honden zonder stamboom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 09:32

Zucht.....
Hebben wij weer, spontaan verliefd op een nest met mooi gekleurde langharige teckels.....

We hebben al 2 honden, een teckel en een flatcoated, beide met een stamboom.
Voor de teckel zoeken we echt nog een maatje erbij, en aangezien ik 2 dierenwinkels heb, ruimte genoeg om de honden mee te nemen (en daarbij werk ik ook veel thuis) verdere uitleg behoeft ook niet denk ik ;)

Nu sta ik al op de lijst bij de fokker van onze teckel die mij zou bellen als hij weer pups had.
Aangezien onze teckel en meerdere teckels die wij kennen van dezelfde kennel, een onwijs leuk karakter hebben, twijfelde ik geen moment!
Echter heeft deze fokker enkel rood en black and tan langharige kleuren, en stiekem vinden wij de getijgerde versies ook erruuug mooi!
Gisteren middag spontaan eens op marktplaats gekeken (absoluut zonder bedoelingen!!) en daar zag ik een prachtig nest voorbij komen van iemand die een gelegenheids nest heeft. De getijgerde kleuren vond ik prachtig!!
Echter hebben de hondjes geen stamboom en daar begint de twijfel!

Mijn ouders hebben ooit eens een volwassen hond van marktplaats gehaald, waar werkelijk van alles aan mankeerde.....
En ook daar komt een nieuwe twijfel omhoog.

Eigenlijk ben ik opzoek naar mensen die zo'n zelfde verhaal hebben als ik,
Ervaringen...... verhalen..... noem maar op.....
Mag uiteraard ook zijn over verhalen van kruizingen etc.

Wij gaan zondag in ieder geval even kijken, kijken kan geen kwaad (al is het bijna 2 uur rijden) en zijn gelukkig realistisch genoeg om te zien of er wat aan de pups mankeert of niet...
Paps en mams zijn beide aanwezig, dus dat maakt het al enig sinds goed...

En we hebben wel afgesproken, als er ook maar iemand twijfelt..... bij twijfel niet doen!!

Urielle

Re: honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:52

Mijn Berner Sennen heeft geen stamboom, maar ik heb haar niet van Marktplaats maar via via gekocht. Nu wel alweer dik 2 jaar plezier mee, en enige medische probleem komt door een aanrijding (toen was ze dus al bij ons) en niet aangeboren.
Ik vind de prijzen voor stamboomhonden echt over de top gaan en ik denk maar zo: hoeveel mensen hebben er geen asielhond? Daar krijg je ook geen stamboom bij!
Ik zou er graag nog een heel klein hondje bij willen (formaat chi maar niet per se een chi) maar als ik bedenk wat ik met 500-1000 Euro nog kan doen waar iedereen hier plezier van heeft, dan komt dat hondje ooit nog wel als ik de lotto win want zelfs zonder stamboom kosten ze nog honderden Euro's.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:54

ik koop alleen maar hondjes zonder stamboom...

maar goed ik heb dan ook helemaal niets met een papiertje waarop een rij namen staan...die verdwijnt hier in een la en meer doe ik er niet mee..

en nu 16 honden gehad,met en zonder stamboom en de ervaring is,ze kunnen allemaal ziek worden of iets krijgen,dat is niet afhankelijk van een papiertje in de la.. :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 09:56

Urielle,
Het gaat mij helemaal niet om het geld....
Wij willen volgend jaar een nest met onze flatcoated teef, en zijn nu in volle voorbereiding,
Als ik zie hoeveel geld ik daar nu al aan heb uitgegeven, HD foto's, oog en patella onderzoeken, Ringtraining, shows, jachttraining voor het C diploma etc, en dan nog niet te spreken over de voeding, chippen enten, ontwormen etc van de pups..... Er gaat zoveel geld in zitten, En ja bij mij kosten de pups straks ook een smak met geld.....
Maar nogmaals, die discussie wil ik niet opzetten, want het draait niet om het geld.

Ik was meer op zoek naar ervaringen van mensen die dus een stamboom loze hond hebben, omdat ik die dus niet heb....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:57

van de 7 honden die hier rondlopen zijn er 6 stamboomloos...

