Katten en voernijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Katten en voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 10:52

Ik begin inmiddels wel een beetje radeloos te worden.

Ik heb 2 geholpen jonge katers uit het asiel (6 en 10 maand oud) het zijn schatten van katten maar zodra er eten in het spel is draaien ze door. Ze vliegen zelfs boven het aanrecht uit en vliegen als gekken in de bak. Ik voerde ze eerst op advies van het asiel 2 handjes per kat per dag. Maar al snel adviseerde mensen mij om ze onbeperkt brokken te geven. Maar ze vreten zich helemaal klem, ze eten gewoon 2 volle (!!) bakken per dag leeg. Vervolgens lopen ze te spugen en zijn ze aan de diaree (duh) maar ze blijven maar eten...mijn vuilnisbak halen ze leeg op zoek naar voer. Ik word er helemaal gek van! Inmiddels laten adviseren bij de dierenwinkel en daar raadde ze Purina One aan voor geholpen katers. 25 gram (per kat) s ochtends en 25 gram s avonds. Maar het blijft vechten, vanmorgen sloeg de jongste de brok uit mijn handen. Ik begin ze inmiddels spuugzat te worden en heb al meerdere keren overwogen om ze terug te brengen -O-

Help!?

Anoniem

Re: Katten en voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:05

Heb je niet de kans om ze eerst in een aparte kamer te zetten? Dan zelf rustig het voer te pakken en dan geven?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:12

Ze springen op de deurklink en zijn weer binnen, ik voel me zo machteloos. Ben thuis honden gewend en die zijn nog wel een keer onder de indruk..maar deze twee vliegen bijna hoog tegen het plafond. Plantenspuit worden ze ook niet anders van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:16

Kun je de deurklink niet een kwart draaien? En kan iemand je helpen ze vast te houden in de nek? Zodat ze rustiger worden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:19

Wat voor omgeving komen ze uit? Zijn het toevallig gevonden katjes die buiten hebben geleefd? Het klinkt namelijk alsof ze hebben geleerd om te vechten voor hun eten. Als dat het geval is, is het een kwestie van geduldig afwachten, op vaste tijdstippen vaste hoeveelheden voer geven en het liefst een beetje bij elkaar uit de buurt. Op die manier leren ze vanzelf dat ze bij jou gewoon hun voer krijgen en er niet voor hoeven te vechten. Kan een tijdje duren, maar op den duur leren zulke katten het echt wel en zullen ze zelfs hun eten laten staan als ze geen honger hebben.
Wat ook nog kan helpen is om ze voor het etente laten werken. Brokjes verstoppen, door de kamer gooien zijn gratis opties maar er bestaan ook dingen zoals cat activity board, daar kan je brokjes in doen en dan moeten ze bepaalde handelingen uitvoeren om de brok te krijgen. Dit soort dingen voorkomt het enorme schrokken.
Ik vraag me wel af of het asiel jou wel de goede katten heeft meegegeven. Heel hard, maar als je om zoiets al overweegt ze terug te brengen, dan moet jij dus hele makkelijke, lieve katjes hebben ipv dit soort 'monsters', want zulke katten kunnen wat werk nodig hebben om 'normaal' te worden en dat moet je maar net willen en kunnen... Als je ze spuugzat bent, zijn ze wellicht beter af bij een ander baasje en ben jij veel gelukkiger met een setje makkelijke katten. Katten zijn sowieso totaaaaaal anders dan honden qua gedrag, dus vergelijk dit aub niet met elkaar.
Als ze nietonder de indruk zijn van een plantenspuit, kan je dit ding weer wegzetten. Een straf werkt alleen als het dier het als negatief ervaart en er zijn genoeg katten totaal niet onder de indruk van de plantenspuit. Maar in zulke situaties is straf niet de beste methode om dit gedrag eruit te krijgen....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:19

Volgens mij heb ik het al eerder aangegeven, maar ik zou het ze moeilijker maken om aan het voer te komen. Dus dat ze moeten nadenken over hoe ze de brokken krijgen.
Ik wil de brokken niet door de kamer strooien dus ik heb ondertussen een voertoren en een voerbal staan. En vooral de kleine, die ook agressief is met voeren, doet het daar heel goed mee.
Alleen als ze 's avonds hun vlees krijgen, gaat ie nog over de rooie, maar ook dit wordt steeds minder.

