Inderdaad, voor alle spleethoevige als ik het goed heb. De kosten na aanvraag zijn ongeveer €30,- per jaar. (moet ik even kijken in de administratie wat ik voor koei Billy nou moet betalen.)
mijnfjord
Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-13 21:50
Ja zag het rond de €35,- zag ik. Maar hebben serieus alle mensen die een varken hebben een UBN? Snap wel dat er veel boeren zijn die 's ergens tegen aan zijn gelopen, of een keer een varken hebben gekregen (lees: via een huwelijkscadeau of via een spel: zwientie tikken) niet allemaal een UBN hebben toch?
mijnfjord
Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-13 21:51
..
Wendy_Komen
Geplaatst: 15-03-13 21:54
Als je gepakt wordt denk ik dat de straffen zeer flink zullen wezen.
Al heb je 1 dwerg geit, al heb je 1 koe (zoals mijn zus en ik), al heb je 1 hangbuikvarkentje, je behoort een UBN te hebben waar het oormerk van het dier op geregistreerd staat.
ja snap ik, 35,00 valt ook nog wel mee daar zullen we het niet om laten maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen z'n schaap/varken etc. heeft aangemeld
Ik heb samen met mijn zus ooit een klein stierkalfje gekocht, wat nu een os van 1.70 geworden is
Het is zo belangrijk om alle spleethoevige geregistreerd te hebben staan in geval van een uitbraak zoals BSE. Daarom zouden ze alle een oormerk moeten hebben, en alle eigenaren een UBN. De perfecte wereld bestaat niet, dus ook hierin niet, maar zou je het toch zeker wel aanraden!!
okay, dank je wel!! ik ga er even goed over nadenken, maar mijn laatste vraag, weet jij iets over vaccinatie? moet je varkens (net als honden/katten/paarden) jaarlijks vaccineren?
Zou ik je niet durven vertellen. Raad je aan die vraag in het topic hierboven te plaatsen.
"Het inenten van hobbyvarkens tegen vlekziekte, wormen, schurft en luis moet bij voorkeur twee keer per jaar gebeuren. Verplicht is dat echter niet.
Inenten tegen Aujeszky is voor hobbyvarkens ook mogelijk. In 1996 werd Nederland getroffen door een epidemie van Klassieke Varkenspest en in 2001 van Mond- en Klauwzeer. Bij beide epidemieën is een groot aantal gezonde dieren preventief gedood. Het non-vaccinatiebeleid is sindsdien veranderd in een selectief vaccinatiebeleid bij een uitbraak. Preventief inenten tegen deze ziekten is nog altijd niet mogelijk."
Je mag een varken zonder oormerk en ubn registratie ook niet vervoeren. Dus moet je voor je zo'n dier koopt al een ubn hebben, anders mag je hem niet kopen en vervoeren. Als een varken geen oormerk heeft is de verkoper fout. En als jij er weer vanaf wilt, verkoop of slacht moet hij geregistreerd zijn anders kun je er geen kant mee op. Ik heb schapen en als ik een lam verkoop moet ik het ubn nummer van de koper hebben, want anders kan ik hem niet afmelden. dit geldt ook voor varkens
Inderdaad UBN nodig, bij ons kregen ze geloof ik geen vaccinaties maar ze leefde ook niet langer dan een halfjaar. Je wordt alleen absoluut niet blij met de papierwinkel (al valt dat mss mee als je hem alleen maar "houdt").
Tja verder stukje bos prima, zet wel stropmdraadje eromheen, anders komen ze er gegarrandeerd uit (grote varkens iig). Zorg ook voor een hok met stro en een voertrog (liefst beton) die goed vast staat. Pad van hok naar trog verharden rest gewoon zo laten. Eerste dag kun je ze het beste pp een klein onverhard stukje zetten buiten, varkens mesten namelijk op 1 vaste plek en als ze dat buiten doen hoef je je hok nooit te verschonen .