Epileptische aanval; baasje nu bang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Epileptische aanval; baasje nu bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:37

Gister heeft mijn bijna 15 jarige hond een epileptische aanval gehad (vermoedelijk).
Vanmorgen hebben we haar door de da laten checken en volgens hem is ze een hoogbejaarde, krasse dame.
Ze heeft nog nooit zoiets gehad, en het kan zomaar gebeuren. Het kan dat het hier bij blijft, het kan dat ze vaker aanvallen krijgt, daar is niks over te zeggen.
Gevolg is dat ik geen rust in mijn lijf heb en doodsangsten uit sta voor een nieuwe aanval. Hoe krijg ik dit bij mezelf onder controle? Ik zit overal op te letten, verlies haar geen seconde uit het oog en, door alle emotie (gisteravond was ze zo slecht dat we besloten hadden haar in te laten slapen, maar vanmorgen was ze weer helemaal ok) zit ik er gewoon even doorheen.
3 weken terug heb ik mijn andere hond in moeten laten slapen vanwege kanker, compleet onverwacht, en dat werkt er ook niet aan mee

delerium

Re: Epileptische aanval; baasje nu bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:44

Het zit je ook niet mee he...
Het enige wat je nu voor je eigen gemoedsrust kunt doen is je inlezen over epilepsie. Dan kun je beter plaatsen wat er gebeurt, en weet je wat je wel/niet kunt doen.

Vroeger thuis hadden we een kat die weleens toevallen had. Moest-ie altijd toch een heel aantal uurtjes van bijkomen. En ook de mensen die ik ken met epilepsie: na een toeval willen de meesten vooral slapen en uitrusten, en zijn ze echt heel vermoeid.

Wat is het dat je bang maakt? Een toeval an sich is niet erg. Het ziet er rot uit, en de afterdip is niet fijn, maar het is maar zelden een acuut gevaar. Het is wellicht voor jezelf rotter dan voor je hond. Hond merkt niets van de aanval, is "ineens" heel moe en wil slapen, heeft wellicht een bult ergens en wat spierpijn. Maar niet de stress en de wetenschap van wat er allemaal gebeurt...

:(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:50

Als ze op korte termijn weer een aanval krijgt laten we haar alsnog inslapen. Het kan zijn dat ze nooit meer wat krijgt, het kan ook eens in de maand worden, ook te overzien, maar het kan ook eens in de week of elke dag worden.
Die onzekerheid maakt me gek.

Met penny hebben we vijf klote weken gehad voor we erachter kwamen dat ze compleet verkankerd was, en nu dit weer....

Daarnaast was het zo ontzettend eng en vervelend om te zien, en dan heb ik het vallen en schokken nog gemist, ze lag gewoon ineens op de grond, heb haar gepakt en overeind gezet en toen leek ze wel bezopen. Heel de avond is ze van de kaart geweest, heeft ze met de staart tussen de benen gelegen....
Het beestje is oud, DA zegt: verwennen en geniet ervan zolang ze er is, maar ik wil haar niet ook nog missen.....

Misschien zit ik er gewoon even echt doorheen.... -O-

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:02

Aaah sterkte ten eerste!

Mijn vorige hond (bordeauxdog) had een ernstige nierziekte, ik heb hem moeten laten inslapen op 1 jaar en 2 maanden ;( .. hij kreeg ook ernstige epileptische aanvallen dat kwam bij hem doordat zijn bloedwaardes veel en veelste hoog waren.. hij kon er ook zelf niet meer uitkomen, elke keer weer in slaap gebracht om het uit zijn aanvallen te krijgen, het is en was allemaal zo rot

Mischien kan je haar bloedwaardes ,nieren en lever eens laten nakijken met prikken? :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:15

Twee maanden terug is bloed geprikt, hieruit kwam dat de urea wat verhoogt was (14), maar gezien haar leeftijd is dat logisch. We hebben dieetvoer geprobeerd, maar dat at ze niet, en met een hond van 15 ga ik die strijd niet aan. Dus ze eet nu gewoon wat ze lekker vind.
Maar jeetje zeg, die van jou was wel érg jong!