1 met stamboom die we 4 jaar geleden als herplaatser hebben gekregen...

voeding chippen ontwormen heeft iedereen toch die pupjes fokt??

snap niet waarom dit altijd tot explciet hoge kosten moet leiden voor stamboom hondjes,en ja,ik vind stamboomhondjes gewoon echt veel en veel te duur,zou daarom nooit een stamboomhond kopen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-03-13 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:58

Als je gewoon weet waar je op moet letten ivm het oog op broodfok, dan zou het in mijn ogen niet zo heel veel uitmaken als de pup geen stamboek heeft. Er zijn genoeg gezonde rashonden zonder stamboek en uiteindelijk heb je met een stamboek ook geen garanties.
Ik heb zelf een kruising van een 'oeps' nestje (mijn man heeft hem gekocht, toen kon ik hem nog niet), als wij ooit een nieuwe hond zouden aanschaffen zullen wij ook ten eerste naar een fokker gaan. Maar je weet gewoon niet wat op je pad terecht komt.. Daarbij, er zijn ook genoeg fokkers die zich zo geweldig voordoen, maar o zo slecht bezig zijn voor het desbetreffende ras en ook om de haverklap nestjes hebben (wat imo dan ook niet terecht is). Doen wat jullie gevoel in geeft, jullie weten waar je op moet letten enzo dus zou je niet teveel vastklampen aan het stamboek-feit.. Dat hoeft niks te zeggen over de mensen,het nestje,etc..

Mijn schoonmoeder heeft sinds 2 jaar een sheltie, beide ouders zijn rashonden maar daar zat dus ook geen stamboek bij.
In mijn ogen moet je hetzelfde kijken naar Elke hond, stamboek of geen stamboek en aan de hand van de selectie die je maakt en waar je naar kijkt een keuze maken voor een pup. En dat kan bij een fokker zijn, maar ook bij mensen thuis waarbij je dan geen stamboek erbij krijgt.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-03-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:00

Ik heb ook geen stamboom (kruising) wel vader met stamboom, maar goed. Ik geef niets om papier, meer om afkomst in die zin dat ik het belangrijk vind hoe er gefokt is, door wie, met welk doel, dat ik de ouders kan zien, etc. Dat het geen 'voor de leuk nestje' is door onervaren mensen, geen 'zoveel mogelijk nestjes' door broodfokkers. Maar hobbyfokkers met hart voor dieren en verstand van zaken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:01

Hier ook een witte herder zonder stamboom, vader is wel een erkende dekreu maar moeders heeft geen stamboom,was een nest tussen vriendinnen. Er zijn zoveel honden zonder stamboom, waar je wel op moet letten is dat je niet bij een broodfokker haalt, en daar bedoel ik dan de mensen mee die constant fokken en met meerdere honden, moeilijk om te beoordelen maar een bezoekje zegt vaak al heel veel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:02

En wat je misschien kunt doen, als je jezelf niet volledig zou vertrouwen op je oordeel omdat je gewoon, laten we eerlijk zijn, toch wel snel verliefd kunt worden op die schattige puppies, zeker als je zo graag eentje wilt.. Iemand met je meenemen die objectief is :) Maar goed, ik weet niet in hoeverre dat geldt voor jouw situatie, want je hebt er wel genoeg oog voor als ik dat zo lees

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:03

Hier een golden retriever teefje als pup gekocht, geen stamboom, wel zuiver ras (dus twee goldens als ouders). Ze wordt nu 12 jaar, loopt hier nog altijd rond, tot nu toe geen ziektes oid gehad.

Op driejarige leeftijd een koningspoedel reu uit het asiel gehaald, met een prachtige stamboom. Onze kerel is 12 jaar oud geworden en toen overleden aan de gevolgen van leverkanker. Net als zijn moeder en broer (we hebben contact met de fokker). In de loop der jaren bij ons mankeerde hij het ene na het andere, eerlijkheid gebied wel te zeggen dat hij in het asiel kwam na inbeslagname door verwaarlozing, zijn gezondheid heeft dus een flinke klap gehad.

