Konijn oraal medicijn toedienen, maar gaat fel in protest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Konijn oraal medicijn toedienen, maar gaat fel in protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:12

Sinds zondag ben ik mijn plots heel zieke konijn (E. cuniculi) aan het behandelen: 2x daags antibiotica en 1x daags fenbendrops. Dit moet allemaal oraal toegediend worden.
Dit konijn is normaal gesproken een mak lammetje en kan je er werkelijk waar álles mee doen, nog nooit zo'n lief dier meegemaakt. Echter gaat hij al af vanaf zolang ik hem heb (ong. halfjaar oud) fel in protest zodra je in de buurt van zijn mondje komt (regelmatig tanden controleren e.d.).
Dit zorgt dus voor inmiddels 3x per dag vette stress voor zowel m'n nijn als voor mij is als het weer 'medicijntijd' is. Spartelen, kop wegtrekken, kop draaien, wurmen, nu door de E. cuniculi ook tollen, noem maar op. Met het resultaat dat het medicijn overal zit, behalve in z'n mondje. En dat is nou net niet de bedoeling... ;(

Gezien het ziektebeeld zou ik willen dat dit juist zo snel mogelijk en met zo min mogelijk stress gebeurd, maar vanwege dezelfde reden durf ik hem ook weer niet al te hard aan te pakken en wil ik het zo lief mogelijk voor hem doen. Iemand tips?

Joscaa

Re: Konijn oraal medicijn toedienen, maar gaat fel in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:15

Wij deden het met zijn tweeen. 1 hield het konijn goed, "strak" vast, de ander deed snel de spuit in zijn mond. Niet ideaal, maar zo was het wel het snelst voorbij voor ons allebei.

Konijnen hebben het overigens niet overleefd, veel sterkte met hem!!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:15

Is het medicijn echt vloeibaar of kan je het eventueel ergens op smeren?
In dat laatste geval een idee om het op iets lekkers te smeren zodat ie dat kan opeten met medicijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:17

Heb je hem al eens in een handdoek gewikkeld? Mijn voedster heb ik regelmatig moeten dwangvoeren en die wilde ook nogal eens protesteren en bij haar werkte een handdoek perfect. Ik vouwde altijd een stukje van de handdoek over de voorpootjes en vervolgens het hele lijf omwikkelen. Nijn op tafel en vastklemmen onder mn oksel en hoppa voer/medicijnen erin.
Ik begrijp dat je de stress wil beperken, maar juist door te lief te doen en niet hard genoeg door te pakken, duurt het langer en zorg je voor meer stress. Beter snel en onder flinke dwang, dan is het voorbij voor ze het door hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:18

Heb je geen matacam gekregen ook?

Strak in een handdoek wikkelen, dan op je schoot met kontje tegen je buik en dan spuitje erin

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:19

Onze dierenarts zei dat 90% van de konijnen dol is op banaan :j en dat ik daar de medicijnen ook doorheen mocht prakken. Maar die van mij luste geen banaan :(
Misschien voor jou wél een optie?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:20

Da's een goede tip van die handdoek! Die ga ik zeker onthouden voor als er weer eens iets is! +:)+

I_Z; zal je net zien inderdaad he :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:20

Ik kreeg altijd antibiotica mee die naar bananen smaakte, konijn was er gek op!
Als het een makkelijke eter is zou je kunnen proberen om een fruit-prakje te maken met het medicijn erin? Appelmoes werkt ook nog wel eens.

Wat kan helpen tegen het wegrennen en bang worden voor de spuitjes is naast de medicijnen ook nog iets lekkers in de spuitjes doen en na het medicijn en tussendoor als snoepje voeren. Zo weten ze dat er ook iets lekkers uit de spuitjes kan komen. Zo heb ik mijn paard ook geleerd om wormkuren te accepteren :)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:23

sterkte met je konijn !Mijn konijn heeft het vorig jaar ook gehad. En het was altijd een heel gepruts om die medicijnen toe te dienen maar hij raakte er langzamerhand wel aan gewend en hij at gewoon zelf dus dat viel dan wel weer mee. Heeft die van jou ook een scheve kop? Mijn konijn heeft een scheve kop sinds die ziek geworden is en dat heeft hij nog steeds. Veel succes!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:24

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:28

Misschien lust ie het wel gewoon :P Heb ik ook eens gehad deed ik heel moeilijk om t in het bekje te krijgen maar vervolgens bleek dat hij het er eigenlijk zo uit wilde likken.

