Kortharige Schotse Herderpups verwacht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lindalieneke

Kortharige Schotse Herderpups verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:49

Het aftellen kan bijna beginnen..... We zitten inmiddels op dag 52 van Mika haar dracht.

Dit is haar in 'normale' conditie: (31/3/2012)
Afbeelding
Dit is afgelopen week op 47 dagen:
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de 'schuldige' van het dikker worden, Solomon. :+
Afbeelding

Het zijn Schotse Herdershonden beide HD A, vrij van oogziekten (CEA/PRA) en DM vrij. De pups krijgen straks stamboom en worden ook onderzocht op oogziekten zo rond de 7 weken.

De meeste mensen kennen de wel de langhaar (Lassie) maar niet de korthaar. Mika is al voor van alles 'uitgescholden', van kruising met boerenfox/hazewind tot de meest geniale reactie na verteld te hebben dat het een 'Lassie' is... Ach wat zielig, heb je 'm geschoren.... :+

Ik ben van plan om hier de vorderingen van het laatste stukje dracht en de eerste weken van de pups bij te gaan houden.

Limoen

Re: Kortharige Schotse Herderpups verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:55

Spannend!!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:57

Nog niet zo spannend als bij jou..... Laat ze eens opschieten. :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:58

kortharen *\o/* Ik heb er zelf ook 1. Een reu. Inderdaad veel te weinig mensen die ze kennen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:59

Hahaha _O- Vreselijk he. :') En madam slaapt doodleuk alsof er niets aan de hand is...

Ik blijf het bijzondere honden vinden, de kortharige versie :) Heel leuk! Ben benieuwd naar de pups :D

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:03

Veulen84, Wat leuk! Waar komt die van jou vandaan? Welke kleur heb je?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:16

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:25

Ik kan me voorstellen dat je daar bekijks mee had, wat vreemd om te zien! Dacht eigenlijk dat die alleen in Amerika waren (zag dat ie wel daar vandaan komt ;-))

Mika staat ook op de database, hier kun je de nestaankondiging vinden:
http://smooth-collie-database.freehosti ... php?id=919

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:28

Hij komt inderdaad uit amerika. Door een fokker hier heen gehaald. Maar hij was bij haar niet goed te hanteren met andere honden. Dus toen mocht ik hem overnemen. Heb heb ruim 6 jaar gehad. Veel te kort.

Ik ben benieuwd wat voor knappe kinderen uit jou Mika komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:03

Ik vind ze heel gaaf! Maar ik hoor wel verhalen dat ze anders zijn dan de langharige? Wil jij eens wat over het karakter vertellen?

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:52

Ik heb zelf nooit geen langhaar gehad, maar wat ik gehoord heb (en ook gemerkt tijdens een show :o ) is dat de korthaar minder nerveus is en wat 'harder' qua karakter. Het zijn wel werkhonden, en hebben eindeloze energie. Als ze overdag genoeg beweging krijgen heb je er in huis geen kind aan. Het zijn erg slimme honden die makkelijk leren.
Tegenover vreemden zijn ze wat gereserveerd (niet vals, maar meer de kat uit boom kijk reactie) maar dat vind ik niet zo erg aangezien we buitenaf wonen. Eigen familie (ook mijn ouders en broers en zussen die niet hier wonen) is oke.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:38

Ik ga volgen! Wat leuk, vind ze ook toffer dan de langharige :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:51

lindalieneke schreef:
Ik heb zelf nooit geen langhaar gehad, maar wat ik gehoord heb (en ook gemerkt tijdens een show :o ) is dat de korthaar minder nerveus is en wat 'harder' qua karakter. Het zijn wel werkhonden, en hebben eindeloze energie. Als ze overdag genoeg beweging krijgen heb je er in huis geen kind aan. Het zijn erg slimme honden die makkelijk leren.
Tegenover vreemden zijn ze wat gereserveerd (niet vals, maar meer de kat uit boom kijk reactie) maar dat vind ik niet zo erg aangezien we buitenaf wonen. Eigen familie (ook mijn ouders en broers en zussen die niet hier wonen) is oke.

Langharen zijn veel minder werkhonden dan de kortharen inderdaad. Dat merk je wel echt terug in het karakter.

Ik vind kortharen leuk, maar ik vind het fijn om met me hond te werken. Dingen te leren en mee te spelen. Doe je dat niet, dan worden hele drukke honden. Heb er gekend die gewoon te weinig dingen te doen kregen. Dan gaan ze als een border gewoon zelf dingen bedenken. Yeti kende meer dan 50 commando's. Veel voor het schapendrijven, maar ook veel voor onderweg. Falco kent er nu ruim 30. Daar komen er wel steeds meer bij.

Vind het prettig dat als je met ze werkt, ze in huis gewoon prettig rustig zijn. Ze kunnen ook geduldig wachten en alleen zijn.
Ze letten enorm op. De mijne gaan altijd 's avonds mee naar klanten. Ze zijn niet super waaks, maar wel super oplettend. Ze geven vrij snel aan wanneer er iets gebeurd of er iemand aan komt. Dan ben ik ook iets meer op me hoeden.
Overigens als ik me bedreigd (of gewoon nerveus word), dan komen ze wel bij me. Zijn ze alert ook. Ze weten alleen niet zo goed verder wat te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:08

gaaf!! Succes met de bevalling en de komende drukte ;)

Deze zijn veel gaver om mee te werken dan de langharen, meer pit, erg gedreven en stukken beter gebouwd! Heb ze jaren lang in het echt mee mogen maken en vind het één van de aantrekkelijke rassen voor mij als werkhond. Namelijk wel erg gedreven maar ook eigenzinnig en een eigen willetje en daar hou ik wel van. Ik wil niet dat slaafse hebben wat de meeste border collies bijv. hebben.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:26

Dank je! Zowel voor je succeswensen als je prachtige omschrijving van het ras :D

Afbeelding
Foto van gisteren, dag 54 dus.

