[BB] Spoed! Gezocht: zoogmoeder voor kitten (1 dag oud!)
Ik zal het hele verhaal hier nog even zo kort mogelijk vertellen, voor mensen die tijd over hebben en zin om te lezen: ik heb een blog bijgehouden dus genoeg leesvoer
http://nalaskittens.blogspot.nl/Met mijn prachtige poes Nala wilde ik één bewust nestje fokken. Zij is geen raskat, maar een prachtige blue(silver?)tortie poes, met een super karakter. Wel erg gericht op haar baasje, maar iedereen vindt haar altijd prachtig. Ik wilde het één keer in mijn leven meemaken en ben dan ook bewust naar een dekkater op zoek gegaan. Die vond ik in een prachtige witte Siberische kater. Het was even afwachten of de dekking was gelukt, want de fokster had 's nachts ze wel gehoord, en de volgende dag ook nog gezien maar toen drukte Nala haar kont wat richting de grond.
Maar alle tekenen wezen erop! Om zeker te weten dat ze zwanger was, in de vijfde week naar de dierenarts gegaan voor de echo. Vond ze best spannend, dus rustig aan gedaan en maar klein gedeelte van de buik geschoren en gescand. Toen zag ik drie hele schattige kittens, ook al lekker met de pootjes aan het bewegen, zo schattig!
Afgelopen zondag verloor ze haar slijmprop, dus de nacht van zondag op maandag op de bank doorgebracht, niks. Maandag was ze verder ook weer normaal, dus zat nog even te denken om toch in bed te gaan slapen. Toen ik om 23u nog ging kijken, lag ze in het krabpaal huisje met mijn andere kat als bewaker ervoor. Dus toen dacht ik, het zou wel eens kunnen gebeuren. En inderdaad zag ik duidelijk weeën. Om half 1 's nachts werd de eerste geboren. Waarschijnlijk dood, want ze pakte het razendsnel op en at het op... Heb het hoofdje nog weg weten te halen, was een prachtige blauwe geweest...
Daarna was ze weer alsof er niks was gebeurd. Toen er 4 uur later nog niks gebeurde, om half 5 in de ochtend met de dienstdoende spoedarts gebeld. Langskomen en een weeënopwekker was het advies. Dat dus gedaan en kreeg zelf ook 2 spuitjes mee, mocht het niet doorzetten. Om half 9 beviel ze van de volgende. Hier reageerde ze compleet normaal op, goed wassen en ik zag het bewegen en piepen! Ik helemaal blij maar als snel leek het kitten minder en minder actief te worden en Nala verloor haar interesse. Ik dus het kitten gepakt en alles geprobeerd het weer levend te krijgen. Als een gek gewreven etc. Maar mocht niet meer baten, op dat punt zat ik er zelf zo compleet door heen. Was een wit kitten, helemaal compleet, met zwarte kopvlek.
Zelfde verhaal weer, Nala alsof er niks aan de hand was. Geen weeën, niks. Om half 1 weeën opwekker gegeven. Ze ging weer naar haar huisje (werpdoos wilde ze niet meer in de buurt komen na die eerste) en was heel rustig. Ik stond op om te controleren of ze al weeën gehad, lag er al een kitten naast! Die ze dus compleet geluidloos heeft geworpen. Deze was ze heftig aan het wassen, maar ik zag niks bewegen dus vreesde al weer voor het ergste... En inderdaad, toen ik het wegnam viel duidelijk te zien dat deze nog niet helemaal af was, wel haar maar bv geen haar op de staart en een zwak lijfje. Mooi donker creme.
Nala werd weer erg rustig en haar lijf zag eruit alsof het klaar was, zelf was ik er ook klaar mee. Ik wist dat er in ieder geval 3 kittens in zaten. Maar om zeker te weten dat alles eruit was en ze gezond was, mijn eigen dierenarts gebeld en om half 4 een afspraak gemaakt. Ik hoopte zo op geen keizersnede... Rontgen foto gemaakt, helaas dus wel een keizersnede want er zat er nog 1 in. De kans dat die levend was, was zeer klein en ik had er ook totaal niet opgerekend, mijn focus lag bij een gezonde Nala. Meteen laten steriliseren, want ik wilde maar eenmalig een nestje en na deze ervaring al helemaal nooit meer
Meteen OK klaargemaakt en daar ging ze dan. Al snel zag ik de assistente druk aan het wrijven en na lang wrijven opeens een blije assistente, want hij/zij ademde!! En ja hoor, gekeken, een erg lichte cremekleurige! Met Nala ging het ook goed, hoewel ze natuurlijk niet nuchter was door het opeten van de nageboortes/kitten, dus dat kwam er allemaal uit (ook weer eng), maar ze hebben haar snel gespoeld. Was natuurlijk geen frisse aanblik/geur van haar maaginhoud (zelf niet gezien).
Nala moest nog bijkomen en wij konden naar huis met het kitten. Gelukkig had ik al een snuggle safe voor het nestje, die kwam erg goed van pas. Dus de eerste keer flesvoeding:

En in een warme doos:

