Poes geeft over, is lusteloos en eet niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Poes geeft over, is lusteloos en eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:19

Een beetje een uitgebreide titel, maar ik hoop zo de beste antwoorden te krijgen.

Op dit moment gaat het niet goed met een van mijn katten en ik hoop hier dan ook wat tips te krijgen voordat ik morgenochtend met haar naar de dierenarts ga.

Mijn ene kat (Yara) krijgt kvv, mijn andere kat (Leisa) wil dit niet en eet voornamelijk brokjes en wat natvoer. Ze begint langzaamaan wel meer richting vers te eten en begint dit ook steeds lekkerder te vinden. Op dit moment blijft het nog bij KVV vis (Tinlo Makreel) en af en toe een klein stukje rauwe kip. Ze verteert dit goed, beide katten doen het eigenlijk ook heel goed op de combi van vers met brok (ik weet dat dit wordt afgeraden ivm een ander verteringspatroon).

Leisa is een heel kieskeurige eter en heeft een gevoelige maag, ze eet ook vaak planten en geeft af en toe wat 'gras' over. Ook als ze iets teveel brokjes eet gooit ze deze er vrij vlot weer uit, maar dan is het eigenlijk zo weer over.

Naar mijn idee is het zaterdagochtend een beetje begonnen. Zaterdag heeft ze smiddags ook overgegeven, hier zocht ik eigenlijk niks achter. Zondag heeft ze ook overgegeven en maandag begon het erger te worden, meerdere keren in zeer korte tijd overgeven. We wilden het heel even aankijken, echter bleek vandaag toen we thuis kwamen dat ze zeker 3 of 4 keer heeft overgegeven en niks heeft gegeten. Het was puur slijm met 'schuim', ze wil ook niet meer eten en ik geloof dat ze ook niks drinkt op dit moment. Ze is inmiddels ook iets lusteloos en heeft iets traanoogjes. Morgenochtend maak ik gelijk een afspraak met de dierenarts, tot die tijd heb ik het eten in ieder geval weggezet. Toegang tot water heeft ze altijd.

Beide katten hebben zaterdagochtend een stukje kip gekregen, gewoon verse kip van de supermarkt, uit de koelkast. Yara heeft nergens last van, maar Leisa lijkt het dus niet goed opgepakt te hebben. Ik kan echt niet zeggen of haar klachten van de kip komen, maar het is de enige trigger die ik kan bedenken op dit moment.

Ik kan haar niet dwingen tot drinken, maar is er iets wat verstandig is om wel of juist niet te geven tot morgenochtend? Ze is niet uitgedroogd, het gaat pas sinds vanmiddag echt minder met haar, daarom zijn we ook nog niet naar de dierenarts geweest.

Hopelijk kan iemand me bruikbare tips geven, alvast bedankt :)

Douraque

Re: Poes geeft over, is lusteloos en eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:26

Zo was mijn kat ook. Af en toe overgeven van het eten, tot op een gegeven moment ze totaal niet meer at en ook lusteloos werd.

Wij zijn toen naar de DA geweest waar ze een antibiotica-injectie kreeg die twee weken geldig was, het ging 2 weken goed. Maar na de 2 weken begon de ellende van vooraf aan.

Dus weer terug naar de DA (andere DA aangezien ik mijn oude DA niet vertrouwde), hij zei meteen dat hij het vermoeden van IBD had (chronische darmontsteking). Om dit zeker te weten moest er een echo en bloed afgenomen worden via een speciale naald. En de uitkomst was inderdaad IBD. Nu zit ze aan de prednison, moet dit afbouwen en dan zien wij hoe het gaat

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:33

Pfff daar ben je ook mooi klaar mee zeg.. Sterkte met jou kat!

Leisa eet ook geen medicijnen, je kunt ze naar binnen proppen, schieten, whatever; ze geeft daarna gewoon over. Zij moet ook altijd langwerkende spuiten krijgen.
Ik heb haar buik gevoeld, maar er lijkt in ieder geval niks in te zitten. Ze is wel naar de kattenbak geweest (die staat buiten in een kleine kattenren), maar ik weet niet of ze er ook op is geweest.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:42

Precies zoals bij mijn kat.

