Hoe muis in gezelschap krijgen? Nestje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hoe muis in gezelschap krijgen? Nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:41

Ik heb 6 maanden geleden een muisje opgevangen, die toen een maandje oud was. Iemand had hem voor de grap gehaald om iemand te laten schrikken en wilde hem daarna gewoon loslaten :n

Ik heb hem toen weggepakt, een kooi gekocht en me ingelezen. Het bleek een mannetje te zijn. Ik ben er niet van om dieren alleen te houden, dus wilde ik een mannetje erbij halen. Dierenwinkel 1 wist ervan en wilde mij geen mannetje verkopen. Dierenwinkel 2, 3, 4 en 5 hadden óf geen muizen of ze hadden alleen vrouwtjesmuizen (mannetjes verkopen niet goed zeggen ze). Dit is allemaal gebeurt in maanden tijd.

Ik heb fokkers in de buurt opgezocht. Een gevonden, verhaal gedaan, maar omdat de muis inmiddels al 4 maanden oud was, wilde ook zij mij geen mannetje verkopen.

Ik heb toen een aantal weken lang marktplaats afgespeurd voor een muisje in de buurt, maar helaas. Toen heb ik het maar opgegeven.

Maar de laatste paar dagen is hij gewoon ontzettend eenzaam en ik wil dat er nu verandering in komt. Heb weer marktplaats afgespeurd, maar niets in de buurt (en kan door omstandigheden niet echt reizen).

Nu zat ik eraan te denken om toch maar een vrouwtjesmuis erbij te zetten (kopen bij fokker). En nog een kooi. De man weghalen een paar dagen voor de datum dat ze eventueel kan bevallen. Komt er een nestje, dan wil ik, als de jongen groot genoeg zijn, de mannen uit het nestje bij de vader zetten. Die zijn dan jong waardoor de kans groter is op een geslaagde koppeling.

Is dit een idee?

Zo ja, kan ik de kooi met de mannetjes naast de kooi van de vrouwtjes zetten? Ik zou dan graag een standaard willen waar ik beide kooien naast elkaar op zet.

Zo nee, hoe moet ik dit dan oplossen?

Alvast bedankt!

_Saar

Re: Hoe muis in gezelschap krijgen? Nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:53

Kan de dierenwinkel niet een jong mannetje voor je regelen? Neem aan dat deze anders slangervoer oid worden dus dan zouden ze er zo een bij een fokker kunnen krijgen. Ik denk dat het voor je muis geen verschil maakt of hij de vader van het muisje is of niet.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:00

Hallo,

Ik heb zelf ook groot aantal muizen. Vind het prachtig leuke beesjes. Moet nog altijd om ze lachen.
Het is inderdaad wel aan te raden om er een muis bij te nemen. Ik zou hierbij voor een hele jong man kiezen.
Op jongere leeftijd koppelen mannen makkelijker.
Ik weet niet of jij je al ingelezen had over koppelen?
Maar dat kan je het beste doen door de kooi helemaal leeg te maken dus geen toestelletjes niks erin. Alles goed schoon poetsen en nieuwe spul erin doen. Dan tegelijker tijd de beide muizen in het hok doen. In het begin zal er wel even wat gekrijs zijn, niet schrikken. Heb ik bij mijn mannen groep ook nog wel eens.

Als je een tralies kooi hebt en denkt van hmm als het echt fout gaat en ze willen mekaar vermoorden dan kan ik er niet bij. Kan je ook een klein bak nemen ik heb bijvoorbeeld een simpele doos waar ooit spullen in zaten omgebouwt tot koppel bak maar je hebt ook van die plastic bakken bij de dierenwinkel.
Dan zet je ze daar een dag of 2 in. Eerst paar uur zonder eten en drinken en verder niks. En dan even bakje met eten en drinken er in 2 dagen laten zitten dan wennen ze goed aan mekaar en dan in de grote kooi te doen ^^ doet wonderen bij de lastigere te koppelen muizen.

Mocht je nog vragen hebben stel gerust. Ook denk ik dat het wel slim is om even op dit forum te kijken
muizenforum.com staat veel info op en ook dingen over koppelen enzo. Dat en daar zijn het allemaal muizen kenners dus heb je vragen kan je daar gerust een topic openen ;) succes

owh ja en over het idee om er een vrouw bij te doen. Denk goed na waar je aan begint. Een muis is heel gauw weer zwanger uit eindelijk heb je overtollige muizen die 9 van de 10 keer voor voer weg gaan. Dat en de muizen markt loopt niet best zeker niet als het maar simpele onkleur gefokte kleurmuizen zijn.
Dat en er kan zo veel mis gaan. Er kunnen teveel jongen komen, de moeder kan ziek worden, de moeder kan ze op eten. de vader kan het er niet mee eens zijn. Denk er goed over na voor je aan fokken begint ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:43

Ik heb me al ingelezen over koppelen inderdaad. Heb zelf heel veel ervaring met het koppelen van konijnen, en dat gaat hetzelfde in zijn werking dus dat komt wel goed.

Ik heb al zoveel gezocht naar een jong mannetje, dat gaat hem gewoon niet worden denk ik. De mensen in de dierenwinkel gaan er denk ik ook niet over. Zij krijgen gewoon de vrouwtjes geleverd. Of ze die moeite willen doen?

Ook ben ik altijd fel geweest over het nemen van zomaar een nestje, vooral met ''zomaar'' dieren. Maar ik weet wel waar ik aan zou beginnen. Heb zo'n 15 nestjes konijnen gehad helaas, omdat ik groepen verwaarloosde konijnen heb opgevangen, waaronder ook verstoten nestjes, met de hand voeden etc.

