Mijn gerbisl extra uitdagen, maar hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Mijn gerbisl extra uitdagen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 16:38

:wave:

Ik heb twee mooie gerbils, ze hebben een ruime kooi, voldoende eten en drinken, ze kunnen lekker in het zand badderen, graven, springen, krijgen regelmatig een wc-rolletje om te knagen.
Het voer strooi ik grotendeels rond zodat ze moeten zoeken.
Klinkt allemaal prima, maar ik heb toch het idee dat ze iets missen. Ze zijn vaak minuten achter elkaar in doe hoek aan het graven, waar geen zaagsel meer ligt, dat hebben ze weggegraven.
Nou weet ik dat heel veel gerbils dit doen, maar ik heb toch het idee dat ze iets missen.

Ik heb zelf al wilgentakken geprobeerd, maar die zijn maar een paar minuten interessant, daarna worden ze ondergegraven.

Wie heeft er ideeën om mijn dames extra uit te dagen?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 18-03-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mijn gerbisl extra uitdagen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:38

Ik lees even mee.. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:03

Hoe diep is de zandlaag en hoe groot is de kooi? Op school hadden we vroeger een mega bak met woestijn ratjes en die hadden een echte graaf zandbak in hun bak zitten. Daar waren ze vaak heerlijk aan het rondspitten met zijn allen. Er werd daar speelzand in gedaan dat eens in de 2 weken werd ververst om stinken te voorkomen. Ook lagen er zelfgemaakte tunnels van pvc afvoerpijp in.

Het voer werd vaak ik een kartonnen bakje gedaan waar stro of hooi in gedaan werd en daartussen werd het eten gestopt. Waren ze fijn lang bezig met zoeken naar voedsel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:24

Kooi afmetingen weet ik niet precies, maar hier een foto ervan:
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1065_n.jpg

(oude foto met mijn vorige paartje, inmiddels zijn beide overleden, ondertussen stukken minder zaagsel, maar genoeg om lekker te graven)

Heb er laatst een grotere schaal in gezet, werd bijna direct onder gegraven, dus heb ik er maar uit gehaald.
Het bakje is een groot vlaschaaltje en op de plankjes ligt ook zand.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:47

Het is een mooi hok, maar persoonlijk vind ik hem te klein. Ooit zaten mijn gerbils in een aquarium van 60x30, toen vond ik een terrarium van 80x40 en nog meer later vond ik een aquarium van 100x40(x50). Sinds ze in de grote aquarium zitten zijn ze veel actiever. Het hele hok is volgestopt met klimtoestellen, knaagmogelijkheden, karton, tunnetljes, huisjes, zandbakje etc. Sowieso wordt het hok 4x per week veranderd zodat ze bezig gehouden worden en wordt er vaak met speeltjes gewisseld. Ik heb natuurlijk ook véél te veel speeltjes haha.

Afbeelding
Hm jammer kan even geen foto's vinden, maar hier heb je even een indruk. Hij is veel voller hoor :)
Laatst bijgewerkt door Nimfee op 18-03-13 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:49

Heb even de afmetingen opgezocht:
60 X 40 X 50

Ik probeer ook af te wisselen met speeltjes, af en toe door elkaar halen, dat helpt wel :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:50

Ik vind je hok ook wat aan de krappe kant.
Wat je kunt proberen is variëren in hoe je alles neerzet? Verschoon je het hok, dan ook direct alle speeltjes etc. weer op een andere plek zodat ze weer lekker kunnen ontdekken etc! :)
Verder heb ik niet echt ideeën. Succes!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:53

Bedankt voor je reactie :).
Heb gister alweer wat door elkaar gehaald, over een paar dagen maar weer :j.

Deze kooi kosste 85 euro als ik het goed heb, heb dat een paar jaar geleden als klein meisje zelf bij elkaar gespaart. Ben erg tevreden over het hok, misschien komt er in de toekomst wel een grotere, maar daar heb ik op het moment het geld niet voor...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:03

Ja, volgens mij zijn die hokken best prijzig idd. Misschien eens rondsnuffelen op MP?
Wat ze op mn vorige stage (intratuin) deden, was het hok gewoon goed vol doen met zaagsel zodat ze veel konden graven, maar misschien heb je dat ook al.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:06

Ja, heb er alleen wat minder zaagsel in de laatste weken omdat ik dus 2 nieuwe gerbils, waarvan eentje nog goed handtam moest worden gemaakt, en die dus doodleuk onder een berg zaagsel ging zitten, ondertussen zijn al vrijwel handtam beide, maar met wat ze nu hebben kunnen ze goed graven :j

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:16

EskeGirl schreef:

Deze kooi kosste 85 euro als ik het goed heb, heb dat een paar jaar geleden als klein meisje zelf bij elkaar gespaart. Ben erg tevreden over het hok, misschien komt er in de toekomst wel een grotere, maar daar heb ik op het moment het geld niet voor...

85 euro!!!! Ik heb 20 euro betaald voor mijn huidige aquarium... Mijn vorige terrarium 25 euro en aquarium daarvoor heb ik gratis gekregen. Ik was af en toe aan het rondsnuffelen op marktplaats en dan vond ik per toeval deze goedkope terra's/aqua's. Ik was dus niet actief op zoek ofzo.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:17

Nimfee schreef:
EskeGirl schreef:

85 euro!!!! Ik heb 20 euro betaald voor mijn huidige aquarium... Mijn vorige terrarium 25 euro en aquarium daarvoor heb ik gratis gekregen. Ik was af en toe aan het rondsnuffelen op marktplaats en dan vond ik per toeval deze goedkope terra's/aqua's. Ik was dus niet actief op zoek ofzo.

Kooi is handgemaakt en van erg goede kwaliteit :j

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:29

Ja dat geloof ik hoor. Nieuw zijn aquariums best wel duur. Maar met mijn aquariums doe ik al jaren, terrarium is inmiddels wel kapot gegaan maar was ook van mindere kwaliteit.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:10

Oh, eierdozen zijn trouwens ook een favoriet hier! Wat je ook nog kan doen, wellicht ken je iemand die een fruitboom of wilgenboom heeft? Ik haar regelmatig fruittakken, stop ik het hok vol mee en dan kunnen ze heerlijk klimmen en op knagen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:52

Hier in de buurt zijn veel wilgenbomen, als die worden gesnoeit neem ik nog wel eens een paar mee, maar de takken zijn nu helaas net weggehaald, zal eens kijken of er nog restjes liggen :j

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:32

Je moet de takken wel goed uitkoken, of nouja, ik deed er steeds kokend water over spoelen om schoon te maken.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:46

Wc rolletje, wat lekkers in het midden en dan de uiteinden volproppen met wcpapier. Is hier bij de muizen erg intressant hahaha