Ikzelf ben een echte hondenmens, kan de meeste honden en karakters wel aan (maar ben niet zo aan slome honden zoals bv een basset)
Mijn vriend is een echte kattenmens, kan rustig uren liggen kroelen en doen (kan ik dan weer niet)
Nu is het zo dat wij momenteel op een klein appartement wonen, en ondertussen een britse korthaar en een heilige birmaan hebben.
Nu hebben we een aanbod gekregen om misschien naar een groter appartement te kunnen wonen. (aparte keuken, grote zitplaats, hal, badkamer, 3 of 4 slaapkamers, gigantisch (omheind) balkon)
Het appartement ligt op een soort industrieterrein boven een winkel, langsachter is een grote parking.Hier in belgie is het zowiezo niet de gewoonte om een hond 4 X per dag uit te laten, dit is ook niet de bedoeling. Het appartement heeft dus de afmetingen van een gemiddeld huis, met als voordeel dat de slaapkamers op dezelfde verdieping zijn (een gebruik als slaapkamer, een als kattenkamer, en een als opbergruimte/wasplaats/hobbyruimte) en de dieren toegang hebben tot die slaapkamers (katten kunnen het niet hebben als er deuren dicht zijn)
het balkon heeft de ruimte van een redelijke afmeting tuin (weet nog geen afmetingen)
Ikzelf heb flexibele uren, de hond zal drie dagen per week langer "alleen" (met de katten dus) zitten. (ik werk drie dagen per week van 9.30-19, dus ben van 8-20 weg), de andere dagen heb ik vrij of kortere dagen.
Mijn schoonmoeder wil een van die dagen langskomen om te wandelen. de vrouw van mijn schoonvader zal in de winkel onder ons werken. Dus op de lange dagen is het mogelijk dat de hond tussendoor eventjes buitengelaten wordt.
ikzelf neig eerder naar stoerdere rassen (amstaff), vriend eerder naar herdershonden (mechelaar, tjech, terveuren).
Nu, herders vallen zowiezo af, onze tuin is niet groot genoeg, en we hebben geen tijd om meerdere keren per week intensief te gaan trainen (hondenschool oid).
We zoeken dus een ras die wel vrij "actief" is (in de zin, kan het wel aan om in het weekend 2-3 uur mee te gaan wandelen, kan die dan fijn mee met de paarden), een groter ras (ook met oog voor als hij mee gaat met de paarden), weinig vachtonderhoud, maar geen werkhond (herder,border).
Een beetje stoerder zou wel fijn zijn voor mij kwa veiligheidsgevoel (vaak savonds alleen in een industrieterrein, met een winkel met dure spullen onder me).
Asielhonden vallen op het eerste gezicht af (we willen niet dat de katten als barf dienen). Ofwel dat effectief bewezen is dat ze goed met katten en mensen omkunnen (kwestie als schoonmoeders eens gaan wandelen ermee, hebben bij mijn ouders een berner uit het asiel, en schoonmoeder heeft een mechelaar uit asiel, en beide zijn beetje gestoord en hebben angstagressie). Dus voorkeur is wel effectief een pup/jonge hond.
Kwa omheining van het balkon: we willen uiteraard vermijden dat hondlief naar beneden springt, aan welke eisen moet een hondproof omheining voldoen? (hoogtes?)
Heeft iemand ervaring met aanleg van een hondentoilet?