Als ik een vrouwtje erbij zou doen, gaat het mannetje op tijd weg hoor. Ik heb ruimte en geld zat, maar wil de muis niet met nog een zwangerschap belasten.

Ik ga eerst proberen of een dierenwinkel een jong mannetje voor me kan regelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:49

Misschien op het muizenforum je verhaal doen.. Wie weet is er daar wel iemand die jou kan helpen en misschien wel een jong mannetje brengen wilt (tegen benzine vergoeding??)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:54

heeft het adres waar het eerste muisje vandaan komt geen mannetjes meer?
blijkbaar zijn ze daar te krijgen want jij hebt er 1.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:01

Ook een idee Share, thanks!

Het eerste adres had enkel mannetjes omdat een vrouwtje van hun zwanger was volgensmij.

Ik weet niet of ze ook een telefoonnummer is. Misschien kan ik mijn vriend laten bellen dat hij een jong mannetje wilt? Want aan mij willen ze dus niets verkopen.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:21

Waar woon je?? Ik woon in Emmen en heb eventueel wel een jong mannetje voor je

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:25

Ow ja dat is wel een ontzettend eind weg. Helaas.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:27

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:33

Toch bedankt!

Had een gekeken, de TS van dat topic woont in zoetermeer. Had op marktplaats een hobbyfokster gezien iets dichter in de buurt, dus die wacht ik eerst af voordat ik haar uberhaupt ga vragen of ze misschien een mannetje weg wilt doen :)

Top dat jullie zo meedenken :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:16

Gewoon bij een fokker voor een mannetje gaan zien.
Een koppeling kan perfect goed lopen, daar hoef je niet onnodig een nest voor te fokken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:19

Het nestje was juist het idee omdat ik niet aan een mannetjesmuisje kan komen. En een jong mannetjesmuisje des te moeilijker.

Heb inmiddels twee fokkers gemaild. De een alleen te ver weg kwam ik later achter..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:21

maar met een vrouw los je absoluut niets op.
Als je de zonen wil koppelen aan de vader kan je evengoed een jong mannetje bij een fokker halen.

Bij mij (als muizenfokker) zou je gewoon kunnen langskomen met je mannetje om te kijken of hij koppelbaar is.
Het lijkt me stug dat je geen fokker zou vinden die je die kans niet geeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:30

Nogmaals. Ik ben al erg lang op zoek. Er zijn hier geen fokkers in de buurt. En ver reizen is voor mij (wegens verschillende omstandigheden) geen optie. Vandaar..

Maar zoals ik al zei heb ik net weer een fokker gevonden, in nieuw vennep. En dan maar regelen hoe op te halen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:07

Kleine update. Een dierenwinkel krijgt vandaag jonge muisjes binnen. Als er een mannetje tussen zit zetten ze hem apart voor mij! Zometeen dus even (laten) bellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:10

Spannend, ik hoop voor je muisje dat er een vriendje tussen zit voor 'm.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:54

Er is nog niets binnen.. Rond een uur of vier dus weer even bellen.

In wat voor grootte van het hok raden jullie aan om te koppelen? Dan koop ik die daar.

En dan na een paar dagen gaan ze samen in dit hok:
Afbeelding

Of is dat te klein? (Afmetingen: 55 x 47 x 37,5 cm) Wil trouwens wel veel meer buizen kopen die dan helemaal rondom het hok gaan.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 29-03-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:55

Van muizen kooien en ruimtes heb ik geen verstand.. Ik weet alleen dat ik al gauw iets klein vind haha.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:00

Dat vind ik ook. Dit was de grootste kooi die er in de dierenwinkel was. Gek eigenlijk.. Waren allemaal kleine kooitjes dus :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:06

Staat er niets op marktplaats bij jou in het dorp/ stad te koop? Is vaak goedkoper en wie weet tref je dan een grotere kooi. Welke omgeving woon je?

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:10

Kijk eens tussen de aquaria op marktplaats. Voor de prijs van die kooi heb je een redelijk formaat tweedehands aquaria. Zo kom ik ook aan mijn 80 cm bak die ik nog moet inrichten :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:14

Hoi! Om wat voor muis gaat het? Ik heb een aantal muizen thuis, allen mannen. En ik wil ze eigenlijk kwijt. :-)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:04

Muizen hou je beter niet in traliekooien.
Je kan beter eens op marktplaats kijken achter een goedkoop aquarium of terrarium :)

Je moet toch een minimale maat van 50x30x30 aanhouden voor een vaste verblijf voor muizen vind ik :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:10

Het nadeel van een terrarium (aquarium is niet prettig vanwege het van bovenaf vast moeten pakken, wat veel dieren nogal naar vinden, dan is een terrarium fijner) is dat het rondom glas is. Veel dieren vinden dat niet per definitie prettig. Al heb je dat deels bij een traliekooi ook natuurlijk, maar daar zit vaak een dichte bak onder.

Wat wij deden was een terrarium van hout bouwen, maar goed, vriendlief is dan ook erg handig. Van betonplex, want daar zou je in theorie water in kunnen houden, dus dan is de urine geen probleem. En de voorkant dan schuifruitjes inderdaad.

Maar op MP is vast veel te vinden in een aardige maat qua terraria. Voor mijn dwerghamster (killing hammie was dat), hadden we een 'terrarium' van hout (voorkant schuifruit) van 150 bij 50, hahaha.