Ik durf dit bijna niet op bokt te zetten, bang voor de kritiek als ik ben

Het is namelijk zo dat ik misschien bij mijn oudste hondje een nestje wil gaan fokken. Ze is 3 jaar (vandaag jarig, hoera
) en een Cavalier king charles spaniel.Nu hoef ik de meeste van jullie niet te vertellen hoe veel gezondheidsproblemen er spelen bij dit ras. Ik heb me hierin ook verdiept en mijn hond is door de MRI scan gegaan en VRIJ bevonden van die vreselijke afwijking syringomyelia (de te kleine schedel voor de hersenen, voor de mensen die de naam niet weten maar bekend zijn met de aandoening
). Daarnaast zijn haar paps en mams ook gezond en hebben beide een gradatie A hart en ook geen syring.Nu zou je denken, hup, een gezonde Cavalier reu erop en je hebt gezonde pups. Helaas is dit niet altijd zo, aangezien een cavalier x cavalier altijd meer risico met zich meebrengt.
Nu kwam ik zo'n jaar geleden de Tibetaanse spaniel tegen in een boek. Dit hondje spreekt me erg aan en de gezondheidsproblemen die bij dit ras spelen, zijn echt minimaal (ik denk mede doordat het ras niet zo bekend is en dus niet doorgefokt).
Ik ben dus aan het overwegen of het een optie is om mijn hond te laten dekken door een Tibetaanse spaniel reu. Uiteraard ook een gezonde, sociale enzovoort.
Sowieso wil ik zelf één pup houden en voor twee eventuele anderen heb ook al een plekje.
Ik wil dus graag een gezond hondje fokken. Ik ben benieuwd naar de mening van de bokkers hierover! Ik hoef op zich geen haat PB's e.d. over vermeerdering, nutteloze nestjes en weet ik wat nog meer
Ben gewoon benieuwd naar meningen die ik bij mijn overwegingen mee kan nemen
Als ik ze zo naast elkaar zie op foto's lijkt de Tibetaan me wat kleiner met een wat fijner neusje?
Maar veel fokkers zullen niet erg happig zijn. Het is niet voor niets dat de stamboeken in NL nog steeds hermetisch gesloten zijn, maar dat is uiteraard een andere discussie
Kan er dus inkomen dat een Tibetaanse reu met stamboom niet zo makkelijk te vinden is.