling. Vanuit mijn perspectief ben jij dus ontzettend goed en diervriendelijk bezig!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:35

Ik denk dat de meeste tegen kruisingen zijn omdat ze de hond van de buren op hun eigen vuilnisbakkie zetten. Dus niets van tests, niets van voorgeschiedenis, niets van erfelijkheid gekend.
Jij hebt een rashond, is getest, ouders gekend en getest en ik vermoed de toekomstige dekreu ook.

Daar kan in mijn ogen niet veel mis mee gaan.
De 2 rassen leunen ook dicht tegen elkaar aan, het zijn beide spaniëls, dus een karakter-conflict in het kopje zie ik ook niet meteen gebeuren.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:34

Ik denk dat wat Ashkerlon zegt wel een kern van waarheid heeft: De meeste mensen die "tegen kruisingen" zijn, zijn tegen zgn pretkruisingen. Dat idee van "heuj, ik heb een stafford en laat ik nou de shar pei reu van de buren daar even een pleziertje op beleven" ofzo, zonder te kijken naar gezondheid of, minstens zo belangrijk, karakter.

Jij hebt jouw hondje getest, en zij is vrij van erfelijke dingen. Ik ben niet helemaal op de hoogte van SM en hoe dat vererft maar ik denk juist dat het een prima plan zou zijn om er een gezond en getest hondje van een ander ras op te zetten. Met de grote maatschappelijke druk die er nu op de rashondenwereld ligt denk ik dat ze over een paar jaar niet eens anders meer kúnnen, dan hier en daar wat nieuws inkruisen. "Vers bloed" enzo :) De combinatie lijkt mij ook niet verkeerd, ben niet al te goed op de hoogte van beide rassen verder :P Als ik ze zo naast elkaar zie op foto's lijkt de Tibetaan me wat kleiner met een wat fijner neusje?

Wel rijst bij mij de vraag: Wat is je doel van deze kruising. Want theoretisch begrijp ik het wel, een soort "rasverbetering" maar aangezien je pups geen stamboom krijgen en eventuele verdere nakomelingen ook niet, is het niet echt "rasverbetering" snap je wat ik bedoel? Ben gewoon heel erg benieuwd wat je achterliggende gedachte is, no offence verder :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:49

Neej: Ze lijken wel een beetje op elkaar inderdaad. Tibetaanse spaniëls zijn wat kleiner met een wat kortere neus.

Rasverbetering is het niet, dat klopt.. Ik wil zelf heel graag eenmalig een nestje fokken, zomaar een kruising pupje kopen kan ook wel natuurlijk, maar ik wil graag de hondjes zelf opvoeden en dat zelf eens allemaal meemaken. Ik wil graag een pup van mijn hondje omdat ik zo gek op haar ben en het me mooi lijkt om een pup van haar te hebben :)
Maar als mijn dierenarts het afraadt om een verhoogt eventueel gezondheidsrisico is het voor mij ook meteen klaar hoor, mijn hondje moet wel echt kerngezond zijn verklaar voor ik haar laat dekken :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:57

Ik denk eigenlijk, dat ondanks dat rashondenfokkers altijd maar roepen "rasverbetering rasverbetering", dat iedereen wel zo begint met fokken. Omdat men dat gewoon graag "een keertje wil meemaken" enzo. Ik zelf ook hoor, als ik de kans zou krijgen zou ik het geloof ik ook doen :D

Welk beeld heb je zelf voor ogen bij de zoektocht naar een dekreu? Naast dat ie gezond moet zijn natuurlijk, want dat spreekt voor zich :) Welke punten houd je dan in je achterhoofd bij reuen die je tegenkomt? Ik ben gewoon echt benieuwd namelijk :D Ik ken alleen de zoektocht naar een passende reu bij honden van hetzelfde ras en dan kun je gewoon zeggen nou, de teef mag wat vrijer, of de teef is wat te kort/lang/hoog/laag en daar pas je dan je reuenkeuze op aan, je hebt tenslotte een ideaalbeeld, de rasstandaard, voor ogen bij het fokken, en bij kruisingen ligt dat dan weer anders lijkt me :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:04

Nou ik heb al een fokker gemaild maar die wilden hun reu niet inzetten voor dekkingen met andere rassen en uit hun mail begreep ik dat het van de raad van beheer ook niet mag..
Ik zoek een fawn kleurig reutje met donkere snoet. karakter vind ik heel belangrijk, tibetaantjes kunnen wat onafhankelijk en op zichzelf zijn en ik zoek wel een reu die dat niet te erg heeft.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:07

"mag niet van de raad van beheer"? Nouja, in zoverre dat je er geen stamboom voor gaat krijgen, maar dat had je zelf ook wel bedacht toch?

