Katten eten geen brokken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Katten eten geen brokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:48

Mijn vader heeft twee katten, het zijn zusjes en nu negen jaar oud. Ze zijn beide heel aanhankelijk en veel binnen, maar ook vaak buiten aan het spelen/jagen/zonnen.
Mijn vader heeft deze katten sinds ze 10 weken oud waren. Het zijn altijd hele moeilijke eters geweest en ook klein gebleven. Ze zijn beide ongeveer 20 cm hoog (gok ik) en iets van 3 kilo. Het zijn wel echte boerderij katten, moeder was ook klein.

Echter, laatst bij de dierenarts bleek dat hun gebitten er niet goed aan toe zijn. Wij voeren die katten onderhand al jaren blikvoer, omdat dit het enige is wat ze eten. Veel geprobeerd, maar ze vertikken het gewoon. Wat hebben we geprobeerd?
- blikvoer mengen met brokken. Katten pakken een brokje, sabbelen erop, leggen brokje weer terug in bak en pakken de volgende. Zo gaat dat tot al het blikvoer eraf gesabbelt is.
- brokjes mengen met smeerleverworst. Zelfde verhaal als hierboven.
- drie weken lang enkel brokjes aanbieden. Katten kwamen na een week dagelijks met een muis, vogel, rat of kikker binnen. Deze werden voor onze voeten gedropt en dan gingen de katten miauwend om hun bakjes, die vol met brokjes lagen, heenlopen. :+ Sowieso lopen die katten dan echt de hele dag aan je hoofd te zeuren en miauwen en doen.
- we hebben heel veel soorten brokjes geprobeerd
- hele kleine kittenbrokjes eten ze ook niet

Dus, nu krijgen ze weer blikvoer, want je laat die beesten ook niet verhongeren. Toch heeft de DA aangegeven dat ze echt brokken moeten eten, omdat hierdoor hun tandsteen weggaat enzo. Iemand nog creatieve ideeën?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:51

Klinkt als onze hond :+ Gewoon geen natvoer meer geven? Een keer zullen ze toch wel honger krijgen...

Cynthiaaapje

Re: Katten eten geen brokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:53

Of rauwvoer geven. En dan vooral hele prooidieren. In het begin eerst zonder huidje en later ook met huid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:54

Wat voor brokken hebben jullie geprobeerd? Ik zou een proefzakje van een echt goed merk halen, dus geen supermarkt merk en dat eens een tijdje proberen. Misschien, als ze het echt vertikken, zou het helpen als je ipv blikvoer vers vlees gaat voeren (ook bevroren te krijgen). Ik heb wel eens gehoord dat je daar minder tandproblemen van krijgt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:57

De brokjes eerst weken in een sausje? En ze zo steeds krokanter laten? Het is maar een stom idee :+

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:12

Qua brokken hebben we de volgende merken geprobeerd:
- alle mogelijke huismerken, van lidl en aldi tot ah, jumbo en Pets Place.
- royal canin
- carocat
- cat chow
- felix
- gourmet
- gimpet
- IAMS
- Purina
- Happy Cat
Dit was even uit mijn hoofd, maar deze hebben ze sowieso gehad.

SheeNegro, dat werkt, maar enkel als die brokjes helemaal slap zijn. Zodra ze dan weer wat harder zijn dan is het weer gebeurd met de pret en laten ze het liggen.
PercyLeen, ze krijgen ook wel honger, vielen ook aanzienlijk af, maar eten ho maar. Ze brachten alleen een heleboel dode beesten naar binnen/ons toe, legden die letterlijk op onze voeten, liepen miauwend naar de bakjes en bleven daar staan. Na een heleboel muizen, vogels en dergelijke ben je dat ook wel zat. Plus ze blijven zeuren en miauwen én brengen gerust meerdere dieren per dag naar je toe.
Cyntiaaapje, aan wat voor dieren moet ik dan denken? En hoe kom je aan die beestjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:16

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat ze geen brokken willen eten omdat ze pijn in hun mond hebben. Dit is een beetje een "kip of het ei" verhaal. Ik denk toch echt zoals al eerder is gezegd dat je echt even vol moet houden. Hoe vervelend en zielig dat ook is. Ik denk nl niet dat ze zullen verhongeren. Heb hetzelfde gehad met een hond uit het asiel. Het heeft bijna 2 wkn geduurd voordat ze ging eten. Ze was intussen behoorlijk vermagerd, maar ze ging toch eten.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:21