Hij krijgt nu ander voer omdat hij al atrose ontwikkeling heeft door een trauma, en daar lijkt het toch ook beter van te worden :j
Tegenwoordig heeft hij het ook liever in de bal dan gewoon in het bakje.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:29

@Jolien Dat laatste heeft een vriend van mij geprobeerd en dan flipt ie helemaal, slaat zijn klauwen uit en het is gewoon niet verantwoord. Ik vraag me alleen af of het ooit beter zal worden, ik durf andere mensen ze op deze manier niet te laten voeren :n

Klink omhoog zetten zou ik nog kunnen doen..ik baal er alleen van dat ik mijn hele huis moet verbouwen voor 2 katten..

@Zwerte ik weet dat ze niet te vergelijken zijn daarom vraag ik ook om hulp. Mijn hele armen liggen open, kan niks op tafel/aanrecht laten staan, ik kan niks in mijn prullenbak gooien, tja het is maar wat je niks vindt natuurlijk.

Verder weet ik alleen dat ze altijd binnen zijn geweest, ze zijn afgestaan wegens scheiding. Ik heb aangegeven in het asiel dat ik geen katten gewend ben overigens.

Zo'n bal ga ik dan maar proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:32

Ik denk dat zo'n voerbal of voerplateau ook wel een optie kan zijn, ik heb zelf een voertoren maar als ze echt nijdig zijn op voer gooien ze die natuurlijk om.

Zelf heb ik een vogelhandschoen in huis van een dagen valkenieren :D Dus ik heb die wel eens gebruikt haha al zijn ze hier nog best lief :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:36

Idd als ik moest kiezen, zou ik twee voerballen kopen.
Die kleine van ons gaat namelijk ook op de voertoren zitten en vreet dan gewoon uit de bovenkant. Niet echt het idee achter de voertoren natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:37

Daarom leg ik er altijd een boek op :D Anders gebeurd er dit :P

Afbeelding

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:38

Precies en die rubberenrand heb ik er ook afgelaten trouwens. Die werd erg vies bij mij. Komt dan weer omdat Beau ook buitenloopt natuurlijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:43

Ik ga zeker 2 voerballen kopen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:46

Oh en niet te vol doen, want dan komen de brokken er makkelijk uit.
Ik heb de stand direct op het moeilijkste gezet en dan nog komen de brokken er wel gemakkelijk uit. Maar als het er steeds minder worden wordt het moeilijker natuurlijk.

Die van mij duwt er trouwens gewoon met zijn voorhoofd tegenaan en gaat dan lopen, alles wat er dan uitvalt eet hij direct op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:48

Het komt vast allemaal goed :) Mijn kater kreeg toen hij klein was 1 bak voer samen met z'n moeder en zusje en die bak moest leeg zijn voordat de staffordshire van die mensen eraan kwam. Toen hij eenmaal bij mij thuis was en z'n eerste maaltijd kreeg dacht ik dat hij een aanval kreeg, hij schrokte z'n eten als een bezetene naar binnen, zo erg dat z'n hele lijfje ervan stuipte. Het werd steeds minder en na een paar maanden at hij in normaal tempo.

Ook heb ik hem leren zitten: eerst netjes zitten, dan krijg je een brokje. Het commando "zit" zat er snel in en nu gaat hij steeds netjes zitten voordat hij z'n bakje krijgt. We hebben hier ook een tijd gehad dat hij de keukenkastjes openragde op zoek naar voedsel, dat is gemakkelijk op te lossen door een kettinkje om de knoppen te doen zodat 't niet open kan. Ik heb nog steeds, voor als hij weer een terugval krijgt, een kinketting standby in de keuken :+

Wat ook helpt is een voer dat goed vult. Ik voer satiety support van Royal Canin. De naam zegt het al: die brokken geven een meer verzadigd gevoel.

Succes! Mijn kater is nu bijna 7 en het heeft even geduurd maar hij doet nu normaal met eten. Doe alsjeblieft wat aan het eetgedrag van je katten, vetzucht is zo verschrikkelijk slecht voor katers. Voor je het weet heb je een plaskater.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:56

Klinkt hoopvol Koper! Wel een sneu verhaal van die van jou trouwens..