Verder zal het de raad aan de spreekwoordelijke reet roesten of ik mijn stamboomreu op fikkie van de buren zet hoor :+ Maar veel fokkers zullen niet erg happig zijn. Het is niet voor niets dat de stamboeken in NL nog steeds hermetisch gesloten zijn, maar dat is uiteraard een andere discussie :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:11

Dat vond ik zelf ook wel vreemd ja, wat heeft de raad van beheer er nou mee te maken :+
Maar wie weet dat andere fokkers het niet zo'n probleem vinden :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:12

normaal gesproken zou ik zeggen NIET DOEN,,,

maar je doet het met verstand,, zoals je het beschrijft, en de 2 honden verschillen niet zo van elkaar.
ben wel benieuwd wat voor hondjes eruit komen.

succes ermee

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:16

Ik ben aangesloten bij een rasvereniging, als die erachter komen dat ik een ander ras op mijn hond zet worden ze niet blij. := Kan er dus inkomen dat een Tibetaanse reu met stamboom niet zo makkelijk te vinden is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:18

@nomanji:waarom heeft de rasvereninging wat te zeggen over waar jij je eigen reu op zet?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:27

Hebben ze natuurlijk niet. Maar ik ben bij hun aangesloten, dan hoor ik me aan hun regels te houden anders gooien ze me eruit. Als ik het zou willen moet ik buiten een rasvereniging om gaan fokken. De meeste fokkers zitten bij hun desbetreffende rasvereniging. Ik weet niet of de Tibetaan een vereniging heeft in NL? Want de Raad van Beheer heeft er in principe niks over te vertellen voor zover ik weet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:29

Volgens mij valt de Tibetaan onder de Japanse - en dwergspaniels. Ik heb nog geen specifieke rasvereniging kunnen vinden :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:30

Ok, dus als jij met jouw reu rashondjes fokt op geregistreerde teefjes en zo nu en dan met de buurteef rasloze hondjes dan mag je met je raszuivere puppen ook niet meer bij hun terecht voor de stambomen?

Jeetje, wat een bemoeizucht zeg....

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:38

troi schreef:
Ok, dus als jij met jouw reu rashondjes fokt op geregistreerde teefjes en zo nu en dan met de buurteef rasloze hondjes dan mag je met je raszuivere puppen ook niet meer bij hun terecht voor de stambomen?

Jeetje, wat een bemoeizucht zeg....

Stambomen hebben niets met de RV te maken, die komen via de RvB :) Daarom geeft een stamboom, in tegenstelling tot de publieke opinie, totaal geen garanties. En kruisingen krijgen bovendien sowieso geen bomen, zelfs geen bijlages in het stamboek. Maar ik vind het voor een RV ook wel er ver gaan om leden te royeren als ze een nestje buiten het reglement fokken. Gebeurt bij ons best wel eens (ivm frozen semen AI van een overleden reu oid) en dan krijgen fokkers gewoon geen pupbemiddeling voor dat bewuste nest en eventuele nesten die gelijktijdig daar liggen. Gaat mij ook wat ver om leden daarvoor te royeren. Daarnaast gaat het hier niet om fokkers en teven, maar om een dekreueneigenaar. En wat heeft de RV er mee te maken wat die met zijn reu doet? Die voldoet voor de dekreuenlijst prima, of ie nou op fikkie-van-de-buren geweest is of niet :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:22

ik kan me er 100% in vinden (roep ik al jaren) als beide ouder dieren een afkomstbewijs hebben waarbij dus voorouders bekend zijn en de gezondheid van die dieren en van beide ouderdieren. Ik zou wel proberen de pups ook een afkomstbewijs mee te geven en als daar verder mee gefokt wordt ook gezondheidsonderzoeken laten doen die in beide rassen voor kunnen komen.

Dit soort kruisinghonden zou ik (als het mijn rassen zouden zijn) absoluut voorrang geven op een echte stamboomhond. Mits dus afkomst en gezondheid e.d. allemaal bekend en onderzocht is. Dit is iets compleet anders dan zomaar kruisingen fokken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:26

bello2005 schreef:
normaal gesproken zou ik zeggen NIET DOEN,,,

maar je doet het met verstand,, zoals je het beschrijft, en de 2 honden verschillen niet zo van elkaar.
ben wel benieuwd wat voor hondjes eruit komen.

succes ermee

al zouden die honden wel van elkaar verschillen als de afkomst en gezondheid van generaties lang maar bekend is. Voor mijn part zet ze er een jack russell terrier op. Gezondheid gaat voor alles en je zal qua karakter net zo goed leuke maar mogelijk vrij felle hondjes krijgen. Leuk voor de sport!! Echter wel proberen een afstammingsbewijs te maken zodat er verder gegaan kan worden met deze kruising.

