Wat te doen.. hond die continu blaft/jankt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Wat te doen.. hond die continu blaft/jankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:38

Wij hebben nu ongeveer iets meer dan een jaar een een engelse springer spaniël Bruno.

Probleem 1. Als hij alleen is, begint hij te piepen of te janken en uiteindelijk begint hij te blaffen. Hij jankt oa als iemand snachts naar de wc gaat (daarna gaat ie janken omdat ie hoort dat er iemand is), als hij in z'n bench zit in de bijkeuken, als hij in de gang ligt en iemand zit boven, als ie meent dat ie niet genoeg aandacht krijgt gaat ie nog voor je neus gaan janken en piepen.

En dan probleem nummer 2. Vervolg op probleem 1, uiteindelijk gaat het janken over op blaffen. Hij blaft als er iemand langs het huis loopt, als je hem uitlaat blaft en gromt hij overal tegen.

Hoe lossen we dit in godsnaam op? Ik ben ten einde raad.. Een anti blafband heeft hij al en daar blaft hij gewoon doorheen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:40

Hoe oud is hij? Deed hij dit ook voor hij bij jullie kwam of is het nog een pup?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:42

moonsparkle schreef:
Hoe oud is hij? Deed hij dit ook voor hij bij jullie kwam of is het nog een pup?

Hij is anderhalf. Toen wij hem gingen ophalen bij de fokker, deed ie het ook al bedacht ik me net. De fokker was weg en hij begon gelijk te janken, fokker weer terug en er was niks aan de hand..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:44

Leverage schreef:
moonsparkle schreef:

Hij is anderhalf. Toen wij hem gingen ophalen bij de fokker, deed ie het ook al bedacht ik me net. De fokker was weg en hij begon gelijk te janken, fokker weer terug en er was niks aan de hand..

Misschien heeft hij nooit geleerd alleen te zijn? Kun je het alleen zijn misschien weer van voor af aan opbouwen?

Leverage

Re: Wat te doen.. hond die continu blaft/jankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:47

Hij heeft wel altijd bij andere hondjes gezeten, in een soort grote ren zeg maar.

Ik echt geen idee hoe we 'm dat aan moeten leren. We hebben al op deze manier geprobeerd; hond in de bench. Is ie een poosje stil, mag ie eruit met een beloning. Helpt ook niet..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:06

Misschien kan je proberen om de radio aan te zettten?
Geen muziek maar de zender van de radio op een "politieke partij" zetten (Radio 1 bijvoorbeeld)
Hoeft niet eens zo heel hard aan te staan.
Mijn hond dacht dan, bij het horen van al die "stemmen", dat het hele huis vol visite was en dat ie daardoor niet alleen was. Heeft heel goed geholpen.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:08

VDB schreef:
Misschien kan je proberen om de radio aan te zettten?
Geen muziek maar de zender van de radio op een "politieke partij" zetten (Radio 1 bijvoorbeeld)
Hoeft niet eens zo heel hard aan te staan.
Mijn hond dacht dan, bij het horen van al die "stemmen", dat het hele huis vol visite was en dat ie daardoor niet alleen was. Heeft heel goed geholpen.

Helpt ook niet.. We hebben dit in het begin geprobeerd, we hebben er een radio bij gezet. Dekentje op de bench, bench ook kleiner gemaakt (doos erin gezet geloof ik) pap en mam hebben ook dagen beneden geslapen in het begin. Niks helpt, het is een beetje een hopeloos geval..

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:34

Ik heb ook zo'n volhouder, hij jankt zodra hij alleen gelaten wordt dat gaat echt over in brullen, dat stop na 15-30 minuten. (in het begin kon hij het wel 3 uur volhouden) Zodra hij je in de verte ziet of hoort begint hij te piepen dat hij aandacht wil.
Wij hebben hem overgenomen van mensen waar hij dus in bed mocht als hij begon te janken, daarbij waren ze altijd thuis vanwege een winkel aan huis. Hij was toen 1 jaar en 2 maanden jong.

