HCM, verlamd achterlijf..ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

HCM, verlamd achterlijf..ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:31

Vanmorgen vond ik een van mijn katten (opvanger van onbekende leeftijd >12-15jr ws) in ademnood en met een verlamd achterlijf. Hij had snachts nog op bed geslapen zoals altijd (boven) toen ik terug binnen kwam van de paarden lag hij in de woonkamer snakkend naar adem.
Ben gelijk met hem naar de bosdreef in Moerbeke geraced. HIj had een enorm opgezette buik en de DA dacht dat het lucht was. Bij de rontgenfoto bleek dit ook zo te zijn. Met een naald heeft ze de maag leeg laten lopen. Waarschijnlijk lucht gehapt in zijn benauwdheid.
Ik ben toen naar mijn werk gegaan en een collega DA zou later op de ochtend een hartecho maken, hier bleek hcm uit, hij wordt nu in een soort kunstmatig coma gehouden met sterke pijnstillsers( acp als ik het goed heb) en bloedverdunners etc. omdat trombose erg pijnlijk is. De doorbloeding in de achterpoten komt nog niet op gang. Ben vanavond weer langs geweest.

- nierwaardes en leverwaardes zijn goed, hij is verder in goede conditie, glanst, niet te dik, niet mager
- 2mnd geleden zijn al zijn kiezen getrokken, is toen goed uit de narcose gekomen

iemand hier ervaring mee ? DA was tussen de middag niet erg positief, vanavond toen ik daar zelf was viel het nog mee, wat moet ik hiervan verwachten ?

Leandra

Re: HCM, verlamd achterlijf..ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:55

Helaas geen goede ervaringen mee. Trombose is erg pijnlijk en niet te verhelpen. Er is onderzoek gedaan in Utrecht dat, zelf als er geopereerd kan worden, de katten toch komen te overlijden.
Als ik jou was zou ik hem niet langer laten lijden, maar in laten slapen. Hoe moeilijk het ook is, het is waarschijnlijk het beste voor hem. Uiteindelijk sterven ook de poten af en dat is geen pretje.
Sterkte.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:13

Trombose is idd geen pretje maar heb ik geen ervaringen mee.

HCM heb ik hier waarschijnlijk ook een van lopen (heeft zich nog niet ge openbaart) wat ik weet is dat daar wel pillen voor te krijgen zijn.
Wat ik ga doen tzt ?? geen idee afhankelijk van hoe en wat maar als het te is laat ik haar gaan.
De verhalen die ik er over gelezen heb word je niet vrolijk van.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:18

jeetje zeg :( .. hoe is het nu met hem?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:21

Ervaringen met HCM en bloedstolsels, helaas slechte...
Alle katten die ik ermee ken zijn op korte termijn ingeslapen.
Laatste was van een vriendin, echt een jonkie, nog geen 2 jaar oud.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:27

Hij is helaas vannacht overleden. Ik was er (toevallig?) bij. om half 4 ging ik kijken en terwijl ik hem aanhaalde stopte letterlijk zijn hart, heel rustig, hij heeft er niets van meegekregen gelukkig. Het was zo’n geweldig kat, zo kon je er 15 in huis hebben zonder problemen. Ik had hem nog zoveel jaren gegund, echt klote. heb hem vanmiddag naar het crematorium gebracht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:32

Heel veel sterkte....

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:41

Sterkte.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:41

realiseer me nu dat jullie een stuk missen van het verhaal.

hier even een stukje gekopieerd uit een email aan een vriendin:

tja, vanmorgen was ik bereid om te moeten zeggen dat ze hem in moesten laten slapen, waren gisteren ook niet echt positief. Ben nog langs geweest na mijn werk en toen had hij een soort kramp in zijn acherbenen, best eng, ook waren ze echt koud.
Inge (DA) belde vanmorgen en de kramp was weg, hij heeft nog geen gevoel in zijn benen, maar ze zei dat ik hem net zo goed mee naar huis kon nemen. Zijn benen voelen nu lang niet meer zo koud aan als gisteren Inge kent mij ook goed inmiddels, ze weet ook van de aidskatten en nierpatienten die ik opvang..

HIj is dus thuis, ligt in de bench in de woonkamer met een snugglesafe en heel mijn koelkast ligt vol met valium en morphinespuitjes (strikt gezien mag dat volgens mij niet eens ? ) en ik heb een heel schema meegekregen wat ik hoe laat in moet spuiten. De morfine moet in de rugspier...dat is wel wennen, maar nog lang niet zo erg als buscopan in de ader van je paard spuiten..
De kans dat hij het zal halen is klein, de verbetering moet zich wel voortzetten. De enige reden dat ik dit toch wil proberen is het feit dat hij zelf eet, en dat ik hem toch die kans kan geven terwijl hij ondertussen pijnvrij gehouden kan/moet worden, zelfs dus grotendeels in slaap gehouden moet worden. Ik moet de blaas 3x per dag leeg moet drukken, ze heeft me laten zien hoe dit moet. Zolang een dier zelf aangeeft nog te willen vechten (eten) dan vecht ik mee.Ik heb voor mezelf besloten na 1 week weer verder te evalueren, krijgt hij dan geen gevoel terug...dan moet ik die beslissing wel nemen.