Inmiddels van dezelfde fokker een koningspoedel puppy erbij, opnieuw met flinke stamboom. Wel bewust uit een andere lijn, aangezien onze vorige hond veel kankergevallen in zijn familie leek te hebben...

Hier dus een goede ervaring met een stamboomloze rashond en een minder goede met een stamboom. Zelf wel opnieuw gekozen voor een stamboomhond, qua karakter was onze koningspoedel namelijk echt een droomhond en onze pup (nu 1 jaar oud) ontwikkelt zich net hetzelfde, een lieve grote knuffel.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:04

Mijn hond heeft ook geen stamboom en dat is ook bewust. Toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden we altijd berner senners (met stamboom) maar die waren vaak zo doorgefokt dat het echt lastig was een goed nest te vinden. Wij zijn daarom nu overgestapt op stamboomloos en mijn moeder zelfs een kruising en dit bevalt tot nu toe goed, maar elke hond kan ziek worden natuurlijk! Als je zelf gaat kijken en overdenodige kennis beschikt kun je zelf wel zien hoe het met demoeder- en vaderhons gesteld is en of de pups ergens achteraf in een schuurtje liggen of lekker in de woonkamer spelen, of ze entingen hebben gehad, of de oudersergezond uitzien en wellicht een dierenarts boekje met medicijn-historie. Ik denk echt niet dat een stamboomhond per se beter is als een stamboomloze hond! Tenzij je wilt showen natuurlijk

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 10:06

Nogmaals, ik hoef hier geen discussie over de kosten van een rashond want daar vraag ik niet om!
IK vind dat een fokker (waarschijnlijk niet allemaal.... helaas) genoeg tijd en energie in de moeder/vader steekt, probeert een gezonde hond te fokken (voor zover dat mogelijk is.... ook met oog op de minder gezonde rassen) kijkt naar de lijnen ivm inteelt, niet fokt met HD honden (al geeft dat geen garantie)
En ik ben nu dus bezig met een stamboomloze hond, dus ik hoef dus geen discussie over de bedragen....

Helmer, je hebt gelijk, genoeg honden hier op mijn werk gezien waarvan ik dacht, oei...... broodfokker zeer duidelijk. En ik mag van mijzelf verwachten dat ik hier toch wel enige kennis van zaken heb om een goede inschatting te maken (al heb ik geen rontgen-ogen) en ja zelfs mijn stamboom honden hebben wel eens iets/kunnen wat krijgen. 65% van de flatcoateds gaat dood aan kanker.... dus geeft helemaal geen garantie, al is er wel alles aan gedaan om het te proberen te voorkomen....
Ik probeer dus ook met een neutrale blik naar de pups te kijken, (en ben zeer blij dat mijn partner mee gaat, zodat hij mij weer in de realiteit kan trekken haha)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 10:10

Bedankt voor jullie antwoorden!
Het gevoel is opzich wel goed, en ik weet waar ik op moet letten.
En idd ik ga niet alleen, twee zien meer als 1

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:10

Onze boxer is bij een gezin weg gekomen toen hij 1 1/2 jaar was omdat hij te druk was. Hij is nu 8 jaar. Is een zeer raszuivere boxer maar de mensen moesten zwaar extra betalen toen als ze stamboom erbij wilden en ze wilde toch niet fokken met hem dus besloten dat niet te doen. En wij hebben een boxer met een mooie tijgerprint en zeer lief gekregen! Geen spijt van gehad en zouden het zo weer doen om een hond die ergens anders niet kan blijven op te nemen. Maar zijn daarin wel enorme fans van Boxers;)

Thuis vroeger hadden we ook altijd honden die ergens anders nooit konden blijven en dan bij ons kwamen van pup tm volwassen honden van alles. Sommige ooit verwaarloost andere gewoon. Dus zijn wel wat gewend. Vaak als ze veel energie kwijt kunnen zijn ze al fijner. EN raszuiver niet altijd. En soms waren juist onze kruisingen heel sterk en werden heel oud;)