Of op een gedroogd stukje brood spuiten, dat neemt namelijk vocht op, maar dan heb je ook kans dat ie het niet meer wilt, en anders toch in de houdgreep nemen... of met 2 mensen

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:30

Wij doen wel eens vanille-druppels door het medicijn heen, vinden de konijnen vaak net wat smakelijker :) succes

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:54

benangelique schreef:
Heb je geen matacam gekregen ook?

Strak in een handdoek wikkelen, dan op je schoot met kontje tegen je buik en dan spuitje erin

Wat is je aanleiding dat het dier pijn heeft ?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:58

Ik heb heb ook moeten geven aan mijn konijn. ik ging zitten met het konijn op schoot. met mijn ene hand pakte ik hem over zijn hoofd vast en 1 vinger aan elke zeikant van zijn mond( snap je t nog?¿) zo kon ik hem stevig vasthouden, en kon ik het spuite aan de zeikant van zijn mond makkelijk naar binnen krijgen.
( zeikand ivm dat ze daar geen tanden hebben gaat dit makkelijker)

Ik hoop dat jou konijntje er beter uit komt. mijne is er uiteindelijk aan overleden :(

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:09

Veel tips, super, dankjewel!

xTammyy, het is vloeibaar maar wel een 'dikkige' substantie. Het is in ieder geval niet zo dun als bv. water. Het ergens opsmeren zou best mogelijk zijn dus!

Zwerte, ik snap dat hoe liever ik het wil doen, hoe langer het duurt, hoe meer stress, daarom ook mijn dilemma ;)

benangelique, nee geen metacam gekregen. Hoor je dit wel te krijgen bij deze diagnose? Merk aan het dier niet dat die pijn heeft, al wil dat niks zeggen natuurlijk...

acera1991, ja z'n koppie hangt heel scheef! echt van de één op de andere dag. 's Avonds de ene dag was er nog niks raars aan nijn te zien, en de volgende ochtend hing z'n koppie helemaal scheef. Zo'n sneu gezicht!

Mengen met iets lekkers heb ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Nadeel daarvan is dat je pas zeker weet dat ze de hele dosering medicijnen binnen hebben als het bakje leeg is... Heb gelijk bananen gehaald. Morgen kijken of ze dat lusten. En anders wordt het één van de andere tips.

Vanavond zat het er gelukkig wel binnen 2 seconden in, was in 1x raak :))

Wel sneu voor de konijntjes die het niet gered hebben... als ik nu soms mijn nijntje zie vraag ik me ook wel af of ik hier geod aan doe. Het is hartverscheurend om hem zo hulpeloos te zien ;(

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:14

Ik had dit probleem destijds ook met mijn konijn - ik ben teruggegaan naar de dierenarts en een injectieversie van de medicatie meegekregen. Nu had mijn konijn geen E.cuniculi maar problemen met zijn darmen, en ik weet weinig tot niets van de pharmacokinetica van jouw specifieke medicatie mee, maar je zou het probleem kunnen voorleggen?

Of wellicht zijn er hier diergeneeskundige Bokkers onder ons die weten of er misschien een andere vorm van toedienen mogelijk is?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:51

ja het is gebeurt voordat je er erg inhebt ... :( ik had ook echt niks opgemerkt in de ochtend en toen ik in de avond terugkwam was het al gebeurt. Je kan er niks aan doen alleen zorgen dat de medicijnen aanslaan en dat die sterk blijft. Het konijn op een rustig plekje zetten en het een beetje donker maken helpt ook erg goed. Mijn konijn werd namelijk panisch bij teveel zonlicht dus dat donkere maakte het al een stuk beter.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 00:08

Ymke schreef:
Wel sneu voor de konijntjes die het niet gered hebben... als ik nu soms mijn nijntje zie vraag ik me ook wel af of ik hier geod aan doe. Het is hartverscheurend om hem zo hulpeloos te zien ;(