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:22

urea en creatine lag bij mijn hond op het allerlaatst iets tegen de 800 a 900 aan :oo dierenartsen hebben zelden zo hoog gezien..

Het belangrijkste is denk gewoon lekker van haar genieten en alleen maar leuke dingen doen samen :) sterkte zeg..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:27

Jeetje Stef ... je krijgt het verdorie wel voor je kiezen !

Wij hebben ook heel lang een logeerhond gehad die het regelmatig had en mijn eigen oude besje heeft het twee jaar geleden eens gehad, daarna nooit meer ... het kan ook incidenteel geweest zijn :(:)

Kan ze eventueel geen medicijnen krijgen ?
Het logeetje kreeg altijd zijn pillen mee voor het geval dat ...

Heel beangstigend om mee te maken inderdaad !

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:34

Allereerst: Sterkte!
Ik snap je angst helemaal, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn jack, zij kreeg een epileptische aanval toen ze 2 was. Het duurde daarna nog bijna 2 dagen voor ze weer normaal was (ze bleef constant piepen, liep tegen dingen aan, was helemaal de weg kwijt)
Toen ze na die 2 dagen weer een aanval kreeg heb ik besloten haar in te laten slapen.
Achteraf -het is nu ruim 3 jaar later- heb ik spijt als alle haren om mijn hoofd, en denk ik dat ik misschien niet zo snel had moeten opgeven, ik heb het mezelf nooit vergeven. Aan de andere kant was het misschien ook wel beter dat ik haar toen heb laten gaan, maar ik blijf denken dat mijn angst voor nog een aanval en het feit dat ik niet aan kon zien hoe zij helemaal de weg kwijt was voor mij de doorslag heeft gegeven.

Ik hoop dat jij nog lang van je lieve meisje mag genieten!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:43

het enige wat je kan doen tijdens een epileptische aanval is zorgen dat ze nergens met haar hoofd tegen aan slaat tijdens de aanval, verder is het wachten tot ze er zelf uitkomt. haar constant in de gaten willen houden heeft dus eigenlijk niet zo veel zin, omdat je toch nauwelijks iets kan doen :(:)

ik heb geen ervaring met epilepsie bij honden, wel bij mensen. de eerste keer is het vervelends om te zien is mijn ervaring, de keren daarna kon ik al een stuk rustiger handelen.

een aanval kost het lichaam heel veel energie. het is normaal dat het daarna moet herstellen door veel slaap.

er zijn genoeg honden die maar af en toe een aanval krijgen, dus duimen dat het bij jouw hondje ook het geval is. :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:19

vreselijk he zo'n aanval.....

mijn toen oude rottweiler kreeg ook vanuit het niets opeens een epileptische aanval..en weer 1 en weer 1...

ik vond het echt vreselijk,om te zien vreselijk en voor de hond ook..hij leek toen een slecht hart te hebben waardoor zijn hersenen soms een zuurstof tekort hadden en hij dus een aanval kreeg,hij heeft harttabletjes gekregen en is 4 dagen aanval vrij geweest en toen begon het sávonds ineens weer,de ochtend daarop is hij ingeslapen...

maar kan me voorstellen dat je gewoon bang bent voor de volgende aanval,ik heb tot heel lang daarna gehad als er een hond lag te dromen dat ik gewoon bang was dat het ook een aanval was.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:26

Wij hebben hier een friese stabij die lichte epelepsie heeft.

Die van ons heeft ongeveer 1 x in de 2 maand een aanval. Hij voelt ze zelf aankomen en zoekt ons dan ook op. Hij valt dan ook in 1 keer weg en gaat liggen stuiptrekken. Enige wat wij doen is rustig blijven tegen hem blijven praten en zn koppie vast houden zodat hij kan blijven ademen en nergens tegen aan stoot.

We hebben hier volgens mijnzijn het spierverslappers in huis, maar kijken eerst ff aan of hij er zelf uitkomt.