Je moet wel goed oppassen met nestjes waar je de ouders niet van kan zien op Marktplaats enz dat het geen broodfokkers zijn:) Dan krijg je toch wel snel pups of volwassen honden die flink zijn doorgefokt en van alles mankeren omdat er nergens op gelet is. En hoeft niet direct gezien te worden als het pups zijn door een dierenarts. Geloof ook niet in dat hun eigen dierenarts een gezondheidsverklaring geeft;) ga naar je eigen die je goed kent;)

Daar heb ik namelijk 2 bevriend koppels mee de fout in zien gaan. Of de hond bleek toch niet ras zuiver te zijn of een rot karakter of slechte gezondheid en extra problemen lichaamelijk omdat ze doorgefokt waren door de broodfokkers.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:12

Wij hebben herders. Met en zonder stamboom. Ik zie geen verschil. Als de pup gezond is (en dat zie je snel genoeg) en je gevoel is goed, dan zie ik niet in waarom je die keuze niet kunt maken. Je ziet snel genoeg hoe mensen het opgepakt hebben en de pups gehouden worden. Wil je bewust gaan fokken, is het een ander verhaal. Maar voor gezelschap; gewoon doen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:15

Mijn Rinus is ook een rasechte boerderijhond waar van de ouders stamboomloos als Heidewachtel door het leven gaan.. ;)

Risico's? Ja, maar dan zie ik dan meer in verband met zaken als erfelijkheid, broodfok en uitbuiting van de moederhondjes hoewel dat ook net zo goed bij hondjes met een stamboom kan. Het is gewoon een dun lijntje, het enige wat een rashond meer heeft is dat deze rontgologisch in orde zijn en erfelijk zijn onderzocht..

Kijk eens op marktplaats naar honden die voor rashonden doorgaan, en dan helemaal in de stafford/bulldog/bully hoek. Om te huilen. Mensen kunnen wel zeggen dat het een rashond is, maar weten de helft van de tijd (de verkopers dan) niet eens wat het inhoud en zien enkel euro's.

Samengevat: doe wat goed voelt :) Je krijgt vaker spijt van de dingen die je hebt gelaten dan de dingen die je hebt gedaan :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:16

Wij hebben ook stamboomloos hondje en mijn zwager en schoonzus ook. Met beide niks mis mee. Ja die van ons heeft het ene oog iets "groter" de oog kas. Maar dat zien wij alleen en hij heeft er geen last van. Schoonheidsfoutje maar als dat het enige is ;-) die van ons stabij, andere is een boxer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:21

ivy_power89 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Het gevoel is opzich wel goed, en ik weet waar ik op moet letten.
En idd ik ga niet alleen, twee zien meer als 1

Ik weet niet hoe goed de verstandshouding tussen jou en de fokker van je eigen teckel is, maar misschien is het een optie om hem mee te nemen? Waarschijnlijk heeft hij in ieder geval verstand van de raskenmerken en weet hoe pups en de kennel er uit zouden moeten zien?

Bij ons hebben eigenlijk alleen de honden die bewust als werkhonden gekocht worden een stamboom. Dat zijn er nu een stuk of 4 geweest. Bijzonder genoeg bleken al deze honden minder gezond te zijn en zijn niet heel oud geworden. Anderzijds hebben we ook asielhonden gehad en momenteel een boxer en dalmatiër zonder stamboom. Beide zijn nu al ouder dan onze gemiddelde stamboom hond. :=
Wil natuurlijk niet zeggen dat een hond zonder stamboom perse weer beter is dan met. Maar of een stamboom echt een must is? Denk dat het gemiddelde asielhondje geen stamboom heeft.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 10:27

Fokker van onze teckel is een aparte man (maar wel een erkende fokker)
Hij fokt redelijk veel, heeft zijn eigen kennel met meerdere honden, en wilde verder ook geen contact na aankopen, uiteraard konden we wel altijd bij hem terecht als er iets loos was/is
Hem meenemen is dus geen optie........En dat zeg ik, ik ga er vanuit dat ik genoeg kennis in huis heb om te zien of een pup gezond oogt..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:29

Wij kopen nooit honden van MP of zonder stamboom :) (te duister naar onze mening) In ieder geval veel succes met je pupje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:30

Citaat:
En dat zeg ik, ik ga er vanuit dat ik genoeg kennis in huis heb om te zien of een pup gezond oogt..

