Welke hond is geschikt voor ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolali

Welke hond is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:26

Hoi,

Ik zal het kort houden. Wij zijn op zoek naar een hond die:

- waaks moet zijn;
- voor op de boerderij, mag binnen slapen. Wordt dus geen erfhond, ook gezelschapshond en zullen we ook meenemen naar vrienden etc.
- moet met katten en paarden gaan;
- niet jagen op eenden en schapen van de buren;
- goed met kinderen;
- er ook nog leuk moet uiztien.

Haha, een hele lijst dus. Omdat onze katten niet aan een hond gewend zijn, dachten we dat we het beste een pup konden nemen die met katten kan.

Zelf kwam ik uit bij Weimaramers. Ik vind dit prachtige en hele lieve hoden die ook waaks zijn.
Hebben jullie nog een goede tip voor een ras dat aan al deze vereisten voldoet?

Dank!

SophievdV

Re: Welke hond is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:27

Weimareners zijn jachthonden :)

Ik zou zeggen een Duitse Herder. Die past in je plaatje volgens mij :)

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:29

rhodesian ridgeback :o

Al ben ik bevooroordeeld en helemaal in love <3 met mijn eigen ridgeback.

Hou wel rekening met de opvoeding, dat is net ff wat zwaarder dan bij het gemiddelde ras hihi

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:30

De Duitse Herders (die ik ken) hebben wel de neiging om te gaan jagen. Vooral als ze verder niet zoveel te doen hebben. Is een Appenzeller Sennen geen idee? Zijn mooie honden, goede wakers maar wel vriendelijk.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:31

Er is hier een centraal topic voor, even de zoekmachine gebruiken :)

Judass

Peppertree

O, echt? Wat jammer. Op dat soort topics kijk ik echt nooit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:32

RR's zijn niet echt erfvast.. wij hebben er ook 1. Die rent nu weg zodra hij de kans ziet. Niet om ons te stangen, maar omdat hij de wereld aan het ontdekken is :) En ze hebben een ervaren baas nodig. Een RR zou ik niet adviseren. De onze is trouwens helemaal niet waaks..

Onze DH; jaagt juist niet. Die weet keurig tot waar ze mag komen en gaat geen stap verder. Ze is ook erg waaks.

Een Appenzeller schijnt wantrouwend te zijn ten opzichte van vreemden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:34

De Eurasiër! <3

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:35

Klopt ja. Maar dat zijn Duitse Herders toch ook wel? Wantrouwend tegenover vreemden? Wel handig voor een waakhond.

Vind het zelf niet zo'n probleem dat als ik een hond al waker heb, dat deze wat wantrouwend is tegenover vreemden. Als ie maar normaal doet op het moment dat ik zeg dat het goed is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:38

Die van ons komt ook als een malle om de hoek ja, maar zal niks doen. Wij hebben ook nog wel naar de Appenzeller gekeken (via internet dan) en toen vonden we onder andere informatie dat dat ras wel erg beschermend is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:39

Het meeste wat je opnoemt is een kwestie van opvoeden.

Dus niet echt rasgebonden. zo hebben wij 4 duitse herders en de 1 jaagt wel en de ander niet.

Lolali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:40

Die Rhodesian Ridgeback vind ik er ook erg leuk uitzien! En qua karakter moeb dat passen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:44

Als hij erfvast moet zijn en goed waken zou ik toch denken aan een type erfhond; die vinden het juist heerlijk om ook huishond en gezelschapshond te zijn.
Dus; Bouvier, Schnauzer, Rottweiler, Dobermann, Deense Dog... sennen honden heb ik persoonlijk niets mee als erfhond omdat ze vaak nogal gericht zijn op één persoon en dan met een beetje pech niet zo fijn om mee om te gaan voor anderen die op het erf mogen komen (vrienden, partner, familie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:47

De weimareiner zou ik niet doen, dat is echt een verdomd moeilijk ras. De RR ook, maar minder.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:53

Boerboel! Waaks, vriendelijk tegen mens en dier, en erf gebonden. Kennissen van mij hadden er 1, ontzettend lieve honden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:57

sallandval schreef:
Als hij erfvast moet zijn en goed waken zou ik toch denken aan een type erfhond; die vinden het juist heerlijk om ook huishond en gezelschapshond te zijn.
Dus; Bouvier, Schnauzer, Rottweiler, Dobermann, Deense Dog... sennen honden heb ik persoonlijk niets mee als erfhond omdat ze vaak nogal gericht zijn op één persoon en dan met een beetje pech niet zo fijn om mee om te gaan voor anderen die op het erf mogen komen (vrienden, partner, familie).