Wij hebben het drie weken volgehouden, maar toen waren ze op een punt dat ze amper nog liepen, alleen maar sliepen, bijna de helft van hun gewicht kwijt waren en er echt sneu aan toe waren. Hoelang zet je zoiets voort? Ik zei ook tegen mijn vader, die gaan écht wel eten als ze honger krijgen. Eerst kwamen ze de hele tijd met die dieren aanzetten die ze vingen, maar daarna waren ze echt amper nog in beweging te krijgen en toonden duidelijk ondervoedingsverschijnselen. Dat kon ik toen ook echt niet aanzien en ik kan daarin echt hard zijn, maar dit ging echt wel ver. Wat betreft de pijn in de mond, ik wou er niet een te lang verhaal van maken in de OP, maar we hebben de gebitten van de katten door de dierenarts helemaal schoon laten maken (onder narcose) en daarbij zijn ook sommige rotte tanden/kiezen getrokken. Dit was in december, dus die wonden zijn onderhand helemaal genezen en DA zegt ook, ze zouden nu prima brokjes moeten kunnen eten.
*typfout
Laatst bijgewerkt door Rosa_ op 22-03-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:25

Soms kan het helpen de brokken wat op te warmen, waardoor de geur meer vrijkomt.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:27

In de magnetron ofzo? Ga ik vanavond proberen dan!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:29

Vers vlees voeren? Er lopen diverse topics hier waar je veel info uit kunt halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:30

Rosa_ schreef:
In de magnetron ofzo? Ga ik vanavond proberen dan!

Wat heet water eroverheen is makkelijker. Worden de brokjes ook wat zachter van.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:31

Katten kunnen wel degelijk verhongeren, dit is niet hetzelfde als bij honden, die gaan idd na een tijdje vaak toch weer eten. helpt het om te spelen en dan brokjes te gooien? Zodat ze een beetje in de ´jaag´modus zitten?
Het warm maken is ook een goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:33

Rosa_ schreef:
Wij hebben het drie weken volgehouden, maar toen waren ze op een punt dat ze amper nog liepen, alleen maar slaapten, bijna de helft van hun gewicht kwijt waren en er echt sneu aan toe waren. Hoelang zet je zoiets voort? Ik zei ook tegen mijn vader, die gaan écht wel eten als ze honger krijgen. Eerst kwamen ze de hele tijd met die dieren aanzetten die ze vingen, maar daarna waren ze echt amper nog in beweging te krijgen en toonden duidelijk ondervoedingsverschijnselen. Dat kon ik toen ook echt niet aanzien en ik kan daarin echt hard zijn, maar dit ging echt wel ver. Wat betreft de pijn in de mond, ik wou er niet een te lang verhaal van maken in de OP, maar we hebben de gebitten van de katten door de dierenarts helemaal schoon laten maken (onder narcose) en daarbij zijn ook sommige rotte tanden/kiezen getrokken. Dit was in december, dus die wonden zijn onderhand helemaal genezen en DA zegt ook, ze zouden nu prima brokjes moeten kunnen eten.

Ach dat is erg lang idd. Kan me voorstellen dat je dat niet langer aan kan zien. En als de gebitten weer in orde zijn dan zouden ze idd moeten gaan eten. Mmmm verder kan ik je dan geen tips geven. Misschien is opwarmen zoals Celine_M schrijft een goed idee.

Hoop dat het lukt om ze snel aan het (juiste) eten te krijgen.

Succes!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:59

katten zijn heel kieskeurige eters ;)
als zij al natvoer krijgen zullen ze wellicht ook vers willen eten.. overigens is het onzin dat je brokken moet geven om het tandsteen tegen te gaan ;) in brok zit graan en zetmeel, dit plakt aan de tanden waardoor er dus op den duur tandsteen ontstaat.
katten kunnen ook niet dagen zonder eten zoals honden dat wel zouden kunnen dus probeer steeds een heel klein beetje nieuw voer te mengen met je huidige voer en dat dus zo volhouden

ik vind het overigens wel verontrustend dat je rotte tanden en kiezen moet trekken bij katten van 9 jaar!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:02

Onze katten willen eigenlijk alleen c1000 brokjes, eigen merk.
Je zou de brokjes kunnen weken in een beetje lauw water, kans dat ze ze dan wel willen. Of wat kookwater van vis, of zoutloze bouillon erover.

