Verrekte kniebanden hond, tijdsduur herstel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Verrekte kniebanden hond, tijdsduur herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:56

Ons hondje heeft zich vorige week maandag verstapt. Tijdens het rennen piepte ze ineens en daarna liep ze op 3 poten.
Even aan gekeken of het de dag erna minder zou zijn. Helaas niet en dus dinsdag naar de DA gegaan.

Ze is manueel nagekeken en de conclusie was verrekte kniebandjes. Alles zat nog op de goede plek en kon de goede kanten op bewogen worden.
We hebben metacam meegekregen, 10 mg per dag. We zouden binnen een week verbetering moeten zien. Anders is het advies om foto's te maken. Aanstaande dinsdag hebben we een controle afspraak.

Nu zien we wel wat verbetering, van lopen op 3 poten naar een soort kameelachtig galopje op 4 poten. Ze gebruikt het pootje wel, maar steunt er niet echt op. Dit is nu een paar dagen zo.
We laten haar alleen uit, verder wandelen we nu niet. Ze is vrolijk en speels, dus energie genoeg.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Hoe lang duurde het herstel en is er therapie nodig geweest?

Nikki__

Re: Verrekte kniebanden hond, tijdsduur herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:18

Ik heb alleen ervaring met kniebanden die echt afgescheurd zijn. Kregen in eerste instantie ook de diagnose dat ze verrekt waren omdat met voelen alles op zijn plek leek te zitten. Echter werd het bij haar ook niet beter en is ze op de foto gegaan. Beide banden kapot. Door de stress/pijn van het voelen heeft ze haar spieren aangespannen waardoor het leek alsof alles nog op zijn plaats zat. Helaas is het bij kruisbanden eigenlijk bijna altijd kapot.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:33

Wat vervelend zeg. Hoe is dat verder gegaan?

Ik hoop dat dit bij Spoek niet het geval is. Ze was haar vrolijke zelf bij de DA, of ze toch haar spieren heeft aangespannen durf ik niet zeggen??
Ik verwacht ook wel dat de DA dinsdag foto's wil maken. Tenzij ze ineens verder vooruit gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:24

hier alleen maar ervaringen met kapotte kniebanden..

en hoe het afloopt is door de hond te laten opereren..

momenteel is er 1 die afgelopen dinsdag aan een kruisband geopereerd is..een hond waarbij de dierenarts echt heel erg twijfelde of ze wel íets aan haar knie had,omdat ik als ik daar was ze 100% goed liep en haar knie 100% goed voelde,en toch tijdens operatie was er bijna niets meer over van de band...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:29

-O- tegen een operatie zie ik erg op.
Is sowieso niet leuk, maar ze is ook al een oudje.

Is het bij jullie mbv een operatie wel helemaal goed gekomen?
Hond van mijn schoonzusje bleef ondanks een operatie toch geregeld op drie poten lopen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:36

mijn ervaring is dat poten helaas nooit meer 100% worden...

hoe oud is je hondje?

zo liep mijn hond thuis:
http://www.youtube.com/watch?v=UFFkJwQr0kc

en bij de dierenarts dus echt niets te zien... :n ,heb dit filmpje echt daarheen mee naartoe genomen om te laten zien dat ze thuis wel degelijk slecht liep...

en nu 5 dagen na OP:
Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:48

Bizar dat ze dan op 4 poten bij de DA binnen komt. Harde tante!
Zo liep Spoek de eerste twee dagen ook. Ook toen ze naar de DA ging, dus dat hebben ze wel gezien.

Ze is 15.
Tot deze week ging ze nog mee voor een half uur wandelen. Gooien met stokken ed deden we al niet meer, om de belasting van "slidings" te voorkomen. Maar meestal vind ze zelf wel iets om gek te doen en rondjes te rennen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:10

o jeetje,ja 15 is wel erg oud om zo'n operatie nog te laten ondergaan...

je kan proberen met heel veel rust of het beter wil gaan...moeilijk dit hoor...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:52

Vandaag zijn er foto's gemaakt en is alles weer afgevoeld. Alles zit nog op de goede plek.
Ze is verder niet beter of slechter gaan lopen, ze gebruikt het pootje wel, maar steunt er niet op.

Voor nu is het verder gaan met de pijnstilling en rust en over twee weken weer controle.
En duimen draaien dat het over gaat, want ze heeft nog teveel energie om alleen nog maar op het uitlaatveldje te komen :(:)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:49

Morgen hebben we een afspraak met een orthopeed.
We hebben geen hoop dat het op deze manier beter gaat worden :(

Afwachten wat zijn conclusie is, wat de mogelijkheden zijn en dan gaan wikken en wegen.
Zo kunnen we haar geen maanden laten rond lopen. Maar we willen ook niet dat haar laatste levensduur bestaat uit beperkingen en gedokter. Dus of we nog voor een operatie gaan moeten we gaan bepalen na de second opinion.