Later die avond mochten we Nala ophalen. Privenr van de DA mee, die we ook weer nodig hadden. Want Nala bloedde veel te veel uit haar wond toen ze eenmaal thuis was. Om 21u dus DA gebeld, en meteen weer met spoed naar de DA. Weer geopereerd, en bij de DA zelf in huis verbleven om haar goed in de gaten te houden. Ook nog netjes gebeld dat alles goed was.
Ondertussen was ik natuurlijk druk in de weer het kitten elke 2uur te voeden. Die nacht ervoor niet geslapen, en deze nacht dus ook niet echt.
Volgende ochtend weer vroeg gebeld, ze zouden Nala nog controleren en dan kon ik haar die ochtend ophalen. Ze was gelukkig al zo veel fitter en al lekker met de assistente aan het vrijen haha! Alle instructies, medicijnen meegekregen en dan natuurlijk thuis gaan proberen dat ze het kitten accepteerde.
Ik begon er vol moed aan, maar Nala zat al meteen achter de bank: doodeng vond ze dat piepende kleine ding. Alles geprobeerd om het kitten de geur van de moeder te geven, elk uur opnieuw, maar ze bleef er naar blazen, grommen en wegrennen.
Ik zat er weer helemaal doorheen, wat nu? Weer meerdere keren met DA-assistente aan de lijn gehangen. Uiteindelijk zelf besloten op zoek te gaan naar een zoog-/pleegmoeder. Ik had al snel een aantal opties, en eigenlijk eerst met de fokster die een nestje van zaterdag had afgesproken daar heen te gaan. Dit was echter een nestje van 6, en daarna kreeg ik via via een nestje van 4 én een mama die ervaring had met een verstoten kitten. Meteen gebeld en meteen heen gegaan.
En eindelijk, voor het eerst sinds maandagnacht, goed nieuws! De acceptatie is ontzettend goed gegaan!
Eerst mamapoes even bij het nest weggehaald en de kleine van ons er tussen gelegd en kwartiertje a half uur gewacht, ingewreven met een doek met haar geur. Mamapoes er toen bij gelaten, die rook wel iets vreemds. Ze spotte het kitten, en na uitgebreid gesnuffeld hebben begon ze het te wassen
Zo ontzettend blij!! En die stoere kleine van ons, duwde zichzelf gewoon door de kittens van 1 week oud heen om naar de tepel te gaan. Alleen het drinken zelf vond hij heel moeilijk, was alleen maar een spuitje gewend en geen tepel natuurlijk. Toen ik hem hielp lukte het wel gelukkig. Maar toch nog even gepakt om nog een keer bij te voeden, mamapoes hield me nauwlettend in de gaten. Kleintje had trek dus die slurpte 3 spuitjes achter elkaar leeg, toen vond mama poes het genoeg, verliet het nest, eiste het kitten terug, nam het in haar bek mee naar het nest. Beter kon niet
Hier de foto's van het kleintje in het pleeggezin!
Even helpen:

Trotse en bezorgde super pleegmama Buffy!

Kittens op een hoopje, Rambo wordt lekker warm gehouden:

Met zn alle aan de melkbar, die van ons stoer bovenop!

Kleine af en toe nog even wat extra, pleegmama is nieuwsgierig en drinkt het restje op (uiteraard geven we het spuitje bij de kitten op de normale veilige manier, en niet zo, maar deze mamapoes zuigt het zelf helemaal leeg uiteraard):

En met Nala gaat het nu ook heel goed, die is weer helemaal zichzelf, heeft een privevertrek in de logeerkamer, lekker warm. Ze is ontzettend vrolijk, heeft het liefst dat ik alleen maar met haar kroel. Eetlust komt ook langzaam terug, is ook niet niets, twee operaties..

En als verrassing (mijn vriend wilde absoluut geen derde kat), kwam mijn vriend gister thuis met de mededeling dat ie absoluut zelf het kitten wil houden! Dus als ie groot genoeg is, mag ie weer hier komen wonen. Voorlopig heet ie Rambo, omdat het zo'n vechtertje is. Geslacht weten we echter niet zeker (ik dacht er zelf een vrouwtje in te herkennen, de DA-assistente had heel snel gekeken en vermoedde een mannetje).
We zijn compleet blut, gesloopt maar nu toch een stuk blijer nu het goed lijkt te eindigen.
Maar we zijn er nog niet, beestje heeft natuurlijk geen goede start gehad, dus het blijft spannend!
En vannacht eindelijk wat kunnen slapen, hoewel ik om 7u alweer wakker was omdat ik wilde weten hoe het met de beestjes ging haha.
Sorry voor het verhaal, dat alsnog veel te lang is geworden, maar er is zo ontzettend veel gebeurd.
Het blijft ontzettend jammer, wat wat een mooi nestje zou het zijn geweest, blue, wit, donker creme en licht creme. Wat er mis is gegaan weten we niet, dit soort dingen gebeuren soms gewoon helaas...
Ik heb onwijs veel steun gehad in vrienden, kennissen, heel veel meeleven en interesse. Ook de DA-assistentes hebben gigantisch geholpen en ik ben het pleeggezin zo ontzettend dankbaar!!!!

En als t van de boktregels mag, vind ik t leuk om hier updates te geven!