Alle (berner) sennen honden die ik ken, zijn absoluut niet gericht op 1 persoon. Die van ons luisterd zelfs nog naar mijn buurmeisje van 2. En als zij met de hond loopt, dan loopt ie strak naast haar. Net zoals bij de rest. Kwestie van opvoeding denk. Maar de rest van de honden die ik ken, luisteren ook naar iedereen.

Maar er moeten 's geen vreemden op het erf komen, dan ben je wel de pineut. Maar ken ze ook wel die inbreker helpt met inpakken.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:02

De RR is echt voor een heel groot deel afhankelijk van opvoeding of hij aan alles voldoet. Die van mij zou je niks aan hebben bijvoorbeeld, die rent inderdaad gewoon zijn neus achterna en zijn lange oren vouwt hij dan zo dubbel dat hij helemaal niets meer hoort :+ Hij is dan wel weer heel waaks. Maar zijn moeder en grote halfbroer wonen samen bij ons op stal. En geloof me, die blijven op het erf, althans mochten ze eropuit willen gaan, komen ze meteen terug als de baas ze roept. Maar nog belangrijker, geen mens die overweegt om buiten openingstijden het erf op te gaan zonder een verzoek ik drievoud in te dienen :D Maar goed, wat hierboven al genoemd wordt: Een ervaren baas is wel een pré! En wees hierin ook echt eerlijk naar jezelf. Want een verkeerd opgevoede RR is echt een Regelrechte Ramp.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:05

Samojeden als je het mij vraagt :)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:11

Ik heb twee duitse herders en die voldoen zeker aan je beschrijving. Ze zijn goed beschermend van de roedel (de familie), maar wel echte knuffel dieren.

Het goed omgaan met andere dieren en kinderen is iets wat je de puppy van jongs af aan goed met leren, daarvoor maakt het ras niet echt uit ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:16

Lastige vraag, een hond uitzoeken is zo persoonlijk... Als ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik voor een Molosser type gaan, een Stafford, Bordeauxdog of Bull Mastiff of zo :).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:29

love_western schreef:
sallandval schreef:

Alle (berner) sennen honden die ik ken, zijn absoluut niet gericht op 1 persoon. Die van ons luisterd zelfs nog naar mijn buurmeisje van 2. En als zij met de hond loopt, dan loopt ie strak naast haar. Net zoals bij de rest. Kwestie van opvoeding denk. Maar de rest van de honden die ik ken, luisteren ook naar iedereen.

Maar er moeten 's geen vreemden op het erf komen, dan ben je wel de pineut. Maar ken ze ook wel die inbreker helpt met inpakken.

Nja, ik zeg het omdat ik het vaker op kennelwebsites en rasomschrijvingen zie staan; ik ken er zelf maar twee... allebei zo vals als wat trouwens. Dus ik heb er dardoor ook gewoon niets mee, ik vind ze persoonlijk ook niet mooi (hou zelf van het tegenovergestelde type; korte snuit, kort haar, korte staart). Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over welopgevoede Sennens, dus je hebt natuurlijk gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:33

sallandval schreef:
love_western schreef:

Nja, ik zeg het omdat ik het vaker op kennelwebsites en rasomschrijvingen zie staan; ik ken er zelf maar twee... allebei zo vals als wat trouwens. Dus ik heb er dardoor ook gewoon niets mee, ik vind ze persoonlijk ook niet mooi (hou zelf van het tegenovergestelde type; korte snuit, kort haar, korte staart). Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over welopgevoede Sennens, dus je hebt natuurlijk gelijk!

Wel jammer dat je er zulke slechte ervaring mee hebt. Ik ken ze niet anders dan verschrikkelijke liever knuffelberen.

Maar ik ben zelf ook meer van kortharige honden. Maar zou onze Berner voor geen goud weg willen doen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:54

Misschien een Viszla, al is dat wel een jachthond.. Lastig, wij hebben zelf een hollandse herder x jachthond
en die komt eigenlijk wel overeen met de beschrijving. Ik denk dat een herder wel geschikt zou kunnen
zijn mits je hem/haar goed africht en genoeg beweging geeft.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:03

Als jij graag een weimaraner wilt waarom niet? Het is vaak een kwestie van opvoeden en tijd daar in steken wat je er dus wel voor over moet hebben. Wij hebben ook een jachthond maar die loopt gewoon langs kippen en konijnen hoor omdat ze weet dat het niet mag.