Obesitas bij honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Obesitas bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:33

Voor een goede vriendin die haar eindwerk doet rond obesitas bij honden, deze post:

Voor ons eindwerk doen ik en 3 mede-dierenartassistentes een small business project. We bieden voedingsadvies en trainingen aan voor eigenaars met obese honden.

Met deze enquête zouden we willen nagaan hoeveel honden er lijden aan obesitas en of de eigenaar zich bewust is van het probleem. Ook willen we nagaan in hoeverre de eigenaar begeleid wordt door de dierenarts. Op onze stagebedrijven merkten we dat de dierenartsen wel van goede wil waren maar gewoon absoluut geen tijd hadden.

Als dierenartsassistent zouden we dit probleem perfect kunnen oplossen. We hebben een goede kennis over de verschillende voeren en kunnen de klant hier perfect in begeleiden.

Als je geen obese hond hebt, geen probleem, dan zijn op zich enkel de eerste 6 vragen belangrijk (zijn de enige verplichte). Dan kan je gewoon 'nee' invullen bij overgewicht en 'ja' (of 'nee') bij bewust van het probleem obesitas. (je maakt ons natuurlijk wel blij als je de rest van de vragen ook invult 0:) )

Momenteel proberen we (voor de statistische gegevens) ons vooral te richten op de problemen rechtstreeks gerelateerd of voortvloeiend uit overgewicht.
Het onderzoek kan breder, maar dat gaat momenteel niet in deze tijdsspanne (we hebben een week). We hebben nu snelle doelgerichte antwoorden nodig over de specifieke hoofddoelgroep (reeds obesitas die al therapie ondergaat/ging).
Er komt later zowieso nog een uitgebreider onderzoek om de niet rechtstreekse doelgroepen te onderzoeken.
Dan gaat het onderzoek zich richten op de knie/heupoperaties, amputaties, doorgefokte rassen, eetgedragproblemen, ...

In ieder geval bedankt om er al eens naar te kijken!

Dat je geen Belg bent maakt ook niet uit, dat geeft ons een beeld of bv Nederlanders zich bewuster zijn van het probleem of niet. Wat dus mooi is voor onze statistiekjes =)

http://www.obicoach.be/enquete.php

(Ff ter info, ik volg deze opleiding in België en is dus HBO oftewel professionele bachelor Agro- en Biotechnologie optie Dierenartsassistent.)

Mizora

Re: Obesitas bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:12

Ik heb hem ingevuld. Het is een beetje een gatenkaas geworden, maar dat komt omdat onze hond geen obesitas heeft. We proberen hebben op een 2.5-3 te houden (op een schaal van 1-5). Maar met ziekte is hij ook wel eens teruggezakt naar een 2. Hij is nooit meer dan een 3 geweest. De vragen wat ik zou betalen voor obicoach en of ik er gebruik van zou maken, hangt voor een groot deel af van wat ik al geprobeerd heb met de obese hond en wat daarvan het resultaat is. Ook hangt het er vanaf hoe de recenties zijn op het internet.

Overigens, op momenten dat we vonden dat hij wat aankwam, zijn we over het algemeen iets meer gaan lopen op een dag (standaard minimaal een uur, dan sowieso ruim een uur) en iets minder voer (normaal 8 kinderlepeltjes voer 's ochtends en 7 's avonds. Dan 2x7, of eventueel zelfs 7-6).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:28

niet ingevuld, tenminste gestopt met invullen. Kan niet de antwoorden geven die ik wil geven namelijk. Mijn ene hond is wat te fors (zeg 1.5 kg overgewicht op een hond van 40 kg) maar al de vragen die daarop volgen zijn voor mij en mijn hond niet van toepassing. Hij heeft een ED operatie gehad. Daarvoor was hij niet te dik en nooit geweest ook, die operatie is geen gevolg van het feit dat hij iets te fors is. Hoewel mijn DA hem mooi op gewicht vind hoor, zelf heb ik hem het liefst schraler. Omdat er geen ernstig iets aan de hand is ben ik dus ook niet voorgelicht over overwicht omdat ik er nooit om gevraagd heb en omdat het nooit ter sprake gekomen is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:50

neile schreef:
Als dierenartsassistent zouden we dit probleem perfect kunnen oplossen.

Het ontbreekt jullie tenminste niet aan optimisme... _O-

Ik heb drie (niet obese) honden, maar zal eens een kijkje naar die enquete nemen.

-edit-Heb de laatste vragen niet ingevuld, ik ben namelijk niet bereid een cent uit te geven aan de genoemde diensten. Obesitas bij honden is héél simpel te voorkomen, dus ik heb geen behoefte aan dergelijke therapieen, consulten etc.
Bij de vraag of ik obestas bij honden een probleem vind heb ik maar "ja" ingevuld, het komt tenslotte voor, en is voor die betreffende honden uiteraard een probleem, maar voor de mijne dus niet. Ik denk dat dit wat verwarring zou kunnen veroorzaken.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:08

Voor alle duidelijkheid: ik plaats dit voor een goede vriendin. ;)

Fijn dat jullie toch de enquête hebben bekeken en al dan niet helemaal hebben ingevuld. Het is in ieder geval al goed om tenminste eens stil te staan bij obesitas bij honden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:59

Heb het ingevuld heb een hond met ong 10 kilo overgewicht.
Weegt 65 ong en DA adviseerde haar rond de 50/55 kilo te brengen.