Ik wil ze ook niet overvoeren daarom ben ik afgestapt van het onbeperkt brok, ze zitten namelijk nooit vol.

Die van mij is zo druk dat ie als een gek gaat springen en rondjes draaien, helemaal gefrustreerd. Ik hoop dat ik hem ooit kan leren om te zitten..dat zou al heel fijn zijn! Die van 10 maand is een stuk rustiger, die wacht zijn beurt wel af en vliegt dan aan..

Die ballen zullen vast een uitkomst zijn, daar kunnen ze iig niet meteen in vliegen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:56

Heb je het asiel al gebeld met dit verhaal? Missschien kunnen ze je nog wat tips geven en weten ze nog wat over de achtergrond van je katten. Ik kan me goed voorstellen hoor dat je er zat van bent.
Een voertoren is denk ik minder geschikt dan een bal. Zulke woestelingen gooien hem in no-time om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:05

Wij hebben ook sinds vorig jaar een kat uit het asiel erbij, dat was ook echt een vreterd, echt schrokken. Ik voerde ze (vers vlees) op 1 bord, maar mijn andere kat kreeg haast geen kans en ging ook heel erg schrokken. Ben toen op 2 borden gaan voeren en er als een agent tussen gaan staan. Zodra die kleine zijn bord leeg had en naar mijn andere kat wou heb ik hem bij zijn nekvel gegrepen en de kamer uit gebonjourd en deur dicht gedaan. 2e keer was het al genoeg dat ik hem aan zijn nekvel bij zijn eigen bord hield (onder luid protest :+ ), 3e keer hoefde ik alleen mijn voet er maar voor te zetten en hij bleef al netjes bij zijn eigen bord en ging die maar verder uitlikken :) Daarna ben ik er nog een paar keer bij gebleven, maar doordat die kleine minder ging schrokken waren ze redelijk tegelijk klaar en vanaf toen ging het altijd goed. Hij eet nu veel rustiger en proeft tenminste wat ie eet :+

Misschien helpt dat bij jou katten ook, alhoewel die van jou al beginnen voor het voeren aan..

Ze moeten leren dat ze niet zo overdreven hoeven vechten voor hun eten en het rustig op kunnen eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:07

PercyLeen schreef:
Klinkt hoopvol Koper! Wel een sneu verhaal van die van jou trouwens..

Ik wil ze ook niet overvoeren daarom ben ik afgestapt van het onbeperkt brok, ze zitten namelijk nooit vol.

Die van mij is zo druk dat ie als een gek gaat springen en rondjes draaien, helemaal gefrustreerd. Ik hoop dat ik hem ooit kan leren om te zitten..dat zou al heel fijn zijn! Die van 10 maand is een stuk rustiger, die wacht zijn beurt wel af en vliegt dan aan..

Die ballen zullen vast een uitkomst zijn, daar kunnen ze iig niet meteen in vliegen.

Hoe lang heb je ze nu? Mijn kater is op zich erg lief, hij gaf wel aan dat hij hongurrrrr had maar heeft nooit gekrabt oid. Hij had het gauw door door: dit is jouw bakje, helemaal van jou, en je krijgt een paar keer per dag te eten.

Omdat hij als kitten al te zwaar was - ik voerde voorheen onbeperkt ivm lastig etende andere kat. Met als gevolg dat de ene kat steeds dunner en de kater dus steeds dikker werd- heb ik me laten adviseren door de dierenarts. Er bestaan commerciële brokken die je kat een voller gevoel geven, zoals ik al schreef. Door omstandigheden is mijn kater nu weer te zwaar en met deze brokken valt hij aardig af. Hij zeurt ook niet meer om eten. Dat gejengel vind ik toch wel zo irritant! Ik heb min of meer vaste voertijden (niet persé op de minuut af, gewoon 's ochtends, als ik terug ben van paard of werk en 's avonds) en dan roep ik 'm, hij stormt het aanrecht op en gaat op een klein afstandje zitten kijken hoe ik z'n bakje vul. Wanneer ik het bakje naast het aanrecht op de grond zet voor 'm stormt hij omlaag om te eten. Katten zijn echt wel op te voeden. En de jouwe zijn nog jong. Het is gewoon een kwestie van tijd en van consequent zijn.

