Vraagje over kleurvererving konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Vraagje over kleurvererving konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:53

Hoi,

Ik heb een vraag: mijn zusje heeft een mooi en lief huis-tuin-en-keuken voedstertje (Hangoor x Angora). Ik ben erover na aan het denken om te vragen of dat voedstertje voor één keertje gedekt mag worden, zodat ik daar jongen van aan kan houden, voor mezelf.
Het liefst zou ik dan jongen willen die zo veel mogelijk op haar lijken, ik weet alleen niet welke kleur zij precies heeft en met welke kleur ram ik de meeste kans heb op weer zo'n kleur jongen. Ze is een soort van bruin, zonder ticking. De langere haren zijn grijs. Toch lijkt ze geen madagascar te zijn, de oren, neus en wangetjes hebben dezelfde kleur als haar lijf. Heeft iemand een idee?

Afbeelding

StalNollie

Re: Vraagje over kleurvererving konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:54

niet met konijnen gaan fokken, daar is echt een overvloed van

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:59

Ken je de ouders van dit konijn? dan kun je kijken naar de kleur van de vader en moeder, en kun je kijken of dit konijn dominant, recessief, of beide (Aa) is voor het allel van vachtkleur. (of wat ze het meest waarschijnlijk is) Ik denk dat het anders best moeilijk is om uit te vinden hoe groot de kans is op dezelfde vachtkleur.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:44

Helaas, de ouders ken ik verder niet..

StalNollie: daar ben ik me van bewust, ik begin er zeker ook niet aan als ik niet van te voren al plek voor ze heb gevonden, mochten het er teveel voor mezelf zijn ;) Maar ik was vooral ook gewoon nieuwsgierig, naar welke kleur ze heeft en hoe die zou vererven :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:39

Zou er ook niet mee gaan fokken. Je kent inderdaad de ouders niet, dus je weet niet of er misschien erfelijke ziektes in de stam zitten.
Daarnaast... er zijn inderdaad al genoeg konijntjes. We worden ermee om de oren gegooid op dit moment. Lange wachtlijst... en het is nog geneens zomer! Want dat is de drukste periode van het jaar... aangezien mensen op vakantie gaan en het konijn dan weg moet.

Daarnaast is een konijn dekken niet zonder risico. Heb pas nog een verhaal gelezen waarvan de moeder de voorpootjes van de konijnen had afgebeten, diertjes leefde nog.. maar natuurlijk hadden ze geen toekomst. Voor de rest heeft ze het nest nooit verzorgd dus alle konijntjes zijn overleden.
Of van voedsters die overlijden tijdens of voor (of na) de bevalling.

Ik zou niet met dieren fokken waarvan je het ras niet kent en de ouders niet kent. Het is trouwens een gemixt konijn, dus wie weet wat eruit komt. Misschien komen er wel weer angora konijnen uit, dus konijnen met een lange vacht die je wel makkelijk kwijt kunt. Maar er zijn maar heel weinig mensen die een konijn 10 jaar lang iedere week willen kammen en borstelen en het iedere 3 maanden wil knippen of scheren.

Als je nog opzoek bent naar leuke konijntjes kan je misschien eens in de opvang kijken?