Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sallandval schreef:Als hij erfvast moet zijn en goed waken zou ik toch denken aan een type erfhond; die vinden het juist heerlijk om ook huishond en gezelschapshond te zijn.
Dus; Bouvier, Schnauzer, Rottweiler, Dobermann, Deense Dog... sennen honden heb ik persoonlijk niets mee als erfhond omdat ze vaak nogal gericht zijn op één persoon en dan met een beetje pech niet zo fijn om mee om te gaan voor anderen die op het erf mogen komen (vrienden, partner, familie).
love_western schreef:sallandval schreef:Als hij erfvast moet zijn en goed waken zou ik toch denken aan een type erfhond; die vinden het juist heerlijk om ook huishond en gezelschapshond te zijn.
Dus; Bouvier, Schnauzer, Rottweiler, Dobermann, Deense Dog... sennen honden heb ik persoonlijk niets mee als erfhond omdat ze vaak nogal gericht zijn op één persoon en dan met een beetje pech niet zo fijn om mee om te gaan voor anderen die op het erf mogen komen (vrienden, partner, familie).
Alle (berner) sennen honden die ik ken, zijn absoluut niet gericht op 1 persoon. Die van ons luisterd zelfs nog naar mijn buurmeisje van 2. En als zij met de hond loopt, dan loopt ie strak naast haar. Net zoals bij de rest. Kwestie van opvoeding denk. Maar de rest van de honden die ik ken, luisteren ook naar iedereen.
Maar er moeten 's geen vreemden op het erf komen, dan ben je wel de pineut. Maar ken ze ook wel die inbreker helpt met inpakken.
sallandval schreef:love_western schreef:
Alle (berner) sennen honden die ik ken, zijn absoluut niet gericht op 1 persoon. Die van ons luisterd zelfs nog naar mijn buurmeisje van 2. En als zij met de hond loopt, dan loopt ie strak naast haar. Net zoals bij de rest. Kwestie van opvoeding denk. Maar de rest van de honden die ik ken, luisteren ook naar iedereen.
Maar er moeten 's geen vreemden op het erf komen, dan ben je wel de pineut. Maar ken ze ook wel die inbreker helpt met inpakken.
Nja, ik zeg het omdat ik het vaker op kennelwebsites en rasomschrijvingen zie staan; ik ken er zelf maar twee... allebei zo vals als wat trouwens. Dus ik heb er dardoor ook gewoon niets mee, ik vind ze persoonlijk ook niet mooi (hou zelf van het tegenovergestelde type; korte snuit, kort haar, korte staart). Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over welopgevoede Sennens, dus je hebt natuurlijk gelijk!