Wat zouden jullie doen? ( Kat )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

Wat zouden jullie doen? ( Kat )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 08:23

Hallo Bokkers,

Ik heb nu ongeveer 4 jaar een kat, een Pers.
Ik haalde dat beestje ergens uit een minder prettige buurt met twaalf soort genootjes waarvan hij er t slechtst uit zag.
Hij zou toen ongeveer ( ?! ) 5 jaar geweest zijn... Dachten ze...

Ik heb er veel tijd, energie en geld ingestopt om hem weer lekker " kat" te laten zijn.
Hij is in de tijd dat hij bij mij was 180 graden veranderd in een lieve aanhankelijke en gezellige kat.

Ivm met zijn vacht laat ik m ieder jaar scheren onder z'n buikje, zo ook afgelopen november.
Hij kwam niet helemaal lekker uit z'n roesje en later, toen ie bij ons thuis was, kreeg hij een lichte hart aanval.
Direct terug naar dierenarts, geluisterd en hij blijkt een lichte ruis te hebben, zo licht, Dat de ruis in normale toestand praktisch niet opvalt.
Bloed werd ook onderzocht, waarden waren niet goed, hij nam niet alle voeding op waardoor er een soort vetlaag om z'n spieren en uiteindelijk hart zou komen te zitten ( hcm?! ) en daar af en toe ook wat pijn van kon hebben.
Zijn waarden waren flink verhoogd, dus hop, zooitje medicijnen erin en ander voer...

En daar begon t gedonder, het is een vreselijke meut met eten, heleboel eet hij gewoon echt niet... Hij hongert zichzelf gewoon echt uit...
Nu drie verschillende dure zakken voer verder, twee ontlastingonderzoeken, waarin hij wel verbeterd maar nog niet top is, flink is afgevallen vanwege t slechte eten.

Hij heeft nu ook nog een blaasontsteking ... Wij moeten m twee keer per dag antibiotica geven, dat is echt een gevecht... En niet voorbij zonder slag of stoot...

En, laatste twee dagen wat diarree, dus ik was en knip constant tijdens weer een gevecht zijn achterste...

Verder gaat t op zich wel met de kat, slaapt veel, zoekt je wel veel op en ligt lekker bij je. Soms speelt hij met een balletje...

Ik heb er gister een alternatieve vrouw bij gehad, die werk met energie ( acupressuur , beetje reikie etc ) en die zei ook dat ie kort gezegd, zijn langste tijd wel heeft geleefd, hij raakt een beetje op, waarom niet t voer geven wat hij echt lekker vond ( maar volgens de Da slecht is voor hem )
Mijn vriend stelde dit al veel eerder voor...

Ik zit een beetje in dubio, ik wil goed voor hem zorgen, maar t moet wel reëel blijven, de kosten rijzen de pan uit, en dat maakt me niks uit als hij beter wordt... Maar ik heb niet echt de indruk dat hij helemaal beter gaat worden...

Maar t gaat zoooo tegen mijn gevoel in om hem voer te geven wat hij goed eet terwijl je weet dat je hij uiteindelijk sterft aan de gevolgen van dat voer...
( ik geef m uiteraard een spuitje voordat hij gaat lijden )

Aan de andere kant weet ik dat hij t prima heeft gehad hier, en ik weet ook dat Perzen erom bekend staan niet enorm oud te worden...

Heeft iemand nog tips? Ideeën ? Adviezen??

Alvast bedankt!

ThreeFingers

Re: Wat zouden jullie doen? ( Kat )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:29

Erg vervelend allemaal, persoonlijk zou ik kiezen voor misschien een korter maar dan wel happy leven, of te wel gewoon het eten geven wat hij lekker vind, en alleen de hoognodige medicijnen geven, of prednisolon zodat de kat zich lekker voelt. Telkens medicijnen toedienen geeft alleen maar veel stress voor de kat, wat ook weer gevolgen heeft op zijn gestel enz.
Heb je een recente foto van de kat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:33

Is er ook niets wat je kan mengen met het voer dat hij niet lekker vindt? Een klein beetje nat vlees bijvoorbeeld? Of misschien zijn er nog betere soorten voer van een ander merk? Of misschien vers vlees gaan voeren, of iets als kip met rijst? Een hond van mijn oom heeft jarenlang geleefd op rijst en rijstwafels omdat hij verder niks meer verdroeg, maar op die manier heeft hij nog een aantal mooie jaren gehad :)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 08:40

Dat heb ik eerder al allemaal geprobeerd, hij eet geen kip, niet rauw niet gekookt...
Rijst eet hij ook niet, vis ook niet, gelei, paté brokjes, gemixed, t maakt allemaal niet uit... Helaas...