Na die tijd is hij wel even beetje inbde war en kan hij niet goed lopen maar hij is al snel weer goed te been. Hij is wel wat rustiger er na.

De eerste keer is het ergste om te zien, daarna "went" het wwl een beetje. Belangrijkste is rustig blijven en ja das moeilijk :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 03:05

Hoe is het nu met 'r ?

Nog iets gemerkt of weer helemaal "de oude" ;) ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 08:05

So far So good.... Ga meer en meer denken dat het van de propalin is gekomen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:00

Zou best eens kunnen, gezien de ( niet algemeen bekende ) mogelijke bijwerkingen:

Citaat:
Bijwerkingen

Tijdens de klinische proeven werden platte stoelgang, vloeibare diarree, verminderde eetlust, arrythmie en collaps gemeld bij sommige honden. De behandeling werd voortgezet, afhankelijk van de ernst van de waargenomen bijwerkingen.
Sympaticomimetica kunnen veel bijwerkingen hebben, waarvan de meeste overeenkomst vertonen met de gevolgen van excessieve prikkeling van het sympatisch zenuwstelsel (bvb. effect op hartslag en bloeddruk).

.
Bron: HondenForum

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:07

Ten eerste heel veel sterkte met je hond.
1 van onze honden (dalmatier) heeft vanaf haar geboorte zware epilepsie gehad. We konden de aanvallen redelijk onderdrukken met medicijnen. Ze is toch iets van 12 jaar geworden. Op het laatst heeft ze een paar zware aanvallen gehad waardoor ze een hersenbloeding kreeg en dement, doof en blind werd. We hebben het nog een paar weken aangekeken, maar toen kon het echt niet meer en hebben we haar in laten slapen.
Ze heeft, ondanks de epilepsieaanvallen, toch een goed en lang leven gehad.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:11

Mijn 10-jarige Jack Russel heeft het gisteren voor de 2e keer gehad. De vorige keer was ongeveer een half jaar geleden. Hij is nadien erg van slag, rilt en beeft verschrikkelijk. Ik leg hem na die tijd op een rustige plek met een dekentje over zijn lijfje, ga bij hem zitten en hij kalmeert dan binnen 5-10 min en dan is hij ook gelijk weer de oude.

Het is verschrikkelijk om te zien, ik hou mijn hondje ook steeds in de gaten en schrok me toch weer kapot. De angst zit er hier nu wel in.
Hoop dat het bij jullie eenmalig was, bijvoorbeeld door de medicatie.

Sterkte ermee Stef!

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:18

De rottweiler van mijn opa en oma had dit ook toen ie puppy was, gelukkig overheen gegroeit. Maar dat ligt natuurlijk anders bij een hond van 15 jaar oud.

Sterkte!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:28

Onze nu 16-jarige hond heeft het twee jaar geleden ook gekregen. Paar heftige aanvallen gehad. Toen dus een hele tijd niets en nu weer twee rustige absences. Je kan er weinig aan doen, hoogstens je hond helpen. Wij hebben hier wel voor de zekerheid stesolid liggen, mocht hij er ooit niet uitkomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:52

he getverderrie Stef... jullie krijgen het wel voor de kiezen met de beestenboel zeg :(:)
enige wat je denk kunt doen is afwachten en genieten van ieder fijn momentje , hopelijk kwam het door de propallin en kan ze nog fijn een tijdje genieten van het leven ...en jullie ook van haar

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:15

mijn ervaring met epileptische aanvallen is dat het haast nooit bij een enkele blijft.
Maar het kan zo maar zijn dat het nog weken / maanden duurt voor dat ze weer een nieuwe krijgt. Toen wij een hond hadden met epilepsie was ik nog een kind, mijn moeder heeft er heel veel mee te stellen gehad. Dit is ook een van de redenen geweest dat mijn moeder zich is gaan verdiepen in homeopathie en dergelijke. je zou vrijblijvend met haar contact op kunnen nemen gewoon om haar ervaringen te vragen, misschien kan ze je wel tips geven waar je op moet letten enzo. Als je dat wil dan stuur mij maar even pb dan krijg je haar mail adres.