Zonder operatie gaat ze haar "reservetijd" in, met pijnstilling kijken hoe lang het leven nog leuk is voor haar. Ze is nog steeds energiek en ik vind het zo vervelend en sneu dat we haar nu in alles afremmen. Dan zien we haar liever nog rennen en spelen als ze dat wil. Kwaliteit voor kwantiteit.
Maar ik moet er echt nog niet aan denken om haar te laten gaan, het idee alleen al ;(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:52

je kan wel laten opereren hoor,alleen revalidatie is wel een maand of 2 dat ze rustig aan moeten doen,meestal zeggen ze een half jaar maar hier heb ik dat nooit aangehouden..

als jij denkt dat ze die periode wel kan overbruggen en dat je het niet erg vindt om een paar honderd euro uit te geven voor mss een paar maanden ( op 15 jarige leeftijd gaan we maar niet uit van een paar jaar,maar mss leeft ze er bij wijze nog wel 2 jaar mee) die ze nog te leven heeft,zou ik het gewoon doen...

ik heb hier ook wel oude honden laten opereren,en de tijd die we dan extra krijgen zie ik dan wel ...zeker als een hond nog vol energie zit :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:59

Onze hond (inmiddels overleden) heeft ooit zijn kniebanden gescheurd gehad, pees gescheurd (en ruim een cm van elkaar!) en daarbij nog een ontsteking. Dit alles door een foute operatie bij dierenarts. Eerder geopereerd aan gescheurde pees, die was met een hulsje vast gezet. Dit hulsje is losgegaan, van beide kanten ! En gaan ontsteken.

Ze bleef maar mank lopen ondanks pijnstilling na de eerste operatie. Als we terug gingen kregen we te horen dat het artose was.. Uiteindelijk omdat we het niet meer vertrouwde naar een andere arts gegaan. Toen bleek dus dat ongeveer alles in haar knie was gescheurd ontstoken door het losgeschoten hulsje.

Germ wat moet een beestje een pijn gehad hebben.. En dan nog liep ze op goede dagen gewoon op 4 benen.. Slechte dagen niet, stond ze het liefst niet op, wij dachten dat onze hond afgeschreven was (toen 7).

Maar uiteindelijk dus geopereerd aan de pees, ontsteking en banden ! En na een kleine 2 maanden liep ze weer vrolijk zonder pijnstilling !! Verbazend snel hersteld na zo een zware ingreep !

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:23

Laat ik het zo zeggen, de keuze zal niet afhangen van het geld. We hebben ons er al bij neergelegd dat we een duur hondje hebben, maar ze is het allemaal waard!

Ze heeft ook al 4 jaar lang medicijnen voor haar cushing. Maar wij en Spoek hebben het geluk dat de medicijnen bij haar zo goed werken dat ze dus functioneert als een "gezonde" hond.
We dachten eerst dat ze al ouderdomsverschijnselen begon te krijgen, maar achteraf bleek dat dit door haar cushing kwam. Door de medicijnen was ze binnen een jaar fitter dan het jaar daarvoor.

En garanties heb je natuurlijk nooit, maar we gaan nu afwachten hoe de orthopeed het inschat. En dan kijken wat we doen. Want als het er "goed" uit ziet, dan zullen we daar zeker voor gaan.

Maar ik zou het vreselijk vinden als ze dit allemaal moet doorstaan en dan misschien nog steeds met beperkingen moet leven of de andere knie gaat opspelen of iets anders op haar pad komt, gezien haar leeftijd.
Dan hebben wij haar misschien langer bij ons, maar na 15 mooie jaren, gun ik haar een leuker uiteinde.

Onze vrolijke snuiter <3

Renee, wat ontzetten balen dat de eerste ingreep zo fout is gegaan! Gelukkig kon het nog hersteld worden.
Maar jouw eerste ervaring is ook onze grootste nachtmerrie, met haar leeftijd kunnen we niet blijven "sleutelen". En dan zou ik me daar echt schuldig over voelen. De afweging voor wie zijn belang je het doet, is zwaar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:29

ze zal vast niet zo snel ook een ander kapot pootje krijgen...dat zie je vaak dan op jongere leeftijd.

en ze knappen vrij snel op na zo'n knie operatie alleen willen ze heel snel weer rennen en dat mag dan even niet,dat is dan het lastige van deze OP.

maar het is wel goed om alle voors en tegens af te wegen :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:45

Grit schreef:
Renee, wat ontzetten balen dat de eerste ingreep zo fout is gegaan! Gelukkig kon het nog hersteld worden.
Maar jouw eerste ervaring is ook onze grootste nachtmerrie, met haar leeftijd kunnen we niet blijven "sleutelen". En dan zou ik me daar echt schuldig over voelen. De afweging voor wie zijn belang je het doet, is zwaar.