Het was in de verste verte niet mijn bedoeling om te insinueren dat je dat niet hebt.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:31

heb je de naam van de "fokker"al gegoogled??
daar komt meestal wel wat uit

ik heb zelf een engelse staff met papieren
puur omdat ik geen risico wou nemen betrefd agressie, doorfok e.d (mijn hond komt dan ook uit 1e nest van de teef)

mijn zusje heeft een am. staff zonder papieren ( ze kent zn moeder goed, die is van kennissen)
maar ze heeft ook via mp 2 chihuahuas gekocht zonder papier
met het reutje heeft ze toen hij pup was wel veel naar de DA gelopen maar dat was omdat hij gevoelige darmen had
verder geen aangeboren gebreken...

als je twijfelt over je eigen kunnen/zien vraag even bij je DA na waar je echt op moet letten als je bij de pup gaat kijken
let zoiezo goed op de omgeving waar hij opgroeit
mensen verkopen hondjes als zijnde "een x een nestje" maar hebben ondertussen een hele fokschuur :(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:32

AngelSpirit schreef:
Wij kopen nooit honden van MP of zonder stamboom :) (te duister naar onze mening) In ieder geval veel succes met je pupje!

Ieder zijn eigen mening, maar weet je hoeveel slechte fokkers er zijn ?!
Dus een fokker heeft ook niet altijd wat te zeggen..
Zolang jij gewoon weet waar je naar moet kijken bij een pup en rondom de ouders enzo is er toch niks mis met een hond zonder stamboom.
Een hond met stamboom geeft ook geen garantie op goede gezondheid ook al zijn de ouders goedgekeurd e.d. Het verkleint natuurlijk wel de kans op bepaalde dingen omdat je meestal meer achtergrond informatie hebt, maar dat kun je ook hebben als het niet van een fokker afkomstig is.
Ik zal zelf straks bij een volgende ook naar een goede fokker gaan, maar als er iets anders op mijn pad komt.. nouja dat kan.
Als een hond niet van een fokker komt wil per definitie echt niet zeggen dat daar iets mis mee is. Je moet alleen weten waar je naar moet kijken en op moet letten

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:35

HelmerG schreef:
AngelSpirit schreef:

Ieder zijn eigen mening, maar weet je hoeveel slechte fokkers er zijn ?!
Dus een fokker heeft ook niet altijd wat te zeggen..
Zolang jij gewoon weet waar je naar moet kijken bij een pup en rondom de ouders enzo is er toch niks mis met een hond zonder stamboom.
Een hond met stamboom geeft ook geen garantie op goede gezondheid ook al zijn de ouders goedgekeurd e.d. Het verkleint natuurlijk wel de kans op bepaalde dingen omdat je meestal meer achtergrond informatie hebt, maar dat kun je ook hebben als het niet van een fokker afkomstig is.
Ik zal zelf straks bij een volgende ook naar een goede fokker gaan, maar als er iets anders op mijn pad komt.. nouja dat kan.
Als een hond niet van een fokker komt wil per definitie echt niet zeggen dat daar iets mis mee is. Je moet alleen weten waar je naar moet kijken en op moet letten

op een hond met stamboom zit zoiezo een jaar "garantie" op evt aangeboren afwijkingen die bij de geboorte niet zichtbaar zijn :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:36

Wij hebben honden mét en zonder stamboom (gehad), ook wel via marktplaats. Onze bouvier met stamboom is, zonder dat hij iets mankeerde, 12 jaar geworden. Onze Dobermann zonder stamboom werd helaas ziek en is 7 jaar geworden. We hadden ook een kruisinkje dwergkees, die 13 jaar is geworden, zonder dat ze ooit iets gemankeerd heeft.

We hebben nu (o.a) 2 CC's met stamboom. De ene is net geröntgend op HD, is een C geworden, ondanks dat haar ouders en voorouders voornamelijk A hebben.
Verder heb ik een chi met stamboom en een kruising chi zonder stamboom, allebei kerngezond. Ook heb ik nog een raszuiver pupje, daar kan ik nu nog niet zoveel over zeggen natuurlijk, maar een stamboom zegt mij in ieder geval niet zoveel.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 13-03-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt