Hond zeurt om eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Hond zeurt om eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:58

De oudste hier in huis (13 jarige podenco) zeurt elke avond om eten.

Ik voer KVV lotgering. Ze krijgt 2x daags 150 gram wat meer dan haar benodigde hoeveelheid is.
Daarnaast nog regelmatig extra dingen erbij.
3x in de week een ei.
En elke dag wel een kluif (bullepees)

Ze doet nauwelijks iets.
Verbruikt dus nauwelijks energie.
Gaat vanwege haar leeftijd nog maar 2x per dag uit.
Ze wil gewoon niet vaker.
En rennen doet ze ook niet meer.
Ze heeft veel last van stijfheid.
En is na een wandeling van 15 minuten echt op.
Je ziet haar dan echt moeite krijgen met lopen.

Ze ziet er op het oog iets te rijk uit.
Ik wil haar ook niet vet mesten.
Maar dat ze nu elke avond zeurt om eten vindt ik heel vervelend.

Wat kan ik hier aan doen?
Toch meer voeren?

Anoniem

Re: Hond zeurt om eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:00

hoe zwaar is ze/hoort ze te zijn? Heeft ze dit eerder gedaan of heb je het idee dat ze echt honger heeft?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:03

Ze is 21 kilo.
Ik voer al ruim een jaar kvv en altijd deze hoeveelheid.
Ze doet dit nu sinds een dag of 5
daarvoor heeft ze het nooit gedaan

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:06

Misschien last van haar schildklier?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:13

Als ze het aan haar schildklier heeft heeft ze dan meer 'klachten'?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:21

Mijn vriend heeft schildklierproblemen en had ook altijd honger en hij was moe (en meer). :+

Was ook wel benieuwd dus hier een linkje: http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... rking.html

Misschien is een bloedtest zowiezo geen slecht idee? Diabetes kan ook nog maar dan drinken ze vaak ook meer.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:22

Kan, maar hoeft (nog) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:23

Ik zou het idd even uit laten zoeken en overleggen met je DA, komt er niks uit dan kan je altijd nog besluiten om iets meer te voeren, of haar in de avond iets geven waar ze een voller gevoel van krijgt maar niet door aankomt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:44

Maar met schildklier vallen ze toch vaak wel af? Dat is nog niet het geval toch? Is het geen optie om bij het vers voer sperziebonen te geven in de avond? Voor vulling van de maag? Als je zeker weet dat er verder niets aan de hand is.
Wel zelf de sperziebonen koken, niet uit blik geven ivm conserveringsmiddelen en suikers.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:46

Ik weet natuurlijk nog niet met zekerheid dat er niets aan de hand is.
Ze valt niet af maar in de link die genoemd is hebben ze het over toename van gewicht zonder meer voedsel opname

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:48

Aah, ik ben in de war met katten, die vallen juist af, met enorme honger en eetlust..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:13

ponyparadijs schreef:
Wat kan ik hier aan doen?

Negeren. Je zegt ze "zeurt" om eten en je vind dat vervelend. In wat voor gedrag uit zich dit "zeuren"'. Wat voor ongewenst gedrag dan ook zou in principe eruit te trainen moeten zijn, maar als dit een gewoonte is die er diep ingeslepen is (en ik heb het vermoeden dat ze "zeurt" omdat het een strategie is waarmee ze in het verleden succes heeft geboekt...), dan zou het wel eens een zware dobber kunnen worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:19

Beginnende dementie kan ook het zeuren om eten veroorzaken trouwens. Dan zijn ze vergeten dat ze al gegeten hebben en verwarren dorst met honger. Misschien toch eens naar de dierenarts gaan voor controle. Of iets minder rijk voer geven maar daar iets meer van, dat bevredigd misschien wel de honger.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:25

Wanneer zeurt ze om haar eten?
En zijn er bepaalde dingen veranderd?
wat ik wel weet is dat in het verleden Lotgering regelmatig veranderde van samenstelling. Weet niet hoe dat ondertussen is.

Je zou ook eens een andere kvv kunnen proberen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:34

Ze zeurt door bij me te komen. Te kijken, haar poot op de leuning van de stoel te leggen.
Dat doet ze ook wel eens als ze aandacht vraagt. Maar ik geef haar nooit haar zin. Met het vragen om aandacht kijk ik een keer en dan gaat ze op haar plaats liggen.
Daarna roep ik haar om haar te kroelen.
Nu kijk ik naar haar dan gaat ze nog enthousiaster doen. Het is dus anders als dat ze aandacht vraagt.
Vervolgens gaat ze naar de voerbak toe en komt weer terug lopen.
Ze weten hier thuis heel duidelijk te vertellen wat ze bedoelen.

Ze zeurt om het eten als wij zitten te eten. Ik geef altijd na het eten pas eten aan de honden.
Heb het een periode gewisseld maar dan begint ze om 9 uur weer te zeuren om eten. En dat is echt nog vervelender omdat ze dan pas de volgende ochtend krijgt.
Nu eet ze dus weer nadat wij gegeten hebben.

Overigens is er verder niets veranderd.
De samenstelling van lotgering schijnt heel 'stabiel' te zijn tegenwoordig.

Andere kvv is dan omdat je denkt dat de samenstelling niet bevredigend genoeg is voor haar?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:37

Mijn honden zeuren ook om eten, terwijl ze echt niks te kort komen :+ Je hond probeert je gewoon naar haar poppen te laten dansen (poot op de leuning is dominant gedrag). Niet aan toegeven en gewoon negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:48

Als ze er nu mee begint zit er dus een reden achter, lekker makkelijk om te zeggen negeren, eerst uitsluiten dat het een medische reden heeft, dan kijken wat je wil, of je geeft haar in de avond nog een klein beetje voer of je laat het zo en kijkt of ze er mee stopt, als ze dit nooit gedaan heeft en er nu mee begint dan zou ik wel uit willen zoeken waarom ze er nu mee begint..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:52

dees-daan dat is ook 1 van de redenen dat ik het topic heb geopend.
Wil eerst eens wat 'ideeen' van andere horen.
En zal volgende week een afspraak maken met de DA want dit is echt iets van de laatste tijd.

Overigens vraag ik me af of de poot op de leuning echt als dominantie is bedoelt. Het is zo'n poot die ze ook tijdens het spelen wel eens doen. Snap je wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:55

ponyparadijs schreef:
dees-[naam] dat is ook 1 van de redenen dat ik het topic heb geopend.
Wil eerst eens wat 'ideeen' van andere horen.
En zal volgende week een afspraak maken met de DA want dit is echt iets van de laatste tijd.

Overigens vraag ik me af of de poot op de leuning echt als dominantie is bedoelt. Het is zo'n poot die ze ook tijdens het spelen wel eens doen. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat geen dominantie hoor, als ze de poot op de leuning zetten en die weer terughalen (doet ze dat?) dat is aandacht vragen, je kan haar terugzetten natuurlijk maar een poot op de leuning is echt niet meteen dominant gedrag.. Mijn herder legt zijn poot ook op mijn schoot als ik hem aanhaal, en die is het tegenovergestelde van dominant..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:59

Zij is ook absoluut niet dominant daarom zie ik het ook niet als dominantie.
Ze legt de poot speels op de leuning en haalt hem ook direct weer weg.
Om hem vervolgens nog wel 3x op de leuning te leggen hoor.
Maar ze haalt hem steeds weer weg.
Overigens doet ze het alleen bij mij. Niet bij mijn man

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:00

Maar dominant gedrag word nog wel eens verward met "lief" gedrag. Is zo heel lastig te bepalen denk ik of de hond het doet uit dominantie of "lief" doen. Imo is aandacht vragen ook een stuk dominantie in zekere zin, want ze dwingt eigenlijk je aandacht af. Snapje?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:04

Tuurlijk dat begrijp ik.
Vandaar ook dat ik haar 'negeer' en later weer roep.
Maar de momenten dat ze om eten vraagt moet ik haar echt weg sturen.
En dan nog komt ze daarna weer terug.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:06

Ja is ook lastig.. Ik zou denk ik idd even met de DA bespreken of er niets iets medisch is en daarna verder kijken wat je eraan kan doen.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:06

wendy1987 schreef:
Maar dominant gedrag word nog wel eens verward met "lief" gedrag. Is zo heel lastig te bepalen denk ik of de hond het doet uit dominantie of "lief" doen. Imo is aandacht vragen ook een stuk dominantie in zekere zin, want ze dwingt eigenlijk je aandacht af. Snapje?

Het is om aandacht vragen, je moet ook naar de rest van het gedrag kijken of het dominantie is of niet, zolang ze de poot meteen weer terug haalt en verder niet vervelend is vind ik het niet meteen dominantie.. Aandacht vragen is ook niet meteen dominantie, in een roedel vragen honden die lager in rang staan ook om te spelen door met de poot naar voren en weer terug te gaan, heeft niks met dominantie te maken, ze vragen op die manier alleen om te spelen ook richting de hoger geplaatste honden.. Als ze de poot echt op de schoft van een andere hond leggen is het dominantie.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:09

ponyparadijs schreef:
Ik weet natuurlijk nog niet met zekerheid dat er niets aan de hand is.
Ze valt niet af maar in de link die genoemd is hebben ze het over toename van gewicht zonder meer voedsel opname

Dat is met een te traag werkende schildklier, als hij te snel werkt vallen ze af.
Maar blijft hij verder op gewicht? Je zou eens kunnen proberen om spercibonen bij te voeren. Dat geeft maagvulling maar komen ze bijna niet van aan. Ik heb ook KVV gevoerd aan honden van 25 kilo en die kregen 2 x daags ca. 250 gram, maar die waren nog jong. Ook Lotgering trouwens :+