Vraag bij de DA om een echo aangezien niet veel DA bekend zijn met IBD. Ik had mazzel met een wat jongere DA. Het is voor de zekerheid goed om dat te laten checken. Ik hoop echt niet dat het dit is, want dan zit je echt rot. Het is een rot ziekte aangezien het een wisselend geeft, de ene keer gaat het goed en de andere keer slecht. Hierdoor wissel je steeds voer en doseringen van de prednison.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:13

Woensdagochtend ben ik naar de dierenarts gegaan, toen hebben ze bloed genomen en een spuit tegen de misselijkheid. Donderdagochtend was ze nog niks opgeknapt, ze had niet meer overgegeven, maar ook niks gegeten (of gedronken denk ik). Dus maar weer gebeld en afgesproken dat we de uitslag even zouden afwachten.
Donderdagmiddag op basis van de symptomen (wel willen drinken, maar het niet durven/kunnen) toch nog een bezoekje gebracht en hebben ze haar een klysma gegeven, want de darmen bleken toch wel vol te zitten. Thuis is ze nog wel naar de kattenbak geweest, maar ze heeft nog steeds niks gegeten. Mijn vriend heeft haar nog wel water gegeven met een spuitje. We hebben ook wel geprobeerd te dwangvoederen, maar ze krijgt het gewoon niet weg :(:)

Vanmorgen heeft mijn vriend haar naar de dierenarts gebracht en nu is ze daar ter observatie en krijgt ze vocht toegediend.. :(:)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:20

Sterkte Britt, dat ze maar snel opknapt!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:33

Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal zijn. Sterkte

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:38

hmm klinkt als mijn allereerste poes, zij had alleen KPD dat kwam uit de bloedtest vandaan. Ik hoop voor jou dat het dat niet is! Wanneer krijg je de bloeduitslag?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:40

Tjeetje sterkte hopelijk knapt ze snel op ze is nu iig in goede handen :(:)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:08

Bloed is al binnen, alle waarden prima, alleen ALT (lever?) iets verhoogd. Maar niks om je zorgen over te maken.
Nog niks gehoord, zo toch maar eens even bellen met de praktijk.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:11

Hebben ze ook gecheckt op IBD aangezien veel van de symptomen overeenkomen met mijn kat? Dit kan namelijk niet met normale bloedprik worden opgemerkt, hiervoor moet met een speciale naald bloed worden afgenomen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:14

Ben benieuwd hoe het nu gaat en of je al iets meer weet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:52

Vrijdag is ze de hele dag in de kliniek geweest en heeft ze vocht toegediend gekregen, 375 ml in totaal. Van het weekend ging het best aardig met haar, vrij levendig en alert, maar ze wilde nog steeds niks eten of drinken. Beetje vocht toegediend met een spuitje en wat kattenmelk, is heel de zondag goed gegaan tot ze zondagavond weer flink heeft overgegeven (zo goed als alleen gal). Maandagochtend ben ik naar een samenwerkende kliniek geweest, hier is een echo gemaakt (kunnen ze niet op de eigen kliniek). Er was een iets verkleinde lever en iets grotere galblaasleider op te zien, maar voor de rest niks. Hierop is besloten om de rest van het bloed wat ze nog hadden verder te onderzoeken en nieuw bloed af te nemen. Dit gaat onderzocht worden op alles wat nog niet is onderzocht (parasieten, etc.). De dierenartsen weten het ook niet!
Ze wilden haar al graag naar Utrecht sturen voor CT-scans etc, maar dat hebben we tegengehouden. Eerst maar eens dit bloedonderzoek afwachten, Utrecht gaat haar gigaveel stress opleveren en wordt echt een laatste optie. Budget is ook niet oneindig en Utrecht is niet bepaald goedkoop.

Daarnaast is er wel wat goed nieuws dat ze minibeetjes weer is gaan eten. Het is echt maar een paar likjes en dat proberen we dan 3-5 keer op een dag/nacht. Geen dwang, gewoon aanbieden en rust bewaren. Maar het lijkt iig íéts te doen! Ze heeft wel heel veel moeite om het binnen te houden, zit echt te kokhalzen nadat ze iets heeft gegeten, maar tot nu toe heeft ze het binnen gehouden.

Maar het is dus duidelijk dat de dierenartsen ook niet weten. De dierenarts van de echo wilde haar ook al openmaken, maar dat heeft onze eigen dierenarts (de behandelend arts waar we ook veel vertrouwen in hebben) tegengehouden. Eerst alle andere opties proberen, we gaan niet zomaar opereren. Dat kan altijd nog...

Al met al, nog niks dus! Maar wel lichtelijk positief omdat ze iig weer iets eet...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:20

Overigens nog vergeten in mijn verhaal, de dierenartsen menen allemaal dat het probleem niet in de darmen zit. Ze heeft geen diarree, wat in ieder geval IBD zo goed als uitsluit, geven ze aan. Voor de rest is het afwachten. :\

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:21

Hoop voor je dat het goed komt met je kat, succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:12

Alle uitslagen zijn binnen en wederom... Kerngezonde poes! :Y)
Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ze ons gewoon gruwelijk loopt te zieken :') Wat moet je hier nou mee..

Morgenochtend brengt mijn vriend haar weer weg, dan gaan ze aan de voorkant naar binnen kijken. Krijgt ze nogmaals vocht toegediend en daarna onder narcose een echoscopie van de bek, keel en slokdarm.