Hier dus idd een slechte ervaring.. Maar ook een hele goede. Wij hebben ook gewtijfeld (hoewel anders inslapen de enige optie was) Maar ze heeft nog 4 mooie jaren gehad ! En naar mijn weten is ze hier 100% boven op gekomen.

Heb de leeftijd van je hond niet gelezen.. Maar onze hond was 7 en ik meen 8 toen de 2e operatie plaatsvond. Ook niet meer de jongste dus. (flatcoated retriever)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:57

Gelukkig dat de tweede ingreep wel goed is gegaan, vooral als dat nog 4 mooie jaren heeft gegeven!

Dat zal de onze waarschijnlijk niet meer gaan redden, ze is nu 15 jaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:02

Met alle respect, ze is vijftien, dat betekent dat ze (allang) in die "reservetijd" zit waar je het over had TS. Mét of zonder beschadigde knie.
Ik zou haar persoonlijk geen operatie aandoen op deze leeftijd, gewoon conservatief behandelen, tijd geven, en zien hoe het gaat.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 18:25

Het kan ook goed die keuze worden, we wachten morgen af.
Ik heb onze afwegingen daarover ook al beschreven. We zien haar leeftijd ook zeker als een mooi kado, maar we hebben dit niet ervaren als reservetijd. Voor dit gebeurde was ze verder nog net zo fit en energiek als jaren geleden.
Wat er zich van binnen afspeelt weten we natuurlijk niet en dat geeft ook het dilemma -O-

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 09:55

Ze wordt vandaag geopereerd.
Ik blijf het moeilijk vinden en ik hoop zo dat we de goede keuze maken en er niet binnen een half jaar andere dingen gaan spelen. Want dan voel ik me echt schuldig naar haar toe.

De orthopeed (F ranc V iehoff) had geen twijfels. In principe moet ze gewoon beter worden door deze ingreep. En haar leeftijd was zijn inziens geen belemmering, omdat ze gezond is en in een goede conditie. Garanties kon hij uiteraard ook niet geven, maar wel dat haar pijn snel zal afnemen.
Waarschijnlijk is ook haar meniscus aangetast en dat blijft nu "schuren". Daarom blijft ze ondanks de pijnstilling manken.
Nu ik hoor dat ze er behoorlijk wat pijn aan moet hebben, vind ik de optie zo rond laten lopen ook niet okay. En ze is te vrolijk en levenslustig om haar nu in te laten slapen.

Pfff, arm meisje :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:38

Grit ik ben benieuwd hoe ze er uit komt. Hopelijk goed na de eerste paar weken ellendige revalidatie.

Onze oude man heeft dit met 14,5 gehad na lang dubben besloten te opereren. Inmiddels 9 maanden later en meneer loopt als eeen kievit weer.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:21

Dat is heel fijn om te lezen Karuna!! Wat voor hond is dat?

De operatie is goed gegaan, orthopeed was er in elk geval positief over. De kniebanden en meniscus waren stuk en een of ander hoefijzervormig dingetje zat omgedraaid/verkeerdom.
Ze is nu nog wat ontheemd, waarschijnlijk door de narcose/napijn. Dus ze vind niet echt haar plekje en jammert soms wat.
Ik ben blij dat dit erop zit. Maar ik vind de komende week erg spannend, of ze haar pootje gaat gebruiken, dat er geen complicaties komen, dat de wond netjes geneest....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:47

Mooi dat ze fijn thuis is, de narcose geeft idd een heel raar effect bij oudjes.wesley heeft 2 dagen wat verdwaasd en in de war rondgehupt op 3 poten. De eerste dag erna was nog op 3 poten huppen, na een dag of 3 begon hij heel voorzichtig te tippen met zijn tenen.

Wesley is een kruising bordercollie/greyhound van 25 kilo.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 22:18

Dat is dan ook al een behoorlijke leeftijd voor dat formaatje! Geeft mij moed.
Heeft hij geen last gekregen van zijn andere knie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:18

Nee helemaal niet, we hebben hem echt rust gegeven voor zoverr dat ging met twee andere speelse honden in huis. Alleen in draf zie je dat hij heel ietsje anders loopt maar dat is minimaal.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 08:47

Gelukkig maar!

Spoek is de nacht redelijk rustig door gekomen. Om 6 uur lag ze te jammeren, toen even met haar naar buiten geweest. Echt vrolijk is ze nog niet, maar ze eet en drinkt in elk geval wel goed. Ze ligt nu weer lekker te dutten.