Wij geven bepaalde speciale tandenbrokjes als snoepjes, ze vinden het heerlijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:42

Hier eet de kat alleen whiskas. Niet ideaal maar beter als op blikvoer. Zag dat je die nog niet geprobeerd had.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:52

Bij mijn kat precies het zelfde probleem, at ineens geen brokjes meer. Echt ALLES geprobeerd maar eten weigerde ze! Tot ik haar op een dag vers gaf van prince, en ja hoor mevrouw eet weer! Nu krijgt ze alleen nog versvlees en ze is weer helemaal terug op gewicht, vrolijk en gezond!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:40

Kwartels, duif, ratten, muizen, hamsters enz. Dat bestel ik online.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:56

Gezien je al een heleboel brokken geprobeerd hebt zou ik over gaan op KVV, misschien gecombineerd met nekjes (van kip of eend oid) om de tanden goed schoon te houden.

Heb je toch goed voer en de nekken gaan ook tandsteen tegen (al ben ik er overigens niet van overtuigd dat brokken tandsteen tegengaat als ik naar het gebit van broketende honden kijk, hoektanden e.d die ze niet gebruiken zijn wit, en de tanden achterin waar ze de brok mee kauwen zijn bruin).
Mijn kat mist ook een aantal tanden, maar kan een kippennek toch goed wegkrijgen :j

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:08

Sassol schreef:
Gezien je al een heleboel brokken geprobeerd hebt zou ik over gaan op KVV, misschien gecombineerd met nekjes (van kip of eend oid) om de tanden goed schoon te houden.

Heb je toch goed voer en de nekken gaan ook tandsteen tegen (al ben ik er overigens niet van overtuigd dat brokken tandsteen tegengaat als ik naar het gebit van broketende honden kijk, hoektanden e.d die ze niet gebruiken zijn wit, en de tanden achterin waar ze de brok mee kauwen zijn bruin).
Mijn kat mist ook een aantal tanden, maar kan een kippennek toch goed wegkrijgen :j

Dit klopt. Brokken is beter voor de tanden dan natvoer, maar laat wel een klein beetje tandplaque achter, wat later dus tandsteen vormt.

KVV met daarnaast bevleesde botten zijn ook goed. Maar ga wel voor de zachtere bot soorten als kip, eend, konijn ed. Ook kan je de bevleesde botten goed afwisselen met een stug stuk spierversterkende als paard of rund.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:28

Oke, nog geen oplossing helaas.
essiesilly, dat is ook verontrustend. Daarom proberen we dat nu ook tegen te gaan voor de toekomst.

Brokjes met warm water erover heen ruikt inderdaad sterker, een van de poezen heeft ook daadwerkelijk een brokje in de mond genomen, maar ook weer uitgespuugd.
We hebben bij de slager kippennekjes gehaald (ik kon wel kotsen, wat gooooor), ze pakten ze uit het bakje, liepen naar ons toe, legden dat vieze nekje op/bij onze voeten, renden terug naar bakjes en gingen miauwen.

Wat ze wel eten is lamskarbonade, maar dan wel al gebakken. Is dat erg?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:08

Wij hadden ook een kat die geen brokken wilde: zij was als kitten verwend door alleen maar blikvoer. We hebben toen door het blikvoer wat brokjes gemengd en de verhouding steeds meer uit balans gebracht, oftewel steeds minder blikvoer erdoorheen. Uiteindelijk ging ze de brokken ook eten zonder het vlees erdoor. Wellicht kan het voor jouw kat ook helpen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:20

Kan je ergens een proefzakje Orijen krijgen? En dat proberen? Is brok waar weinig graan in zit :j en meer vlees; misschien dat dat aantrekkelijker smaakt / ruikt?

Als ze zelfs vers vlees (de kippennekken) naar jullie brengen maar niet opeten.. := best heftig. Hoe zijn ze met harde snoepjes?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:26

Even uitproberen wat ze willen eten, misschien een KVV of misschien andere soorten vers (mijn katten hebben er ook even over gedaan voor ze wisten wat ze met nekken aanmoesten, nu eten ze alles, hebben vanmiddag bosduifkarkas gekraakt en gisteren konijn :Y) )
Als ze lam lekker vinden lijkt het me een goede start om daarmee te beginnen en dan maar uitbouwen.
Soms is het even zoeken, de ene soort eten ze zo weg, de andere moeten ze leren eten en weer een andere blijft vies.