Ongewenst blaffen hebben wij hem afgeleerd d.m.v. een halsketting naar hem toe te gooien en hem compleet te negeren, dus doen alsof je de ketting niet hebt gegooid.
Als hij alleen is blaft hij als er iemand op ons terrein komt. Maar dat doet hij ook als wij thuis zijn.. Daar is het een waakhond voor ;)

edit: een pracht van een spelfout verwijderd :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:37

De mijne kon niet tegen de bench. Die werd HELEMAAL naar d'r van. Heus en echt goed opgebouwd, maar die bénch was gewoon niet te doen. Ik denk dat ie een beetje claustrofobisch is ofzo _O- wij hebben het opgelost door 'm gewoon in de kamer te laten :) En dat heeft tijden prima gewerkt :)

Hoorde dan helaas van de week toevallig wel weer dat ie dan tegenwoordig ook uiteindelijk gaat zitten janken, dus helaas was de oplossing van tijdelijk aard :+ Ik denk dat ik maar weer gewoon ga beginnen met opnieuw aanleren van alleen zijn. Gewoon, weer opnieuw opbouwen..

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:24

Is het geen verlatingsangst?

De rottweiler van mijn ex had dat ook, dat ging zover dat hij op een gegeven moment naast de bench ging slapen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:53

Is je ex dáárom je "ex" geworden....? :D

Riannesodd schreef:
De rottweiler van mijn ex had dat ook, dat ging zover dat hij op een gegeven moment naast de bench ging slapen.

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:08

haha nee hoor :') het was een enorme driftkikker ;)

maar hij heeft hem weg gedaan dus ik weet niet hoe het nu met de rottweiler gaat :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:11

kun je niet een klein hondje erbij nemen?
Dan voelt hij zich wat minder alleen?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:16

Vraag me wel af wat voor een blafband je hebt??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:18

Leverage schreef:
Wij hebben nu ongeveer iets meer dan een jaar een een engelse springer spaniël Bruno.

Probleem 1. Als hij alleen is, begint hij te piepen of te janken en uiteindelijk begint hij te blaffen. Hij jankt oa als iemand snachts naar de wc gaat (daarna gaat ie janken omdat ie hoort dat er iemand is), als hij in z'n bench zit in de bijkeuken, als hij in de gang ligt en iemand zit boven, als ie meent dat ie niet genoeg aandacht krijgt gaat ie nog voor je neus gaan janken en piepen.

En dan probleem nummer 2. Vervolg op probleem 1, uiteindelijk gaat het janken over op blaffen. Hij blaft als er iemand langs het huis loopt, als je hem uitlaat blaft en gromt hij overal tegen.

Hoe lossen we dit in godsnaam op? Ik ben ten einde raad.. Een anti blafband heeft hij al en daar blaft hij gewoon doorheen.

Het eerste wat ik me afvraag is wat er met de hond gedaan wordt, zowel mentaal als fysiek. Springer Spaniels zijn echt goeie werkhonden (tenzij je een showlijn hebt, dan valt het mee) die een conditie hebben waar je 'u' tegen zegt.
Het gevoel bekruipt me namelijk dat deze hond geen uitlaatklep heeft en veel opgewonden is. Hij blaft/jankt namelijk binnen als hij geen aandacht krijgt en hij blaft/gromt buiten tegen alles. Dan zijn de enige rustmomenten dus binnen als er iemand bij is.

Een hond erbij kan helpen, maar in dit geval denk ik eerder dat de andere hond mee zal gaan doen dan dat je huidige hond rustiger wordt

Hond kan niet alleen zijn, dat zul je hem dus moeten leren. En dat gaat alleen als de hond nooit langer alleen is dan dat hij nu kan hebben. Als dat betekent dat je naar de wc moet met de deur open (omdat hij bij de deur dicht gaat janken) zul je dat moeten doen en van daaruit uitbreiden.
Wat ook kan helpen is de hond eerst flink aan het werk zetten buiten en hem eenmaal binnen snoepjes laten zoeken of iets anders. Zodat hij iets te doen heeft waar hij jou niet bij nodig heeft. Aan het eind van het zoekspel zul je hem ook gedrag moeten aanleren waarbij hij zich prettig voelt.

Je hond kan zelf niet bedenken wat hij anders kan doen, zodra hij alleen is schiet hij in de stress, jij zult hem dus nieuw gedrag aan moeten leren bij alleen zijn.