Kijk maar naar de mechels en duitser en kruisingen in de IPO sport e.d. ook zonder stamboom keurig in orde en weet men vaak de afkomst en voorouders en gezondheid enz. Zo krijg je tenminste weer een goede fok basis. Even vele jaren van de ras gedoe af stappen. Zet op die cavalier x tibetaan maar een jack russell x maltezer ofzo. Maar testen, testen en testen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:59

Mij maakt het niet uit of iemand een nestje fokt met of zonder stamboom, zo lang de dieren getest zijn en de kruising een goede combinatie is.
Maar bij een cavalier zou ik toch erg goed oppassen. Ook al is ze vrij bevonden, ik had begrepen dat de ziektes zich ook later nog kan openbaren of heb ik dat verkeerd? Persoonlijk zou ik zeggen, niet doen, omdat het gewoon echt heel erg slecht is gesteld met de cavalier. Had je een ander ras wat er beter voor staat zou ik het weer geen probleem vinden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:24

Ook ik ben niet altijd even huiverig voor weer een nieuw huis tuin en keuken nestje, maar zoals jij omschrijft heb je nodige testen gedaan en weet je ook genoeg van de voorouders.
Om een Tibetaan te vinden via de rasvereniging die dan voor een kruising gaat zorgen denk niet dat je dat snel gaat vinden.. Bij een rv stellen ze het op z'n zachtst gezegd niet erg op prijs als een dekreu op de lijst een kruising nest maakt, en dat is natuurlijk ook logisch gezien ze het ras raszuiver willen houden en de dekreuen bij bijna alle stamboeken een deklimiet hebben
Dus je moet dus "per toeval" een reu tegen komen met stamboom en die getest is en die dan niet aangesloten is bij de rasvereniging en jou teef ook nog eens wil dekken.. Ik denk dat het een lastige zoektocht word ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:21

Grappig dat ik dit topic tegen kom...
Ik heb zelf ook 2 cavaliertjes (beiden "geholpen"..). En afgelopen week 2 Tibetaantjes in de studio gehad.
Het zelfde heerlijke karakter, redelijk overeenkomend qua uiterlijk.
Geen gekke combi, dacht ik nog.

Ik ben erg benieuwd naar de pups, als het eenmaal zo ver is. In de tussentijd: veel succes en natuurlijk plezier in de zoektocht naar een reu die bij je teef past.

Over de discussie rasverbetering...
Ik heb niet de illusie dat de Cavalier bínnen het eigen ras nog "gered" of verbeterd kan worden. Tenminste, niet zonder echt vers bloed. En dat willen ze natuurlijk niet.
Dus als je het zó bekijkt, is het dan wel geen 'ras'-verbetering, maar wel 'hond-verbetering'.
Omdat er met een goed exemplaar gefokt wordt met vers bloed van een compatible ander ras. In mijn ogen zouden de rasverenigingen daar zelfs wat van kunnen leren!

Dat is in het verleden trouwens met heel veel paardenrassen ook gedaan... Even een keer een andere hengst van een ander ras erbij, om de genenpoel te verbeteren en te verbreden.
Kost misschien 2 á 3 generaties voordat je álle raskenmerken er weer perfect in terug hebt, maar vers bloed (en daarmee behoud van het ras!) is in mijn ogen meer waard, dan krampachtig aan "zuiver bloed" vasthouden en het ras daar aan ten onder zien gaan, omdat fokkers de afgelopen decennia gefaald hebben met wat in hun ogen "rasverbetering" was maar in werkelijkheid "ras verminking" is gebleken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:10

Conformatie fok vernietigt honden rassen. Het is een aanfluiting dat die idioten over "rasverbetering" durven te praten. En vergeet die twee á drie generaties maar om een ras weer in orde te krijgen, er zijn tientallen zo niet honderden werkhondenrassen die nooit meer zullen kunnen doen waar ze ooit voor gefokt zijn (wil je een lijst?).
Cavaliers zouden trouwens allemaal gecastreerd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:26

Oftewel; je bent het grotendeels met mijn standpunt eens, maar je drukt jezelf ietsje (sarcastisch..) sterker uit ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:45

Kuggur schreef:
Conformatie fok vernietigt honden rassen. Het is een aanfluiting dat die idioten over "rasverbetering" durven te praten. En vergeet die twee á drie generaties maar om een ras weer in orde te krijgen, er zijn tientallen zo niet honderden werkhondenrassen die nooit meer zullen kunnen doen waar ze ooit voor gefokt zijn (wil je een lijst?).
Cavaliers zouden trouwens allemaal gecastreerd moeten worden.

Helemaal mee eens!