Eten op aanrecht/tafel laten staan leer je wel af als je katten in huis hebt :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-03-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:08

O ja, en die kleine heeft dus ook al een paar keer vliegles gehad toen die op/in de prullenbak sprong en op het aanrecht wou springen ;) Nu doet ie dat niet meer als ik er ben.. Als we niet in de keuken zijn is de deur dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:09

Idd je mag ze er best vanaf tikken met je hand. Bij onze eerste kat werkt de Shhhht met een tik methode van Ceasar Millan bijv ook heel goed :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:11

Moet je wel uitkijken dat hij niet meteen in je hand hangt, ze zijn soms zooo snel :7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:14

Relaxed schreef:
O ja, en die kleine heeft dus ook al een paar keer vliegles gehad toen die op/in de prullenbak sprong en op het aanrecht wou springen ;)

Mijne ook, met als gevolg dat hij alleen maar bang voor mij werd. Hij mag ook best op het aanrecht, zo lang hij maar niet z'n neus in de pannen e.d. steekt. Opvoeden werkt bij die van mij beter dan van het aanrecht af mikken. Hij krijgt ook nooit wat om te eten of af te likken op het aanrecht, altijd op de grond.

Het mooie is: wanneer ik naar het aanrecht strompel om wat te eten te maken komt hij aangesjeesd om te kijken wat we gaan doen en vooral met wat voor ingrediënten. Hij komt dan gewoon kijken, vindt hij gezellig en dat mag zo lang hij van de spullen af blijft. Als hij er toch aan zit zet ik 'm op de grond, eventueel twee keer, en dan is het klaar en blijft hij weg. Als ik dan m'n eten heb zet ik 'm weer op het aanrecht: hij mag daar dan weer komen. Hij snapt dat heel goed: als je je gedraagt mag je er bij komen zitten en anders ga je maar weg. Maar dat was allemaal toen hij al normaal kon eten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:18

Dit stel is gewoon nog in de groei, daardoor altijd hongerig en kennelijk erg levendig. Kunnen ze wel hun energie kwijt? Komen ze wel genoeg buiten?

Ik zou ze een doodgewone brok geven (wij gebruiken de 2 kg-zakken van c1000) die ze niet zo spectaculair lekker vinden. Eerst uitproberen ivm het spugen, maar als ze er rustiger van eten wel permanent brokjes en water neerzetten. Van die minder lekker brokken eten ze al gauw normalere porties en daarnaast, zo lang ze niet dik worden zou ik ze lekker laten eten.
Wij hebben 5 (inmiddels oude) katten, die ook spugen als ze te snel eten, maar toch staan er altijd brokjes. Omdat die er altijd staan hebben ze niet zo'n haast om alles op te eten. Je kunt ook nog een steentje in de voerbakjes leggen, dan moeten ze die steeds wegschuiven en eten ze slomer. Aparte voerbakjes op afstand is nu nog wel aan te bevelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:26

Koper, het is idd wel belangrijk om te kijken hoe je kat is als je dat doet. Maar die van ons is heel dapper en best brutaal, dus bij hem werkt het. Als hij op de tafel springt en je roept Hé, dan kijkt ie je aan van huh? heb je het tegen mij en blijft vrolijk op de tafel zitten :+ Zodra je opstaat springt ie wel van de tafel af. Bij mijn andere kat is Hé wel genoeg :D

Voeren vanaf het aanrecht en in de keuken heb ik ook nooit gedaan, maar ze weten wel heel goed dat er soms wat lekkers op ligt.. Straks verhuizen we naar een huis met open keuken, dus dan is het voor ons zaak om niks op het aanrecht te laten liggen als we er niet zijn :+ Dat zal heus wel een paar keer fout gaan :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:39

RosiePosie ze komen niet buiten, daar heb ik ook specifiek om gevraagd. Ze komen bij mij anders niet meer binnen, dit is dan ook echt geen optie. S avonds komen ze heerlijk languit bij me op de bank liggen. Het is puur en alleen het eten. Als er geen eten is, is er niks aan de hand! Als je beter gelezen had dan wist je ook dat ze op onebeperkt hebben gestan (c1000 brok) ze blijven eten, bakken vol, ze dronken daardoor ook echt extreem veel.

Ik heb ze inmiddels een maand..