Ook is d'r kraambed goed gekeurd, ze ligt er graag in. Vetbedden zijn besteld, die komen hopelijk een deze dagen binnen.
Afbeelding

Ze blijft tot op heden fris en fruitig, net als ze anders is. A.s. weekend begin ik met temperaturen, als ie zakt wordt het spannend.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:51

Ik vind ze echt heel leuk! Misschien ooit, als ik de DH zat ben, of als extra hondje erbij :') Spannend en veel succes als ze komen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:55

Heel veel succes met je nest. Is er vraag naar kortharen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:57

Veulen84 schreef:
Langharen zijn veel minder werkhonden dan de kortharen inderdaad. Dat merk je wel echt terug in het karakter.

Ik vind kortharen leuk, maar ik vind het fijn om met me hond te werken. Dingen te leren en mee te spelen. Doe je dat niet, dan worden hele drukke honden. Heb er gekend die gewoon te weinig dingen te doen kregen. Dan gaan ze als een border gewoon zelf dingen bedenken. Yeti kende meer dan 50 commando's. Veel voor het schapendrijven, maar ook veel voor onderweg. Falco kent er nu ruim 30. Daar komen er wel steeds meer bij.

Vind het prettig dat als je met ze werkt, ze in huis gewoon prettig rustig zijn. Ze kunnen ook geduldig wachten en alleen zijn.
Ze letten enorm op. De mijne gaan altijd 's avonds mee naar klanten. Ze zijn niet super waaks, maar wel super oplettend. Ze geven vrij snel aan wanneer er iets gebeurd of er iemand aan komt. Dan ben ik ook iets meer op me hoeden.
Overigens als ik me bedreigd (of gewoon nerveus word), dan komen ze wel bij me. Zijn ze alert ook. Ze weten alleen niet zo goed verder wat te doen.

Voor zover ik weet zijn langharen dermate hopeloos dat ze helemaal niet meer als werkhonden meer zijn aan te merken.
Heb nog nooit zo´n korthaar langs zien komen als werkende drijfhond, hier zijn ze in ieder geval onbekend.
Ik maak uit je post op dat je ze traint met schapen, interessant, hoe is hun werkstijl, en heb je deelgenomen aan trials?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:12

Een vriendin van mij heeft al een jaar of 8 een korthaar. Had er daarvoor nog nooit van gehoord :) Ik vind het prachtige honden.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 00:02

@mywishmax; dank je. Vind het spannend, maar ben ook benieuwd hoe het gaat, wat er uit komt qua kleur en geslacht, hoe Mika het als moeder doet enz. En leuk joh, een Schotse voor erbij... :P
@Kohtje; Heb al wel een aantal mensen op de puplijst staan, maar is nog even wachten wat er komt qua kleur/geslacht om te weten of ik mensen blij kan maken.
@Kinke; Je ziet ze inderdaad niet veel, en de meeste mensen kennen ze dus ook niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 01:43

Kuggur schreef:
Heb nog nooit zo´n korthaar langs zien komen als werkende drijfhond, hier zijn ze in ieder geval onbekend.
Ik maak uit je post op dat je ze traint met schapen, interessant, hoe is hun werkstijl, en heb je deelgenomen aan trials?

Mijn vorige deed ik inderdaad met schapen werken. Deze niet, die heeft het oog niet en stresst veel te snel.
Mijn vorige was een natuurtalent. Dreef ook andere dingen dan schapen (geiten en af en toe probeerde die wel eens kalveren of herten)
Ik deed niet aan wedstrijden. Heb de hobby gepikt van een boer waar ik soms bijkluste in de lammertijd. Hij vond het leuk om Yeti de commando's te leren. "omdat het wat anders is dan een border". Yeet vond het geweldig, dus toen ik later zelf de verantwoording had over schapen/geiten/herten. Merkte ik hoe makkelijk het is om er even de hond bij te zetten om ze van de ene wei naar de ander te doen, of ze in de hoek te drijven (voor bekappen of enten). Was gewoon een slim beest. Vaak handiger dan ik :o

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:53

We zijn bezig met de laatste loodjes ;-) Ben sinds afgelopen zondag begonnen met temperarturen en daar nog weinig (grote) veranderingen. Gisteravond was ze even 'anders' en had ze ook flinke harde buik, maar dat trok weg en vandaag sprong ze weer rond mijn kruiwagen bij het hooi naar de wei brengen en ze eet nog als een bouwvakker. :9

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 21:22

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:58

Triest nieuws, vanmiddag echo gemaakt omdat het niet wou vlotten. Bleek (anders dan op de echo op 5 weken waar we er 3 of 4 hebben geteld) maar 1 pup in te zitten met weinig vruchtwater en geen hartslag. Besloten om 'm te halen met keizersnede en hopen op een wonder. Was voor niks, want het was al zeker een paar dagen dood.
Nu hopen dat Mika goed hersteld.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:23

Jeetje wat erg :( Heel veel sterkte en hopelijk hersteld ze snel.