Dat heb ik mij ook vaak afgevraagd, want mijn konijn was er heel erg slecht aan toe, maar hij is bijna volledig hersteld. Zijn kop staat nog licht scheef, maar verder is hij de oude, dus in zijn geval was het de moeite waard. Helaas weet je vooraf niet hoe het afloopt. Ik hoop dat jouw konijn ook weer opknapt!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 09:55

goeroe schreef:
Ymke schreef:

Dat heb ik mij ook vaak afgevraagd, want mijn konijn was er heel erg slecht aan toe, maar hij is bijna volledig hersteld. Zijn kop staat nog licht scheef, maar verder is hij de oude, dus in zijn geval was het de moeite waard. Helaas weet je vooraf niet hoe het afloopt. Ik hoop dat jouw konijn ook weer opknapt!

En wat heb je daar allemaal aan gedaan als ik vragen mag? Alleen medicijnen en tijd geven?
Vraag me af of ik nog iets extra kan doen voor 'm...

Dacht gisteren aan het eind van de middag echt dat het afgelopen was, er had de hele dag nog geen beweging in gezeten. Toen ik een halfuurtje later ging kijken was ie volop door z'n hok aan het tijgeren en volop aan het eten en zich aan het wassen.Vanochtend tilde 'ie ook z'n kopje op toen ik de deksel op tilde en daarna draaide 'ie zich om in de richting waar ik aan het rommelen was (etensbakje vullen e.d.). Reactie op beweging/geluid had ik sinds zondag nog niet gezien. Lijkt dus toch weer ietsje beter te gaan? Duimen draaien...

De bananentruc lijkt bij het andere konijntje te werken, gisteren haar medicijnen door een banaan geprakt en dat was aan het einde van de dag op :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:08

Ymke schreef:
goeroe schreef:

En wat heb je daar allemaal aan gedaan als ik vragen mag? Alleen medicijnen en tijd geven?
Vraag me af of ik nog iets extra kan doen voor 'm...

Ik heb hem op handdoeken gezet voor meer grip en het hok half verduisterd omdat ik de indruk had dat hij dat prettiger vond. Verder inderdaad de medicijnen gegeven en hem zoveel mogelijk met rust gelaten.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:15

Ymke schreef:
De bananentruc lijkt bij het andere konijntje te werken, gisteren haar medicijnen door een banaan geprakt en dat was aan het einde van de dag op :j

*\o/* Wat grappig. Persoonlijk was ik er nóóit op gekomen dat een konijn banaan eet, 't was dat de dierenarts het noemde :) Fijn dat het beter gaat!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:16

Ik moest ze inderdaad ook wat donkerder houden, niet fel in het licht, dat leken ze ook wel erg fijn te vinden. :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:52

Heb nu even niet de tijd om uitgebreid te reageren, maar metacam kan een gunstig effect hebben op EC konijnen omdat het ontstekingsremmend werkt. Verder vooral tijd geven en volhouden, meer kan je niet echt doen, helaas

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:21

Ymke schreef:

Toch niet door een héle banaan? Je kunt beter een klein beetje banaan gebruiken, want door de grote hoeveelheid suikers veroorzaakt banaan vaak darmproblemen.
Een klein stukje gedroogd brood werkt ook goed. :j

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 18:19

Linea schreef:
Heb nu even niet de tijd om uitgebreid te reageren, maar metacam kan een gunstig effect hebben op EC konijnen omdat het ontstekingsremmend werkt. Verder vooral tijd geven en volhouden, meer kan je niet echt doen, helaas

Misschien zit ik mis hoor, maar antibiotica werkt toch ook ontstekingremmend? (enrofloxoral)

Xanne schreef:
Ymke schreef:

Toch niet door een héle banaan? Je kunt beter een klein beetje banaan gebruiken, want door de grote hoeveelheid suikers veroorzaakt banaan vaak darmproblemen.
Een klein stukje gedroogd brood werkt ook goed. :j

Neee bij lange na geen hele banaan! Hooguit een kwart, misschien nog niet eens.

Het zieke konijn wil geen banaan, maar heb het net bij hem op droog brood gesmeerd en hij begon er meteen van te eten. Straks even kijken of ie z'n bordje leeg heeft ;)