Foto's.. Moet ik even uitpluizen hoe dat moet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:44

Als hij al tegen zijn einde aanloopt zou ik hem lekker geven wat hij wel eet..
Waarom zou het slecht voor hem zijn? En als hij helemaal/nauwelijks eet is dat ook niet goed voor hem..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:52

Ik neem aan dat je wel gekeken hebt of er niets in de mond is zoals een keelontsteking, tanden oid.
Net als wat je al doet de dingen geven die hij lekker vind.
Een kat met hartproblemen is niet makkelijk en vrees dat het snel gaat.
Dat heb ik gezien aan mijn kat vorig jaar. |(
En als je moet helpen omdat ze pijn hebben zou ik het zeker doen.
Heel veel sterkte en ik hoop dat hij opknapt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:35

BiHB schreef:
Dat heb ik eerder al allemaal geprobeerd, hij eet geen kip, niet rauw niet gekookt...
Rijst eet hij ook niet, vis ook niet, gelei, paté brokjes, gemixed, t maakt allemaal niet uit... Helaas...

Foto's.. Moet ik even uitpluizen hoe dat moet..

Katten zijn oha heel kieskeurig als het op eten aankomt. Die eten inderdaad makkelijk een week niet tot nauwelijks, tot ze echt moeten. Bied dus niet teveel verschillende dingen aan, maar kies goed voer en ga daar voor.

Ik heb een keer een fret op rauw over moeten zetten, die was nog veel kieskeuriger als de kat. Ik heb het toen zo aangepakt:
-Dag 1: alleen het rauwe voer neergezet
-Dag 2: het rauwe voer (uiteraard nieuwe verse) met wat brokjes er op gedrukt
-Dag 3: het rauwe voer met meer brokjes er op gedrukt en ook een paar er naast
-Dag 4: weer iets meer brokjes toegevoegd en iets meer ernaast gelegd (wel dicht tegen het vlees aan)
Daarna begon hij weer te eten en heb ik langzaam de brokjes afgebouwd. Daarna was hij nog enthousiaster over het vlees dan over de brok.
Hij heeft dus echt geleerd om het rauwe voer te linken met eten. Een beetje honger helpt daarbij.

Nu met je kat heb je een aantal dingen waar je op moet letten:
-Je kat heeft blaasgruis, dus hij moet voldoende water drinken/vocht binnen krijgen zodat hij regelmatig naar de wc gaat. Katten drinken uit zichzelf niet veel (de reden waarom ik met mijn blaasgruis pers kruising voor vlees gekozen heb).
-Een kat 24u niet laten eten kan al voor leververvetting zorgen, iets waardoor de kat zijn eetlust helemaal verdwijnt. Dit komt doordat de kat zijn vetreserves aanspreekt en het overtollige vet opslaat in de lever: gevolg: kat vermagerd, lever vervet, kat verliest eetlust en zo is je cirkeltje rond.

Ik zou er dus zeker voor kiezen om er in ieder geval voor te zorgen dat je kat regelmatig eet, zodat hij ook weer drinkt en zijn eetlust niet verliest. Een ongelukkige kat =een ongezonde kat. Dus juist met een aandoening en verhoogde waardes (van wat eigenlijk?) zou ik er in ieder geval voor zorgen dat de kat zo weinig mogelijk stress/ongenoegen heeft.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:42

Ik heb ook een pers. Hij wordt van de zomer 18. Hij heeft nierfalen en moet dieet voer eten. Wat hij dus niet wil. Dus heb ik ik zoiets van beter iets dan niets. Hij krijgt de blikjes van gourmet en eet er drie opeen dag. Daarnaast krijgt hij dagelijks een tablet benakor. Dit gaat nu al ruim twee jaar goed. Ik pluis zijn vacht uit. Elke dag een paar plukjes. Ook hij wil niet gekampt worden en ook scheren doe ik niet meer onder narcose. Ik ken het ook wat betreft als hij een keer dairree heeft.
Ik zou je kat eten geven dat hij lekker vindt. Elke dag is er eentje. Als hij echt op is, dan zie je het vanzelf en neem je de juiste beslissing. Sterkte mee.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:17

En wat ga je doen? Hoe gaat het met de kat?